Inkomstrelaterade fortkörningsböter

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
förslaget är bra då blir det lika för alla. Sen att barnfamiljer idag inte kan eller vill planera eller säga nej för att det ska fungera är ingen ursäkt.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Ar du for att ta bort dagsboter helt och hallet och ersatta med fasta belopp pa alla straff som utdelas via boter?

Edit: Den har fragan staller jag till alla som ar mot att ha inkomstbaserade fortkorningsboter. Man bor ju anda vara konsekvent i sitt tank om boter. Om inte sa far man motivera varfor det ens systemet passa i ena fallet men inte i andra.

Ja precis, dagsbötessystemet är helt perverterat. Det gäller också alla andra inslag av övergreppspraxis, som t ex att hänsyn tas till om man riskerar att förlora jobbet om man döms. En av de absurda konsekvenserna är att då man normalt blir av med körkortet så får en yrkeschaffis behålla det - det är ju extra synd om honom annars! Är det nån som de borde plocka lappen av i ett sånt fall är det väl den som är ute på vägarna dagarna i ända i ett 4 tons fordon?!?
Det ska vara lika påföljd för lika brott, men du ska bevisas skyldig först! Det behöver läggas till för att i samma sjukliga anda som ovan så vill vissa mörka krafter sänka beviskraven när de tycker det är svårt att bevisa vissa brott. Det är som att släcka lampan om du har stökigt hemma, då är det plötsligt ordning och reda!?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag menar är att hon förmodligen har större utgifter (hus/lägenhet, bilar, osv) än en person som är singel och har levt så många år (som, om han/hon tillhör medelsvensson, förmodligen optimerat sina utgifter för en persons levebröd, bor förmodligen mindre osv, betalar då mindre i fastighetsskatt, osv)...

Du räknar med en kvinna som bor i en bostad som är så stor att hon knappt kan betala den och hon vägrar alltså flytta till en billigare bostad.

Var det meningen att man skulle tycka synd om den kvinnan bara för att hon har lite pengar över? :va
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det tycker jag beror på vad det är för brott och vad som är satt som straff. Blanda inte in några andra brott eller straff för det är inte samma sak. Nu handlar tråden om bötesbelopp vid fortkörning!
Lagen har ingen effekt för den med cash om personen bara kör lite för fort.

Det är inte fängelsestraff om du bara kör lite fort. Utan penningböter! Straffet är penningböter! Det är ju lag på det eller hur?
Ska lagen och straff ha effekt för alla ? Ska den verka för att alla tar det lugnare i trafiken eller gäller lagen bara den dumma lata som inte lyckats i livet?

Det är fel att ha olika rättsprinciper för olika brott. Till slut blir det otillämpbart när VARJE brott ska bestraffas i enlighet med en helt egen princip. Grundprincipen är och ska vara att alla får samma straff för samma brott.

Lagen gäller alla och alla ska ha samma straff. Körningen blir inte mer trafikfarligt bara för att VD´n tjänar mer pengar. Inte nog med det...de som är VERKLIGEN rika kan kallt räkna med att få ...NOLL i böter, eftersom de ofta nolltaxerar, alt plockar ut utdelning istället för lön, lever på avkastning eller har inkomster som inte kan definieras som lön. Utan att ens försöka komma undan, slipper de alltså betala och det helt lagligt. Snacka om att Jante skickar en rak höger i luften här...rak vänster metaforen är kanske mer passande.

Det ENDA det handlar om här är förstås att de som bidrar med mest i form av skatter (med vår progressiva skatteskala mest procentuellt och i absoluta tal) samt oftast tär minst ska för det bestraffas extra.

"Jaså ? Bidrar du med 600 000 eller 1 miljon per år till vår välfärd genom inkomstskatt ? Då ska du fan få en pungspark din jävel, du ska straffas än en gång för att du har lyckats OCH är generös".

Idioti på högsta nivå.
 
Last edited:

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Du räknar med en kvinna som bor i en bostad som är så stor att hon knappt kan betala den och hon vägrar alltså flytta till en billigare bostad.

Var det meningen att man skulle tycka synd om den kvinnan bara för att hon har lite pengar över? :va

Nej? Sa jag det?
Jag ville peka på skillnader, yrkesbrottsling vs en person i en ganska så vanlig situation...
Om du inte var så inställd på att allt som skrivs är fel, kanske du skulle se det...

