Köp av klocka/armbandsur

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu vart det precis som jag vill ha det, enkelt outslitligt(urverk) och snyggt.
Jo, den har ju ett urverk som är baserat på ETA 2824-2. Det är ju en slitvarg som förekommer i ganska många klockor. Sedan har det modifierats av Breitling bland annat för att klara COSC-certifieringen.

Standardversionen av det urverket har en noggrannhet på i snitt +/-12 sekunder per dygn medan COSC-certifieringen bör innebära att det klarar sig inom en avvikelse på -4 till +6 sekunder per dygn.

ETA 2824-2 i grundversionen sitter i t.ex. den Steinhart som mr_sundstrom har köpt sig. Men bara att det står "Breitling" på din urtavla gör ju att den säkert alltid kommer att ge mer vid en försäljning som begagnad. :tummenupp


Jag köpte en Steinhart Ocean One nyss.. En ripoff på Rolle Submariner, men jävlar vad nöjd jag är!
[bild]
Nu har jag ju dock ett dilemma, för den finns i en version till. Ocean Vintage Military..! Vill ha!!
[bild]

Dags att börja spara igen...:3freak
Tämligen oblyg ripoff dessutom. :näsblod

Men vilken tur du har som har en anledning att spara ihop till ännu en kul klocka. :)


Ser bra ut, tycker personligen inte den bezeln är snygg, gillar den med 10 till 50 bättre..
Det är en GMT, då ser de ut så. Därför den har en extra visare också. Det är klockor för de som t.ex. vill hålla koll på två olika tidszoner samtidigt.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Det är en GMT, då ser de ut så. Därför den har en extra visare också. Det är klockor för de som t.ex. vill hålla koll på två olika tidszoner samtidigt.

Då lärde jag mig något nytt :) Du menar att man ska ha nytta av klockan, inte bara att den är snygg ? ;-)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då lärde jag mig något nytt :) Du menar att man ska ha nytta av klockan, inte bara att den är snygg ? ;-)
Jag har hört att en klocka till och med kan visa tiden. Men det låter ju nästan lite väl futuristiskt. Som mobiltelefoner som man inte bara kan spela spel på och ta kort med, utan även ringa med :brynad

Själv så föredrar vanlig dykare. Detta för att det är smidigt när man lagar mat. Bara att vrida den till där minutvisaren stod när makaronerna började koka eller när man slängde in potatisgratängen i ugnen så glömmer man inte bort det.

Nackdelen är dock att det inte fungerar något vidare till tjälknöl. Eller om man skulle råka somna på soffan.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Snygg, vart köpte du den ? Tog du den med extra "keramikinlägg" ?

Köpte den direkt från steinhart.de med keramikbezel. Leveranstid på nära en månad.
Jag har faktiskt inga problem med att designen är mer eller mindre stulen från rolex. Jag gillar modellen, och lägger hellre ett par tusen, än ett par tiotusen på en klocka...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Köpte den direkt från steinhart.de med keramikbezel. Leveranstid på nära en månad.
Jag har faktiskt inga problem med att designen är mer eller mindre stulen från rolex. Jag gillar modellen, och lägger hellre ett par tusen, än ett par tiotusen på en klocka...

Steinhart hade några riktigt fina! De verkar rätt seriösa men hur ställer sig seriösa urmakare till dessa? En vacker dag vill man ju serva klockan.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Köpte den direkt från steinhart.de med keramikbezel. Leveranstid på nära en månad.
Jag har faktiskt inga problem med att designen är mer eller mindre stulen från rolex. Jag gillar modellen, och lägger hellre ett par tusen, än ett par tiotusen på en klocka...

Gött, jag vill ha en som är lik Rolex Sub, jag gillar den designen. Skulle dock aldrig köpa en fejk Rolex och en riktig har jag inte råd med. Perfekt lösning att hitta en som är av annat märke men samma design :)
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
http://www.steinhartwatches.de/ menar du va ? det andra var inte klockor ;-)

Självklart! Fel av mig.. :brinnerupp
Men jag håller med, jag skulle heller aldrig köpa en piratkopia, och the real deal ligger något långt bort för tillfället.. Det enda jag kunde önska är att den var lite mindre faktiskt... Min andra favvoklocka är 40 mm i diam, och känns helt perfekt på handleden. 2mm gör väldigt mkt skillnad av någon konstig anledning.

