Juridik, ljudnivå vid verkstad, prejudikat?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Juridik, ljudnivå vid verkstad, prejudikat, behöver hjälp!

Under alla år har jag bistått en hel del med hjälp i mekforumet. Tänkte att man kanske kan få lite hjälp tillbaks av nån som är insatt i juridik? Pleeease?:)

Så här är det:
Jag har en liten verkstad (1/2 lada) som jag hyr utanför stan. Den ligger kant i kant med ett bostadsområde (villor). Jag har i alla år haft utomordentligt bra relationer med mina grannar. Jag har med jämna mellanrum frågat om dom störs av min verksamhet med mer. Ingen har någonsin klagat förrän nu (han är nyinflyttad sen några år) och han som klagar kör helt och hållet på sin linje. Han har överhududtaget aldrig ens visat intresse av att kompromissa eller diskutera saken.
Jag håller helt och fullt med om att vinkelkapen väsnas, inte snack om nåt annat. Men den används ju som alla vet oftast bara rätt sporadiskt. Det är ju inte så att den används åtta timmar i sträck. Dessutom har jag själv begränsat användning av kapen utomhus till att aldrig användas före 8, sällan före 9, och aldrig efter 21, ytterst sällan efter 19-tiden. I stort sett har jag endast använt kapen mellan 9 och 17 (ungefärliga tider). Dessutom i stort sett endast vardagar. Därmed tycker jag att jag har hållit igen på användandet och som sagt, ingen annan har klagat. Inte dom andra grannarna och inte hans föregångare heller.

Det tål också att nämnas att användandet av kapen (eller egentligen av hela verkstaden) är starkt begränsat om man ser till längre tidsperioder också. I år har jag hitintills varit där (med kapen) under en dryg vecka. Lägg till detta ytterligare ett par (snabb höftning) veckor då jag meckat med sånt som inte väsnas. Vi pratar alltså om väsen några veckor (kanske totalt en månad) per år och vi pratar om städade tidpunkter/veckodagar och vi pratar om måttligt frekvent användning. En snabb uppskattning är att kapen sällan används mer än nån timme totalt per dag. Nån enstaka gång kanske ett par timmar. Oftast är användningen begränsad till några minuter i taget.

Nåväl, han klagade till Miljö & Byggnämnden (nedan benämnt M&B) här i Eskilstuna (060609), jag skrev ett svar till dom och förklarade den ringa användningen och dom nöjde sig med detta. Då....

Nu har han klagat igen. Jag har som sagt ägnat några veckor (varav drygt 1 åt smide) till service av utrustningen. Nån (jag har namnet men det känns onödigt här) från M&B ringde i fredags och ville bullermäta. Jag insåg att det skulle vara omöjligt att undvika så jag satsade på samarbete istället för att krångla. Sagt och gjort, vi stämde träff på eftermiddagen och dom mätte:
3 mätpunkter varav två borta vid grannens kåk och en framme vid staketet. Den sistnämnda gav 72 dB ljudnivå. Eller om det var 76? Har inte fått papperen än.
Bakgrundsnivå 44 dB.
Tillåten nivå dagtid 55 dB.
Jag tror att enheten här ovan egentligen heter dbA men är lite osäker. Är inte så hemma på akustik.
Hursomhelst, klart över det rekommenderade gränsvärdet. Observera att det är ett rekommenderat gränsvärde, inget absolut värde. Klart är dock att rekommendationen inte tillåter 72 dB. Men jag anser ju alltså att verksamheten har en i tiden så ringa omfattning att det kan accepteras i alla fall.

Lite fakta som jag surfat fram:
Naturvårdsverkets Riktlinjer för externt industribuller:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/allmrad/ardok/skannade_ar/ar_78_5.pdf

Jag tror att det var det som M&B refererade till. Tabell 2.2 (befintlig industri) innehåller de värden som M&B pratade om (55 dB dag, 50dB kväll och 45 dB helg).

