ISDÄCK på Gsxr 1000

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Lånar tråden lite,

Tänkte höra om de är någon i Sthlm området som har ett bakdäck 160 som är slitet och de vill bli av med?
Ska göra isdäck av de.

Mvh B:Bugar
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
3 st jag byggt. finns fler utan bild :)

Testar lite olika versioner alla med samma skruvar M6x30mm vanlig skruv,
25mm brickor på in o utsida spänner med skruvdragaren på max.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
3 st jag byggt. finns fler utan bild :)

Testar lite olika versioner alla med samma skruvar M6x30mm vanlig skruv,
25mm brickor på in o utsida spänner med skruvdragaren på max.

Har du testat några däck ännu? Såg att du bygger lite på beställning... Kul att veta om dina funkar.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
KOmpisen köpte den omtalade GSXR1000 i våras, den utan papper med med sånt där ID, han fick med ett set som du byggt & vi tastade dessa han fick med & sedan mina & det vart ingen direkt skillnad . ingen snö/minusgrader ännu.. o för liten frys....
 

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR 04
Va tråkigt att tråden tog slut här :/

Var det någon som gjorde ett däck som fungerade bra och vill dela med sig av tips?

Längd på skruv, antal osv? :)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Va tråkigt att tråden tog slut här :/

Var det någon som gjorde ett däck som fungerade bra och vill dela med sig av tips?

Längd på skruv, antal osv? :)

Det som är svårt är att göra ett däck som går stabilt i höga farter rakt fram. Att bygga ett däck som fungerar för att svänga är lättare. De högfartsdäcken jag bygger har dubbarna lite tätare i mitten i ett jämnt och fint mönster. Det gör att det inte kastar och vobblar lika mycket men man har väl inte lika bra grepp. En styrdämpare är nästan ett måste! I mina däck har jag 224 dubbar bak och 160 dubbar fram, men då är det för rundbana de är byggda. Använder mig av m6x30 som slipas till 27-28 mm i längd med en sylvass spets. Sen gäller det ju att placera dem rätt...
 

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR 04
Det som är svårt är att göra ett däck som går stabilt i höga farter rakt fram. Att bygga ett däck som fungerar för att svänga är lättare. De högfartsdäcken jag bygger har dubbarna lite tätare i mitten i ett jämnt och fint mönster. Det gör att det inte kastar och vobblar lika mycket men man har väl inte lika bra grepp. En styrdämpare är nästan ett måste! I mina däck har jag 224 dubbar bak och 160 dubbar fram, men då är det för rundbana de är byggda. Använder mig av m6x30 som slipas till 27-28 mm i längd med en sylvass spets. Sen gäller det ju att placera dem rätt...

Tack så jättemycket för infon!
Jag är väldigt sugen på att göra ett par isdäck av mina gamla Michelin Power 2ct däck.

Om du har tid får du gärna svara några frågor.


Kan däcket vara för brett? Mina däck är 190.

Kan däcket vara för slitet? Mina däck har lite mönster kvar men inte särskilt mycket.

Duger sikaflex? Jag har inga problem med att jag behöver pumpa innan varje körpass, men det vore segt att behöva kränga av och på däcken för att täta varje gång.

Har du en bild på hur du satt dina dubbar?

Mvh
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Tack så jättemycket för infon!
Jag är väldigt sugen på att göra ett par isdäck av mina gamla Michelin Power 2ct däck.

Om du har tid får du gärna svara några frågor.



Kan däcket vara för brett? Mina däck är 190.

Kan däcket vara för slitet? Mina däck har lite mönster kvar men inte särskilt mycket.

Duger sikaflex? Jag har inga problem med att jag behöver pumpa innan varje körpass, men det vore segt att behöva kränga av och på däcken för att täta varje gång.

Har du en bild på hur du satt dina dubbar?

Mvh

Kolla med Robban Gull, han tog ju världsrekord i bakhjulsåka på is.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Byggde 39 däck förra vintern, ingen har reklamterat iaf :) förutom en punktering på Tobbe´s R1 där jag troligen missat att sätta i muttern alls,

kör på M5x25 i fram & M6x30 i bak, vanlig 6-kantsskalle

Mange & jag har helt olika byggstilar,men det funkar ju för bägge !


Finns en bra grupp på Fejjan okså om nån är intresserad. Sportbike iceriders, heter den
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Tack så jättemycket för infon!
Jag är väldigt sugen på att göra ett par isdäck av mina gamla Michelin Power 2ct däck.

Om du har tid får du gärna svara några frågor.


Kan däcket vara för brett? Mina däck är 190.

Kan däcket vara för slitet? Mina däck har lite mönster kvar men inte särskilt mycket.

Duger sikaflex? Jag har inga problem med att jag behöver pumpa innan varje körpass, men det vore segt att behöva kränga av och på däcken för att täta varje gång.

Har du en bild på hur du satt dina dubbar?

Mvh

Däcksbredden kör du med samma som på gata. Jag brukar sätta dubbarna på sidan minst 25 mm från kanten och sen inåt. Detta för att inte kedja eller sving ska ta i.

Du ska helst ha lite mönster på däcken så att det finns mindre material som kan flexa.

Sikaflex är kasst då man får en massa extra vikt i däcken som ger obalans.

Jag använder mig av försänkta skruv som jag stoppar i en bricka(10,5x22x2). Då sjunker skruvskallen ner i brickan och det blir ganska plant på insidan.

På utsidan har jag en nitbricka(6x25x1,5) och en låg nylocmutter.

På insidan av däcken tejpar jag med silvertejp ovanpå skruvskallarna. Drar av 20 cm långa remsor som jag täcker hela insidan av däcket med till inga skruvskallar syns. Då räcker det att stoppa i en innerslang så slipper du pumpa mellan varje körning. 4.50x17 bak och 3.25x17 fram.

Har lite olika bilder på olika däck. Det däcket som har exploderat och har ett stort hål i är byggt mest för körning rakt fram. Därför har jag satt dubbarna tätare och får bättre stabilitet. Ska du köra på rundbana ska man sätta dem lite glesare fast ändå efter ett mönster.

Se till att mäta ut noga var du sätter dubbarna så att de får samma avstånd mellan både i längsled och sidled...
 

Bifogat

  • Isdäck.jpg
    Isdäck.jpg
    62.6 KB · Visningar: 64
  • isdäck.jpg
    isdäck.jpg
    129.3 KB · Visningar: 75
  • 20150830_215142.jpg
    20150830_215142.jpg
    631.3 KB · Visningar: 73
  • Hoj och däck.jpg
    Hoj och däck.jpg
    104.1 KB · Visningar: 72

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Kolla med Robban Gull, han tog ju världsrekord i bakhjulsåka på is.

Rätt kul att han slog världsrekord första gången med ett bakdäck som jag byggt. I år fixade han egna däck när han slog rekordet igen.
 

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR 04
Rätt kul att han slog världsrekord första gången med ett bakdäck som jag byggt. I år fixade han egna däck när han slog rekordet igen.

Tackar som hjärtligast för svaren!

Nice! :)

Han har även en tutorial på hur man gör här:
https://www.youtube.com/watch?v=pfOhk_8JvVk

Silvertejp låter smidigt!

Idag var jag och fick en offert på vad rostfria m8 skruv skulle kosta med mutter och brickor. 4500kr!

Var köper du skruv och kör du med rostfritt, m8 eller m6? Ungefär hur många skruv?
 

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
landet
Hoj
R1-05
Vad kör ni för glykolblandning när ni kör? Något annat att tänka på om man ska köra i vinter?? Täcka kylflänsarna?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top