Idag är jag förbannad därför att...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Folk har inte koll på sina hundar. Den här hittade jag gående på en vältrafikerad 70-sträcka idag.

View attachment 495357

Dottern i familjen blev glad att få hem henne.
Jäkla tur att den inte blev påkörd.

För några år sedan körde jag förbi två hundar som sprang i vägrenen på E20 mellan Eskilstuna och Kungsör. Det fanns tyvärr ingen möjlighet att stanna men jag såg i backspegeln att hundarna hoppade ut på en intilliggande åker och försvann bortåt en bondgård så jag hoppas att de klarade sig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jäkla tur att den inte blev påkörd.

För några år sedan körde jag förbi två hundar som sprang i vägrenen på E20 mellan Eskilstuna och Kungsör. Det fanns tyvärr ingen möjlighet att stanna men jag såg i backspegeln att hundarna hoppade ut på en intilliggande åker och försvann bortåt en bondgård så jag hoppas att de klarade sig.
På motorvägen kan jag förstå om man inte stannar. Här är det visserligen mycket trafik, men det är i slutet av en by och det var moddigt så jag räknade med att inte bli påkörd när en del är rädda för snö. Jag ställde bilen väl ute i körbanan så ingen kunde låta bli att sakta ner.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Iofs igår - varnar för känsliga läsare. :zpy
Ensam hemma med sonen, lagar mat, bäddar, städar, diskar, badar junior. I slutändan av bäddandet märker jag att - Jävlar nu är det dags, pajjäveln från middagen ska ut, och det fort!
Attans pottan är full också - med middagen påväg ut i kalsipperna bestämmer jag att lika bra att tömma pottan innan.
Däri ligger ju förstås en kluns med dasspapper i botten utan att jag märker det, och jag har ju brott så att säga så jag kanske dumpar det lite halv-hastigt.
*Kacshvlåmp!* säger det, och innehållet i skålen med kiss vatten och diverse gamla bromsspår reser sig likt en tsunami, eller någonslags mytologisk vattenelemantal och kastar sig över mig, och ut över badrummet.
Så där står jag med drypande kissblöta kläder från naveln neråt och tre kvadrat badrumsgolv dränkt, skitnödig och förbannad! :mad:

För faan kan inte det som åker i dasskålen hållas där.
Det finns bara en riktning som fysiska krafter behöver riktas där, och det är nedåt!
Fysikens lagar kan suga min bajskorv! BOKSTAVLIGEN!

:mad:
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Iofs igår - varnar för känsliga läsare. :zpy
Ensam hemma med sonen, lagar mat, bäddar, städar, diskar, badar junior. I slutändan av bäddandet märker jag att - Jävlar nu är det dags, pajjäveln från middagen ska ut, och det fort!
Attans pottan är full också - med middagen påväg ut i kalsipperna bestämmer jag att lika bra att tömma pottan innan.
Däri ligger ju förstås en kluns med dasspapper i botten utan att jag märker det, och jag har ju brott så att säga så jag kanske dumpar det lite halv-hastigt.
*Kacshvlåmp!* säger det, och innehållet i skålen med kiss vatten och diverse gamla bromsspår reser sig likt en tsunami, eller någonslags mytologisk vattenelemantal och kastar sig över mig, och ut över badrummet.
Så där står jag med drypande kissblöta kläder från naveln neråt och tre kvadrat badrumsgolv dränkt, skitnödig och förbannad! :mad:

För faan kan inte det som åker i dasskålen hållas där.
Det finns bara en riktning som fysiska krafter behöver riktas där, och det är nedåt!
Fysikens lagar kan suga min bajskorv! BOKSTAVLIGEN!

:mad:
Kollat om du är känslig (behöver inte ens vara allergi) för mjölk eller gluten? Jag hade problem med kistan ganska mycket förr, men slutade med ovanstående och har nästan aldrig något strul efter det. Inte ens när jag äter riktig skräpmat eller gammalt bös...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kollat om du är känslig (behöver inte ens vara allergi) för mjölk eller gluten? Jag hade problem med kistan ganska mycket förr, men slutade med ovanstående och har nästan aldrig något strul efter det. Inte ens när jag äter riktig skräpmat eller gammalt bös...
Nja, alltså, det var ju pappersslemklumpen från pottan som var problemet.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Sotaren sotade i Torsdags och när jag kom hem var det svinkallt i huset.
Ställde per mail frågan hur fan dom tänker när dom lämnar ett hus med pannan avslagen på huvudströmbrytaren vintertid när fastighetsägaren inte är hemma så pelletsbrännaren var död och inte ens cirkulationspumparna gick.
När husägaren är bortrest så fryser ju allt sönder.
Det kom snabbt ett mailsvar från kontoret att sotaren skulle ringa mig.
Det ringde efter ett tag två ggr snabbt efter varandra men jag tryckte bort det då jag var upptagen i möte.

