Idag är jag ledsen för att...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Måste dock få flika in med ett litet varningens ord och förespråka ett uns av självbevarelsedrift när det kommer till det här med att köra och leka i militära spår. Må vara att det är bra att skona skog och mark från att köras sönder mer än nödvändigt i och för sig, men det hände mer än en gång under min tjänstgöring däruppe att vi fick avbryta skarpskjutning för att obehöriga civila crossförare kört in på skjutbaneområdet och lekte rundor vilket hade kunnat sluta jävligt illa... Vid ett tillfälle hann befälet nätt och jämnt vråla "AVBRYT, ELDUPPHÖR!!!", sen brände en crossförare tvärs över skjutfältet där vi stunden innan låg och matade på för fullt :dummer Må så vara att vissa inte är mer rädda om livet, men trist för den stackars väre som blir vållande till annans död bara för att folk kör och leker i naturen där de inte har att göra... Respektera åtminstone övningsområden under pågående verksamhet, och om man nu nödvändigtvis måste in på militärt område så råder jag alla att för deras egen skull köra in via befintliga vägar där det åtminstone finns en chans att det skyltas, bommas för och ljusmarkeras vid pågående skarpskjutning. Kör man genom skogen och missar dylika signaler så kan det som sagt sluta jävligt illa...
Rörliga mål?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
De flesta av världens idrottare har väl i princip varit tvingade att vaccinera sig pga resor och även krav från evenemang och idrottsanläggningar.

Så vi kan nog förutsätta att han var vaccinerad. Men visst, folk och även unga idrottare har råkat ut för hjärtinfarkter även tidigare och Jeff kan mycket väl ha haft medfödda problem.

Hjärtinfarkter är dock en komplikation från vaccinet som dom tvingats erkänna att det ofarliga vaccinet har.
Det ofarliga vaccinet som med största sannolikhet hjälp många att överleva det ännu ofarligare covid?

Men nu ska vi inte dra igång en sån diskussion, jag anar att vi har olika uppfattning här och var och en får ha sin uppfattning. Jag är glad över att jag vaccinerade mig, förhoppningsvis hjälpte det mig genom pandemin utan mankemang. Klarade man sig utan vaccin är det ju lika bra med, kanske bättre (det är ju generellt bättre att inte dra i sig massa mediciner än att göra det). Men inget jag hade velat chansa på där och då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ofarliga vaccinet som med största sannolikhet hjälp många att överleva det ännu ofarligare covid?

Men nu ska vi inte dra igång en sån diskussion, jag anar att vi har olika uppfattning här och var och en får ha sin uppfattning. Jag är glad över att jag vaccinerade mig, förhoppningsvis hjälpte det mig genom pandemin utan mankemang. Klarade man sig utan vaccin är det ju lika bra med, kanske bättre (det är ju generellt bättre att inte dra i sig massa mediciner än att göra det). Men inget jag hade velat chansa på där och då.

Omikronmutationen kom samtidigt med vaccinet och var betydligt lindrigare så hur många som faktiskt haft hjälp av vaccinet är inte så självklart.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det ofarliga vaccinet som med största sannolikhet hjälp många att överleva det ännu ofarligare covid?

Men nu ska vi inte dra igång en sån diskussion, jag anar att vi har olika uppfattning här och var och en får ha sin uppfattning. Jag är glad över att jag vaccinerade mig, förhoppningsvis hjälpte det mig genom pandemin utan mankemang. Klarade man sig utan vaccin är det ju lika bra med, kanske bättre (det är ju generellt bättre att inte dra i sig massa mediciner än att göra det). Men inget jag hade velat chansa på där och då.
...och "vaccinet" var inte en chansning, menar du?
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Fick besked att en stor och betydelsefull person, nära kollega och stor förebild för mig och många andra, gick bort igår hastigt utan nån som helst förvarning. Jag skulle med honom till kund om några dagar som en del av min utbildning. Och så där bara, är han borta.

