Inkomstrelaterade fortkörningsböter

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ska höginkomsttagare sitta i fängelse lite längre då för samma brott ? De har ofta större möjligheter att försörja sig under tiden och kanske ta ledigt. Dessutom så har ju livet varit snällt mot de så varför inte utdela en pungspark så att JANTE inom oss alla gläds åtm en stund...och vi slipper byta kallingar eftersom vi skiter knäck så fort vi ser någon som har det bättre och lättare. Bara det borde rendera konfiskation och fängelse för dessa svin som har ..MER !

"Du din jävel...du ska inte komma hit och tro en massa bara för att du har en bil som jag aldrig någonsin kan äga" ... etc :tummenupp

Efter så många år i Sverige, finns det vissa saker som inte förändras, trots att regeringar kommer och går, jantementaliteten består. Alltid skönt med EN fast punkt i tillvaron iaf. Den slår aldrig fel. Det gläder mig dock att se mina barn växa upp utan minsta antydan till avudnsjuka, jantementalitet eller protestantisk asketism :tummenupp.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I tråd efter tråd på SH växer en tanke hos mig att enväldsstyre nog inte är så dumt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det går att argumentera hur mycket som helst fram och tillbaka, men faktum är att Sverige står på grundbultarna att alla skall vara lika inför lagen och att samma brott skall ge samma straff.

Bötesbelopp/straff baserat på inkomst anser jag är fel väg att gå. Då är vi inte lika inför lagen och vi får inte samma straff för samma brott. Visst, ni kan argumentera att det skall "kännas" lika mycket och "svida" lika mycket och att "rika" kan skratta åt bötesbelopp som "fattiga" får sälja en njure för att täcka. Men, inkomstbaserat bötesbelopp innebär att vi är olika inför lagen.

Tänk på följande situationer:
* X är rik, slår Y på näsan. Då får X betala en redig slant till Y eftersom han är rik och har råd.
* Y är fattig, slår X på näsan. Då behöver inte Y betala något till X eftersom Y är fattig (och X har ändå så mycket pengar så det spelar ingen roll.

Är det rimligt?

* X är rik och kör sin bil i flera mil. Polisen stoppar honom eftersom han har kört för fort. X får en riktigt stor bot, för det skall svida.
* X:s granne Z är lika rik som X. Han tycker om att köra fort. Riktigt fort. Han betalar Y, som är fattig och inte har råd med preventivmedel, 1000 kr svart för att köra Z:s Ferrari med Y i mellan Stockholm och Uppsala på under 15 minuter. Polisen stoppar ekipaget men det utdelas ingen bot för Y har ju ingen inkomst.

Är det rimligt?

* X är VD på ett stort företag. Han cyklar till jobbet varje dag och kör sin fina bil en kortare tur varje lördag som det inte regnar under sommarmånaderna. Han stoppas av polisen och blir av med körkortet. Eftersom han kör sin bil 4 dagar per år under så blir han av med körkortet i 1 månad på sommaren för att det skall svida lika mycket som för...
* Y är taxichaufför och kör sin taxi nästan varje dag hela året. Han stoppas av polisen och blir av med körkortet i 6 månader, för då svider det lika mycket som för X när han inte kan köra.

Är det rimligt?

* Om X våldtar Y som är oskuld får han ett långt fängelsestraff, för det skall svida ordentligt eftersom Y var oskuld.
* Om X våldtar Z som är prostituerad slipper han straff, för Z har haft sex sååå många gånger så en gång till gör ingenting.

Är det rimligt?


Skall vi basera bötesbelopp på inkomst kanske vi skall basera allt annat på inkomst också? Vi kan till exempel ha olika pris på matvaror beroende på inkomst. Varför skall inte de som tjänar bra få betala 50 kr per liter mjölk? De har ju råd. De som är fattiga kan få mjölken gratis. Det är ju viktigt att alla är lika mätta. Hyran för bostäder kanske också skall baseras på inkomsten? Flygbiljetter? Varför skall det inte svida lika mycket att flyga till Mallorca för rik som för fattig? Biobiljetter? Hotellrum? Försäkringar på hem och fordon? Om straffet skall kännas lika mycket kanske allt skall kännas lika mycket, mätthet, sömn, etc.


Det går att driva det här in absurdum, men faktum kvarstår:

Vi skall alla vara lika inför lagen.
Samma brott skall ge samma straff.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hoppas!


som sagt,, blåtandsbönder.
Saxat från inlägg 118

jag tror du fixar hela kakan faktiskt




"blåtandsbönder:


Bittra människor som anser sig att allt är andras fel än dom själva, men bara när det gäller den egna personen, givetvis får ju alla andra skylla sig själva för det är ju deras eget fel när det skiter sig.


