iPhone-tråden

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Alexander-Graham-Bell.jpg


Jag ser inget trådlöst här inte. kablar är helt klart dåtid. För att alla ska hänga med så släpps inte Apples trådlösa noCharge-laddplatta förens iPhone 8.
Trollar du eller är du bara full?

Återkom när blåtand har bättre ljudkvalité.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ni som stör er på att telefonen inte har 3,5mm-uttag; var ni de som tyckte att internet var en fluga? Eller tyckte att trådlösa mobiler är satans påfund, då hemtelefonen duger alldeles utmärkt att prata med?

Släpp sargen nu. trasselkablar tillhör den svarvita tiden. Kör trådlöst. Välkommen till framtiden. :brynad






Mvh
Jag som ska köpa mina första blåtandslurar om ett år när 7s släpps. Heja mig!

Tja, om jag bara jagade Pokémon och instagrammade kaffe lattar med mobilen vore det väl inget större problem.

För mig är den dock en viktig del i mitt arbete, och visst är jag kanske en extrem kund så sett, men avsaknaden av en enkel lösning för att ladda och lyssna på musik samtidigt är enbart en försämring i mina ögon.

Ja, heja dig
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag brukar vara ganska positiv till nya idéer, men det här är inte optimalt för min del. Reser man en del så är fem timmars batteritid inte vidare mycket. Det lär ju även dra mer batteri från telefonen att köra trådlöst. Och helt ärligt, finns det nån som kan ha såna här lurar i öronen utan att de trillar ur? :4skrika

Det är jättepraktiskt utan sladdar, absolut, men batteritid är också ganska trevligt. Så för min del blir det en 6s nu istället. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag citerar mig själv för dem som eventuellt missade det:

Jag skrev:
Den enklaste lösningen är (nästan) alltid den bästa. Den enklaste lösningen när det gäller att lyssna på portabel musik är lurar med kabel och 3,5mm uttag. Bra ljud, evig livslängd, fantastisk kompatibilitet (utom med iPhone 7...).
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Är väl bara att köra ett ABX-test. Ett med blåtandslurarna och ett med sladdlurarna. Har du guldöra så kommer du lätt som en plätt kunna berätta varför det ena är bättre än det andra.

Just do it.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Bluetooth 4.2 som sitter i iphone 7 ska ju klara 24Mbit/s (teoretisk max).

En CD skyfflar ca 10 Megabyte per minut, motsvarande 1,3Mbit/s.

Bandbredd är alltså inte orsaken till dåligt ljud (jag reserverar mig för att lurarna säkert behöver ha en tillräckligt modern blåtandsimplementation också)

I min värld låter det som att om blåtand gör så det låter illa är det en komprimering i luren som görs oavsett, alternativt att lurarna har pissiga avkodare, eller en kombo av dessa två.

På papperet får man iaf intrycket att det nu finns möjlighet att från luren ändå få ut okomprimerat ljud av CD-klass.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag brukar vara ganska positiv till nya idéer, men det här är inte optimalt för min del. Reser man en del så är fem timmars batteritid inte vidare mycket. Det lär ju även dra mer batteri från telefonen att köra trådlöst. Och helt ärligt, finns det nån som kan ha såna här lurar i öronen utan att de trillar ur? :4skrika

Det är jättepraktiskt utan sladdar, absolut, men batteritid är också ganska trevligt. Så för min del blir det en 6s nu istället. :)
Många verkar ha missat att iphone7 visst kan köras med sladd-lur, det följer med en dessutom.:tummenupp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bluetooth 4.2 som sitter i iphone 7 ska ju klara 24Mbit/s (teoretisk max).

En CD skyfflar ca 10 Megabyte per minut, motsvarande 1,3Mbit/s.

Bandbredd är alltså inte orsaken till dåligt ljud (jag reserverar mig för att lurarna säkert behöver ha en tillräckligt modern blåtandsimplementation också)

I min värld låter det som att om blåtand gör så det låter illa är det en komprimering i luren som görs oavsett, alternativt att lurarna har pissiga avkodare, eller en kombo av dessa två.