Helt sjukt hur vi går runt i våra egna små tankar. Jag satt och gnällde över trötthet och en rygg och kropp som bråkar efter 3 veckors tid på dåliga hårda konferensrumsstolar och 60 timmars jobbveckor (vilket närmast blivit standard). Och så får man en sån käftsmäll och inser att livet pågår och här sitter jag och gnäller om skit.

Vet inte om jag är mest ledsen för han dog eller för att jag insåg att här går jag runt och mest bara gör det som förväntas hela tiden med blicken i backen istället för att se den störrre bilden och faktiskt börjar leva på riktigt igen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Och det är ju det som är huvudsaken, alla gör som de själva vill. :)
Möjligt, men det finns en hel del som fick betala ett högt pris när deras "fria val" inte längre var så fritt. Med karriärer, skilsmässor, socialt, med sina liv då de förvägrades vård. Propagandan var starkare än under "Ja till eu"- kampanjen. Många länder gick hårdare fram och bankade helt enkelt skiten ur dem som inte inrättade sig. Kolla Kanada, Australien m fl. Här behövdes inte det i någon större utsträckning då befolkningen formligen tävlade om vem som fortast kunde lägga sig plattast. Det fanns folk på forumet som erbjöd sig att med våld "samla in" ovaccinerade för internering. Där har vi våra medmänniskor.

Nu vet vi vad som väntar nästa gång, nästa våg, nästa pandemi och vilket ryggradslöst folk vi är. Emma Frans, med sin koppling till nobelstiftelsen, är nu ute och vevar igen. Nu är det låg IQ att inte ställa upp på det största medicinska experimentet i historien. Precis som högt intelligenta kan ta korkade beslut och dessa därtill har än mer att förlora på att obstruera kan det omvända gälla. Min upplevelse av högstatuspersoner är att de är komplett livrädda för att avvika och då på ett sånt sätt att deras status utsätts för risk. Kanske rentav mer benägna att ge efter för grupptryck. (Huruvida högt bildade kan göra korkade grejer kan du ju fråga valfri hantverkare om.)

Om inte folk identifierar demagogi när de får lyssna till en kroniskt självemotsägande demagog på daglig basis, när de inte ser mediernas vinklingar och fiffel med statistik, då blir det tydligt för några av oss vad mer än sekellång indoktrinering resulterat i.

Frågan är inte den om IQ, den är om det finns individer som har några filter kvar.

Som Mark Twain sa;

"Det är lättare att lura människor än att övertyga dem om att de har lurats."

Framtiden blir intressant. Dels för dem som sprutat i sig en genterapi de inte har en aning om de långsiktiga effekterna av, dels hur de "ovaxxade" ska klara nästa våg och hur det går när exempelvis villigheten att underkasta sig ställs mot accessen till ens tillgångar, (vilket redan prövats).
 
Last edited:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Den verkliga sanningen om vaccinets nytta är ju svår att säga utan att spola tillbaka och testa verkligheten inte vaccinera någon såklart, så jag kan inte på nåt sätt säga att jag vet att det var bättre att vaccinera mig än att inte göra det. Lika lite som jag vet om det faktum att farsan dog i sömnen nyligen hade med vaccinet att göra, eller hans övervikt. Eller om han dött i corona om han inte vaccinerat sig och därmed fick ett lite längre liv tack vare vaccinet. Eller om det bara kortade hans liv. Eller om det inte hade någon som helst påverkan. Precis omöjligt att veta.

Vi tycker olika om detta och det är helt ok med mig, jag låter dig självklart tycka precis som du vill och jag tänker inte försöka övertala dig att tycka annat. För jag är rätt övertygad om att du tänkt igen detta rejält och gjort dina val grundat på din egen känsla. Så jag ser ingen idé i att vi fortsätter diskutera nåt som inte leder någonstans. Vi får glädjas åt att vi båda överlevt pandemin på ett sätt vi båda är nöjda med, mer än så är det inte med den saken. Och bara för att jag valde att vaccinera mig den här gången, innebär det inte att jag kommer göra det vid en eventuell nästa pandemi. Varje situation är unik och jag tycker absolut det är viktigt att vara kritisk.

