Inkörning

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja har typ KTH:s "lilla röda" med lite generella friktionstal, så de e ju intressant om de finns mer litteratur, har du isbn-nr eller så på tabellen?

Dags för en :fyllisar nu :tummenupp

KTH's lilla röda? På min tid var det Karlebos tribologibok.

Är kvar på jobbet ännu... :näsblod
Författaren till tribologernas bibel heter i alla fall Buschan. (inte 100 på stavningen men ungefär så.)

När jag tävlingskörde med cross 2T. Inkörning ny hoj, ta det lungt 2 varv ca 4 min sen gasa fullt.
Om det var så noga med inkörning mc för trafik av hur kan då tillverkaren ge sådana garantier dom ger idag? 5 år!!!

Och din crosshoj höll 6000mil?
 
Last edited:

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Nej men ca 100h! Men vad jag vill säga!! är att generalagenterna med sina garantier, lovar att din sporthoj håller 5år oavsett inkörning och några service....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej men ca 100h! Men vad jag vill säga!! är att generalagenterna med sina garantier, lovar att din sporthoj håller 5år oavsett inkörning och några service....

Det gör väl dom flesta också men vill du att din hoj ska hålla 5000 eller 10000 mil?

Ja, jag kör väl också 100h innan jag river min cross och då har den väl gått 400mil om man antar att min snittfart är 40km/h.
 

Robz

Guest
:D Så är det kanske... Så vill du att dina ungar blir hårda och agressiva eller att dom lever länge?

En sådan till och jag börjar köra mjukt igen :D :tummenupp
Som sagt - du vet en del och argumenterar bra - mycket bra.
Som i alla andra fall med kunnigt folk, om du haft motsatt övertygelse, är iaf jag helt säker på att du haft hittat ÄNNU fler vettiga argument FÖR en brutal inkörning! :D
I dina experiment, testade ni olika oljor/tillsatser, eller endast billig olja från 1964? :)rofl :krama )??

Jag "tror" nämligen att comben av avancerade hel-synt oljor (kolla oljetrådarna ni som ej läst!!!) och nyare NickelKiselKarbid beläggning gör att man mer än någonsin har ett beränsat "tidsfönster" att fixa inslitningen... Nicasil-ytbehandlingen går inte att borra/hona/grejja i - bara möjligen i teorin :gnissla
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Anledningen till varför nitrogen är bra i däcken få du nog kolla en gång till...

Kul med ett trådlyft i ett viktigt ämne... :tummenupp
Jag blev dock lite förvånad över Two Stroke's inlägg här... du brukar väl vara mekaniskt kunnig och ganska klarsynt?
Självklart är det väl bättre för FABRIKANTEN, med en mjuk inkörning - mindre risk för reklamationer!
Varför kör INGA tävlingsförare in sina maskiner på, enligt fabrikant, föreskrivet sätt?
Att "köra in däck" är nog den värsta myt hittills! Ta det lugnt de första kilometrarna, med sakta ökande nedlägg - sedan är det klart! Att köra flera mil, tiotals mil... lika trovärdigt som kvävgas i däcken för 300:- per fyllning :rofl

Enda jag MÖJLIGEN kan acceptera teoretiskt är att DUBB-däck behöver några mil - men det är en annan historia!

Överkurs gällande Kvävgas, Nitrogen eller N2 som man försökte sälja som Kejsarens nya kläder - om nu syremolekylen i vanligt luft (78% kväve, 21% syre och 1% Argon) skulle vara "mindre" och slippa ut lättare, eller "oxidera" gummit (och därmed binda sig till gummioxid och därmed minska trycket) skulle ju ett fåtal påfyllningar av luft ge en allt renare N2 koncentration...(20% läcker ut och fylls på med 80/20 blandning, 4% syre kvar - ny runda).
Folk ÄR lättlurade och vissa tjänar/sparar pengar på detta!


Shit the same - kör in så ni sover gott - skiljer säkert inte så mycket, men det är ROLIGARE med fett ös direkt - o inte fasiken brukar det leda till problem! OM det gör det, är det ju bättre inom garantitiden, än efter! :tummenupp
 

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Det gör väl dom flesta också men vill du att din hoj ska hålla 5000 eller 10000 mil?

Ja, jag kör väl också 100h innan jag river min cross och då har den väl gått 400mil om man antar att min snittfart är 40km/h.

Hur många som köper ny hoj har kvar den efter 5000mil!!!
Ingen jag känner i alla fall.:confused:
Men siktar jag på att ha en cykel 10 000mil, givetvis kommer jag sköta den efter konstens alla regler från början. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sådan till och jag börjar köra mjukt igen :D :tummenupp
Som sagt - du vet en del och argumenterar bra - mycket bra.
Som i alla andra fall med kunnigt folk, om du haft motsatt övertygelse, är iaf jag helt säker på att du haft hittat ÄNNU fler vettiga argument FÖR en brutal inkörning! :D
I dina experiment, testade ni olika oljor/tillsatser, eller endast billig olja från 1964? :)rofl :krama )??

