Köp av klocka/armbandsur

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
just nu ingen, snyft

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
http://www.network54.com/Forum/594638/
Där har ni ett bra forum samt en vettig köp/sälj avdelning...

https://www.flashback.org/f385
Även flashback har såklart en avdelning för bland annat klockor med rätt bra aktivitet...

själv har jag beställt en:
http://www.parniswatch.net/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=304

som förhoppningsvis hittar hem redan på måndag.. denna får jag bära ivänta på att jag hittar rätt Omega Speedmaster till rätt pris.... :Bugar
Sjukt najs! White power. :hihi

Ädit: i väntan på att jag köper lyx (bra seg väntan/spara...) ska jag nog slå till på en 'Pansar, Moonracer' som jag såg i senaste King Magazine.

Moonracer_001.jpg
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
http://www.network54.com/Forum/594638/
Där har ni ett bra forum samt en vettig köp/sälj avdelning...

https://www.flashback.org/f385
Även flashback har såklart en avdelning för bland annat klockor med rätt bra aktivitet...

själv har jag beställt en:
http://www.parniswatch.net/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=304

som förhoppningsvis hittar hem redan på måndag.. denna får jag bära ivänta på att jag hittar rätt Omega Speedmaster till rätt pris.... :Bugar

Tack för tipsen :)

Är det jag som tagit för många pils i afton eller kan man få en automat för 85 doleros?! Snygg var den iaf!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När det då gäller dyra armbandsur:
En sak man då måste börja med att fråga sig är vad som är dyrt. Är en t.ex. Archimede Pilot som kostar 3900kr dyr? Den är ju dyrare än de flesta klockor som säljs på Ur & Penn, men billigare än det mesta hos de snofsiga urhandlarna på finagatan.

Det beror nog lite på personliga referensramar om vad man anser är dyrt. Och vad man väljer att räkna som dyrt i förhållande till vad man får för pengarna. Den klockan är inte tio gånger på att visa tiden än ett namnlöst quartz-ur för 390kr. Den är nog inte heller en tiondel så bra på att visa tiden som en Rolex Perpetual för 39000kr. För det är ju tidsvisning, på ett eller annat sätt, som är en av armbandsurets traditionellt sett huvudsakliga uppgifter. Så vad mer än tidsvisningen är det man får för sina surt förvärvade slantar?

En sak som ofrånkomligen kostar en hel del slantar är ju varumärket. Hade det inte stått Rolex och varit en liten krona på urtavlan på en Submariner så hade den inte kostat lika mycket som om det stått Pelle. Då hade den nog inte ens kostat hälften så mycket, eller knappt ens en fjärdedel. Även om det hade varit samma klocka i övrigt.

Vart klockan är tillverkad påverkar priset i viss utsträckning. När det gäller armbandsur som kostar genomsnittliga månadslöner eller mer så tillverkas många av de i Europa. Sedan tillverkas det dyrare armbandsur till viss del även i andra delar av världen. Men de flesta stora dyra tillverkarna finns i Europa i allmänhet, och Schweiz i synnerhet.

Så, det var väl de tråkiga delarna. Nu kommer vi till det roliga istället. :brynad

Material och ytbehandling kostar en del pengar. Platina och guld är dyrare än rostfritt, som i sin tur är dyrare än plast eller illa utförd kromning av någon skräpmetall. Fast nu är det ju inte alltid så enkelt att klockor i guld och platina är dyrare än alla andra, det finns riktigt dyra armbands ur i rostfritt eller med gummidetaljer också.

Urverket brukar kunna styra priset. Ett mekaniskt urverk ger ofta en dyrare klocka än ett quartz-verk. Med undantag för att t.ex. en Omega Seamaster Professional Quartz är dyrare än en mekanisk rysk klocka. Men precisionen på tidsvisningen brukar kosta pengar, t.ex. om klockan är en COSC-certifierad kronometer så brukar den bli dyrare än om den inte är det.

Tillverkar klocktillverkaren sina egna urverk brukar klockorna bli dyrare än om de köper urverken från någon annan tillverkare. Den Archimede som nämns ovan har t.ex. ett urverk från ETA medan Rolex som också nämns tillverkar egna urverk. Även denna ”regel” finns det undantag från då det finns tillverkare som säljer klockor med urverk tillverkade in-house billigare än tillverkare som använder modifierade ETA-urverk.

Komplikationer brukar kunna driva upp priserna. En komplikation är när klockan göra något extra, som t.ex. funktioner för minutrepetition, evighetskalender, månfasvisning, tourbillon etc. Kombinerar den flera olika komplikationer blir det ännu dyrare. Vissa komplikationer ger alltid svindyra klockor, som tourbillon. Har komplikationerna hög precision på det de gör driver det också upp priset. T.ex. så kan vi säga att en klocka med månfasvisning som det är ganska okej precision på kanske visar fel med en dag per år, om då någon tillverkar en klocka med en månfasvisning som visar fel med en dag på 123år så är det ju inte något som är negativt för värdet.

Hur en klocka tillverkas och slutresultatet när den lämnar fabriken styr priset. Om klockan är hastigt och lustigt ihoplimmad av lågbildad arbetskraft i Sydostasien så blir den billigare än om en urmakarmästare i det oberoende alplandet varsamt har plockat ihop den bit för bit under en veckas tid. Därtill kommer saker som att den dyrare klockan kanske har ett mera rikt utsmyckat urverk

Hur ovanlig klockan är avgör också priset. Inte bara på en begagnad klocka. Utan även en ny. Är det en modell som Seiko tillverkar 5000000 exemplar av per år och har gjort det de senaste tio åren så kostar den garanterat mindre än om någon välkänd firma i Schweiz tar fram tre prototyper av någon ny modell innan de skrotar den idén.

