Juridik, ljudnivå vid verkstad, prejudikat?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har snubben motorgräsklippare? om ja: klaga som faaaaaan på att han stör dig och kör samma procedur som han gjort med dig.
Så fort han klipper gräset, spring över och gorma, ring polisen eller annat.
Var så besvärlig som det bara går, låt inte dom onda vinna!!!!
;)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Peterr:
Han har såvitt jag vet endast klagat muntligen, dvs då finns det inga skriverlser. Dock kan det ju finnas tjänsteanteckningar från telefonsamtal.
Ja, han har faktiskt sagt en gång till en annan granne (O) att han skulle vilja ha lokalen "för att ha höns och tuppar i".
O svarade då att "Det ger du faan i, här ska inte vara några tuppar som gal om morgnarna". Han är bra han O! :tummenupp :D
Och jag kan nog garantera att hon jag hyr av inte säljer till honom. Hon är så förbannad på hans agerande så hon behåller hellre hur mycket han än bjuder. Han är liksom inte ens välkommen hos henne.
Men en vacker dag trillar hon av pinn och då ärver rimligen någon stället av henne och då kan det bli andra bullar. Jag har dock bra tumme med resten av släkten också.:tummenupp


sEiKo:
Jovisst skulle man kanske kunna göra så men jag tror nog att mtoorgräsklippare är tillåtet. Dessutom vill jag inte sänka mig till hans nivå.
Och jag har inte tiden att hålla på och kriga. Bättre att lägga tiden på att ordna egen verkstad hemma.

Och så här går det med det än så länge:
Jag har en halvskabbig lada om 120 m2 (se bilderna) som jag för närvarande överväger om jag ska renovera och bygga om till verkstad/kallförråd eller om jag ska riva och bygga helt nytt.
Nybygge har åtskilliga fördelar såsom:
*Möjlighet att schakta av kullen jag bor på med nån meter och på så sätt få ett plan utanför verkstan istället för den konvexa ytan som är idag.
*Möjlighet att bredda ett par meter. 6 m djup är gränsfall vad gäller meklokal för bilar.
*Nybygge är givetvis alltid bättre.

Nackdelen är kostnaden. Ett nybygge kostar många sköna slantar som egentligen skulle använts till renovering av huset.
Rivning, grundläggning, schaktning och platta (utom själva gjutningen) kan jag göra själv.
Jag har varit i kontakt med ett snickeri inom kriminalvården (Asptuna) ang att låta tillverka färdiga väggsektioner. Dom jobbar med sånt och verkar rutinerade på ämnet.
Ska även kontrollera med en av våra lokala gymnasieskolor som har en byggutbildning om dom är intresserade av att bygga sektioner och/eller om dom vill bygga på plats. En polare fick väggsektioner och takstolar tillverkade av dom till 40 m2 garage. Han fick givetvis betala för materialet och fixa transporterna samt montera. Sen kom det en räkning från kommunen på slitage på verktyg och maskiner. Utan att snöa in på belopp så kan jag säga att det var ju anständiga kostnader från kommunens sida.:)

Jag vill ju liksom spara in min arbetstid.

Ska också ringa kommunen under nästa vecka och kolla hur mycket större jag får bygga.

Och jag har som jag skrev ovan påbörjat en överklagan i syfte att vinna tid. Den går iväg en bit bort i veckan. Med lite överklagningar så vinner jag minst 1 år, kanske 2-3 år. 2 år borde räcka för att hinna bygga verkstad hemma.:tummenupp
Sen kan grannen vid den andra verkstaden fara o flyga.


Nu ska jag gå ut och såga upp veden som ligger utanför ladan.:tummenupp
 

Bifogat

  • PICT0373.JPG
    PICT0373.JPG
    77.6 KB · Visningar: 33
  • PICT0374.JPG
    PICT0374.JPG
    122.2 KB · Visningar: 34
  • PICT0375.JPG
    PICT0375.JPG
    102.6 KB · Visningar: 29
  • PICT0376.JPG
    PICT0376.JPG
    97.5 KB · Visningar: 36
  • PICT0377.JPG
    PICT0377.JPG
    107.5 KB · Visningar: 36

