I fall ni kommer först till en olycka

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Jobbar själv som brandman och vi kör på IVPA-Larm --> hålla handen, syrgas, HLR och är oftast före ambulans och akutbil på larm. Både ambulans och akutbilar behövs, och det behövs fler, det händer att man får vänta på ambulans för att det smäller på fler ställe samtidigt, det är inte kul. De har alldeles för stora område att köra på...

Bra inlägg förresten "Ambulans"!!
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
Bra inlägg, ska snacka med en kompis som e ambulans förare om han inte kan hålla en liten kurs i första hjälpen för våran snart startade klubb!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Wolfskin skrev:
Bra inlägg, ska snacka med en kompis som e ambulans förare om han inte kan hålla en liten kurs i första hjälpen för våran snart startade klubb!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Ambulansförare har inte funnits sedan slutet på 70-talet :rolleyes:
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tack för inlägget och för att ni finns därute...

Men att läsa om det hela, fy farao, kanske skulle satsa på trampcykeln istället. Eller vänta... den slog jag mig fördärvad på häromsistens... får nog helt enkelt ligga kvar i sängen på mornarna! ;)
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Riktigt bra!
Vi har mc i min familj och vänner till mig har så det blir en del åka. Just när man sitter där kan man glömma hur illa de kan gå.
Såg en dokumentär på Discovery där en kille hade gått i gatan i 120/timmen.
Han förlora ena benet och båda! händerna. De va hemskt att se. Va inte så sugen på att åka dagen efter.

Ska läsa de du skrev en gång till.
Jätte bra! :)
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Ett riktigt bra inlägg.

Några tips om förebyggande åtgärder att vidta ? Skyddsutrustning som alla borde ha ?
Är det tillräckligt med ett 7 års gamalt ryggskydd utöver skinställ, hjälm, handskar och stövlar ? Njurbälte ? annat ?

_____________________________________
Bra däck är lika viktigt som skyddsutrustning
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Använd alla skydd som finns såklart... och se till att dom är "färska" och ej trasiga på nåt vis.. utvecklingen går snabbt fram, så att byta ut grejorna är inte nån dum idé efter nåra år...
men framförallt .... sänk hastigheten.. :)






fart freak skrev:
Ett riktigt bra inlägg.

Några tips om förebyggande åtgärder att vidta ? Skyddsutrustning som alla borde ha ?
Är det tillräckligt med ett 7 års gamalt ryggskydd utöver skinställ, hjälm, handskar och stövlar ? Njurbälte ? annat ?

_____________________________________
Bra däck är lika viktigt som skyddsutrustning
 

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Ort
Skåne(kävlinge)
Hoj
R6 -03 BANHOJ
Hämtat från ett annat forum:

Hej alla kära ducknet vänner.
Nu har jag nåt jag vill dela med mig av!!!
Idag har jag varit med om en bil olycka som slutade med ett lyckligt slut.

Det började med att jag och kill och tjej kompis skulle in till motala och köpa öl av en kompis.

På vägen hem körde vi rätts så fort för att vi skulle hinna med en buss till en fest.
Som rätts som händer får vi möte och min kompis som körde fick gå ut lite väl mycket mot höger sidan och kommer ner i kruset och får sladd på bilen så vi sladdar över till andra sidan ut mot åkern och våltar runt 4 varv av det jag fick höra efteråt.

När vi hade våltat färdigt fick jag värsta chocken som jag inte kommer ihåg nåt ifrån just nu men det va helt svart kommmer ihåg nada, men min kompis som körde vaknade till och kollade sig runt för att se om alla va okej. Då såg att han att min bil dörr va öppen så han gick och letade efter mig och hittade mig sittande bakom bilen, skrikande för jag hade så ont i min arm, sa han att jag gjorde men jag kommer inte ihåg nåt av detta.

Bilen som körde framför oss såg att vi åkte av vägen så han vände om och stannade till och ringde ambulansen.