Nu släpper jag detta och njuter av den långsamt tilltagande fredagskänslan. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ställde av och in hojen för i år. Inte en meter på bana. Under 100 mil sedan april. Fanns helt enkelt inte luckor i livstetris på rätt plats och tid för mer körning.

Hög milkostnad denna säsong...

Livet är en bordell och jag har inga pengar. ?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ställde av och in hojen för i år. Inte en meter på bana. Under 100 mil sedan april. Fanns helt enkelt inte luckor i livstetris på rätt plats och tid för mer körning.

Hög milkostnad denna säsong...

Livet är en bordell och jag har inga pengar. ?
Landar också på under 100 mil. Jag som tänkte ta en dag i veckan till jobbet... fast nästan alla veckor dök det upp något, eller var fel väder. Nåja, året är inte slut än och nästa år så...
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Landar också på under 100 mil. Jag som tänkte ta en dag i veckan till jobbet... fast nästan alla veckor dök det upp något, eller var fel väder. Nåja, året är inte slut än och nästa år så...
Det går fortfarande bra att köra hoj till jobbet... Jag kör 7-8 mil om dan i jobbpendling, oftast med motorcykel (eller scooter nuförtiden). Rätt kläder på, sen är det inga problem förrän det börjar frysa så det blir halt. Det är inte den roligaste körningen, men det är inte tråkigare än att köra bil i alla fall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går fortfarande bra att köra hoj till jobbet... Jag kör 7-8 mil om dan i jobbpendling, oftast med motorcykel (eller scooter nuförtiden). Rätt kläder på, sen är det inga problem förrän det börjar frysa så det blir halt. Det är inte den roligaste körningen, men det är inte tråkigare än att köra bil i alla fall.
Det var frost här imorse så "tills det börjar frysa så det är halt" var idag här.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade lovat mig själv ny hoj till den här säsongen.
Och nu är det Oktober och jag har fortfarande inte fått det löst... :(
Vart fan tog den här sommaren vägen...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag hade lovat mig själv ny hoj till den här säsongen.
Och nu är det Oktober och jag har fortfarande inte fått det löst... :(
Vart fan tog den här sommaren vägen...
Du e inte ensam bror.
Jag väntar på en ledig garageplats sen länge, brukar ringa och tjata ibland:

- Hej, finns det nån le...
- Nä.
- Tror du att det snar.....
- Nä.


:brynad
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ställde av och in hojen för i år. Inte en meter på bana. Under 100 mil sedan april. Fanns helt enkelt inte luckor i livstetris på rätt plats och tid för mer körning.

Hög milkostnad denna säsong...

Livet är en bordell och jag har inga pengar. ?
I feel you...
Ligger på ca 1000 avverkade mil men har samma ofullkomliga känsla.
Så många okörda turer.

Siktar på snällare och milbilligare hoj med bättre packmöjligheter till nästa och då ska jag kanske/bestämt köra de där turerna som inte blev i år, samt Norge. Var längesen. Har en brorson där med en VFR800 jag skulle vilja dra runt med.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
I feel you...
Ligger på ca 1000 avverkade mil men har samma ofullkomliga känsla.
Så många okörda turer.

Siktar på snällare och milbilligare hoj med bättre packmöjligheter till nästa och då ska jag kanske/bestämt köra de där turerna som inte blev i år, samt Norge. Var längesen. Har en brorson där med en VFR800 jag skulle vilja dra runt med.
Ofullkomlig. Huvet på spiken där.

Känns som ett sätt till man svikit sig själv...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top