Detta var lite bakgrund. I nästa inlägg (alldeles strax) kommer vi till lite av mina funderingar. Känns som om redan detta var mycket text i ett enda inlägg.:)



Edit: Kompletterade rubriken lite.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nja, det kanske inte var så mycket ändå. Den som jobbar med juridik lär väl vara van att läsa mer än så. :)

Nåja. Nedan kommer några citat (i kursiverad stil)ur Naturvårdsverkets skrift (länken här ovan).

Kapitel 3 (TILLÄMPNINGSANVISNINGAR), andra stycket:
Riktvärdena avser verksamhet för hela dag-, kvälls- respektive nattperioder.
I de fall verksamhet pågår endast del av en period bör den ekvivalenta
ljudnivån beräknas för den tid under vilken verksamheten pågår.


I mina öron låter ju detta som att man tar fram ett medelvärde över tid och det skulle sannerligen smaka gott i min mun!:D

Ett till citat:
Bilaga 1, BEGREPPSFÖRKLARINGAR:
Den ekvivalenta ljudnivån (LAq) används för att karaktärisera en - tiden
varierande ljudnivå och är an form av medelnivå under en given tidsperiod...


Sen följer en binge formler. Jag är alls inte tappad inom matematik men dessa formler.... Nja.
Men formlerna är inte lika viktiga som det faktum att "medelvärde över tid" verkar som en rimlig tolkning av det första citatet här ovan.

Bilaga 2:2, BULLERKARTERING är också rätt intressant i mina ögon, fjärde punkten i första punktlistan:
En bedömning av intensiteten på verksamheten vid industrin, t ex:
förekomst av 2- och 3-skiftsarbete, verksamhet mån-fredag eller hela
veckor...


Jag har också så mycket koll att jag vet att myndighetsbeslut kan överklagas till Länsrätten och om jag inte minns fel därefter till Kammarrätten och sist till Regeringsrätten. Eller?
http://www.eskilstuna.se/templates/Page____7866.aspx
Sidan gäller visserligen överklagande inom äldreomsorgen men det var vad jag hittade och samma regler gäller ju alla myndigheter och nämnder.

Prylen är ju den att kan man gå på medelvärde över tid så känns det rätt gynnsamt eftersom användningen av kapen oftast är rätt korta tider med långa uppehåll däremellan.

Men jag måste nog ha mer kött på benen för att överklaga. Och då gäller det exempelvis prejudikat inom området.
För den som inte är insatt i ämnet så kan man väl säga att prejudikat är tidigare vägledande domar inom samma område. (Rätt eller fel?) Men jag tror ju att dom som orkat läsa så här långt vet vad prejudikat är ändå.:)
Jag har surfat efter prejudikat men får bara alla möjliga konstiga träffar. Bloggar, Piratbyrån med mer. Inte alls vad jag vill ha.
Nån som har några tips? Idealet skulle vara en industri som överklagat pga intermittent ljud och fått rätt tack vare det. Gärna med högre frekvens på bullertillfällena också:tummenupp

Beslutet från M&B kommer antagligen under nästa vecka.

Kan också nämna att grannen vid ett tillfälle hotat med miljökontroll (hittar inte rätt ord just nu) hos mig. Så jag frågade personerna (de var två) från M&B om inte vi kan göra detta inofficiellt på en gång. Det kunde vi. Vi gick ett varv, jag med papper och penna i handen. Skrev ned några punkter (uppmärkning av avfallskärl, invallning av dunkar, mindre dunkar i skåpet) och har nu en arbetslista.:tummenupp
Vill också nämna att personalen från M&B var mycket trevliga att ha att göra med.


Edit:
Mycket tacksam om nån som kan sånt här kan bistå mig. Pleease!:yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men hallå där, 90 visningar och inget svar.:va

Kan nämna ett par saker till:
Kvällen 060626 bytte jag vattenpump på bilen och använde luftdrivna vinkeldragaren för att få loss skruvarna (satt rätt illa till). Då kom grannen över och skrek och gormade om att jag skulle bort därifrån och att jag skulle sluta med min "svartverksamhet". Kan nämna att jag är seriös företagare sen 25 år tillbaks och konsekvent tackar nej till svartjobb. Får frågan om jag vill göra arbetet svart titt som tätt men tackar alltså alltid nej.
Hursomhelst så slutade det hela med att han tog tag i min högra hand (som höll i vinkeldragaren) och började veva runt så han drog till mig på näsan med vinkeldragaren. Händelsen är givetvis polisanmäld men alla vet ju hur lång tid sånt tar.