Sen stannade det även en kille som körde motorcykel som hade med sig första förbandet som han senare började fixa med min arm som blöde kraftigt.

Tjejen som satt i bilen som hade stora minnesförluster kom inte ihåg äns vart hon satt i bilen när hon pratade med ambulans killarna som hade kommit till platsen.

Jag började komma till förstånd först när jag satt i ambulansen när ambulanskillen började prata med mig sen fick jag black out igen och märker att jag vaknar upp igen vid röntgen bordet där dom röntgade från bäcken benet och uppåt för jag sa att jag hade ont där hela tiden.

Mitt sår på armen är nu igen sytt med 12 styng och jag är lite smått chockad fortfarande och ont i huvudet som hade fått mycket stryk.

Killen som körde mår också bra lite chockad han med han fick lite styng på armen och på axeln. En sak jag inte fattade med honom va att han kommer ihåg allt från platsen och va helt cool lugnt hela tiden mysko...

Tjejen ligger fortfarande kvar på LIM i lkpg för undersökning av hjärnan för hon hade minnesförlust med 2 minuter intevaller, ska ringa och kolla i morrn och se hur det går för henne.

Och dom jag känner lite mer privat här på ducknet vill jag gärna säga att ni inte hälst nämner några namn på tjejen och killen för jag vill vara anonym med derras namn.

Hoppas ni har fått en bild av det jag har försök meddela här, för jag är lite chockad fortfarande lite svårt att skriva.

Och va ni än gör stressa inte i trafiken! /end

Var det någon här som var där?
Tack till den mc föraren isåfall. :klappar
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Tack Ambulans för bra info! Jag sprang direkt iväg och köpte ett litet Första-hjälpen-kit. Apoteket har ett i lagom storlek innehållandes bl a tryckförband och andningsmask. Det kommer alltid att vara med mig på hojen i fortsättningen.

Vidare vill jag bara lämna en uppmaning till alla er som ännu inte kommit iväg..

GÅ OCH LÄMNA BLOD!


Det tar inte lång stund och gör inte ont. Behovet är stort och många fler skulle nog kunna hjälpa till.

Kolla var du har din närmsta blodcentral på www.geblod.nu.

Ha en bra hojsommar, förhoppningsvis utan några olyckor!

//Barbs
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Ambulans, du skrev om brutna lårben och bäcken, att det är vanligt vid MC-olyckor. Kan jag göra något för att hjälpa om jag är på plats? För att se om det blöder (ytligt) så måste ju kläder av, vilket du inte rekomenderade. Inre blödning kan man ju inte göra mycket åt? Så det jag egentligen kan göra är att kontrollera och upprätthålla andning, synliga blödningar, och förebygga chock.

Varför ska man inte ta av kläderna? Kyla, ryggskador, något mer? Svårt att se allvarliga blödningar om man inte får bort delar av kläder. Så länge en person är vid medvetande är det kanske inte nödvändigt, förlorar han/hon för mycket blod märks det på medvetandegraden, men är personen medvetslös borde man leta blödningar som man kan stoppa (dvs icke inre blödningar).

Tack för ett jättebra inlägg!
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
mjaaa... de är ju risker med att ta av kläder.. risker som man inte ska eller bör ta som lekman, konsekvenserna kan bli allvarliga om man pillar med kläderna på en drabbad....
sen är de ju så att man snabbt kan bli nedkyld , vid skador och chock går sånt mkt snabbare..
Det här är ju till för att göra enkla , snabba men livsviktiga åtgärder i väntan på ambulans.. saker som är livräddande.
Är man inte van med att ta hand om skadade människor , så kommer adrenalinet att göra att man inte tänker så klart som hjälpare heller.. är det kanske dessutom en kompis som kört i diket ... ja då får du lite jobbigt i huvet kan jag lova dig...
nää.. enkelt , snabbt , effektivt.. andningen... blödningen som du kan se, åtgärda det snabbt.. dom sakerna räddar liv.
Har den drabbade sänkt medvetandegrad som du säger, så kan du ändå inte göra nåt åt det... det beror sannolikt på blodförlust, eller skallskada.
att åtgärda det så måste det ges intravenöst dropp... finns ingen som åker runt med det i sin bil , eller har det under kutsen..
Men det är viktigt att notera om den drabbade va fullt vaken när du kom fram.. och om det har försämrats tills ambulansen anländer.. DET är viktig information. En sådan patient har dålig prognos och innebär att vi brukar lasta in dom i ambulansen omgående, full gas ... i med nålar och dropp under färden..säkerställa andningen, vid behov överta den och ventilera. kontakt med kirurgjouren som står och väntar med operationslaget när vi kommer fram.