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är tråkigt med grannfejder, det finns ingen vinnare och det är tyvärr ofta buffeln som "vinner" eftersom den andra parten "ger upp" eller vad man skall kalla det. Jag hade förmodligen gjort samma sak som dej, men bara för dom andra grannars skull. Dom har inte gjort nånting och dom skulle kanske bli lidande av ett escalerande krig...:)

Jag såg tråden först nu men det var en sak jag tänkte på. Jag snackade med akustikkillarna på ljudlabbet på Universitetet här i Luleå och vi pratade om ljudmätning i allmänhet. Dom sa att det är få människor här i landet som kan ljudmäta. Till exempel så finns det få eller inga bilbesiktningsanläggningar som kan ljudmäta och det har b la med omgivningen att göra.
Att polisen t ex skulle ljudmäta en hoj vid vägkanten skulle aldrig hålla i rätten (enligt akustiknissarna alltså) eftersom det krävs en enorm, plan yta utan reflekterande föremål och vissa givna mått. Min fråga är ju då; Har dom mätt ljudet på rätt sätt, med kalibrerad utrustning och med rätt utbildning? Om du ifrågasätter det så kan du ju iallafall vinna mer tid?

...men sprängstensidén var riktigt riktigt bra...:tummenupp

...och ge Dr Bike adressen, åtminstone efter att du har flyttat...:)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Håller helt med om grannfejder.:tummenupp

Har i alla fall lämnat in ett fett överklagande. Är rätt säker på att det blir nerslag men det vinner lite tid. Och sen kan jag vinna tid i nästa instans och så vidare.

Jag vet inte om dom verkligen mätt på rätt sätt, med kalibrerad utrustning med mer men tyvärr så har inte jag kompetensen att ifrågasätta det.


Jag kommer att fokusera på överklagande (och i nästa instans kan jag ifrågasätta kalibrering med mer) och renovering eller nybyggnad av egen verkstad.

En käpp i hjulet för mitt verkstadsprojekt:
Det verkar (avvaktar bättre kartor) som om nuvarande ladan delvis står på granntomten med ena hörnet. Det innebär att en eventuell ny byggnad måste flyttas in på tomten 3-5 meter och jag vill helst inte ha nya verkstan längre in på tomten. Nåja, vi får väl se med nya kartor.

The good news är att kommunen i stort sett accepterar vad som helst i övrigt:
*Jag funderar på om jag ska renovera ladan eller bygga helt ny verkstad. "Inga problem, klart du ska bygga nytt. Du har ju maskiner till grundläggning och allt."
*Jag vill skala av toppen på kullen. "Inga problem, det är ju din tomt".
*Jag vill bygga nya verkstaden bredare än ladan. "Inga problem, du måste ju ha en ändamålsenlig verkstad".
Och så vidare.
Kan det bli bättre?

Det är för övrigt lätt att säga "Inga problem" för honom. Det är ju inte han som ska bygga och betala.:D
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vilket nötta han grannen som klagar , säg bara till så ska jag komma upp med bilen o börja köra lite med vinkelslipar o diverse när han är hemma.
Hade varit kul o se vad han hade gjort :D

Att han pajjar dina däck är att gå över gränsen !
Tänd eld på hans bil så kan han ju grilla korv.
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Sorgligt att du tvunget måste flytta hela din verksamhet, med stora kostnader som följd, pga. en idiot till granne. :mad:

Lider med dig :pannkyss
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Peterr:
Han har såvitt jag vet endast klagat muntligen, dvs då finns det inga skriverlser. Dock kan det ju finnas tjänsteanteckningar från telefonsamtal.
Ja, han har faktiskt sagt en gång till en annan granne (O) att han skulle vilja ha lokalen "för att ha höns och tuppar i".
O svarade då att "Det ger du faan i, här ska inte vara några tuppar som gal om morgnarna". Han är bra han O! :tummenupp :D
Och jag kan nog garantera att hon jag hyr av inte säljer till honom. Hon är så förbannad på hans agerande så hon behåller hellre hur mycket han än bjuder. Han är liksom inte ens välkommen hos henne.
Men en vacker dag trillar hon av pinn och då ärver rimligen någon stället av henne och då kan det bli andra bullar. Jag har dock bra tumme med resten av släkten också.:tummenupp


sEiKo:
Jovisst skulle man kanske kunna göra så men jag tror nog att mtoorgräsklippare är tillåtet. Dessutom vill jag inte sänka mig till hans nivå.
Och jag har inte tiden att hålla på och kriga. Bättre att lägga tiden på att ordna egen verkstad hemma.