Bittra människor som skyller sitt misslyckade liv på vädret, mjölkens färg och mjölkens konsistens på typ skatter, försäkringspremier, böter men helst invandrare.


Bittra människor som inte är beredda att donera men gnäller när organen inte räcker till för att ge mamma, flickvän etc en ny lever/lungor till den söndersupna/sönderrökta kroppen som det är så synd om.


Ofta folk som i hemlighet gärna spelar banjo men utger sig för att gå på klassiska konserter."
 

Kneedrag

Guest
Vi skall alla vara lika inför lagen.
Samma brott skall ge samma straff.

Det tycker jag beror på vad det är för brott och vad som är satt som straff. Blanda inte in några andra brott eller straff för det är inte samma sak. Nu handlar tråden om bötesbelopp vid fortkörning!
Lagen har ingen effekt för den med cash om personen bara kör lite för fort.


Det är inte fängelsestraff om du bara kör lite fort. Utan penningböter! Straffet är penningböter! Det är ju lag på det eller hur?
Ska lagen och straff ha effekt för alla ? Ska den verka för att alla tar det lugnare i trafiken eller gäller lagen bara den dumma lata som inte lyckats i livet?
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Det tycker jag beror på vad det är för brott och vad som är satt som straff. Blanda inte in några andra brott eller straff för det är inte samma sak. Nu handlar tråden om bötesbelopp vid fortkörning!
Lagen har ingen effekt för den med cash om personen bara kör lite för fort.


Det är inte fängelsestraff om du bara kör lite fort. Utan penningböter! Straffet är penningböter! Det är ju lag på det eller hur?
Ska lagen och straff ha effekt för alla ? Ska den verka för att alla tar det lugnare i trafiken eller gäller lagen bara den dumma lata som inte lyckats i livet?

Erhm...
Om lag och straff skall ha samma effekt för alla, då bör alltså en yngre människa ha längre fängelsestraff än en gammal för samma brott, eftersom det är samma mängd av det återstående livet, i procent sett???

Skall en yrkesbrottsling (som inte betalat en krona skatt i sitt liv) med 0kr i registrerad inkomst, men 5 mille i kontant till förfogande, betala mindre än skattebetalande Anna, 37 år, som arbetar stenhårt för att försörja sig själv efter att maken gått bort i cancer?

Inte bara riktat till/mot dig:

Det folk måste förstå, är att böterna kommer att ändras positivt för de med botteninkomst, även dessa som är en belastning för samhället, genom bidrag och liknande. Skall dessa tjäna på att belasta systemet?
Skall svartarbete skjuta i höjden för att allt skall vara inkomstbaserat?
Skall brottslingar med ingen-låg skattedeklaration, betala mindre när de blir tagna för fortkörning?
Skall man uppmuntra skattefusk, inkomstmörkning????


Tänk några steg längre än "det påverkar mig på det här sättet, låter juste i mina öron" eller "bitterheten i mig, JANTE, vill att höginkomsttagare skall betala mer, för att allt skall vara rättvist"

Livet är inte rättvist...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk på följande situationer:
* X är rik, slår Y på näsan. Då får X betala en redig slant till Y eftersom han är rik och har råd.
* Y är fattig, slår X på näsan. Då behöver inte Y betala något till X eftersom Y är fattig (och X har ändå så mycket pengar så det spelar ingen roll.

Är det rimligt?

X är rik och kan springa omkring och slå folk på käften lite hur han vill för det kostar ju bara en spottstyver.
Är det rimligt?

* X är rik och kör sin bil i flera mil. Polisen stoppar honom eftersom han har kört för fort. X får en riktigt stor bot, för det skall svida.
* X:s granne Z är lika rik som X. Han tycker om att köra fort. Riktigt fort. Han betalar Y, som är fattig och inte har råd med preventivmedel, 1000 kr svart för att köra Z:s Ferrari med Y i mellan Stockholm och Uppsala på under 15 minuter. Polisen stoppar ekipaget men det utdelas ingen bot för Y har ju ingen inkomst.

Är det rimligt?

Ett scenario som är så knappast händer. Hur många överklasslynglar umgås med socialfall utan inkomst? Och hur många av dessa skulle betala socialfallet för att köra hans sportbil? Eftersom de fattigaste svenskarna får socialbidrag så ser jag inte riktigt vem som lever på en nollinkomst och lägsta dagsboten är dessutom inte ens noll utan snarare kring 30 kr. Och saknar man inkomst så svider det nog ganska rejält att få böter på X gånger 30 kr.

