iPhone-tråden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är klart att det finns.

http://www.theverge.com/2016/9/8/12852098/belkin-apple-iphone-7-plus-adapter-dongle-charge-music

Vill man hitta problem med uppgraderingar så finns de såklart, men tycker man att det är för krångligt att lära sig något nytt är det kanske bättre att man behåller den telefonen man redan har.
fc6998becbeda47ba76a96791f1a3f8e.jpg


Har du en sån här i bilen?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Alla anledningar till att de övergav 3.5mm uttaget är inte ens legitima.

För att skapa mer plats? Hur gör alla andra tillverkare som har uttaget, större skärm, större batteri i samma eller ett kompaktare format?

3.5mm uttaget är gammalt? Jovisst är det gammalt men i dagsläget finns det inget bättre. Ljudkvalitén är fortfarande grymt med rätt prylar i telefonen.

I min värld var det ett dumt beslut.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fast det går väl lika bra att föra över musiken med adaptern? :va
Pengaargumentet köper jag dock rakt av.

Jag tror att Apple skjuter sig i foten på kort sikt. Vi som faktiskt, liksom Lugn, reser en del och vill passa på att ladda mobilen samtidigt som vi njuter av musik eller film kommer att dra oss för att skaffa en 7:a.

Jag tror inte ni är den primära målgruppen, så det är nog ingen fara. Det vanligaste scenariot jag skulle köra på om jag var Apple är pendlaren, som har en fulladdad lur på morgonen, lyssnar på musik på väg till jobbet, där det går att ladda igen (eftersom man då lyssnar på musik från datorn eller annan källa). Hem så är luren fulladdad igen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Helt perfekt eller hur? Vill man lyssna pa musik och ladda fanskapet samtidigt behover man bara tva adaptrar!

:tummenupp

Håller med om att adaptern i min länk är smått idiotiskt utformad. Det hade ju varit bra mycket bättre om den haft en 3,5mm utgång, och en utgång för laddning. Fattar inte riktigt hur de tänkte där.
 

Croa

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2016
Ort
Kiruna
Hoj
08 Yamaha FZ6S
För en som inte är insatt, varför inte bara använda bluetooth lurar och ladda samtidigt?

För nog är ju sladdar överhuvudtaget väldigt utdaterat oavsett användningsområde inom hushållet. Jag ser fram emot dagen då det erbjuds trådlös laddning utan någon slags laddstation! :Bugar
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
För en som inte är insatt, varför inte bara använda bluetooth lurar och ladda samtidigt?

För nog är ju sladdar överhuvudtaget väldigt utdaterat oavsett användningsområde inom hushållet. Jag ser fram emot dagen då det erbjuds trådlös laddning utan någon slags laddstation! :Bugar

Du tappar alltid en del kvalitet i ljudet när du kör trådlöst jämfört med trådat.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ah, sån tur har inte jag... stänger jag av telefonen när jag kommer fram får jag nog se mig om efter nytt jobb ganska snart... :)

Jag stänger så klart inte av telefonen, utan bara roaming och 3G etc. Det ska gå att ringa mig, men jag vill inte få en saltad räkning på flera tusenlappar pga att den har legat och dragit datatrafik. Wifi och vanlig telefon är det enda jag har påslaget.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
För en som inte är insatt, varför inte bara använda bluetooth lurar och ladda samtidigt?

För nog är ju sladdar överhuvudtaget väldigt utdaterat oavsett användningsområde inom hushållet. Jag ser fram emot dagen då det erbjuds trådlös laddning utan någon slags laddstation! :Bugar

Personligen:
* För att inte riskera kluddig synkning mellan enheten och lurarna.
* För att inte få kvalitetssänkning på ljudet (se Bonzos inlägg).
* För att kunna använda samma lurar för att lyssna på flygplanets/tågets/bussens film-/musik-/radiokanaler.
* För att inte vara beroende av att kunna ladda lurarna med någon timmes mellanrum (det är inte roligt att sitta utan fungerande lurar på en långresa, det är inte heller snyggt att sitta med ett reservbatteri hängande från lurarna för att kunna ladda dem...).

Den enklaste lösningen är (nästan) alltid den bästa. Den enklaste lösningen när det gäller att lyssna på portabel musik är lurar med kabel och 3,5mm uttag. Bra ljud, evig livslängd, fantastisk kompatibilitet (utom med iPhone 7...).
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Man kan ju undra vad den egentliga anledningen till at ta bort 3.5mm ar?

