ISDÄCK på Gsxr 1000

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Vad kör ni för glykolblandning när ni kör? Något annat att tänka på om man ska köra i vinter?? Täcka kylflänsarna?
Lägsta möjliga fryspunkten får du vid ca 65 % glykolinblandning (ungefär -50C), högre koncentration höjer fryspunkten så det är bara dumt att ha mer. De som kör enduro på vintern brukar isolera förgasaren med nån form av skumgummi så att det inte fryser igen. Snö i luftburken kan också orsaka problem beroende på hur den sitter. På en sporthoj sitter ju dock förgasare och luftburk ofta lite mer undangömt bakom kåpor så där kanske det inte är lika akut, man brukar ju heller inte köra i djupsnö som man kan med en crosscykel :)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Vad kör ni för glykolblandning när ni kör? Något annat att tänka på om man ska köra i vinter?? Täcka kylflänsarna?

En bit 3mm lexan har jag framför kylaren - ungeför 50% av kylarens bredd (fast i mitten). sitter med bundband genom cellpaketet.

& på de hojar som behöver det. genomslagningsskydd för gaffeln. Satte 2 slangklämmor & en avgasklämma på vardera gaffelben Så kan slangklämmorna komprimeras lite granna först
 

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
landet
Hoj
R1-05
Bör jag byta olja oxå? Kör 15w50 nu.. mer att tänka på hugger o framskärm lär ju plockas bort. Tänkte sätta skydd för kylaren på vardera sida ist för mitten då de kmr mest luft där men kanske e bättre att ha den i mitten ist då den skyddar bättre ev snö o is som kan komma från hjulet?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad kör ni för glykolblandning när ni kör? Något annat att tänka på om man ska köra i vinter?? Täcka kylflänsarna?

Bara att köra så det klarar typ -20 grader eller nått. Du bör montera en perforerad plåt framför olje- och vattenkylaren som skydd. Sen monterar jag även ett stag mellan bromsoken som håller upp bromsslangen som går mellan oken.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Bör jag byta olja oxå? Kör 15w50 nu.. mer att tänka på hugger o framskärm lär ju plockas bort. Tänkte sätta skydd för kylaren på vardera sida ist för mitten då de kmr mest luft där men kanske e bättre att ha den i mitten ist då den skyddar bättre ev snö o is som kan komma från hjulet?

Framskärm och hugger får du plocka bort. Jag sätter plåten över hela kylaren. Inte kul att få den punkterad av en isbit...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top