En annan sak:
I lördags lämnade jag kvar bilen utanför verkstan och tog traktorn hem eftersom jag hade en hel del (det blev 1,5 timme) slipning att göra på traktorsläpet. När jag kom tillbaks sö em så var framdäcken på bilen sönderskurna. Båda två. Ska polisanmälas idag.
Jag kan inte bevisa att det är han men jag ör 100% övertygad om det.
Jag har som jag tidigare skrivit regelbundet pratat med övriga grannar och dom säger sig inte ha några större problem med mig. Den aktuella grannen är den enda i hela byn som någonsin sagt något ont om mig. Var och en får dra sina slutsatser av det hela.


För övrigt kommer den lilla tillgängliga tiden som jag har framöver att i första ägnas åt att få hem hojarna (alla 3 står i förrådet där). Jag vet ju inte om den där folkilskne faan går och tänder på ladan nån natt.
I andra hand ska jag ägna mig åt att få hem alla dyra maskiner och verktyg samt att bygga om nåt av uthusen här hemma till verkstad. Men oisolerat uthus med stampat jordgolv gör man inte om till verkstad i första hand. Bara det att dom är fyllda med lantbruksutrustning sen över hundra år tar oerhört mycket tid att åtgärda.


Kom igen nu. Någon här på SH måste ju kunna juridik. Och akustik också för den delen. Jag behöver verkligen hjälp här!
Om du som läser detta känner nån annan här på SH med rätt kompetens så kanske du kan informera honom/henne om detta. Eller mig.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag kan inte ge någon juridisk hjälp, men bidrar med det jag tror hjälper, och det jag tror att jag kan.

Efter att jag har läst känns det oklart om du blivit dömd för något. När du skriver om överklagan verkar det ju så, men det andra säger mig bara att du blivit anklagad och att de utfört ljudmätning. Har jag läst slarvigt, eller saknas det kanske något?


Angående medelvärdet på ljudet verkar det tyvärr vara så att även kortare stunder med hög ljudnivå ger stort utslag på medelnivån, om jag tolkar formlerna rätt. Det beror på att medelvärdesbildningen beräknas på ljudeffekten. 70 dB är tusen gånger så hög ljudeffekt som 40 dB, ty 10^((70-40)/10)=1000, så den ger stor påverkan på medelvärdet.

Använder formeln till höger mitt på sida 16.
Medelvärdet under 8 timmar där 1h har 72 dB och 7h har 44 dB:
10 * log( 1/8 * (1*10^7,2 + 7*10^4,4) ) = 63 dB
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den sista eskaleringen var ju inte bra.

Mycket bra att polisanmäla honom. Hoppas det leder till något och att polisen inte lägger ned allt pga att dom inte orkar utreda.

Har annars tyvär inte många goda råd att ge just nu.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Alltså, 40dB är vad det låter när du skriver på ett tangentbord.
60dB är normal samtalston.
Sen stiger det rätt snabbt då den ökar i kvadrat(väl?)
70dB är vad en diskmaskin/tvättmaskin låter, kolla om han har en diskmaskin/tvättmaskin, rapportera till miljö och byggnämnden så kanske din problemgubbe kan avfärdas som gnällgubbe och så får du vara ifred sen.
D.v.s. tål han inte dig så får han inte ha diskmaskin/tvättmaskin då den låter lika mycket.
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Ponera att du i en rättsinstans vinner målet, tror du denne granne tänker finna sig i det? På det du beskrivit hittills känns det som att denne man absolut inte tänker ge sig bara för att du (eventuellt) får rätt i målet. Går det inte på laglig väg så kommer han säkert fortsätta hota, trakassera och eventuellt gå till (ännu mer) handgripligheter.