Då kom det ett SMS där sotaren förklarade:
I mitt fall var pannan igång när han kom dit och han var tvungen att slå av den.
Han slår aldrig igång igen efter han sotat utan att han fått uttryckligt önskemål på att den skulle vara igång från fastighetsägaren.
Dessutom så läxade han upp mig med att om jag har synpunkter på hur han gör sitt jobb då ska jag se till att svara när han ringer.

Jävla idiot!
Har inte svarat ännu utan jag funderar på hur jag ska formulera det, funderar på om jag skulle tala om att dom aldrig mer får sota min fastighet om dom inte skickar någon annan.
eller om jag helt enkelt bara skulle be honom fara åt helvete.

Det var ju ändå bra att han stängde ytterdörren efter sig trots att jag inte uttryckligen bett honom göra det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sotaren sotade i Torsdags och när jag kom hem var det svinkallt i huset.
Ställde per mail frågan hur fan dom tänker när dom lämnar ett hus med pannan avslagen på huvudströmbrytaren vintertid när fastighetsägaren inte är hemma så pelletsbrännaren var död och inte ens cirkulationspumparna gick.
När husägaren är bortrest så fryser ju allt sönder.
Det kom snabbt ett mailsvar från kontoret att sotaren skulle ringa mig.
Det ringde efter ett tag två ggr snabbt efter varandra men jag tryckte bort det då jag var upptagen i möte.

Då kom det ett SMS där sotaren förklarade:
I mitt fall var pannan igång när han kom dit och han var tvungen att slå av den.
Han slår aldrig igång igen efter han sotat utan att han fått uttryckligt önskemål på att den skulle vara igång från fastighetsägaren.
Dessutom så läxade han upp mig med att om jag har synpunkter på hur han gör sitt jobb då ska jag se till att svara när han ringer.

Jävla idiot!
Har inte svarat ännu utan jag funderar på hur jag ska formulera det, funderar på om jag skulle tala om att dom aldrig mer får sota min fastighet om dom inte skickar någon annan.
eller om jag helt enkelt bara skulle be honom fara åt helvete.

Det var ju ändå bra att han stängde ytterdörren efter sig trots att jag inte uttryckligen bett honom göra det.
nästa gång får du göra en lista
1) starta värmesystem när du är klar
2) stäng och lås dörrar efter dig
3) lämna ingen kran igång
4) våldta inte katten

etc, bara att fylla på. Men det låter som han inte gillar att man hör av sig till huvudkontoret så du kan ju påpeka för dem hur "trevlig" han var i sitt svar så får han mer att sura över.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sotaren sotade i Torsdags och när jag kom hem var det svinkallt i huset.
Ställde per mail frågan hur fan dom tänker när dom lämnar ett hus med pannan avslagen på huvudströmbrytaren vintertid när fastighetsägaren inte är hemma så pelletsbrännaren var död och inte ens cirkulationspumparna gick.
När husägaren är bortrest så fryser ju allt sönder.
Det kom snabbt ett mailsvar från kontoret att sotaren skulle ringa mig.
Det ringde efter ett tag två ggr snabbt efter varandra men jag tryckte bort det då jag var upptagen i möte.

Då kom det ett SMS där sotaren förklarade:
I mitt fall var pannan igång när han kom dit och han var tvungen att slå av den.
Han slår aldrig igång igen efter han sotat utan att han fått uttryckligt önskemål på att den skulle vara igång från fastighetsägaren.
Dessutom så läxade han upp mig med att om jag har synpunkter på hur han gör sitt jobb då ska jag se till att svara när han ringer.

Jävla idiot!
Har inte svarat ännu utan jag funderar på hur jag ska formulera det, funderar på om jag skulle tala om att dom aldrig mer får sota min fastighet om dom inte skickar någon annan.
eller om jag helt enkelt bara skulle be honom fara åt helvete.

Det var ju ändå bra att han stängde ytterdörren efter sig trots att jag inte uttryckligen bett honom göra det.
Ska man ha något gjort, så får man göra det själv.
Sota själv.

