Intercom för två: Tips och råd?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag kommer nog satsa på SMH10R. Kanske lite knorvigare med knappar vs ratt men så mycket ska man väl inte fingra på den?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Åfan! tror du de updaterar? så man kanske borde vänta lite eller något?
min polare väntar på en uppgraderad hårdvara. han säger att de firmwares som har kommit som uppdatering löser inte problemen med att radion stänger av
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja, det finns en hel del problem med de tidigare versionerna av Sena 20S.
Se bla trådarna på ADVrider:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=993790
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=962865

Står själv i valet och kvalet mellan 20S och G9x.

min polare väntar på en uppgraderad hårdvara. han säger att de firmwares som har kommit som uppdatering löser inte problemen med att radion stänger av

betyder detta att man bör avvakta vänta o se vad som händer?
behöver ju kitet först inför nästa säsong
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du har minst 5 månader innan nästa säsong börjar, så ja, du kan nog vänta lite och se om de släpper nån uppdaterad 20S. Annars var SMH10 ganska bra. Nu borde de va billiga också.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
betyder detta att man bör avvakta vänta o se vad som händer?
behöver ju kitet först inför nästa säsong

Jag har själv avvaktat pga de ganska omfattande problemen med tidiga versioner. Firmware har fixat en del, de senaste hårdvaruversionerna har också åtgärdat en del problem. Inväntar att saker ska landa och de senare versionerna ha använts ett tag. RMA-hanteringen hos Sena är tydligen hårt belastad. Blir dessutom ett jäkla bök med att reklamera från Sverige, dyra fraktkostnader. Produkten var helt klart inte färdig. Om du ska använda det först i vår så är det lämpligt att vänta. Funktionaliteten är fortfarande outstanding, när den väl fungerar som den ska.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
javaguru: har du en 20s själv? vad har du för problem med den?

Jag köpte min för ett par månader sedan och fick för ungefär en månad sen problem då och då med att den stängde av sig när det passade - gick alltid utmärkt att slå på igen och problemen har varit sporadiska.

Sökte runt lite och hittade samma info på advrider om att de verkar hålla olika kvalitet på vattentåligheten med folk som fått grova problem. Vore schysst med lite info från folk folk i Sverige om vad för problem som upplevts och om/hur de lösts.

Problemen jag upplevt med min enhet;
Låg volym (löst nu i september med ny firmware)
Stänger av sig sporadiskt (ej upplevt sen firmware-uppdatering)

Om någon annan haft problem med Sena 20S vore det som sagt kanon att få höra lite
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har nu haft min 20S i några månader. Har i stort funkat bra. Har använt den ihop med framför allt Scala Rider G4 och tycker det till och med funkat bättre än när jag tidigare kört med bara G4-enheter, bortsett från att det bara går att vara uppkopplad mot ett G4-headset åt gången. Har inte haft tillfälle att testa med något annat Sena-headset ännu.

Däremot har jag testat att koppla ihop mig med Senas GoPro backpack och det har funkat klockrent, bortsett från att det finns en bugg i programvaran för GoPro Backpack som gör att när jag är uppkopplad mot GoPro och samtidigt ringer telefonsamtal kan inte personen jag pratar med höra mig om jag inte kopplar bort GoPron.

Några buggar i tidiga programvaran för 20S har det varit (låg ljudvolym, svårt att aktivera röststyrning) som de löst allt eftersom. Enda större problemet jag upplevt är att det är dålig mottagning när man lyssnar på FM-radio. Vet att det är många som klagat på det. Hade liknande problem med min tidigare Scala Rider G4 och där fick jag lösa det genom att dra högtalarkabeln (funkar som antenn) över hjässan istället för nacken. Har inte provat det med 20S ännu, då jag i princip aldrig lyssnar på radio.