Lite surt faktiskt, jag ville ha en 7a men utan 3.5 blir det for omstandigt for mig.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag stänger så klart inte av telefonen, utan bara roaming och 3G etc. Det ska gå att ringa mig, men jag vill inte få en saltad räkning på flera tusenlappar pga att den har legat och dragit datatrafik. Wifi och vanlig telefon är det enda jag har påslaget.

Smart. Jag kör full roaming och med data brukar det krävas ett fullt batteri för att klara hela dagen.

Inte en chans att jag kör med dubbla adaptrar, om nu inte firman tvingar mig att uppgradera.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Personligen:
* För att inte riskera kluddig synkning mellan enheten och lurarna.
* För att inte få kvalitetssänkning på ljudet (se Bonzos inlägg).
* För att kunna använda samma lurar för att lyssna på flygplanets/tågets/bussens film-/musik-/radiokanaler.
* För att inte vara beroende av att kunna ladda lurarna med någon timmes mellanrum (det är inte roligt att sitta utan fungerande lurar på en långresa, det är inte heller snyggt att sitta med ett reservbatteri hängande från lurarna för att kunna ladda dem...).

Den enklaste lösningen är (nästan) alltid den bästa. Den enklaste lösningen när det gäller att lyssna på portabel musik är lurar med kabel och 3,5mm uttag. Bra ljud, evig livslängd, fantastisk kompatibilitet (utom med iPhone 7...).

Det är dessutom så att dom flesta blåtandslurar stänger av sig när man stoppar i laddsladden.
Dvs om du har trådlösa lurar och batteriet tar slut så kan du inte lyssna medan du laddar utan får snällt vänta tills dom laddat klart.
Det kan ju vara lite obra.
Visserligen ska dom flesta trådlösa lurar klara en hel dags lyssning men i alla fall.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är dessutom så att dom flesta blåtandslurar stänger av sig när man stoppar i laddsladden.
Dvs om du har trådlösa lurar och batteriet tar slut så kan du inte lyssna medan du laddar utan får snällt vänta tills dom laddat klart.
Det kan ju vara lite obra.
Visserligen ska dom flesta trådlösa lurar klara en hel dags lyssning men i alla fall.

Se där ja...


En anledning till:
* Det är lättare att använda lurar med sladd eller lurar som drar drar AA-/AAA-batterier när man sitter på en ö i Sydostasien.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ni som stör er på att telefonen inte har 3,5mm-uttag; var ni de som tyckte att internet var en fluga? Eller tyckte att trådlösa mobiler är satans påfund, då hemtelefonen duger alldeles utmärkt att prata med?

Släpp sargen nu. trasselkablar tillhör den svarvita tiden. Kör trådlöst. Välkommen till framtiden. :brynad






Mvh
Jag som ska köpa mina första blåtandslurar om ett år när 7s släpps. Heja mig!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Äh, försvara inte ett kasst beslut.
Det finns INGEN bra anledning till att ta bort uttaget.

Blåtandsfanatiker mår inte dåligt för att det sitter ett 3.5mm uttag på en telefon.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Äh, försvara inte ett kasst beslut.
Det finns INGEN bra anledning till att ta bort uttaget.

Blåtandsfanatiker mår inte dåligt för att det sitter ett 3.5mm uttag på en telefon.

Vill man stanna i dåtiden går det ju alldeles utmärkt att köpa en telefon från dåtiden :krama
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vill man stanna i dåtiden går det ju alldeles utmärkt att köpa en telefon från dåtiden :krama

Förklara hur ett 3.5mm uttag är dåtiden?
Påstår du att blåtand ger ett bättre ljud?

Man kan inte ersätta en befintlig teknologi med något sämre ljudmässigt bara för att det är trådlöst.

Apples orsaker är rentutav löjliga. Den enda anledningen är nog en ekonomisk faktor för de själva.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Förklara hur ett 3.5mm uttag är dåtiden?
Påstår du att blåtand ger ett bättre ljud?

Man kan inte ersätta en befintlig teknologi med något sämre ljudmässigt bara för att det är trådlöst.

Apples orsaker är rentutav löjliga. Den enda anledningen är nog en ekonomisk faktor för de själva.

Alexander-Graham-Bell.jpg


Jag ser inget trådlöst här inte. kablar är helt klart dåtid. För att alla ska hänga med så släpps inte Apples trådlösa noCharge-laddplatta förens iPhone 8.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top