Och nej, en person måste inte bo kvar i en bostad den inte behöver, och det behöver inte ens vara för att hon vägrar att flytta, hon jobbar ju som tidigare nämnt för att inte behöva flytta (kanske på grund av att det är hennes barndomshem eller liknande, vad vet jag)

Tänk lite utanför ramen hojbroder, vi är inte sura i hatten på varandra.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Just det...att Finland har ett idiotiskt system är ingen anledning till att vi ska anamma den. Finland har andra policys som är betydligt sundare än motsvarande hos oss på andra områden...varför inte anamma dessa istället ? Frågan är bara varför det är så att så fort någon granne hittar på något idiotisk skit så ska vi titta om vi kan också återskapa bajamajan hos oss, men är de hittar på något bra som fungerar - ja då ska vi istället försöka övertala de att tillämpa skit som inte funkar hos oss. :dummer
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag menar att vi ska vara lika infor lagen. Man ska inte kunna kopa sig loss, vilket det i praktiken blir nar straffet ar sa obetydligt relaterat till ens inkomst att det inte har nagra negativa konsekvenser alls. Jag menar alltsa att boter ska vara inkomstrelaterade oavsett for vilken hastighetsovertradelse det galler. Inte bara nar man ocksa kniper korkortet.

Kan inte hålla med om att det går att köpa sig loss idag här i Sverige även om bötesnivån är förhållandevis låg. Vid upprepade fortkörningar under 30 km/h drar man körkortet och kör man över 30 km/h drar man kortet obönhörligen. Det är huvudanledningen varför folk håller hastighetsgränserna här i landet. En annan anledning är risktänkande att man inte vill förorsakar en olycka som får tragiska konsekvenser. Kör man ihjäl någon eller skadar dem för livet får man leva med det resten av sitt liv. Det är en tung sak att ha på sitt samvete. Värre än alla böter i världen eller spärrtid i fängelse.

Sedan som det påpekades tidigare är böterna ungefär desamma i Finland oavsett hur hög inkomst man har så länge vi inte talar om några högre överträdelser. Den som jobbpendlar på motorvägen och kör några km/h för fort får samma böter fattig som rik även där. Men det kanske du vill ändra också?

Vi delar inte syn på vad som är rättvisa och tror du underskattar hur folk med förmögenhet värderar sina pengar. De flesta gör inte som de nyrika kändisarna i MTV Cribs.

Har nog inte mycket mer att bidra med i den här diskussionen. Du får fortsätta diskussionen med övriga deltagare.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om straff skall fungera så måste den straffade förstå straffet och känna viss ånger.

Orimliga straff fungerar dåligt.
Dödsstraff fungerar dåligt ( jo, det är ett värdelöst straff)

Det är orimligt att en fortkörning kan vara ett av samhällets värsta brott .....:va
Man kan fortfarande komma lindrigt undan för misshandel, rån och våldtäkter trots att det i många fall kan ge offtret livslångt lidande :huvet
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Om straff skall fungera så måste den straffade förstå straffet och känna viss ånger.

Orimliga straff fungerar dåligt.
Dödsstraff fungerar dåligt ( jo, det är ett värdelöst straff)

Det är orimligt att en fortkörning kan vara ett av samhällets värsta brott .....:va
Man kan fortfarande komma lindrigt undan för misshandel, rån och våldtäkter trots att det i många fall kan ge offtret livslångt lidande :huvet

Hur menar du nu? Vilka straff for valdtakt, ran och misshandel ar det du tanker pa?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om du misshandlar eller våldtar finns det antagligen förmildrande omständigheterr.

Är du normalt psykiskt frisk, ostraffad men kör för fort är du en dålig människa och bör straffas synnerligen hårt. Helst bör bränning på bål införas.


Om jag med min feta inkomst skall betala feta hastighetsböter så vill jag att alla jävla fattiglappar håller sig borta från vänsterfilen !!!
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Om du misshandlar eller våldtar finns det antagligen förmildrande omständigheterr.

Är du normalt psykiskt frisk, ostraffad men kör för fort är du en dålig människa och bör straffas synnerligen hårt. Helst bör bränning på bål införas.


Om jag med min feta inkomst skall betala feta hastighetsböter så vill jag att alla jävla fattiglappar håller sig borta från vänsterfilen !!!

Wtf? :dummer
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man skulle faktiskt kunna vända på logiken i den här diskussionen. Om man nu var så pass förmögen och dessutom hade en hög inkomst av tjänst där det varken gjorde från eller till om man fick en miljon eller två i böter. Då hade man ju faktiskt kunna tycka sig ha köpt sig rätten att köra för fort. Man har ju trots allt betalat en rejäl slant jämfört med en normal inkomsttagare.