Näe, slå in knäskålarna på honom och pissa i hans brevlåda så blir det säkert bättre ;)
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Kan bara säga att det kostar inte ett jota att överklaga M&B´s beslut till Länstyrelsen.

Dock har det hänt att verksamheter har fått lagt ner sedan det byggts nya bostäder intill. Därav är de flesta företagen ganska negativt inställda till nya bostäder intill deras fastigheter.

Bra att du polisanmält personen dock..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Sådärja, nu börjar det ju hända ett och annat. Vardag var tydligen det som behövdes.:) :tummenupp

... Efter att jag har läst känns det oklart om du blivit dömd för något. När du skriver om överklagan verkar det ju så, men det andra säger mig bara att du blivit anklagad och att de utfört ljudmätning. Har jag läst slarvigt, eller saknas det kanske något? ...
Nja, du har inte läst slarvigt. Det är nog snarare som så att jag inte har varit tydlig nog.
Nej, jag har inte blivit _dömd_ ännu. Däremot kommer det någon form av _beslut_ från M&B efter vad jag förstått. Gissar att beslutet innehåller en maximal ljudnivå och ett vite om jag överskrider eller nåt sånt.

Bearing, din förklaring och uträkning var ju alldeles utmärkt.:tummenupp Tack för det.


Wiseguy:
Dom lägger säkert ner i brist på bevis.


sEiKo:
Disk och tvätt är inne i hans hus. Där får han låta så mycket han vill.


Smeddie:
Nej, jag tror inte heller att han nöjer sig med detta. Men jag tänker inte spä på genom att begå några olagligheter och det tror jag inte att du menade heller. Möjligen att jag sätter dit honom om han gör nåt olagligt.
Men det jag är orolig för är "ännu mer handgripligheter" och då menar jag inte våld, sånt klarar jag i alla lägen, det jag menar är nerbränning av verkstan eller nåt liknande.
Men att nattparkera bilen igen med en videokamera innanför garagefönstren skulle ju smaka bra förstås. Men då gäller ju en kamera som går bra vid dåliga ljusförhållanden.
En 1000-wattare med rörelsedetektor kanske skulle avskräcka.
Hursomhelst så kommer jag alltså att inom rätt snar tid börja transportera hem en del grejor, bl a de båda hojar som står på hjul. Katanan saknar gaffel så den får stå ett tag till.
Verktyg och maskiner som sällan används ska också hem.


ODEN:
Nej, det kostar inget. Och jag tror inte det kostar något om man överklagar högre upp heller. Dock skulle jag helst slippa.


Hursomhelst så har jag nu fått lite mer koll på akustiken, dvs på ljudmätningen. Nu fattas det bara lite mer inom juridiken.

Orka inte läsa alla inlägg men har du provat att borra ? ...
Va?:va
Borra? Menar du att borra istället för att slipa/kapa med vinkelslipen? Hur skulle det gå till?


Edit: Det känns i alla fall bra att en och annan läser detta och försöker bidra.:tummenupp
 
Last edited:

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Nej, jag tror inte heller att han nöjer sig med detta. Men jag tänker inte spä på genom att begå några olagligheter och det tror jag inte att du menade heller. Möjligen att jag sätter dit honom om han gör nåt olagligt.
Men det jag är orolig för är "ännu mer handgripligheter" och då menar jag inte våld, sånt klarar jag i alla lägen, det jag menar är nerbränning av verkstan eller nåt liknande.
Men att nattparkera bilen igen med en videokamera innanför garagefönstren skulle ju smaka bra förstås. Men då gäller ju en kamera som går bra vid dåliga ljusförhållanden.
En 1000-wattare med rörelsedetektor kanske skulle avskräcka.
Hursomhelst så kommer jag alltså att inom rätt snar tid börja transportera hem en del grejor, bl a de båda hojar som står på hjul. Katanan saknar gaffel så den får stå ett tag till.
Verktyg och maskiner som sällan används ska också hem.