Går fan inte att betala någon för att göra något.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sotaren sotade i Torsdags och när jag kom hem var det svinkallt i huset.
Ställde per mail frågan hur fan dom tänker när dom lämnar ett hus med pannan avslagen på huvudströmbrytaren vintertid när fastighetsägaren inte är hemma så pelletsbrännaren var död och inte ens cirkulationspumparna gick.
När husägaren är bortrest så fryser ju allt sönder.
Det kom snabbt ett mailsvar från kontoret att sotaren skulle ringa mig.
Det ringde efter ett tag två ggr snabbt efter varandra men jag tryckte bort det då jag var upptagen i möte.

Då kom det ett SMS där sotaren förklarade:
I mitt fall var pannan igång när han kom dit och han var tvungen att slå av den.
Han slår aldrig igång igen efter han sotat utan att han fått uttryckligt önskemål på att den skulle vara igång från fastighetsägaren.
Dessutom så läxade han upp mig med att om jag har synpunkter på hur han gör sitt jobb då ska jag se till att svara när han ringer.

Jävla idiot!
Har inte svarat ännu utan jag funderar på hur jag ska formulera det, funderar på om jag skulle tala om att dom aldrig mer får sota min fastighet om dom inte skickar någon annan.
eller om jag helt enkelt bara skulle be honom fara åt helvete.

Det var ju ändå bra att han stängde ytterdörren efter sig trots att jag inte uttryckligen bett honom göra det.

Jag vet dock varför de gör så. Det handlar om ansvar och att de inte vill/får dra igång en eld eller brännare om ingen är hemma och kan ta ansvaret för den. Ifall något händer sedan. Bla vedpannor som kräver inställning på reglage mm för att inte elda upp kåken pga överhettad skorsten osv. Och när de kommer och sotar, så bör pannan vara av sedan några timmar och aska urgrävd, så de inte behöver börja med litervis av aska som ska tas omhand.

Jag har alltid sett till att vara hemma den dag som sotaren kommer, för att kunna fixa före och efter. Samt att jag inte kan släppa in främmande folk utan att jag är hemma pga saker jag har (lagkrav) och lås och larm som kräver min närvaro.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag vet dock varför de gör så. Det handlar om ansvar och att de inte vill/får dra igång en eld eller brännare om ingen är hemma och kan ta ansvaret för den. Ifall något händer sedan. Bla vedpannor som kräver inställning på reglage mm för att inte elda upp kåken pga överhettad skorsten osv. Och när de kommer och sotar, så bör pannan vara av sedan några timmar och aska urgrävd, så de inte behöver börja med litervis av aska som ska tas omhand.

Jag har alltid sett till att vara hemma den dag som sotaren kommer, för att kunna fixa före och efter. Samt att jag inte kan släppa in främmande folk utan att jag är hemma pga saker jag har (lagkrav) och lås och larm som kräver min närvaro.
Slås en pelletsbrännare på knappen för pelletsbrännaren så stannar bara brännaren.
Slår man däremot av huvudbrytaren stannar allt och huset börjar kylas ut oavsett om det finns ackumulerad värme i panna och acktankar.
Att en pelletsbrännare skulle ta eld för att den startar är knappast sannolikt, det är ju hela grundfunktionen hos en brännare och startar säkert 20ggr om dagen.

När jag är hemma eldar jag med ved, är jag bortrest körs pelletsbrännare och som backup elpatroner som ställts väldigt lågt så att dom endast startar om pelletsbrännaren strejkar.
Med huvudströmbrytaren av så funkar inte elpatronerna heller.

Jag sover ibland på annan plats än hemma, sotaren kan inte gå på andra platser utan min vetskap och får en tillfällig dörrkod, huset är kameraövervakat.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Huh, jag har skruvat mängder med skruv med deras bits. Sliter sällan ut dem, och man får oftast två nya i skruvpaketen så jag har massor i reserv.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ibland är det riktigt fruktansvärt usel kvalitet på prylar från Biltema.
Precis som med de bits man får med i skruvlådor (tex trallskruv). De hänger inte med speciell länge. Det är därför man har massor av dem, för då gör det inte heller nåt när de försvinner.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Huh, jag har skruvat mängder med skruv med deras bits. Sliter sällan ut dem, och man får oftast två nya i skruvpaketen så jag har massor i reserv.
Dessa är från deras extraförstärkta torxbitslåda och inte medföljande i skruvlåda.
Notera dimensionen på de stora; T50.

Det krävdes verkligen inte mycket kraft innan de böjdes.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top