Att man idag får samma böter oavsett hur hög inkomst man har visar på en rättvisa inför lagen i kombination med att man har strikta gränser där körkortet dras in. Eftersom de flesta respekterar hastighetsgränserna idag. Då förstår jag verkligen inte varför man ens tar upp ett förslag av den här typen. Det kan bara vara ett skäl bakom nämligen att att samla de väljarna som har jantelagen som ledstjärna i sina liv inför kommande valet nästa höst. Det blåser vindar från vänster nu i samhället. Man ska inte tro att man är något bara för att man är rik. En sorts omvänd diskriminering som rika människor i vårt land har levt med länge. Det är ränder som aldrig går ur den svenska mentaliteten. Den inställningen är inget man ska klappa sig på bröstet för. I USA tänker folk när de ser någon som har lyckats att så där vill jag också ha det och knyter näven och kämpar för sin dröm. Kanske når de halvvägs. Men kämpa har de. Här i Sverige hittar man alla möjliga ursäkter varför personen i fråga lyckas men inte han. Gud nåde den som har fått ärva pengar. Då är man en nolla. Man ser mer upp till den som har vunnit på lotto. Hur sjukt är inte det?
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Man skulle faktiskt kunna vända på logiken i den här diskussionen. Om man nu var så pass förmögen och dessutom hade en hög inkomst av tjänst där det varken gjorde från eller till om man fick en miljon eller två i böter. Då hade man ju faktiskt kunna tycka sig ha köpt sig rätten att köra för fort. Man har ju trots allt betalat en rejäl slant jämfört med en normal inkomsttagare.

Att man idag får samma böter oavsett hur hög inkomst man har visar på en rättvisa inför lagen i kombination med att man har strikta gränser där körkortet dras in. Eftersom de flesta respekterar hastighetsgränserna idag. Då förstår jag verkligen inte varför man ens tar upp ett förslag av den här typen. Det kan bara vara ett skäl bakom nämligen att att samla de väljarna som har jantelagen som ledstjärna i sina liv inför kommande valet nästa höst. Det blåser vindar från vänster nu i samhället. Man ska inte tro att man är något bara för att man är rik. En sorts omvänd diskriminering som rika människor i vårt land har levt med länge. Det är ränder som aldrig går ur den svenska mentaliteten. Den inställningen är inget man ska klappa sig på bröstet för. I USA tänker folk när de ser någon som har lyckats att så där vill jag också ha det och knyter näven och kämpar för sin dröm. Kanske når de halvvägs. Men kämpa har de. Här i Sverige hittar man alla möjliga ursäkter varför personen i fråga lyckas men inte han. Gud nåde den som har fått ärva pengar. Då är man en nolla. Man ser mer upp till den som har vunnit på lotto. Hur sjukt är inte det?

Du missar målet rejält. Häng inte upp dig på jantelagen och svenska avundsjukan.

Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
om man inför inkomstbaserade böter?

Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
att överväga. Man får titta på länder som har infört det.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Du missar målet rejält. Häng inte upp dig på jantelagen och svenska avundsjukan.

Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
om man inför inkomstbaserade böter?

Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
att överväga. Man får titta på länder som har infört det.

Jag tror att svaret där är Nej som sagt se på de länder som har det inte stoppade det mannen på åland som fick 100.000 i böter. Jag tror att det kan ha en motsatt effekt folk försöker oftare köra ifrån= större risk för olycka
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Du missar målet rejält. Häng inte upp dig på jantelagen och svenska avundsjukan.

Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
om man inför inkomstbaserade böter?

Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
att överväga. Man får titta på länder som har infört det.

Spontant skulle jag säga att svaret är nej.

Gå igenom mediarapporteringen från det senaste decenniet. Titta specifikt på hur många som kört ihjäl sig i hög fart i bil eller på motorcykel. Dela sedan upp de omkomna i tre kategorier: Låginkomsttagare, Medelinkomsttagare och Höginkomsttagare.

Jag gissar att du skulle ha få i grupperna Medelinkomsttagare och Höginkomsttagare, men en rejäl samling i gruppen Låginkomsttagare.

Fördomsfull? Jag?

Nej, titta på vilka som kör ihjäl sig i hög fart. Majoriteten är unga män ur de fattigare samhällsskikten med stulna/lånade fordon som ofta saknar körkort och försöker blåsa snuten när de ser blåljusen. De kommer inte att stanna bara för att höginkomsttagarna får betala mer i böter.

Alltså skulle jag spontant säga att svaret är nej.


Däremot håller jag med dem som tidigare skrivit att det vore mer avskräckande med fler kontroller och synligare poliser på våra vägar.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag tror att svaret där är Nej som sagt se på de länder som har det inte stoppade det mannen på åland som fick 100.000 i böter. Jag tror att det kan ha en motsatt effekt folk försöker oftare köra ifrån= större risk för olycka

Kan ju lika gärna vara så att många rika på Åland valt att hålla hastigheten, JUST för att de
vet om de höga böterna...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du missar målet rejält. Häng inte upp dig på jantelagen och svenska avundsjukan.

Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
om man inför inkomstbaserade böter?

Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
att överväga. Man får titta på länder som har infört det.