Det var som du upptäckte lite ironi i det hela, men grejen är att good guys vinner sällan. Så tyvärr, enda lösningen är nog att flytta :(


Va?:va
Borra? Menar du att borra istället för att slipa/kapa med vinkelslipen? Hur skulle det gå till?

En liten anspelning på popnitstråden, hoppas du läst den, bland det roligaste som hänt på sporthoj ..

OT - vi fyller år på samma dag - fast du är jävligt mycket äldre än mig .. 3 år ungefär .. och jag har bott i Eskilstuna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
trist sits. När det gäller buller så är gränsvärdena främst att se som rekommendationer för tillståndsansökan och liknande. Buller som sådant är subjektivt och så fort någon upplever sig störd kan de lämna in en formell klagan som måste behandlas. Normalt görs detta av kommunen om det inte är större verksamhet (då är inte kommunen tillsynsmyndighet). Om du under lång tid bedrivit seriös verksamhet är mitt solklara tips att skapa en bra dialog med de tillsynspersoner som du har att göra med. Kombinationen med grannens agerande som beviseligen är psykotiskt ger dig mycket goda chanser att de skall göra tolkning till din fördel.

För större industrier med liknande situationer är normalt förfarande att man fastlår bakgrundsnivåer (55dB dag, 45dB natt) samt att punktljud (t.ex 75dB max 15 10 min per dygn mellan 9-17), detta fastslås i miljötillståndet som i ditt fall utfärdas av miljö- och hälsoskyddsnämnden. De är normalt restriktiva men hjälpsamma och borde kunna guida dig om du kommer med bra förslag. kan nog komma med mer tips om du har specifika frågor (läst 10p miljörätt om det nu är till någon hjälp).

P.s
Bästa hämndtipset jag hört (harmlöst men bra): Förklara följande för grannen. Antingen skärper han sig eller så kommer din kompis med lastbilen och dumpar ett lass sprängsten på hans uppfart varje måndagmorgon kl. 06.00. Din kompis är en stressad man och han tar fel på addresser ibland så det är givetvis inte för att vara taskig sprängstenen hamnar där. Be han sen fundera på vad han skall göra med ett lass sprängsten varje vecka och återkomma är han bestämt sig...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Tyvärr kan jag inte särskilt mycket angående ditt problem.

Men jag instämmer i kören ovan om att det fan är tragiskt att inte vuxet folk kan beté sig som sådant.
Och ge inte igen med samma mynt, då kommer det slå tillbaka på dig än hårdare!

Det där med sprängstenen verkade riktigt harmlöst dock. :hihi

Lycka till och hoppas det löser sig!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Herregud! Borde inte vara svårt att få han klassad som "Gnällgubbe"?

Själv bor man i ett industriområde med både det ena och andra runt sig och det är i princip aldrig man hör något. Skulle det vara något som oväsnas varar det inte mer än 5-10 minuter ändå som i ditt fall.

Om man frågar andra grannar vad dom tycker kan kommunen eller vem det nu är inte strunta i gubben? Känns lite smått töntigt allt ihop.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Angående att borra:
Aha. Har missat den tråden. Läste halva första sidan, gav sen upp. Får väl läsa resten nån senare gång.


Smeddie:
Jo, flytt är tänkt sen länge men inte så här akut.
Bor perfekt. Gammalt lantbruk (ingen mark förutom tomten) med massa uthus med mer. Flera hundra meter till närmsta granne som jag för övrigt har jättebra relation till.:tummenupp Skulle nästan kunna såga ved eller kapa mitt i natten även om jag givetvis inte skulle få för mig det.
Men vad ett överklagande handlar om för min del är att kunna nyttja verkstan fram tills dess. Det ena företaget jag har är ju beroende av att kunna reparera och serva sina maskiner emellanåt. Utan maskinerna står ju företaget givetvis still.


