Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att butiken där jag handlar har börjat med hushållsfärs som är nötfärs och 30% ärtfärs, för att man ska äta nyttigare, jo tjena.
Själv ser jag det som en fortsatt anpassning, urk.
Såg de där på ICA sist. Tänkte "Hushållsfärs? Va fan? Det måste vara något utblandat skit." och tittade inte ens.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nej då. Hon får det som godis ihop med medicin hon ska ha, omväxling till kyckling hjärtan o annat jox. Bortskämd med Orijen foder annars .
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Idag, eller egentligen igår, om man ska vara petnoga, blev jag förbannad på både bilister och lastbilchaffisiar då jag åkte moped till jobbet. Åker på en 90-väg, moppen (som mig veterligen inte är trimmad) gör imponerande ca 70 km/h med vinden i ryggen. Det var ungefär den farten jag höll när först en Dodge RAM körde om onödigt nära. Efter den kom en Schenker-lastbil med trailer och låg bakom mig över ett krön, max 1,5 meter bakom moppen och med hörnet i sidled i höjd med sidan på moppen, så varken avstånd bakåt eller åt sidan höll idioten. När vi kom över krönet körde han om, höll ut lite, men gick in så snart lastbilen kommit förbi mig, men inte trailer, vilket gjorde att jag hade kanske en meter i sidled till trailern medans han körde om. Hur fan kan en yrkeschafför vara funtad på det sättet, att man inte visar mer hänsyn i trafiken. Tilläggas ska att det var inte nån mötande trafik heller. Det jag kan ta på mig är att jag har svårt att "ta plats" när jag kör moppe, jag försöker vara dumsnäll mot mina medtrafikanter och ligger långt ut på vägkanten, vilket ofta leder till såna här situationer. I just detta fallet höll jag faktiskt ut lite, låg mellan sidlinje och högra hjulspåret.

Dessa två trafikanter fick mig på dåligt humör hela förmiddagen och när jag på eftermiddagen körde hem var det jävligt nära att en annan, antagligen helt random schenkerförare som jag mötte, fick fingret av mig, men jag kom till sans. Just den som körde om mig kom från Skånes Fagerhult (känns lite gött att hänga ut chaffisen så gott jag kan iaf..haha)

Nu är det ju inga problem för mig att behålla lugnet och inte få panik när man känner sig skitliten bredvid stora bilar som kör om nära när man åker moppe, men jag tänker på stackars 15.-åringar som kanske är ute på någon av sina första turer på stor väg, hur lätt är det inte att en sån blir rädd, vinglar till och hamnar under ett par lastbilshjul?

Av just den här anledningen visar jag själv stor respekt när jag kör om höstar, cyklister, gångare osv oavsett om jag kör bil eller hoj.

Idag var det inga incidenter på moppen påväg till jobbet så idag är jag gladare. Förutom över att det är några få plus och regn. Det blir jag också lite förbannad över.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Idag, eller egentligen igår, om man ska vara petnoga, blev jag förbannad på både bilister och lastbilchaffisiar då jag åkte moped till jobbet. Åker på en 90-väg, moppen (som mig veterligen inte är trimmad) gör imponerande ca 70 km/h med vinden i ryggen. Det var ungefär den farten jag höll när först en Dodge RAM körde om onödigt nära. Efter den kom en Schenker-lastbil med trailer och låg bakom mig över ett krön, max 1,5 meter bakom moppen och med hörnet i sidled i höjd med sidan på moppen, så varken avstånd bakåt eller åt sidan höll idioten. När vi kom över krönet körde han om, höll ut lite, men gick in så snart lastbilen kommit förbi mig, men inte trailer, vilket gjorde att jag hade kanske en meter i sidled till trailern medans han körde om. Hur fan kan en yrkeschafför vara funtad på det sättet, att man inte visar mer hänsyn i trafiken. Tilläggas ska att det var inte nån mötande trafik heller. Det jag kan ta på mig är att jag har svårt att "ta plats" när jag kör moppe, jag försöker vara dumsnäll mot mina medtrafikanter och ligger långt ut på vägkanten, vilket ofta leder till såna här situationer. I just detta fallet höll jag faktiskt ut lite, låg mellan sidlinje och högra hjulspåret.

Dessa två trafikanter fick mig på dåligt humör hela förmiddagen och när jag på eftermiddagen körde hem var det jävligt nära att en annan, antagligen helt random schenkerförare som jag mötte, fick fingret av mig, men jag kom till sans. Just den som körde om mig kom från Skånes Fagerhult (känns lite gött att hänga ut chaffisen så gott jag kan iaf..haha)

Nu är det ju inga problem för mig att behålla lugnet och inte få panik när man känner sig skitliten bredvid stora bilar som kör om nära när man åker moppe, men jag tänker på stackars 15.-åringar som kanske är ute på någon av sina första turer på stor väg, hur lätt är det inte att en sån blir rädd, vinglar till och hamnar under ett par lastbilshjul?

Av just den här anledningen visar jag själv stor respekt när jag kör om höstar, cyklister, gångare osv oavsett om jag kör bil eller hoj.

Idag var det inga incidenter på moppen påväg till jobbet så idag är jag gladare. Förutom över att det är några få plus och regn. Det blir jag också lite förbannad över.
Fram med KeEtTinGeN!!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nej då. Hon får det som godis ihop med medicin hon ska ha, omväxling till kyckling hjärtan o annat jox. Bortskämd med Orijen foder annars .
Skönt, jag trodde det var en mjukstart för vegan! ;)
Eddie, den lurviga, gick alltid och snodde morötter från hästarna och käkade inte "Dennis hot-dogs", men T-bensstek med ben gillades skarpt och övrigt kött. Även bättre torrfoder gick ner när han var riktigt hungrig. Alfons åt allt förutom sallad och kräftdjur.

