Iskörning med sporthojar!!!

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Glömde... jag kör med försänkta skruvskallar, tejpar hela insidan med silvertejp ett varv och kör med innerslang, funkar kanon!

Bra svar, tack :tummenupp

För nyfikenhetens skull, vad tar du för att dubba en uppsättning däck?
*120/60-ZR17
*180/55-ZR17
(ska användas på plogad bana)

Du kan svara via pm om du inte vill skriva här :)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Bra svar, tack :tummenupp

För nyfikenhetens skull, vad tar du för att dubba en uppsättning däck?
*120/60-ZR17
*180/55-ZR17
(ska användas på plogad bana)


Du kan svara via pm om du inte vill skriva här :)

2500 kr plus frakt. Då är det ca 400 dubbar totalt i båda däcken. Är det första gången så tar det ju en stund att göra däcken men samtidigt är det kul att göra något själv....om det funkar. I början tror jag det tog ca 10 timmar för mig att bygga 2 däck. Kan ta lite tid att göra själva mönstret för det är noga att man fördelar ut dubbarna med jämnt mellanrum. Blir mycket mätande och ritande på däcket. Sen borrar jag bara med ett 4 mm borr, staplar upp alla skruvar och kör på!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du har inte provat med finndubb? Tror just Continental Tkc80 skulle kunna funka bra med finndubben, då kan du ju trycka i 2-3 dubb i varje klack istället för en skruv.

Det kan jag garantera att det håller typ en repa. Är ju problem att få dem att hålla redan på en lätt och effektsvag cykel som Husaberg 570. Dubbla effekten och lägg till 70kg i vikt och jag vill inte ligga bakom i dubbsprutet....
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det kan jag garantera att det håller typ en repa. Är ju problem att få dem att hålla redan på en lätt och effektsvag cykel som Husaberg 570. Dubbla effekten och lägg till 70kg i vikt och jag vill inte ligga bakom i dubbsprutet....

Nej det är nog inte att rekommendera bak i alla fall. Fram funkar det säkert och känns nog bekvämare än slipade skruvar. Men sen är det ju hur greppet blir när det är en så passs mycket tyngre hoj.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det kan jag garantera att det håller typ en repa. Är ju problem att få dem att hålla redan på en lätt och effektsvag cykel som Husaberg 570. Dubbla effekten och lägg till 70kg i vikt och jag vill inte ligga bakom i dubbsprutet....

Pratade med en kille i Filipstad. De kör tydligen 402 m på isen där uppe i början av mars. Han hade kört över 250 kmh med en uppsättning tkc80 och findubb. Det lär ju gå stabilare än med slipade m6 men fan vet hur länge det håller. Bättre med skruv och mutter tror jag.
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Vart kommer ni köra iår?
Väldigt intressant ifall det finns nåt bra ställe runt västmanland, har hört att folk varit ute och kört med bilar i surahammar, men har inte fått reda på ifall det är plogat eller nånting.
 

Dabba

Dabba
Gick med
29 Mar 2010
Ort
Jakobstad
Hoj
Kawasaki 636 2013
Hejsan!

Jag testade en annan typ av däck. Däcken jag använde var Metzeler Mce Karoo Gatuenduro däck och de blev dubbade med endurodubb(limmade så klart). De har bara blivit testade en gång ännu, men ja tyckte att de gick hyggligt bra att köra bana med dem. Enda jag kan klaga på är att framdäcket tappar grepp när man lutar mycket.
Däckena har lite för dåligt grepp för bakhjulskörning och svårt att få balans med dem, men funkar helt ok för bankörning.

Däcken
Metzeler-Karoo-ice-edition-Kawasaki-tyre-785x588.jpg

Icewheelie-785x523.jpg

Icecircle-785x523.jpg

Testfilm
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu har jag beställt däck till hojen. Grovdubbade Continental tkc 80 i 120/70-17 och 180/55-17. Så nu kan man förhoppningsvis köra där det ligger lite snö också. Kommer även bygga en uppsättning på vanliga gatdäck fast dessa blir enbart för högfartskörning. Ska försöka ta mig iväg till Orsa nästa år och delta i Speedweekend. Verkar gå av stapeln helgen vecka 7.
 

Bifogat

  • ContinentalTKC80.jpg
    ContinentalTKC80.jpg
    19.8 KB · Visningar: 158

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Lite terapijobb... Håller på att dubba lite landsvägsdäck. Sen har jag monterat continental tkc80 på gixxern. Ska plocka ihop den för att köra lite grusväg innan snön kommer. Sen ska jag demonteradäcken för att dubba dem.
 