ething:
Jo, tanken just nu är att (parallellt med att förbereda överklagan) kontakta M&B och diskutera ämnet. Jag vet idag inte vad grannen sagt till dom, han kanske har sagt att jag bedriver verksamheten 5 dagar i veckan året runt eller nåt sånt. Måste kolla lite vad han sagt.
Hämndtipset var roligt men jag avstår nog. :)
En annan tanke: Tänk om det var jag som körde snösvängen i området. Skulle glömma vika undan bladet vid garageinfarten varenda morgon.:D
Men nu är det inte jag och jag vill inte ploga området heller pga krångligt styre av vägföreningen. Man prioriterar ju liksom kunder som är lätta att jobba med.
Hursomhelst så ska jag lägga dina 10p Miljörätt på minnet. Och jag antar att du själv är nyfiken på hur detta utvecklas.
Själv har jag faktiskt 5p juridik (med toppbetyg minsann!) men det var handelsrätt med betoning på IT-branschen. Bra att ha i bagaget men inte till mycket nytta i det här fallet.:)


Jonathan:
Nej, jag ska inte ge igen även om lusten finns emellanåt. Men jag vill inte vara den som trappar upp.
Idag lastade jag en omgång motorolja, hydraulolja, spilloljor, tomdunkar, sopor med mer och tog hem eftersom grannen hotat med miljöinspektion. Ska fixa invallning till det som är kvar också framöver.
Om nån behöver tips om vad dom kikar på vid miljöinspektion så har jag i alla fall några tips efter samtalet med M&B. Är dock inte expert på ämnet.

En kul grej i samband med miljödiskussionen:
Större dunkar miljöfarlig vätska ska alltså stå i tät invallning som klarar volymen. Dom tittade på dom plastbackar som jag har till färg, tinner, härdare med mer och tyckte det var bra gjort med invallning etc. "Så där ska det se ut."
Det var bara det att det är mjölkbackar som jag använt. Nästa gång ni är och handlar mat så kan ni ju alltid kika i en sån där blå mjölkback och fundera på hur mycket vätska som blir kvar i dom.:)
Ledtråd: gallerbotten.:D


Loy:
Håller helt med dig men det verkar inte hjälpa att andra grannar inte har några problem. Men vi (i detta fall du och jag relaterat min granne) har ju olika krav på vår omgivning. Jag tror att grannen har gått på myten om att flytta ut på landet. Den myt i vilken det inte finns någon vedsågning, mopedåkning med mer. Bara fågelsång och dans runt majstången. Min åsikt är att vill man vara helt säker på att få det tyst så ska man inte alls ut på landet. Man ska till en av de finare villagatorna inne i närheten av centrum.


Hursomhelst så blev jag idag "färdig" med underhållsjobben på maskinerna (traktor, tippkärra och grävmaskin) och har därför kört över utrustningen till Sundbyholm för lite avloppsgrävning etc. Förhoppningsvis så inser grannen att jag inte är där och lugnar ner sig ett tag. Problemet med M&B kvarstår men jag kanske slipper få ladan nerbrunnen.
Jag tänker dock absolut inte nattparkera bilen där igen i alla fall.
Jag skrev färdig här ovan inom hartassar eftersom jag inte alls är färdig men i alla fall kan ta ut bitarna på jobb. Smågrejorna får jag väl åtgärda ute i fält eftersom jag inte vill ha maskiner och utrustning för en smärre förmögenhet stå nattparkerade vid verkstan.


Fler jurister här på SH kanske?:)

Nu ska jag ägna en stund åt några trådar i turboforumet.:tummenupp
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hoppas det löser sig. Fördjävligt att någon sån där människa kan ge sånt helvete för andra.

Läskigt om han tar till våld och skadegörelse för att få bort dig. Kan ifs vara till din fördel om du lyckas få det på film eller foto eller liknande. Ha med dig en bandspelare varje gång du har med honom att göra. Lätt att någon kråka slinker ur honom. Hot eller liknande.

Försök få med dig grannarna runt ikring. Dom kanske har sett honom göra något.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Då kom grannen över och skrek och gormade om att jag skulle bort därifrån och att jag skulle sluta med min "svartverksamhet". ...........

Hursomhelst så slutade det hela med att han tog tag i min högra hand (som höll i vinkeldragaren) och började veva runt så han drog till mig på näsan med vinkeldragaren. Händelsen är givetvis polisanmäld men alla vet ju hur lång tid sånt tar.