EochA.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Skönt, jag trodde det var en mjukstart för vegan! ;)
Eddie, den lurviga, gick alltid och snodde morötter från hästarna och käkade inte "Dennis hot-dogs", men T-bensstek med ben gillades skarpt och övrigt kött. Även bättre torrfoder gick ner när han var riktigt hungrig. Alfons åt allt förutom sallad och kräftdjur.

View attachment 497162
Jens äter morötter precis varje dag i veckan. Han gillar även broccoli, gurka och blomkål.

IMG_0065.jpeg
IMG_0066.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Köpte bromsskivor till bilen från Skruvat.se
Brembo - bra skit - trodde jag.........
Visade sig när jag monterat o provkört att det smällde en gång per varv - skruvade loss o tittade närmare. En punkt på skivan var märkbart sliten efter bara några km körning.
Mätte tjockleken - jodå, på en punkt på skivan är tjockleken 30,4 - på alla andra ställen är den 30,1. Så nu är man inne i retursvängen, och vill jag ha ny skiva är det bara att beställa igen. Den kommer kanske om en vecka.
1713454531741.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köpte bromsskivor till bilen från Skruvat.se
Brembo - bra skit - trodde jag.........
Visade sig när jag monterat o provkört att det smällde en gång per varv - skruvade loss o tittade närmare. En punkt på skivan var märkbart sliten efter bara några km körning.
Mätte tjockleken - jodå, på en punkt på skivan är tjockleken 30,4 - på alla andra ställen är den 30,1. Så nu är man inne i retursvängen, och vill jag ha ny skiva är det bara att beställa igen. Den kommer kanske om en vecka.
View attachment 497454
Testa www.trodo.se , bästa bildelsshopen hittills! :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Köpte också nya brembo skivor till bilen. Tänkte "jag tar brembo så får lite kvalitet"
Dom har redan slagit sig så bromsen pulserar. Nästa gång blir det inte brembo iallafall
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Köpte bromsskivor till bilen från Skruvat.se
Brembo - bra skit - trodde jag.........
Visade sig när jag monterat o provkört att det smällde en gång per varv - skruvade loss o tittade närmare. En punkt på skivan var märkbart sliten efter bara några km körning.
Mätte tjockleken - jodå, på en punkt på skivan är tjockleken 30,4 - på alla andra ställen är den 30,1. Så nu är man inne i retursvängen, och vill jag ha ny skiva är det bara att beställa igen. Den kommer kanske om en vecka.
View attachment 497454
Frågan är om det var äkta Brembo eller kopior. Jag har köpt Brembo till en tidigare bil som kördes extremt hårt och det var aldrig problem och de bromsarna mattades inte lika snabbt som original. Var för kanske 5-6 år sedan och köpta från Tyskland.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Frågan är om det var äkta Brembo eller kopior. Jag har köpt Brembo till en tidigare bil som kördes extremt hårt och det var aldrig problem och de bromsarna mattades inte lika snabbt som original. Var för kanske 5-6 år sedan och köpta från Tyskland.
Jag tror att någon tappat skivan vid tillverkning - den väger 8,9 kg så det blir en rejäl duns i golvet. Bilden jag tagit ser ut som ett slagmärke så materialet verkar ha tryckts in en liten bit och därmed skapat en "rygg" på bromsytan.
Nu är deformationen mycket liten - bara ett par mm in på ytan och med tanke på allt j-la strul att byta ut skivan (returnera - beställa ny skiva, som bara kan beställas i par osv) är jag inne på att lägga skivan på fräsbordet, indikera deformationens utbredning, sedan fräsa ned 0,25mm (skadan är 0,3mm) och ta de sista 0,05mm med det bryne jag har att plana anliggningsytor. Bromsskivor är tåliga så några djupare skador är det inte - det vet jag från den tiden jag jobbade med chassie/bromsprovning.
Skall försöka få kontakt med supporten o höra om jag kan beställa endast en skiva - går inte det får vi se vad jag gör
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Köpa sågkedja.. my nemesis.

Byter kanske en gång om året eller vartannat så inte minns jag. Efter att rel. enkelt klurat ut halvudda spec. till fulsågen (litium) som överlevt/betalat sig flera gånger om. söker man i handeln:

40cm = 15 3/4"(0.75)

Handeln; 15", 16", 38cm, 40cm och allt detta blandas.
För samma spec./tillverkare finns minst 3st olika 3 EAN och någon spec. med avvikande värde men ska passa samma svärd vilket bör resultera att samma fysiska mått avses, eller? Tillverkarens artikelnr går att hitta/söka och bokstavligen noll resultat skriver ut måtten.

Får anta att antal länkar trots olika spec. enl. ovan får avgöra att det stämmer ändå, kanske.

Denna gång ska jag fan skriva på sågen vilka mått som gäller och går att finna på hyllan. I ungdomen sa dom som kunde måla, nåja, att "grispenna"/färg nästintill var omöjligt att få bort. Finns det något sådant/motsvarande idag eller har EU förbjudit detta?

209 pengar för en Oregonkedja (Advancecut fifan) får ses som rel. billigt, alltid något.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köpte också nya brembo skivor till bilen. Tänkte "jag tar brembo så får lite kvalitet"
Dom har redan slagit sig så bromsen pulserar. Nästa gång blir det inte brembo iallafall

Tydligen vanligt med kinakvalite lite överallt , folk som fått skeva skivor lite överallt även original till både mc o bil - garanti visst men massa jobb
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top