Jag "tror" nämligen att comben av avancerade hel-synt oljor (kolla oljetrådarna ni som ej läst!!!) och nyare NickelKiselKarbid beläggning gör att man mer än någonsin har ett beränsat "tidsfönster" att fixa inslitningen... Nicasil-ytbehandlingen går inte att borra/hona/grejja i - bara möjligen i teorin :gnissla

Nu är jag inte så övertygad om att helsyntet är så lämplig för inkörningen och jag är är inte så säker på att hojarna levereras med helsyntet heller. Skulle hellre gissa på mineral i det fallet.

De oljor jag testade var oftast från framtiden! :D dvs tester av nya tillsatser. Som oftast var för hemliga för att vi skulle få veta vad det egentligen var.

En känd tillsats jag testat är faktiskt Slick50 pga att en importör av en konkurerande produkt ville använda oss i sin reklam. Det blev inte så lyckat... :näsblod
 

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Nu är jag inte så övertygad om att helsyntet är så lämplig för inkörningen och jag är är inte så säker på att hojarna levereras med helsyntet heller. Skulle hellre gissa på mineral i det fallet.

De oljor jag testade var oftast från framtiden! :D dvs tester av nya tillsatser. Som oftast var för hemliga för att vi skulle få veta vad det egentligen var.

En känd tillsats jag testat är faktiskt Slick50 pga att en importör av en konkurerande produkt ville använda oss i sin reklam. Det blev inte så lyckat... :näsblod

Slick50 vs koppling :confused: går inte eller:huvet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur många som köper ny hoj har kvar den efter 5000mil!!!
Ingen jag känner i alla fall.:confused:
Men siktar jag på att ha en cykel 10 000mil, givetvis kommer jag sköta den efter konstens alla regler från början. :tummenupp

Tänkte behålla min 2-3år,förra körde jag 1500mil men då jobbade jag 60-70tim/vecka,i år jobbar jag 36-37.......

Henrik
 

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Men om du säljer hojen om tre år och kan säga till köparen att det är garanti i två år till!! Dvs. Hur DU körde in hojen är ägare tre eller kanske ägare fems problem...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan till och med bli mitt om vädret inte är helkass i år,sen kanske jag får så dåligt bud när jag vill byta pga. alla milen att jag behåller den och då är det definitivt mitt problem.

Henrik
 

Robz

Guest
Anledningen till varför nitrogen är bra i däcken få du nog kolla en gång till...

NU blev det JÄTTEINTRESSANT...!
Snäälla - berätta! (Jag, med fler, kan faktiskt ändra uppfattningen - som det ser ut just nu tillhör du ett däck-krängar-gäng-som-vill-sälja-dyr-luft :rofl

Att flygplan hellre vill ha Kväve... förlåt - NITROGEN (låter dyrare, fiinare o bättre), lär ha o göra med att det möjligen är en "torrare" gas o risken för ojämna isklumpar i däcket vid minus-massor-av-grader är mindre.
F1... jaaa - spons-påtvingat kanske???
Vanliga fordon? = Kejsarens nya kläder!
:felämne

Nää - nu gällde det inkörning! V-povver soppa, icke-nitrogen i däcken o fullt spett... oljebyte efter 25 mil... :yoparty

Tråden avslutad? :D
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Vad det handlar om är tempraturer och tryck. något som man brottas med i racing och är en stor skilnad mellan vinna eller försvinna. kanske mindre viktigt till vardagsbruk men ändå inte helt oviktig. ett bra och enkelt sett att testa är i ett gokart däck med liten volym.. prova så får du fakta...
NU blev det JÄTTEINTRESSANT...!
Snäälla - berätta! (Jag, med fler, kan faktiskt ändra uppfattningen - som det ser ut just nu tillhör du ett däck-krängar-gäng-som-vill-sälja-dyr-luft :rofl

Att flygplan hellre vill ha Kväve... förlåt - NITROGEN (låter dyrare, fiinare o bättre), lär ha o göra med att det möjligen är en "torrare" gas o risken för ojämna isklumpar i däcket vid minus-massor-av-grader är mindre.
F1... jaaa - spons-påtvingat kanske???
Vanliga fordon? = Kejsarens nya kläder!
:felämne

Nää - nu gällde det inkörning! V-povver soppa, icke-nitrogen i däcken o fullt spett... oljebyte efter 25 mil... :yoparty

Tråden avslutad? :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som jag skrev för ett år sen,jag behandlar mina prylar som om jag ska begravas med dom(lite taskig klang när det gäller hoj kanske)för man vet aldrig.
Jag kör mycket och ofta,vill inte gärna stå med problem då så jag tar det säkra före det osäkra.

Sen har jag inte kört in den helt enligt boken men jag har varit snäll mot den iaf. känner att jag kan lämna den vidare med gott samvete iaf. om/när det blir så.

Men,det är ett fritt land.