På det stora hela är jag nöjd med mitt köp. Räknar med att det kommer ytterligare uppdateringar allt eftersom. Ett orosmoment är förstås om enheten är dåligt skyddad mot vatten. Har kört i regn några gånger och det har inte varit något problem.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kommer inte ihåg vilken modell det var men de körde scala rider på min körskola. Något vi konstant hade "problem" med var att enheterna gick i viloläge när vi inte pratade. Då fick läraren först hoa och hojta i sin för att min skulle vakna eller hennes börja sända vilket det nu var. Så först fick jag alltid höra henne tjoa i örat och fråga om jag hörde henne. Det var lite av ett irritationsmoment. Vet inte om samma problem finns på alla eller om det är någon inställning man kan göra.
Så var det inte med de Scala som vi använde på körskolan. Jag vet att Sena SMH-10 har det som en inställning att koppla från vid inaktivitet, antar att det är bra om man pratar väldigt lite.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
dumpade precis ner ett Sena 20S dual pack ^^ till mig o kompisen, jag märker att jag inte alls är van vid sådan här teknologi. kollar snabbt på en video om hur man skall få den att passa på hjälmen. fick använda klisterfästet då nolan N86 inte direkt har en bra kant (de är någon tjock gummi list runt om. skyddar as bra mot vind men ställer till det för den andra typen av fäste för Sena. hur som så sitter den bra och har fått lurar och mikrofonen på plats. laddat enheten och satt på den. ljudet var faktiskt helt okej. jag har kommit såpass långt att jag lyckats plugga in 3.5mm kabeln och lyssnat på musik. ej updaterat den på något sätt än. jag är känner mig som en grottman när jag försöker testa funktioner. kan inte köra dom röststyrda just nu då min bror sover, vi delar lägenhet.
*stänga av + sätta på. check
*Försöka koppla till annat headset check (kunde ej ansluta då den andra är avstängd)
*sänka och höja volym check
*När jag kopplar in musik, låter det automatiskt? eller lyckades jag sätta på det? funkar bra i alla fall

Någon där ute som har bra erfarenhet av Sena 20S ?
- vad bör jag göra?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Någon där ute som har bra erfarenhet av Sena 20S ?
- vad bör jag göra?

1. Ladda ner programvara till datorn och uppdatera firmware i headseten
2. Para ihop med mobiltelefon och det andra headsetet (om det inte redan är gjort)
3. Para ihop med ev. andra headset av andra fabrikat
4. Ladda ner appen till mobilen och gör alla inställningar därifrån (radiokanaler m.m.). Går förstås ändå, men appen gör det lättare.
5. Ägna tiden fram till hojsäsongen åt att läsa manualen ordentligt och testa alla inställningar och kommandon. Det här headsetet har väldigt många funktioner och det är gött att ha koll på allt när man väl sätter sig på hojen

Säg till om du kör fast med något.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
1. Ladda ner programvara till datorn och uppdatera firmware i headseten
2. Para ihop med mobiltelefon och det andra headsetet (om det inte redan är gjort)
3. Para ihop med ev. andra headset av andra fabrikat
4. Ladda ner appen till mobilen och gör alla inställningar därifrån (radiokanaler m.m.). Går förstås ändå, men appen gör det lättare.
5. Ägna tiden fram till hojsäsongen åt att läsa manualen ordentligt och testa alla inställningar och kommandon. Det här headsetet har väldigt många funktioner och det är gött att ha koll på allt när man väl sätter sig på hojen

Säg till om du kör fast med något.

jag trodde jag var ung och teknisk men herregud. detta var inte superlätt att komma in i. coolt som satan dock, sitter o glor på tutorial videos.
*Mobilen har jag inte lyckats med än dock. skall jag gå in på senas hemsida med telefonen och ladda ner? (android)
 

Raderad medlem 51742

Guest
jag trodde jag var ung och teknisk men herregud. detta var inte superlätt att komma in i. coolt som satan dock, sitter o glor på tutorial videos.
*Mobilen har jag inte lyckats med än dock. skall jag gå in på senas hemsida med telefonen och ladda ner? (android)

Jo, skall man lära sig alla möjligheter kan det ta en stund, men lägg krutet på det viktigaste först, dvs hur du kopplar upp och ner intercom och mobilsamtal, hur du växlar mellan intercom, musik, radio, telefon osv. och hur headsetet prioriterar mellan olika källor (går till viss del att ändra). Det är det som är viktigast när man sitter på hojen och inte vill behöva fundera på hur man svarar om det plötsligt ringer t ex.