Och så här går det med det än så länge:
Jag har en halvskabbig lada om 120 m2 (se bilderna) som jag för närvarande överväger om jag ska renovera och bygga om till verkstad/kallförråd eller om jag ska riva och bygga helt nytt.
Nybygge har åtskilliga fördelar såsom:
*Möjlighet att schakta av kullen jag bor på med nån meter och på så sätt få ett plan utanför verkstan istället för den konvexa ytan som är idag.
*Möjlighet att bredda ett par meter. 6 m djup är gränsfall vad gäller meklokal för bilar.
*Nybygge är givetvis alltid bättre.

Nackdelen är kostnaden. Ett nybygge kostar många sköna slantar som egentligen skulle använts till renovering av huset.
Rivning, grundläggning, schaktning och platta (utom själva gjutningen) kan jag göra själv.
Jag har varit i kontakt med ett snickeri inom kriminalvården (Asptuna) ang att låta tillverka färdiga väggsektioner. Dom jobbar med sånt och verkar rutinerade på ämnet.
Ska även kontrollera med en av våra lokala gymnasieskolor som har en byggutbildning om dom är intresserade av att bygga sektioner och/eller om dom vill bygga på plats. En polare fick väggsektioner och takstolar tillverkade av dom till 40 m2 garage. Han fick givetvis betala för materialet och fixa transporterna samt montera. Sen kom det en räkning från kommunen på slitage på verktyg och maskiner. Utan att snöa in på belopp så kan jag säga att det var ju anständiga kostnader från kommunens sida.:)

Jag vill ju liksom spara in min arbetstid.

Ska också ringa kommunen under nästa vecka och kolla hur mycket större jag får bygga.

Och jag har som jag skrev ovan påbörjat en överklagan i syfte att vinna tid. Den går iväg en bit bort i veckan. Med lite överklagningar så vinner jag minst 1 år, kanske 2-3 år. 2 år borde räcka för att hinna bygga verkstad hemma.:tummenupp
Sen kan grannen vid den andra verkstaden fara o flyga.


Nu ska jag gå ut och såga upp veden som ligger utanför ladan.:tummenupp


Det måste finnas ett ärnde hos Länsstyrelsen för att de ska kunna ha nått att gå på och i det ärendet så borde det även finnas just dessa tjänsteanteckningar om vad grannen har sagt annars borde det inte kunna finnas ett ärende överhuvudtaget, har man inte gjort detta så har man brustit vilket händer ibland. Sen kanske det kan vara bra att inte bråka allt för mycket om du fått så positiva svar angående bygglov, det märks att det inte är Uppsala så lycka till med det nya garaget.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Håller helt med om..

Det är för övrigt lätt att säga "Inga problem" för honom. Det är ju inte han som ska bygga och betala.:D


Ja ibland kanske man får ge sig även om stoltheten får sig en törn.

Har du sådär schyssta kontakter på byggnadsnämnden så ska du lätt bygga nytt! Själv håller jag på med ett aningen mindre (16m2) garage och det tog ett par månader för att få fram bygglov till det, och då hade dom även kollat med någon tant om det var okej med utseendet på garaget kontra husen som stod i närheten. På en industrifastighet liksom :gnissla

Sen får du precis som du vill ha det dessutom. Hur många gånger säger man inte till sig själv, "Det där utrymmet skulle varit bra och haft.." etc.

Kör på och lycka till! :tummenupp
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Han får gärna sätta upp ett bullerplank men jag tänker inte göra det. Jag lägger hellre tiden på att bygga om min egen lada till verkstad.

Tyvärr är det ju så att OM rådande instans bestämmer att ditt ljud är en olägenhet för de boende i din närhet, oavsett om olägenheten är kontinuerlig eller tillfällig, BLIR det ditt ansvar att se till att olägenheten avlägsnas på något sätt.

Jag har inte orkat läsa igenom allt, men...

De regler du har att rätta dig efter är dels Naturvårdsverkets allmänna råd runt buller, dels Socialstyrelsens föreskrifter/allmänna råd angående buller i (och utanför) bostäder. (jag har alla fakta på jobbet, orkar inte gräva fram det nu)

Det är alltså ljudnivån vid de berörda bostädernas fasad som räknas.