När jag kom tillbaks sö em så var framdäcken på bilen sönderskurna. Båda två. Ska polisanmälas idag.


För övrigt kommer den lilla tillgängliga tiden som jag har framöver att i första ägnas åt att få hem hojarna (alla 3 står i förrådet där). Jag vet ju inte om den där folkilskne faan går och tänder på ladan nån natt.

Styckade upp din text lite.

Om du får rätt med buller så tror jag faktiskt inte att det slutar där.

Kollat med polisen ifall grannen har någon historik i ett belastningsregister. Folk som beter sig som din granne har nog hittat på jäkelskap förr.

Det som Smeddie skriver är nog den bistra sanningen

Det är för jäkligt, det som du har råkat ut för.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
WestW:
Har yuppienalle som kan spela in ljudklipp (MP3 antar jag).
Näst närmsta grannen (den allra närmsta är han som bråkar) och hon som jag hyr av har inte sett något. Övriga grannar är för långt ifrån för att se nåt.
Och näst närmsta grannen har jag "med mig" såtillvida att han vägrade skriva på då den där faan gick runt och försökte samla namn mot mig för knappt ett år sen. Ingen alls skrev på.:tummenupp


Badger:
Nej, jag tror inte heller att det slutar här. Men det skulle vara bra om jag fick rätt eftersom jag då dels kan överklaga avgiften (se nedan) och dels kan fortsätta använda lokalen till underhåll några veckor per år (det är alltså inte mer det handlar om) tills jag hunnit göra verkstad hemma.
Och jag betvivlar att han finns i nåt belastningsregister. Han är faktiskt till synes en städad småbarnsfar. Ända tills han träffar mig. Då tappar han alla begrepp.
Och jag har en känsla av att polisen kommer att kolla sånt om dom nu nån gång får tummen ur och ta tag i de här fallen. Även om de hela avskrivs så kollar dom ju rimligen upp personalia i alla fall.
Och nej, jag finns inte heller i några register om vi bortser från fortkörningar, p-böter och sånt där. Och jag har en känsla av att allt sånt är borttaget vid det här laget. Det var dock en lång lista en gång i tiden men bara trafikbrott.:)



Ja, jag skrev ju "se nedan" här ovan:
Idag ringde han ifrån M&B, han har fattat ett beslut som i princip går ut på att jag inte får slipa utomhus eller möjligen inte alls får bedriva verksamheten där. Jag har inte fått beslutet ännu men kommer att återge de viktigaste bitarna här. Antagligen redan imorgon kväll.
Dessutom sade han att jag ska få betala en avgift om 3300:-. För fyra timmars arbete! Två timmars fältarbete och två timmars administrativt arbete. Jag minns inte exakt vad avgiften heter men det kommer jag att veta imorgon.
3300:-! 825:-/timme! Herrejösses. För mig och min grävmaskinn traktor och tippkärra debiterar jag 540:- exkl moms. Då är det utrustning till ett nyanskaffningsvärde om runt en miljon eller nåt sånt. Den pengen ska ju dels skrivas av, dels förräntas. Dessutom gör jag av med reservdelar, slitage, haverier och bränsle. Och då är jag inte ens överdrivet billig i min timpeng.
I samband med ett eventuellt överklagande av beslutet så kommer jag också att titta på avgiften, antingen dess existens (om mitt överklagande går hem) eller dess storlek.

Edit: Stavfel.
 
Last edited:

Gabor

Guest
Fan va surt.
Bara för att jävlas med snubben så borde du ligga med hans fru och sedan berätta för honom att du förmodligen vet vad han har för problem :D

Jag skulle hellre satsa på att anonymt anmäla honom till soc. för att han slår sina barn, misstänker pedofili. Eller att du sett honom langa knark på skolgårdar. Då blir knarkspan intresserade.
Placera ett större antal dunkar med lite fulsprit i botten, någonstans på hans tomt, lagom undangömda. Blir direkt en utredning.

Ligga med frun, :tummenupp , då blir han nog ännu galnare.....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top