Något som också är bra att kunna är hur man snabbt kopplar in fler personer. Möter man upp med ett gäng polare som också kör med headset vill man inte försena hojturen med att stå och leta i bruksanvisningen. Tänk på att det är olika tillvägagångssätt beroende på om man skall para ihop sig med ett Sena-headset eller ett headset av ett annat märke (Universal Intercom). I det senare fallet behöver man gå in i menyn och polaren med det andra headsetet (annat märke) behöver göra som om denne försökte para ihop sitt headset med en mobiltelefon.

Med röststyrningen kan man göra mycket. Något jag tyckte var lite knepigt var hur man kopplar in och ur olika kompisar via intercom, då mitt tidigare Scala Rider funkade lite annorlunda. Om jag minns rätt hamnar alltid senast "ihopparade" kompis som nr 1 och kopplas in med en knapptryckning (eller att säga "intercom one"), näst senaste som nr 2 (två knapptryckningar eller "intercom two") osv. För tredje kompisen och uppåt kan man fortsätta med motsvarande röstkommandon, men då är det tre knapptryckningar som gäller (även för kompis 4 osv), varefter man vrider på ratten tills rösten bekräftar "rätt kompis". Går att slå på och av kanaler så man pratar privat med olika personer, men normalt brukar man ju vilja ha "öppen kanal" till alla och när man väl kopplat upp sig till alla brukar detta funka fint, även efter att man tillfälligt tappat kontakten, tagit något mobilsamtal emellan osv. Något som underlättar om man kör med olika personer är att man via appen kan lägga upp snabbval för grupper för att slippa koppla ihop dem manuellt varje gång. Hade du mest tänkt vara hopkopplad med din kompis är det väldigt enkelt. När ni väl är ihopparade är det sen bara att slå på headseten så hittar de varandra. Sen trycker du på knappen för att aktivera intercom mellan er. Efter det är det bara att köra och prata på.

Sök på "Sena Utility" i Google Play så hittar du appen.
 
Last edited by a moderator:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
1. Ladda ner programvara till datorn och uppdatera firmware i headseten
2. Para ihop med mobiltelefon och det andra headsetet (om det inte redan är gjort)
3. Para ihop med ev. andra headset av andra fabrikat
4. Ladda ner appen till mobilen och gör alla inställningar därifrån (radiokanaler m.m.). Går förstås ändå, men appen gör det lättare.
5. Ägna tiden fram till hojsäsongen åt att läsa manualen ordentligt och testa alla inställningar och kommandon. Det här headsetet har väldigt många funktioner och det är gött att ha koll på allt när man väl sätter sig på hojen

Säg till om du kör fast med något.

1 Check
2 Check (nu även mobil)
3 -
4 -
5 - "Last intercom" var mest användbart just nu samt "music".
tror jag börjar där så får vi lära oss under säsongen. samt lära sig o para mobilen

Edit: Nu har jag lärt mig telefonen. det funkar mkt bättre när man håller inne den lilla knappen på baksidan istället för den stora knappen mitt på när man parar mobilen… så går det när man inte läser manualen, har slösat ca 30 minuter på att felsöka varför den stora knappen inte gjorde så jag anslöt till telefonen, men ack nej, felet var lätt. jag har tryckt på fel knapp… hur som, det är ju riktigt bra ljud i dom här grejerna. skall bli roligt o få testa dom i trafik så snart som möjligt
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Satan i gatan vad bra intercom Sena 20S är, att ha en konversation på motorvägen i 140-150km/h funkar om man har rätt volym för att överösta vind ljudet, men det får bli öronproppar i framtiden, märkte när jag hade stängd av de o sedan satte på utan att justera volymen, trodde jag skulle dö av ljudnivån på musiken, hur som så låter det riktigt bra i musikväg :yoparty
Någon som vet hur man Delar musik mellan varandra :va jag o kompisen kör mest på "trail and error" när vi lär oss den, vi orkar inte läsa manualen om man så säger, än så länge har vi fått den o funka för det vi har behövt iaf, dvs intercom :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top