Bifogat

  • DSC_0302.jpg
    DSC_0302.jpg
    129 KB · Visningar: 208
  • DSC_0303.jpg
    DSC_0303.jpg
    105.3 KB · Visningar: 230

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Det vart att jag bygger själv, efter dina tips i andra trådar.

Får dock se om jag kommer ut på isen iår, måste vara hel o kroppen först:

Mitt framdäck kan ses inne på Nilssons MC i Helsingborg för tillfället.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det vart att jag bygger själv, efter dina tips i andra trådar.

Får dock se om jag kommer ut på isen iår, måste vara hel o kroppen först:

Mitt framdäck kan ses inne på Nilssons MC i Helsingborg för tillfället.

Ser ut att vara bra spets på dubbarna iaf. Men varför sexkantskalle? Bättre med försänkta skruv och en större bricka. Blir inte så knöligt på insidan då och enklare att montera när man har insexskalle istället.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
De bara vart dessa skruvarna då de var rätt i pris :) kommer köra med ett "superduper" tätningsmedel för slanglösa däck, kör inte heller som en "tok" längre så jag oroar mig inte för de högre farterna.

jag satte fast en borrmaskin i städet, spänner fast skruven i chucken, håller inne borrmaskinens avtryckare med vänsterhanden, & handhållen vinkelslip med tjock/hård slipskiva i andra handen & slipar så att skruv/slipskiva snurrar "mot" varandra, ungefärlig tid totalt per skruv, 15 sekunder :)

Visade som sagt upp framdäcket på ÖppetHus hos Nilssons MC i Helsingborg igår, o det var rätt många som kollade närmare på det i detalj.

Däcket finns kvar i butiken en vecka till, om nån vill kolla närmare.

väntar på ett 160bakdäck för tillfället, hoppas på ett slicks
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
De bara vart dessa skruvarna då de var rätt i pris :) kommer köra med ett "superduper" tätningsmedel för slanglösa däck, kör inte heller som en "tok" längre så jag oroar mig inte för de högre farterna.

jag satte fast en borrmaskin i städet, spänner fast skruven i chucken, håller inne borrmaskinens avtryckare med vänsterhanden, & handhållen vinkelslip med tjock/hård slipskiva i andra handen & slipar så att skruv/slipskiva snurrar "mot" varandra, ungefärlig tid totalt per skruv, 15 sekunder :)

Visade som sagt upp framdäcket på ÖppetHus hos Nilssons MC i Helsingborg igår, o det var rätt många som kollade närmare på det i detalj.

Däcket finns kvar i butiken en vecka till, om nån vill kolla närmare.

väntar på ett 160bakdäck för tillfället, hoppas på ett slicks

Problemet med att fylla däcket med massa tätningsmedel gör att det blir mer obalans och i värsta fall högre vikt. Har byggt däck sedan 2007 och vet vad som gäller nu. Innerslang är det bästa ihop med försänkta skallar som sedan tejpas med silvertejp för att skydda slangen. Sen är placeringen ganska noga också och att man mäter ut noga och fördelar dem...
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
jorå, vet att du testat. men jag måste okså få testat tänkte jag !, o funkar det ej så gör jag
över till brandslang som kappa + slang :) tätningsmedlet "skall" vara speciellt framtaget
för högfartsklassade däck. bla. så använde sig Nederländska polisen sig utav detta i alla
sin motorcyklar.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
jorå, vet att du testat. men jag måste okså få testat tänkte jag !, o funkar det ej så gör jag
över till brandslang som kappa + slang :) tätningsmedlet "skall" vara speciellt framtaget
för högfartsklassade däck. bla. så använde sig Nederländska polisen sig utav detta i alla
sin motorcyklar.

Vad var det för pris på en skruv, två brickor plus låsmutter?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ett tips till skydd på insidan av däcket är att skära till liggunderlag i bra kvalitet. Det accepterar mer ojämnheter än t.ex silvertejp, väger lätt och är lätt att arbeta med. Har funkat perfekt på mina crossdäck för iskörning.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ett tips till skydd på insidan av däcket är att skära till liggunderlag i bra kvalitet. Det accepterar mer ojämnheter än t.ex silvertejp, väger lätt och är lätt att arbeta med. Har funkat perfekt på mina crossdäck för iskörning.

Bra tips. Men har man försänkta skruv och en större bricka blir det nästan inga ojämnheter. Sen tejpar man med ca 20 cm långa remsor så är det väldigt enkelt och följsamt. Har som sagt kört så här i ett par år och vet att det funkar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top