* X är VD på ett stort företag. Han cyklar till jobbet varje dag och kör sin fina bil en kortare tur varje lördag som det inte regnar under sommarmånaderna. Han stoppas av polisen och blir av med körkortet. Eftersom han kör sin bil 4 dagar per år under så blir han av med körkortet i 1 månad på sommaren för att det skall svida lika mycket som för...
* Y är taxichaufför och kör sin taxi nästan varje dag hela året. Han stoppas av polisen och blir av med körkortet i 6 månader, för då svider det lika mycket som för X när han inte kan köra.

Är det rimligt?

Den där logiken är så underlig att jag inte ens vet vad jag ska svara.

* Om X våldtar Y som är oskuld får han ett långt fängelsestraff, för det skall svida ordentligt eftersom Y var oskuld.
* Om X våldtar Z som är prostituerad slipper han straff, för Z har haft sex sååå många gånger så en gång till gör ingenting.

Är det rimligt?

Vad tycker du själv?

Skall vi basera bötesbelopp på inkomst kanske vi skall basera allt annat på inkomst också?

Det där sköter skattesystemet om allt för bra ändå, det ska naturligtvis löna sig att arbeta. Men det ska även svida att begå brott även om man tjänar bra med pengar.

Det finns inget självändamål i att det måste svida att handla mjölk men det finns en poäng med att böter svider oavsett inkomstnivå.

Och återigen så vill jag påpeka att jag hoppas vårt nuvarande system består utan dagsböter. Nu ställer jag mig på motsatt sida bara för att ni har så jäkla dåliga argument för era åsikter mot dagsböter.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kanske det är bäst att frun kör om han har så svårt att hålla foten lite lösare från plattan!?
Fakta är att vi kvinnor har mindre olyckor än män och kör mer försiktigt. Så win win för finska staten.
Sen tycker jag det var en konstig inställning och inlägg. Precis som det är ok att bryta fartgräns för att barnfamiljer har pressat tidsschema!?

Det kanske var för komplicerat att förstå att jag försökte skämta till det lite i den mycket sakliga och strukturerade debatten.

Kvarstår dock det faktum att jag skulle vilja se någon definiera "rättvist" på ett rättvist sätt :)
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Det folk måste förstå, är att böterna kommer att ändras positivt för de med botteninkomst, även dessa som är en belastning för samhället, genom bidrag och liknande. Skall dessa tjäna på att belasta systemet?
Skall svartarbete skjuta i höjden för att allt skall vara inkomstbaserat?
Skall brottslingar med ingen-låg skattedeklaration, betala mindre när de blir tagna för fortkörning?
Skall man uppmuntra skattefusk, inkomstmörkning????


Tänk några steg längre än "det påverkar mig på det här sättet, låter juste i mina öron" eller "bitterheten i mig, JANTE, vill att höginkomsttagare skall betala mer, för att allt skall vara rättvist"

Livet är inte rättvist...

Ar du for att ta bort dagsboter helt och hallet och ersatta med fasta belopp pa alla straff som utdelas via boter?

Edit: Den har fragan staller jag till alla som ar mot att ha inkomstbaserade fortkorningsboter. Man bor ju anda vara konsekvent i sitt tank om boter. Om inte sa far man motivera varfor det ens systemet passa i ena fallet men inte i andra.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skall en yrkesbrottsling (som inte betalat en krona skatt i sitt liv) med 0kr i registrerad inkomst, men 5 mille i kontant till förfogande, betala mindre än skattebetalande Anna, 37 år, som arbetar stenhårt för att försörja sig själv efter att maken gått bort i cancer?...

Vad har den döda maken att göra med arbetsbördan för att försörja sig? Det enda jag kan tänka mig är att han lämnat ett arv eller kanske nån livförsäkring efter sig.
Jag tror inte Anna behöver mer mat på bordet bara för att hennes make dött.

Men nej, han förtjänar inte lägre straff bara för att han dolt sina inkomster. dock så pratar du ju nu om en man som borde sitta bakom galler men än så länge klarat sig. Tids nog brukar de där grabbarna hamna bakom galler och då må väl den där fortkörningen vara försumbar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ar du for att ta bort dagsboter helt och hallet och ersatta med fasta belopp pa alla straff som utdelas via boter?

Edit: Den har fragan staller jag till alla som ar mot att ha inkomstbaserade fortkorningsboter. Man bor ju anda vara konsekvent i sitt tank om boter. Om inte sa far man motivera varfor det ens systemet passa i ena fallet men inte i andra.

Problemet som jag ser det är ju att de där personerna med riktigt låg inkomst kommer antagligen inte se någon sänkt bötesnivå om jag känner våra politiker rätt. Det blir antagligen så att lägstanivån startar där bötesnivån ligger idag för att sean bara öka.

28 km/h för fort idag = 3600 kr = 120 dagsböter = minst 120*30 = 3600 kr... :zpy
 

Kneedrag

Guest
Det kanske var för komplicerat att förstå att jag försökte skämta till det lite i den mycket sakliga och strukturerade debatten.

