Inkörning

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
:va humm, så om jag har fattat det rätt så kan jag med gott samvete ge mig ut och bränna hårt med min hoj som gått 400 mil (förutsatt att den är riktigt varm) utan att riskera haveri och annat otyg:gnissla

400 mil! Bara att gasa. :tummenupp

SKulle jag köpt ny hoj så hade jag tagit det hyffsat lugnt till första servicen. Sen e det bara å gasa. Är så små tolerenser idag att inkörning är förlegat.

\Masonit
 

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Där det finns skog
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
:banana AAh! det låter ju nästan lite för bra för att vara sant.
En annan hade ju räknat med att inte kunna börja köra ordentligt försn slutet av säsongen.
Så själva "inslipningen" borde alltså vara avklarad vid det här laget? Har ju service vid 600mil ,är det någon vits att byta olja tidigare? Tänker på "metallspån" i oljan som ska bort, fast det kanske stack vi 100 mila bytet:va
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Holy thread revival Batman!

Om man som jag, har ändrat så jävla många paramuttrar på motorkonfigen så man inte ens vet om den kommer gå någorlunda vettigt då? :va

Vill göra en "hård" inkörning (enligt motoman). MEN har borrat, större ventiler, portat, planat, större fuggar, större krökar och öppna filter sen sist motorn var igång. SÅ det blir lite moment 22. Kan inte köra in vettigt utan att veta att den kommer gå vettigt (med befintlig bestyckning alltså) och kan inte bestycka rätt utan att "inkörningsfönstret" är kört s a s

Hur skulle ni gjort? Kan jag provstarta utan att sabba chansen till att få bra tätning? OM den går på tomgång, ska man bara chansa på att den även går någorlunda med en del varv? Den kanske går åt helvete för snålt liksom och då är det väl klart obra att varva några högre varvtal? :död

Bandit med ny 1216 borrning och topp med extra allt.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
På somliga hojar som min egen står det klart och tydligt i instruktionsboken att motorn ska värmas upp till normal arbetstemperatur genom tomgångskörning innan färd genomföres.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Holy thread revival Batman!

Om man som jag, har ändrat så jävla många paramuttrar på motorkonfigen så man inte ens vet om den kommer gå någorlunda vettigt då? :va

Vill göra en "hård" inkörning (enligt motoman). MEN har borrat, större ventiler, portat, planat, större fuggar, större krökar och öppna filter sen sist motorn var igång. SÅ det blir lite moment 22. Kan inte köra in vettigt utan att veta att den kommer gå vettigt (med befintlig bestyckning alltså) och kan inte bestycka rätt utan att "inkörningsfönstret" är kört s a s

Hur skulle ni gjort? Kan jag provstarta utan att sabba chansen till att få bra tätning? OM den går på tomgång, ska man bara chansa på att den även går någorlunda med en del varv? Den kanske går åt helvete för snålt liksom och då är det väl klart obra att varva några högre varvtal? :död

Bandit med ny 1216 borrning och topp med extra allt.

Ta den till en vettig bänkjockey, så blir den inkörd och inställd samtidigt, så att säga.
Sen är det bara att fortsätta gasa..
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ta den till en vettig bänkjockey, så blir den inkörd och inställd samtidigt, så att säga.
Sen är det bara att fortsätta gasa..


Mm får väl göra det, den ska ju ändå bestyckas och bänkas av mannen som gjort toppen.
Men tror du att det är nån fara med att provstarta och se om den går på tomgång? Försämrar man chansen till bra tätning? Den ska ju ändå provstartas förr eller senare liksom...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gammal tråd. :) Har kvar min än, 4500mil nu, 75% bana/race. 7 pållar mer än tjejens -10 men nu har lådan tackat för sig, inget som har med inkörningen att göra då, det är självförvållat. :D Annars oöppnad, tills nu då. . . . . Kanske funkar att köra in efter boken med. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mm får väl göra det, den ska ju ändå bestyckas och bänkas av mannen som gjort toppen.
Men tror du att det är nån fara med att provstarta och se om den går på tomgång? Försämrar man chansen till bra tätning? Den ska ju ändå provstartas förr eller senare liksom...

Finns ingen större risk med det, samtidigt ingen större poäng heller då den ändå ska ställas in.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Mm får väl göra det, den ska ju ändå bestyckas och bänkas av mannen som gjort toppen.
Men tror du att det är nån fara med att provstarta och se om den går på tomgång? Försämrar man chansen till bra tätning? Den ska ju ändå provstartas förr eller senare liksom...

Förhoppningsvis varmkör du ju motorn än om den är ny eller gammal? Kan inte tänk mig att man får nån glädje av att "köra hårt" direkt med kall motor under inkörning. Iofs lär ju kolvarna nypa in sig rejält i cyllarna...
Summa sumarum: Nog fan vågar du provstarta hojen.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top