På papperet får man iaf intrycket att det nu finns möjlighet att från luren ändå få ut okomprimerat ljud av CD-klass.
Ja, BT's orginalcodec komprimerar, men det stämmer att BT-standarden även stödjer andra codec och tom okomprimerat.
Men jag har inte hört talas on någon tfn&lur som kör okomprimerat. (Drar batteri)
BT var designat för att spara på batteriet och för TAL, ej musik!! Därav ljudkvaliteten...:huvet
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ja, BT's orginalcodec komprimerar, men det stämmer att BT-standarden även stödjer andra codec och tom okomprimerat.
Men jag har inte hört talas on någon tfn&lur som kör okomprimerat. (Drar batteri)
BT var designat för att spara på batteriet och för TAL, ej musik!! Därav ljudkvaliteten...:huvet

Mycket av ljuddiskussioner är bara en stor placeboeffekt. Det mesta av modern musik avlivas redan i mastringen genom komprimering och annat som du inte kan rädda med den bästa av utrustningar.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Fi fan vilket påhitt, Apple borde skämmas.
Inte en sportmössa att jag kommer att ha dylika tingestar i lurarna och skrika "Hey Siri, sänk volymen" i affären när jag ska tilltala någon.
Ser ju ut som en fjolla med dessa gräsliga ear pieces, god damn it !!!11111one one

Blä fy och även usch :gnissla
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fi fan vilket påhitt, Apple borde skämmas.
Inte en sportmössa att jag kommer att ha dylika tingestar i lurarna och skrika "Hey Siri, sänk volymen" i affären när jag ska tilltala någon.
Ser ju ut som en fjolla med dessa gräsliga ear pieces, god damn it !!!11111one one

Blä fy och även usch :gnissla

Hahaha. Jag satt själv och skrattade relativt högt på jobbet när jag såg några reklambilder för de där båtandslurarna. Folk ser helt korkade ut med pinnar hängande nerför öronen :).

a3a0ee432c8915fbd6f36607d228e9df.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fi fan vilket påhitt, Apple borde skämmas.
Inte en sportmössa att jag kommer att ha dylika tingestar i lurarna och skrika "Hey Siri, sänk volymen" i affären när jag ska tilltala någon.
Ser ju ut som en fjolla med dessa gräsliga ear pieces, god damn it !!!11111one one

Blä fy och även usch :gnissla

Jag tänker smyga upp bakom alla som har AirPods och säga "Hey Siri, maximum volume!"
Surprise, mutterfokker!!! :brynad
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Mycket av ljuddiskussioner är bara en stor placeboeffekt. Det mesta av modern musik avlivas redan i mastringen genom komprimering och annat som du inte kan rädda med den bästa av utrustningar.
Håller inte med.
Mastring är en helt annan sak (lossless dynamik-komprimering) än BT (informations-komprimering) som ju är lossy.
Det stora problemet är att man spelar mp3 (informations-komprimerat) och sen kör BT och tar bort ÄNNU mer information. Kan bli rätt dåligt.
Jag spelar inte musik i mobilen, lyssnar hemma för max upplevelse där jag aldrig spelar mp3 eller skräpkvalitet från Spotify.
Egen ägd musik som rippats är bäst! :hej

Mobilen är för att snacka med, endast.
Ska dock testa Apples nya lurar, verkar helballa:rock
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Håller inte med.
Mastring är en helt annan sak (lossless dynamik-komprimering) än BT (informations-komprimering) som ju är lossy.
Det stora problemet är att man spelar mp3 (informations-komprimerat) och sen kör BT och tar bort ÄNNU mer information. Kan bli rätt dåligt.
Jag spelar inte musik i mobilen, lyssnar hemma för max upplevelse där jag aldrig spelar mp3 eller skräpkvalitet från Spotify.
Egen ägd musik som rippats är bäst! :hej

Mobilen är för att snacka med, endast.
Ska dock testa Apples nya lurar, verkar helballa:rock

Nu pratar du teknisk lösning, jag pratar ljudbilden. Lyssna på några skivor från 70-80 talet som getts ut på nytt som är "digitally remastered" så hör du tydligt skillnaden mellan originalet och remastern. Det finns som alltid undantag, men överlag så är det loudness och komprimering som gäller, dynamiken är väck.

Med det källmaterialet kan du ha vilka prylar som helst, det kommer alltid låta kass.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top