Köp av klocka/armbandsur

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Får väl bidra lite själv med. Om inte annat med ett varningens ord.
Klockan till vänster, en Swatch är nog mitt sämsta köp någonsin. Köp inte en svart klocka med svart urtavla och grå visare. I fullt solljus kan man ana sig till vad visarna står på, inte annars :huvet . Jag skyller på att jag inte hade tid att vara kräsen just då.
IMG_1014.JPG
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Får väl bidra lite själv med. Om inte annat med ett varningens ord.
Klockan till vänster, en Swatch är nog mitt sämsta köp någonsin. Köp inte en svart klocka med svart urtavla och grå visare. I fullt solljus kan man ana sig till vad visarna står på, inte annars :huvet . Jag skyller på att jag inte hade tid att vara kräsen just då.
View attachment 358235


Ett för tråden ganska festligt ordval... :hihi
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är det säkert men jag tycker det är mycke snyggare med en större klocka på en man :)
Hur stort ska det vara då?

Om jag inte minns fel så är 42mm större än både Submariner och Seamaster Proffesional 300M. Och det är väl ungefär som både de Seiko och Citizen som jag har. Om inte annat så är 42mm, som mr_sundstrom säger, tämligen normalt för dykarur.

Fast vissa kanske behöver kompensera för annat med att ha en stor klocka... :tungan
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hur stort ska det vara då?

Om jag inte minns fel så är 42mm större än både Submariner och Seamaster Proffesional 300M. Och det är väl ungefär som både de Seiko och Citizen som jag har. Om inte annat så är 42mm, som mr_sundstrom säger, tämligen normalt för dykarur.

Fast vissa kanske behöver kompensera för annat med att ha en stor klocka... :tungan

Seamasterns herrmodell är 41 mm och dammodellen 36.25 mm.

Jag tror att Reefuret uppfattades som tjejig eftersom det satt på en tjejarm.


http://www.omegawatches.com/gents/seamaster/300-m-diver-chronometer/22208000
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Hur stort ska det vara då?

Om jag inte minns fel så är 42mm större än både Submariner och Seamaster Proffesional 300M. Och det är väl ungefär som både de Seiko och Citizen som jag har. Om inte annat så är 42mm, som mr_sundstrom säger, tämligen normalt för dykarur.

Fast vissa kanske behöver kompensera för annat med att ha en stor klocka... :tungan

Kollade på min Nighthawk och den är faktiskt 42mm, men jag upplever den som betydligt större än Reefklockan. Kanske tjejen på bilden har väldigt stora handleder ?

Här ser den lagom stor ut:
reef-04n.jpg
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kollade på min Nighthawk och den är faktiskt 42mm, men jag upplever den som betydligt större än Reefklockan. Kanske tjejen på bilden har väldigt stora handleder ?

Här ser den lagom stor ut:
View attachment 358332
Nighthawk har ju ingen tjock bezelring utan urtavlan tar upp en stor del av diametern. Dessutom har den en mörk urtavla mot för Reefens ljusa urtavla och bezel som kanske bidrar till att få den att se mindre ut.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fick ett mail att jag hade en jädra massa frequent flyer miles som behövde brännas innan de blev värdelösa. Slog till på en "Junkers". Får se om den är något att ha, väldigt billigt blev det i alla fall.

genmedia_PIC1732534_RL_01.jpg
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kunde inte låta bli...

Seiko Special Edition B.A.R. Honda Sportura

View attachment 358790

View attachment 358791
Sjukt najs! Sådant armband hade jag velat ha till min Sportura. Vet man om det går att köpa sådana tjusiga lätt och smidigt?

Ädit: Hittade ett gäng direkt efter första googlet. Tråkigt dyra de var. :gnissla
Ädit2: Amazon hade ju gött, för bra pris. Men inte med skepp till Svedala. Röv!
Ädit3: Ebay.com då? Oh yeah.

41beW9wfpEL._SX385_.jpg
 
Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Sjukt najs! Sådant armband hade jag velat ha till min Sportura. Vet man om det går att köpa sådana tjusiga lätt och smidigt?

Ädit: Hittade ett gäng direkt efter första googlet. Tråkigt dyra de var. :gnissla
Ädit2: Amazon hade ju gött, för bra pris. Men inte med skepp till Svedala. Röv!
Ädit3: Ebay.com då? Oh yeah.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41beW9wfpEL._SX385_.jpg
Ebay är sjukt nice! Vad gjorde man innan internet? :tungan

Jag har en sån här på väg hem.. Inte från ebay dock.
http://www.alpha-watch.com/popup.php?photo/77246135.jpg
Mest på skoj. Har man inte råd med originalet får man ta till tjuvknep... Farsan fick en med svart urtavla.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Finns det något bra forum för klockor eller är det helt enkelt den här tråden som gäller? :)

Intresset för klockor har väl egentligen alltid funnits där men har växt senaste åren. Det började med en Tissot PRS 200. Sen blev det en tissot couturier chrono auto. Köpte den sistnämnda på Warszawas flygplats i vintras och hade oturen att tappa den i asfalten i fredags. Men som tur är har man bra hemförsäkring! :)

Personligen fyller klockan 3 funktioner för mig. 1. Visar tiden 2. Smycke 3. Beundra hantverk.

Nåja, med första klockan blev jag bortskämd med safirglas och med den nya växte intresset för automater. Nu har jag 2 vettiga men hyfsat klumpiga klockor med stålarmband och vill ha någon lite smidigare som passar när dubbelmanschetten och västen åker på. Helst automat samt safirglas. Har ni några tips på stilrena klockor som passar? :)

http://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-first-omega-in-space-1962/

Den vore ju drömmen. Men när man får en vettig bil/hoj för samma pris har det i mina ögon gått lite för långt. Absoluta smärtgränsen ligger på 10kkr
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Finns det något bra forum för klockor eller är det helt enkelt den här tråden som gäller? :)

Intresset för klockor har väl egentligen alltid funnits där men har växt senaste åren. Det började med en Tissot PRS 200. Sen blev det en tissot couturier chrono auto. Köpte den sistnämnda på Warszawas flygplats i vintras och hade oturen att tappa den i asfalten i fredags. Men som tur är har man bra hemförsäkring! :)

Personligen fyller klockan 3 funktioner för mig. 1. Visar tiden 2. Smycke 3. Beundra hantverk.

Nåja, med första klockan blev jag bortskämd med safirglas och med den nya växte intresset för automater. Nu har jag 2 vettiga men hyfsat klumpiga klockor med stålarmband och vill ha någon lite smidigare som passar när dubbelmanschetten och västen åker på. Helst automat samt safirglas. Har ni några tips på stilrena klockor som passar? :)

http://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-first-omega-in-space-1962/

Den vore ju drömmen. Men när man får en vettig bil/hoj för samma pris har det i mina ögon gått lite för långt. Absoluta smärtgränsen ligger på 10kkr

Longines har automatare för under 10 kkr...du kan nog även hitta Oris.
http://www.uret.se/longines-conquest-c-185_536.html
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top