Det är egentligen svårt att räkna upp exakt allt som gör en klocka dyrare än en annan. Ibland kan man till och med klia sig i huvudet när man har alla parametrarna och undra vad det var som gjorde den dyrare klockan så dyr.

Men armbandsur är ju lite som motorcyklar. Något som man bäst köper med hjärtat och inte med hjärnan. Nu senast tyckte mitt hjärta det skulle beställas ett par natoband. :tummenupp


Ja, jag vet att jag inte varit fullständigt klocknördig i det här inlägget. Men om jag exempelvis hade använt ordet ”kaliber” istället för urverk så hade nog knappt jag själv hängt med i svängarna.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Väl talat!
Framförallt biten om att det är ens egna val som är viktiga..
Visst, jag skulle absolut vilja ha en Rolex Explorer II nån gång i livet. Men så inser jag hur många andra klockor (och saker överlag) jag har råd med om jag avstår.
Dessutom finns alltid möjligheten att köpa en homage till sina drömmars klocka.
Dvs en klocka med samma stuk, fast billigare!
ImageUploadedByTapatalk1338622913.570483.jpg
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Fick liv i pappas gamla dykarklocka, bytte till ett Natoband i samma färg som James Bond bar i dom gamla filmerna, blev lite coolt tycker jag.ImageUploadedByTapatalk1342474085.764175.jpg
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Seiko överlag är bra klockor. Det viktigaste är att det är en klocka du vill ha och som du trivs med. Men om du ska ha den som vardagsklocka kanske du ska tänka efter om du verkligen vill ha guld och läder?

Jaha, då vart man sugen på en klocka plötsligt.
Jag hittade en som jag fastnade för direkt. Nämligen denna http://www.blocket.se/goteborg/SEIKO_Premier_Kinetic_Perpetual_SNP036P1_41490497.htm?ca=13&w=2

Vet ni några amerikanska sidor med bättre priser än här i Sverige ? Skulle ju föredra att köpa nytt.

Några andra tankar kring den klockan eller märket i övrigt ? Är själv inte alls insatt, så det vore fint med lite input.

//Kim
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jaha, då vart man sugen på en klocka plötsligt.
Jag hittade en som jag fastnade för direkt. Nämligen denna http://www.blocket.se/goteborg/SEIKO_Premier_Kinetic_Perpetual_SNP036P1_41490497.htm?ca=13&w=2

Vet ni några amerikanska sidor med bättre priser än här i Sverige ? Skulle ju föredra att köpa nytt.

Några andra tankar kring den klockan eller märket i övrigt ? Är själv inte alls insatt, så det vore fint med lite input.

//Kim

Säg till mig om ni ska köpa dyrare klocka.. Fixar Med en bra rabbat... Säg va ni får för pris samt va det är för klocka så ska ni få bättre pris av mig... Självklart får ni kvitto från en smycka butik garanti. Själv känar jag inget påt
Förutom att kag får
Ännu bättre rabatt än vad jag får
Idag när kag handlar där:)
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jaha, då vart man sugen på en klocka plötsligt.
Jag hittade en som jag fastnade för direkt. Nämligen denna http://www.blocket.se/goteborg/SEIKO_Premier_Kinetic_Perpetual_SNP036P1_41490497.htm?ca=13&w=2

Vet ni några amerikanska sidor med bättre priser än här i Sverige ? Skulle ju föredra att köpa nytt.

Några andra tankar kring den klockan eller märket i övrigt ? Är själv inte alls insatt, så det vore fint med lite input.

//Kim

Den klockan kostar en del ny.. Närmare 8-9k men kan fixa den för ca 6k till dig me kvitto o garanti från smycka..
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
http://www.network54.com/Forum/594638/
Där har ni ett bra forum samt en vettig köp/sälj avdelning...

https://www.flashback.org/f385
Även flashback har såklart en avdelning för bland annat klockor med rätt bra aktivitet...

själv har jag beställt en:
http://www.parniswatch.net/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=304

som förhoppningsvis hittar hem redan på måndag.. denna får jag bära ivänta på att jag hittar rätt Omega Speedmaster till rätt pris.... :Bugar

Fick du hem klockan? Såg riktigt trevlig ut, blev väldigt sugen. Vad slutade summan på med frakt och sånt? Du får också bidra med en liten recension om hur den känns.
 

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
just nu ingen, snyft
Fick du hem klockan? Såg riktigt trevlig ut, blev väldigt sugen. Vad slutade summan på med frakt och sånt? Du får också bidra med en liten recension om hur den känns.

Det slutade med att jag köpte en begagnad, från TTT forumet (första länken)... 600 spänn fraktat och klart..
Trivs riktigt bra med klockan, den är lagom fläskig,... :) Köpte även till ett natoband, mycket snyggare än orginalbandet som ärligt talat var så kass att jag slängde det.

Sedan dess har jag dock köpt mig en Omega Speedmaster :yoparty som jag bär just nu, så Parnisen får inte så mycket tid på armen tyvärr...
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Seiko överlag är bra klockor. Det viktigaste är att det är en klocka du vill ha och som du trivs med. Men om du ska ha den som vardagsklocka kanske du ska tänka efter om du verkligen vill ha guld och läder?

Har tänkt att köpa en klocka som ska användas till vardags ja. Så hur går tankarna kring guld och läder ? :)

Den klockan kostar en del ny.. Närmare 8-9k men kan fixa den för ca 6k till dig me kvitto o garanti från smycka..

Jasså, hur går detta till ? Låter ju nästan lite lurt :O

//Kim
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top