Köp av klocka/armbandsur

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
joo fast jag gör såhär..lönen ex traktamente redovisas..traktet är mina lekpengar..:)

Bra deal! Hade jag kört med den hade jag haft både speedmaster pro, submariner och en br 01 turn coordinator vid det här laget :p
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ni har inte familjer va ? #villoxåhandlagrejertillmigsjälv

Nej. Ännu värre, bor själv i hus i förrorten till Sthlm. Kan det bli dyrare?
Men med en sund planerad ekonomi så kan man ha råd med dyra saker. Det är ju något som håller ett visst värde och kan användas under en livstid.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Snålade lite och tog en 8926 istället för 9937, tänkte komplettera med ett James Bond nato-strap, hoppas det blir bra :banana
$(KGrHqJHJCgE9!MFGW2FBPWQ3WH!z!~~60_35.JPG
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Snålade lite och tog en 8926 istället för 9937, tänkte komplettera med ett James Bond nato-strap, hoppas det blir bra :banana
View attachment 371689
Jag beställde ett sånt precis i morse!! Kompletterade med lite fetare spring bars också! :yoparty
Vad kostar de där Submariner liknande modellerna?
Beror helt på.. Går att hitta från ett par hundra upp till the real deal!

De (förmodligen) billigaste Sub-modellerna kommer från Kina, förutsatt att man letar automatiskt urverk. Quartzur är säkert också billigast från Kina, men det har jag sämre koll på..
Kineserna har en filosofi att, "kan man göra det själv så är det inte lönt att importera". Kan man dessutom exportera det man gör så finns det flis att tjäna.

Kineserna köpte in schweizarnas utfasade urmakerimaskiner redan på 60-talet, och har sedan dess blivit riktigt duktiga på hantverket. Den kanske största tillverkaren av urverk är seagull, och gör allt från budget, till riktigt fina pjäser.
Ofta handlar det om kloner av schweiziska verk, t ex unitas6497, som fungerar väldigt bra för svennebanan :)
Exempel:
~350kr
%u672A%u6807%u9898-14.jpg
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det var ju inte så farligt. Själv hade jag nog hellre sparat ihop pengar och köpt en begagnat Rolex Sub eller Tudor än lagt pengar på någon av dem. Det är ju tydligt vilken klocka de aspirerar på.
Rolex Submariner kommer ju alltid att vara Dykaruret med stort D. Tyvärr så vet alla som är det minsta lilla intresserad av armbandsur det idag. Så en begagnad Rolex Submariner i bruksskick med certifikat etc kostar från ungefär 30000kr och uppåt. Vilket väl jag tycker är nästan lite i överkant. För då är inte steget i pris så hemskt långt upp till de billigare exemplaren av begagnade Sea-Dweller, och det skulle inte vara bra för min plånbok om jag nästan sparat ihop till en Submariner och inser att om jag bara sparar ett par månader till så skulle jag kunna köpa en Sea-Dweller... :rolleyes:

Tudor Submariner är inte så rysligt vanliga. Speciellt inte i Sverige. Priserna för de startar på kanske någonstans kring 18000-20000kr, lite svårt att säga doc då de inte är så vanliga. Det tycker jag är rent hutlöst. Vilket jag såklart inte hade tyckt som jag själv ägde en. Då hade jag istället varit mycket nöjd med att veta att min Submariner med ett urverk från ETA inte var långt ifrån att vara värd lika mycket som en Rolex Submariner. De Tudor som tillverkas idag som ligger närmast Submariner i utseende är nog Heritage Black Bay och Pelagos (Hydronaut II räknar jag inte). Men de ligger nästan uppe i samma pris som en begagnad Rolex Submariner.

Dock kan nog kanske Tudor Submariner fortsätta att stiga i pris om man skulle köpa sig en sån. Kanske inte på kort sikt utan på lite längre. För som sagt var så är den inte lika vanlig som Rolex Submariner och den tillverkas inte heller längre.


Själv så känner jag mig förövrigt fortfarande nöjd med min Seiko Orange Monster. Och blir nästan mer nöjd för varje dag som går. Jäkligt stabil klocka och en trevlig färgklicka på armen. Nästan så att det fått mig att börja snegla mot Doxa istället för den gamla drömmen om en Submariner. Men bara nästan. För som sagt var så är ju Rolex Submariner Dykaruret med stort D. :tummenupp
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Rolex Submariner kommer ju alltid att vara Dykaruret med stort D. Tyvärr så vet alla som är det minsta lilla intresserad av armbandsur det idag. Så en begagnad Rolex Submariner i bruksskick med certifikat etc kostar från ungefär 30000kr och uppåt. Vilket väl jag tycker är nästan lite i överkant. För då är inte steget i pris så hemskt långt upp till de billigare exemplaren av begagnade Sea-Dweller, och det skulle inte vara bra för min plånbok om jag nästan sparat ihop till en Submariner och inser att om jag bara sparar ett par månader till så skulle jag kunna köpa en Sea-Dweller... :rolleyes:

Tudor Submariner är inte så rysligt vanliga. Speciellt inte i Sverige. Priserna för de startar på kanske någonstans kring 18000-20000kr, lite svårt att säga doc då de inte är så vanliga. Det tycker jag är rent hutlöst. Vilket jag såklart inte hade tyckt som jag själv ägde en. Då hade jag istället varit mycket nöjd med att veta att min Submariner med ett urverk från ETA inte var långt ifrån att vara värd lika mycket som en Rolex Submariner. De Tudor som tillverkas idag som ligger närmast Submariner i utseende är nog Heritage Black Bay och Pelagos (Hydronaut II räknar jag inte). Men de ligger nästan uppe i samma pris som en begagnad Rolex Submariner.

Dock kan nog kanske Tudor Submariner fortsätta att stiga i pris om man skulle köpa sig en sån. Kanske inte på kort sikt utan på lite längre. För som sagt var så är den inte lika vanlig som Rolex Submariner och den tillverkas inte heller längre.


Själv så känner jag mig förövrigt fortfarande nöjd med min Seiko Orange Monster. Och blir nästan mer nöjd för varje dag som går. Jäkligt stabil klocka och en trevlig färgklicka på armen. Nästan så att det fått mig att börja snegla mot Doxa istället för den gamla drömmen om en Submariner. Men bara nästan. För som sagt var så är ju Rolex Submariner Dykaruret med stort D. :tummenupp

Jag skulle hellre hitta ett lagom inslitet ex av en submariner än köpa en helt ny. Det är ju en smaksak, men jag tycker det är rätt snyggt med patina..
Jag har aldrig haft en orange monster, mest för att jag tycker den ser rätt klumpig ut. Dock säger alla som äger en att den är helt makalös. Måste nog skaffa en bara för att försöka förstå vad som är grejen.
Är det så bra lysmassa som alla säger?
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag skulle hellre hitta ett lagom inslitet ex av en submariner än köpa en helt ny. Det är ju en smaksak, men jag tycker det är rätt snyggt med patina..
Jag har aldrig haft en orange monster, mest för att jag tycker den ser rätt klumpig ut. Dock säger alla som äger en att den är helt makalös. Måste nog skaffa en bara för att försöka förstå vad som är grejen.
Är det så bra lysmassa som alla säger?

Hittade två olika: http://www.ebay.co.uk/itm/LATEST-SE...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item1c2b35d7a6

http://www.ebay.co.uk/itm/LATEST-SE...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item337c9b44be

Den första var snyggast tycker jag :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top