Henrik
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Slick50 vs koppling :confused: går inte eller:huvet

:D Faktum är att vi lyckades inte få fram någon skillnad i friktion mellan stålytor när vi testade slick50 så risken att det skulle göra skillnad på kopplingen är minimal även om vi inte testade det.

Den nya produkten XX lyckades vi först inte heller få resultat med men importören insisterade på att vi skulle ha högre tryck. Så vi bytte testmaskin och gjorde skärningstest i en sk fourball och då klarade den nya produkten faktiskt högre tryck innan det skar.
Problemet är bara att dessa tryck är inte relevanta i en motor och det är därför som motorolja saknar EP-additiver för att tåla höga tryck.

Men det som verkligen tog död på produkten var när dom försökte sälja in sig till Volvo som faktiskt var nyfikna på att testa produkten. Till saken hör att denna produkt XX skulle även vara miljövänlig och klassades enligt tillverkarens som "foodgrade". Nu vet jag ju inte exakt vad foodgrade betyder men i mina öron låter det drickbart...

Men Volvo ville ju veta innehållet och eftersom återförsäljaren inte ville ge dom det så skickade dom produkten på analys och det var då det kom fram att produkten innehöll klorerade parafiner och det är tydligen så giftigt att det är totalförbjudet i Sverige. :näsblod

Det är dock ingen hemlighet att klorerade paraffiner har bra skärningsegenskaper. Alltså en typisk produkt för TV-shop som man demonstrerar hur den hindrar skärning. Men i praktiken skulle man lika gärna kunnat jämföra en växellådsolja med en motorolja. Växellådsoljan innehåller nämligen också EP-additiver som hindrar skärning vid extremt höga tryck. Men det finns ju inget behov för sånt i en motorolja. :näsblod

Eftersom tribologivärlden är en liten värld i Sverige så var det ju en bekant från Volvo som ringde upp mig och informerade mig om resultatet.
Så där stod jag med en knapp liter giftigt ämne som jag inte kunde hälla i våra ordinarie spilloljecisterner med gott samvete. :gnissla

Och ganska snabbt därefter försvann den produkten från marknaden.

Vad det handlar om är tempraturer och tryck. något som man brottas med i racing och är en stor skilnad mellan vinna eller försvinna. kanske mindre viktigt till vardagsbruk men ändå inte helt oviktig. ett bra och enkelt sett att testa är i ett gokart däck med liten volym.. prova så får du fakta...

Nu är det så att luften vi andas redan innehåller 80% kväve men det spelar ändå ingen roll för gaskonstanten är i princip samma för kväve och syre så jag förstår Robz.

Dock har du ändå rätt i att det gör skillnad men det beror på att luften är fuktig och det är inte kvävgasen på flaska. När temperaturen ändras så ändras också mängden kondenserat vatten respektive förångat vatten i däcket och det i sin tur påverkar trycket i däcket.

Men det skulle det gå lika bra med torr luft.
Om det sedan gör någon skillnad för oss dödliga är jag skeptisk till.
 
Last edited:

Robz

Guest
Vad det handlar om är tempraturer och tryck. något som man brottas med i racing och är en stor skilnad mellan vinna eller försvinna. kanske mindre viktigt till vardagsbruk men ändå inte helt oviktig. ett bra och enkelt sett att testa är i ett gokart däck med liten volym.. prova så får du fakta...

Det inlägget funkar inte med mig! Vad vill du ha sagt??
PxVxT=konstant!! (P=tryck, V=volym, T=temperatur - i en förändring av skillnad i absolut temp, Kelvingrader)
Det vill säga att för ALLA gaser (med ytterst små variationer) ger dubbelt tryck vid dubbel temperatur... vid konstant volym.
Jag utbildar i bland annat däcks uppföranden på bana kontra trafik (i egenskap av SMC-instruktör)... så jag är ytterst intresserad av att läsa en utvecling av din teori!
Att du "känner" att så är fallet - räcker inte för mig! En del hockeyspelare tvättar inte sina matchstrumpor, för att de "känner the force"... :glömdet

Finns betydligt svårare fysik att fundera kring isf....:
Börjar här... ge inte upp!!! :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=5
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja har typ KTH:s "lilla röda" med lite generella friktionstal, så de e ju intressant om de finns mer litteratur, har du isbn-nr eller så på tabellen?

Dags för en :fyllisar nu :tummenupp

Så här primitivt ser tabellen ut.

Boken heter "Principles and Aplications of Tribology" ISBN 0-471-59407-5 men det kanske finns en nya upplaga nu för den är från -99

Tabellen är eg. en metalurgisk tabell över hur bra ämnena blandas om man smälter ner dom så bra friktionsytor bör alltså vara av icke kompatibla material.
 

Bifogat

  • Compatible_chart.JPG
    Compatible_chart.JPG
    110.5 KB · Visningar: 88
Last edited:

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Där det finns skog
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
:va humm, så om jag har fattat det rätt så kan jag med gott samvete ge mig ut och bränna hårt med min hoj som gått 400 mil (förutsatt att den är riktigt varm) utan att riskera haveri och annat otyg:gnissla
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top