Det som är allra värst, är att även om verksamheten fanns där först och kommunen varit slarviga i planläggandet och trots tillstånd för industrier mfl att utöva sin verksamhet tillåter folk att bo inom området, så träder Miljöbalken in så fort folk bor på platsen och konsekvensen av det hela blir att verskamhetsutövaren får åtgärda så att de boende blir nöjda. I det avseendet finns det flera rättsfall där de boende fått rätt. Tyvärr.

Det är därför t.ex. som motorbanorna får lägga ner i parti och minut. Vi lever i ett helt idiotiskt samhälle i vissa avseenden. :3freak
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej Robban

Nu har jag noll kunskap i juridik, har aldrig ens blivit arresterad :hihi

Men kan man inte få ett utlåtande/kommentarer ifrån övriga grannar och ta med det i överklagan?

Det bör ju kunna få dom att inse att det inte låter så mycket som han hävdar?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Men kan man inte få ett utlåtande/kommentarer ifrån övriga grannar och ta med det i överklagan?

Det bör ju kunna få dom att inse att det inte låter så mycket som han hävdar?
Har inte heller blitt arresterad. :)

Det är inte grannen som hävdar, det är Miljö & Räddningstjänsten som hävdar. Dvs det är dom som mätt och det är tydligen mätvärdena som gäller. Dessutom spelar det tydligen ingen roll om det så är hundra grannar som ej uplever problem. Är det en enda som klagar så är det ett problem.
Mitt hopp står till den ringa omfattningen över tid.

Yasha:
Ja, miljön går före allt annat och det kan man väl i viss mån sympatisera med men det är i min värld fel att buller (och framförallt i sån ringa omfattning) räknas som miljö.
Det vore en helt annan sak om jag bedrev en industri på platsen med mycket buller från 07 till 16. Då kan jag förstå att det räknas som ett problem.

Men läget är alltså att jag har överklagat med framförallt ringa omfattning som motiv. Det hjälper antagligen inte men det ger mig lite tid. Ska kolla framöver hur det går med överklagandet. Ingen brådska för min del.

Mysfarbrorn:
Det är läget som avgör vad man får göra. I mitt fall bor jag utanför detaljplanelagt område. Jag har dessutom inga grannar i omedelbar närhet. Därför kan jag göra nästan som jag vill.
Och sen ska vi inte ropa hej innan vi är över bäckenet. Eller hur man nu säger.:D

Läget vad gäller nybygge av verkstad är följande:
Ladan som var på bilder tidigare i tråden står delvis utanför min tomt. Förklaringen är rimligen att den byggdes under en tid då kartor och utsättning och sånt inte var så noga. Så ladan står på en samfällighet som jag äger till viss del (2/12 mantal). Ladan får stå kvar där men river jag för att bygga nytt så är jag tvungen att bygga inom min egen tomt. Det innebär att jag får lov att vrida nybygget något motsols ovanifrån sett och då blir det ogynnsamt på tomten. Skulle hellre vrida medsols istället.
Så nu överväger jag att riva en annan byggnad, ett risigt förråd. Den delen av tomten ligger lite sämre till och måste fyllas ut mer med sten men det kan jag lösa. Förrådet är i sämre skick än ladan. Dessutom är ladan bra att ha under bygget. Det finns med andra ord en del fördelar med att lägga verkstan där istället. Nackdelarna är alltså att det ligger avigare till allra längst bort på tomten.
Blir det ett bygge av ett eller annat slag så blir det bilder också. Kanske i en ny tråd men då länkar jag dit härifrån.


För övrigt kan jag meddela att min polisanmälan om misshandel lades ner utan att dom ens ringde mig. Jag fick inte ens ett meddelande om att utredningen lagts ner. Hurra för polisen och rättsväsendet!

En av de saker som retar mig mest är de sönderskurna framtofflorna på bilen. Jag förstår ju vem som gjort det men jag kan inte bevisa det. Så den utredningen lades också ner.
Känns som om man är rättslös.

Däremot har jag talat om för övriga grannar i området vad som hänt. De drar alla på egen hand slutsatsen att det är "bråkgubben" som snittat mina framtofflor. Det är ju i alla fall lite glädje för mig.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top