Jag har inte hängt upp mig på avundsjuka och jantelagen även om jag nu gick hårt fram mot den i det här sista inlägget. Jag har konstaterat att folk håller hastighetsgränserna oavsett om man är rik eller fattig i det här landet generellt sätt och att den nuvarande lagstiftningen fungerar alldeles utmärkt. Det saknas bara att man har tätare kontroller så att folk håller sig på tårna. Det är givetvis en kostnadsfråga i slutändan för samhället. Jag tror inga högre böter mot höginkomsttagare hjälper det minsta. Mannen på Åland som nu åkte fast åkte fast något år tidigare två gånger som om jag minns artikeln jag läste på samma 50 sträcka i Finland med kort mellanrum. Det var väl i storleksordningen 140 000- 180 000 Mark vardera det var frågan om i böter per tillfälle. Jag kan inte växelkursen. Alla tre gångerna inklusive den sista på Åland höll han strax under 80 km/h på 50 väg. Antagligen är han en notorisk fortkörare som kalkylerar med sannolikheten att åka fast. Sannolikheten är antagligen rätt låg även i Finland och Åland. Man har helt enkelt för få kontroller för att se till att hastighetsgränserna efterföljs och respekteras. Alla andra påhitt man har är bara ett spel för gallerierna av politiker för att få opinion med sig.

Artikeln i fråga:

Billigaste boten var på 154 000 mark inte 140 000 som jag skrev ovan.

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/14/jatteboter-wiklof-igen
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Alla andra påhitt man har är bara ett spel för gallerierna av politiker för att få opinion med sig.

Ja och nej. En poang med det har ar att homogenisera botessystemet sa att alla typer av boter foljer samma modell, istallet for att vi har specialmodeller och -belopp for varje typ av brott. Dagsboter rakt av pa allt bara! Tjoff! Sen har vi aspekten med lika infor lagen som vi har diskuterat lite innan dar dagsboter, imho, ar mer ratt an absoluta belopp. Jamfor t.ex. med fangelsestraff. De ar ratt lika for alla. 30 dagar i finkar ar inte kul for nagon. Om vi skulle formulera om botesstraff till konsekvenser istallet, som ett fangelsestraff ar, sa skulle det kunna vara: Du maste ata spagetti i en manad som straff for att du korta 49km/h pa 30-vag. :tungan Sen oversatter vi det till pengar -> Hur mycket maste nagon betala i boter for att det ska vara konsekvensen, om man inte tar av sparade pengar? Dar har du ditt riktmarke for samma straff. ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om straff skall fungera så måste den straffade förstå straffet och känna viss ånger.

Orimliga straff fungerar dåligt.
Dödsstraff fungerar dåligt ( jo, det är ett värdelöst straff)

Det är orimligt att en fortkörning kan vara ett av samhällets värsta brott .....:va
Man kan fortfarande komma lindrigt undan för misshandel, rån och våldtäkter trots att det i många fall kan ge offtret livslångt lidande :huvet

:tummenupp Bra poäng!

Ponera att man torskar för fortkörning med dagsböter, och så stannar man och knockar polisen. Vad är dyrast? :hihi Knocken eller fortkörningen? Kanske rent av ett övervägande vid smitning? Stanna och knocka polisen för det blir marginellt dyrare ifall man skulle råka torska.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja och nej. En poang med det har ar att homogenisera botessystemet sa att alla typer av boter foljer samma modell, istallet for att vi har specialmodeller och -belopp for varje typ av brott. Dagsboter rakt av pa allt bara! Tjoff! Sen har vi aspekten med lika infor lagen som vi har diskuterat lite innan dar dagsboter, imho, ar mer ratt an absoluta belopp. Jamfor t.ex. med fangelsestraff. De ar ratt lika for alla. 30 dagar i finkar ar inte kul for nagon. Om vi skulle formulera om botesstraff till konsekvenser istallet, som ett fangelsestraff ar, sa skulle det kunna vara: Du maste ata spagetti i en manad som straff for att du korta 49km/h pa 30-vag. :tungan Sen oversatter vi det till pengar -> Hur mycket maste nagon betala i boter for att det ska vara konsekvensen, om man inte tar av sparade pengar? Dar har du ditt riktmarke for samma straff. ;)

Du inser det orimliga i ditt synsätt eller hur? Ta och läs det du skrivit igen och fundera på konsekvenserna i olika typer av brott. De som har tänkt ut och skrivit lagtexten och eventuella påföljder är inga korkade människor. Underskatta inte dem. Om dagsböter var svaret på många av de vardagsbrott folk begår hade vi redan haft det. Det är klart att man måste väga varje typ av brott för sig. Du tror väl på fullaste allvar att man avser homogenisera bötessystemet med förslaget? Du verkar vara rätt så naiv, men så naiv kan du väl ändå inte vara?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top