lite för avancerat för vanliga människor som inte har adekvat utrustning.. man ska ju komma ihåg att det man gör kan ju ställa till det värre för den drabbade åxå, ryggskador mm.. kom i håg att en mc olycka har med mkt stor sannolikhet skadat rygg, nacke, bäcken.. så andas denne.. = INGEN förflyttning.. enda gången man kan förflytta är om det föreligger risk, typ brand osv..


scud skrev:
Ambulans, du skrev om brutna lårben och bäcken, att det är vanligt vid MC-olyckor. Kan jag göra något för att hjälpa om jag är på plats? För att se om det blöder (ytligt) så måste ju kläder av, vilket du inte rekomenderade. Inre blödning kan man ju inte göra mycket åt? Så det jag egentligen kan göra är att kontrollera och upprätthålla andning, synliga blödningar, och förebygga chock.

Varför ska man inte ta av kläderna? Kyla, ryggskador, något mer? Svårt att se allvarliga blödningar om man inte får bort delar av kläder. Så länge en person är vid medvetande är det kanske inte nödvändigt, förlorar han/hon för mycket blod märks det på medvetandegraden, men är personen medvetslös borde man leta blödningar som man kan stoppa (dvs icke inre blödningar).

Tack för ett jättebra inlägg!
 

kjuze

Guest
Iceman1975 skrev:
Det fick jag också lära mg... :va
Men lite svårt att utöva lungräddning med hjälm på kanske.. :confused:

Nja. Alltså andas personen och hjärtat slår ska du låta hjälmen sitta kvar har jag fått lära mig. Men då måste man ju vara nogran med att kolla så att personen fortsätter och göra det och inte slutar andas.

Om han inte andas så får man försöka snabbt men försiktigt ta av hjälmen och börja hjärt och lungräddning. Om han inte andas spelar de ju ingen roll vad man gör med nacken så att säga. Andning måste vara första prioritet.

Iaf vad jag fått lära mig..!
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
cRoC skrev:
Va på en endagskurs i hjärt och lungräddning, gubben sa att hjälmen ALLTID ska av..?


tja... hjärt lungräddningskurser utgår ju i från att den drabbade har hjärtstopp...o andningsstopp. blir liiiiiite svårt att blåsa in luft om inte hjälmen tas av... :va

ingen andning = hjälm av... andning = hjälm sitta kvar !!
 

nikstr

Hoppas jag slipper hämta er
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Boden
Hoj
Suzuki gsxr 600 -98
ambulans skrev:
sitter någon i en bil medvetslös, så kan tungan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.

Mycket bra inlägg! (hela inlägget alltså) Ville bara belysa just den här delen eftersom det är så enkelt att göra. (naturligtvis ska ni följa alla Ambulans råd)

Just denna åtgärd hade kunna rädda livet på många människor som är inblandade i trafikolyckor.

Tyvär är det så att folk inte vet vad de skall göra på en olycksplats eller inte vågar gå fram. En så enkel sak som att skapa fria luftvägar genom att "kliva in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna." kan rädda livet på den som sitter i bilen.. Sen gäller det ju som Ambulans sa att inte släppa taget förrens Räddningspersonal tar över!

Som sagt, ett mycket bra och nyttigt inlägg! :tummenupp Kul förresten att se en kollega här på SH, kollade och vi är ju ett par st...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top