Kvarstår dock det faktum att jag skulle vilja se någon definiera "rättvist" på ett rättvist sätt :)

Vad som är rättvist för dig kanske inte är det för andra. Verkligen en fråga om olika syn på saken här.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Ar du for att ta bort dagsboter helt och hallet och ersatta med fasta belopp pa alla straff som utdelas via boter?

Edit: Den har fragan staller jag till alla som ar mot att ha inkomstbaserade fortkorningsboter. Man bor ju anda vara konsekvent i sitt tank om boter. Om inte sa far man motivera varfor det ens systemet passa i ena fallet men inte i andra.

Jag är för högre straff i allmänhet, men inte för en enskild persongrupp... Sen kan det ju tolkas på flera olika sätt, men ja, jag anser att penningböter är rätt väg att gå.

Vad har den döda maken att göra med arbetsbördan för att försörja sig? Det enda jag kan tänka mig är att han lämnat ett arv eller kanske nån livförsäkring efter sig.
Jag tror inte Anna behöver mer mat på bordet bara för att hennes make dött.

Men nej, han förtjänar inte lägre straff bara för att han dolt sina inkomster. dock så pratar du ju nu om en man som borde sitta bakom galler men än så länge klarat sig. Tids nog brukar de där grabbarna hamna bakom galler och då må väl den där fortkörningen vara försumbar.

Det jag menar är att hon förmodligen har större utgifter (hus/lägenhet, bilar, osv) än en person som är singel och har levt så många år (som, om han/hon tillhör medelsvensson, förmodligen optimerat sina utgifter för en persons levebröd, bor förmodligen mindre osv, betalar då mindre i fastighetsskatt, osv)

Det finns tyvärr väldigt många fler av dessa brottslingar än de som spenderat tid bakom lås och bom...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Skulle det vara ok om alla brott gav frihetsberövande i x-antal timmar, fast med den möjligheten att man kunde köpa sig fri för den summan man skulle tjänat om man nu jobbade dom timmarna istället?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gällande det här med låginkomsttagare och inkomstbaserade straff.

I den finska modellen så får en person som tjänar 10500 kronor efter skatt i månaden (ex a-kassa) böta nästan 26000 kronor om han/hon skulle köra 75 km/h på 50 km/h-sträcka. Det lär ta ett tag att betala av med den inkomsten om det inte finns något undanstoppat.

Deras system är väl som så att kör du mindre än 20 km/h för fort så är böterna i stort sett försumbara oavsett inkomst (alla får samma bötesbelopp). Men kör du över 25 km/h för fort så straffas du satana.

Tanken är väl att man ska vara noga med att hålla sig under 25 km/h för fort. Lite som att man blir av med körkortet i Sverige om man kör mer än 30 km/h för fort. Fast finnarnas gräns är tydligare.

Generellt sett så tycker jag att inkomstbaserade straff kan vara ganska vettigt då det utjämnar straffskalan en del. Och även icke ekonomiska straff bör vara justerbara för att lägga straffet i paritet med brottslingens situation, vilket de till viss del är.

Men nivåerna som till exempel i den finska modellen blir lite löjliga. Det måste finnas ett tak. Att någon ska betala säg 400K i böter för en "liten" fortkörning när en annan person kanske får lägre straff för en misshandel blir ju ett hån mot misshandelsoffret.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Gällande det här med låginkomsttagare och inkomstbaserade straff.

I den finska modellen så får en person som tjänar 10500 kronor efter skatt i månaden (ex a-kassa) böta nästan 26000 kronor om han/hon skulle köra 75 km/h på 50 km/h-sträcka. Det lär ta ett tag att betala av med den inkomsten om det inte finns något undanstoppat.

Deras system är väl som så att kör du mindre än 20 km/h för fort så är böterna i stort sett försumbara oavsett inkomst (alla får samma bötesbelopp). Men kör du över 25 km/h för fort så straffas du satana.

Tanken är väl att man ska vara noga med att hålla sig under 25 km/h för fort. Lite som att man blir av med körkortet i Sverige om man kör mer än 30 km/h för fort. Fast finnarnas gräns är tydligare.

Generellt sett så tycker jag att inkomstbaserade straff kan vara ganska vettigt då det utjämnar straffskalan en del. Och även icke ekonomiska straff bör vara justerbara för att lägga straffet i paritet med brottslingens situation, vilket de till viss del är.

Men nivåerna som till exempel i den finska modellen blir lite löjliga. Det måste finnas ett tak. Att någon ska betala säg 400K i böter för en "liten" fortkörning när en annan person kanske får lägre straff för en misshandel blir ju ett hån mot misshandelsoffret.

Äntligen någon som tänkt till lite :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top