Rockoholic, det är ju ETA-verk i steinharten, så vilken urmakare som helst med lite självaktning borde veta hur man servar. Sen är ju frågan om man vågar gå in hos en rolexåterförsäljare och ber om service? :hihi
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag är lite mer sugen på deras klockor i longines-stuk (vilket "min" urmakare saluför, tillsammans med rolex, omega, breitling o s v) kanske får leta ny urmakare helt enkelt :p
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Självklart! Fel av mig.. :brinnerupp
Men jag håller med, jag skulle heller aldrig köpa en piratkopia, och the real deal ligger något långt bort för tillfället.. Det enda jag kunde önska är att den var lite mindre faktiskt... Min andra favvoklocka är 40 mm i diam, och känns helt perfekt på handleden. 2mm gör väldigt mkt skillnad av någon konstig anledning.

Rockoholic, det är ju ETA-verk i steinharten, så vilken urmakare som helst med lite självaktning borde veta hur man servar. Sen är ju frågan om man vågar gå in hos en rolexåterförsäljare och ber om service? :hihi

Både Invicta 8926 & 9937 ska vara 40 mm (samma som Rolex Submariner). Har du kollat dom ? läs här: http://bdwf.net/forum/showthread.php?t=52543
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Jo, den har ju ett urverk som är baserat på ETA 2824-2. Det är ju en slitvarg som förekommer i ganska många klockor. Sedan har det modifierats av Breitling bland annat för att klara COSC-certifieringen.

Standardversionen av det urverket har en noggrannhet på i snitt +/-12 sekunder per dygn medan COSC-certifieringen bör innebära att det klarar sig inom en avvikelse på -4 till +6 sekunder per dygn.

ETA 2824-2 i grundversionen sitter i t.ex. den Steinhart som mr_sundstrom har köpt sig. Men bara att det står "Breitling" på din urtavla gör ju att den säkert alltid kommer att ge mer vid en försäljning som begagnad. :tummenupp



Tämligen oblyg ripoff dessutom. :näsblod

Men vilken tur du har som har en anledning att spara ihop till ännu en kul klocka. :)



Det är en GMT, då ser de ut så. Därför den har en extra visare också. Det är klockor för de som t.ex. vill hålla koll på två olika tidszoner samtidigt.

Superocean Heritage är en mkt stilig klocka! (och den enda Breitlingen jag kan med)

Jag är lite sugen på en Tudor Black Bay, men blir lite avigt inställd bara pga ETA 2824. Jag tror inte ens det är modifierat på nåt sätt. Känns sådär häftigt med en dyr klocka som har samma urverk som en certina för 6000:-.

Så frågan är, hur kan man utläsa kvalitetsnivån på verket i just den klockan? Jag antar att det inte är COSC, för då hade det väl stått, men samtidigt hoppas man ju på att det inte är lägsta nivån heller utan hyfsat hög exakthet. Det är ju trots allt en fattigmansrolex. :hihi
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Blivit såld på steinhart nu. Lutar åt beställning av två st... Fan ta er! :p
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Superocean Heritage är en mkt stilig klocka! (och den enda Breitlingen jag kan med)

Jag är lite sugen på en Tudor Black Bay, men blir lite avigt inställd bara pga ETA 2824. Jag tror inte ens det är modifierat på nåt sätt. Känns sådär häftigt med en dyr klocka som har samma urverk som en certina för 6000:-.

Så frågan är, hur kan man utläsa kvalitetsnivån på verket i just den klockan? Jag antar att det inte är COSC, för då hade det väl stått, men samtidigt hoppas man ju på att det inte är lägsta nivån heller utan hyfsat hög exakthet. Det är ju trots allt en fattigmansrolex. :hihi
ETA 2824-2 kommer i fyra olika utföranden. Standard, ex steinhart. Elabore, där det bytts ut vissa komponenter. Top, som är ännu lite vassare, och COSC, som talar för sig själv.
Nu har jag ingen aning om vilket som sitter i Tudorn, men oavsett så är det en riktigt snygg modell! Och då gillar jag vanligtvis inte snowflakemodeller..
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Lutar åt någon av marinerna och någon nav b :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top