I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SM 570 RR skrev:
Trodde akutbilarna skulle avskaffas. En totalt onödig resurs.
En akutbil med läkare är bra , men inte med sedvanlig ambulanspersonal. (usk/ssk)
Det dumförklarar ju bara övrig ambulansbesättning. :kocko

väntar med spänning på din förklaring .... hur en ambulansbesättning kan vara dumförklarad !!
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
ambulans skrev:
väntar med spänning på din förklaring .... hur en ambulansbesättning kan vara dumförklarad !!


Finner ingen mening att behöva en akutbil när det finns ambulans?
Är kompetensen lägre än ssk i ambulansen då?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
SM 570 RR skrev:
Finner ingen mening att behöva en akutbil när det finns ambulans?
Är kompetensen lägre än ssk i ambulansen då?

Här ute i obyggden finns så får ambulanser att brandkåren får göra första hjälpen o lite annat sånt innan ambulans kommer, jag vet inte om akutbilar funkar på liknade sätt, dvs kan rycka ut fort när det kanske inte finns nån ambulans ledig tex?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SM 570 RR skrev:
Finner ingen mening att behöva en akutbil när det finns ambulans?
Är kompetensen lägre än ssk i ambulansen då?

det där va ingen förklaring på ditt påstående !!
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Skulle själv känna mig dumförklarad om att inte kompetensen från en amulans inte dög utan en akutbil måste skickas med på tex. prio1 körningar.
Förklara systemet med akutbil. Är inte insatt på när och hur en akutbil skickas ut. Bemanning etc.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Silwer skrev:
Här ute i obyggden finns så får ambulanser att brandkåren får göra första hjälpen o lite annat sånt innan ambulans kommer, jag vet inte om akutbilar funkar på liknade sätt, dvs kan rycka ut fort när det kanske inte finns nån ambulans ledig tex?


Det där fenomenet kommer faktist från våran avdelning, Det va vår Narkosöverläkare som kom på att på de platser som vi har mer än 20 min att åka till, så utbildades deltidarna inom brandkårerna på respektive ort i HLR, och att kunna ge syrgas. Men framför allt att kunna lugna patienten.
IVPA heter det, och betyder " i väntan på ambulans" funkar bra , ett hjärtstopp där vi har 20 minuters körtid, finns de inte en chans att rädda. Deltidarna kan vara på plats inom ett par minuter i bästa fall. När dom är framme ringer dom upp oss, och talar om hur läget ser ut. Det är perfekt, då kan man ofta slå av på gasen , och därmed mininera lite risker som det innebär att åka 5 mil på full gas med en 5 tons ambulans, särskilt nu när det är 20 minus och en meter snö.

En akutbil fungerar som så att det är en ex volvo V70. Med blåljus givetvis, tejpad som ett utryckningsfordon inom ambulanssjukvården. Den har en av oss som kör, samt en narkossköterska . Bilen har ingen bår, men är sprängfylld med utrustning samt läkemedel.
Man tar sig fram mkt snabbare med en sån till adresserna ... eftersom den är mindre och går fortare. man skickar alltid ambulans samtidigt med akutbilen, men väl framme på adressen så kan akutbilen välja att följa med patienten, narkossköterskan kliver då över dit. eller så om sådan kompetens inte är nödvändig så blir akutbilen ledig direkt på adressen. och kan om det kommer ett nytt larm åka direkt på det... som det är i dag så har vi i ena ambulansen narkossköterskan med. dvs den är tresitsig i fram. ( vi åker chevrolet här) det gör att man binder upp en narkossyster på transporter som är helt onödiga, det slipper man helt med en akutbil. och kan bättre prioritera vad man ska följa med på och inte.
Stockholm har haft detta system under många år.. jag tror det finns 2 st akutbilar i stockholm, och dessa åker kors o tvärs över hela staden, dit ambulanserna begär dom.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ambulans skrev:
Det där fenomenet kommer faktist från våran avdelning, Det va vår Narkosöverläkare som kom på att på de platser som vi har mer än 20 min att åka till, så utbildades deltidarna inom brandkårerna på respektive ort i HLR, och att kunna ge syrgas. Men framför allt att kunna lugna patienten.
IVPA heter det, och betyder " i väntan på ambulans" funkar bra , ett hjärtstopp där vi har 20 minuters körtid, finns de inte en chans att rädda. Deltidarna kan vara på plats inom ett par minuter i bästa fall. När dom är framme ringer dom upp oss, och talar om hur läget ser ut. Det är perfekt, då kan man ofta slå av på gasen , och därmed mininera lite risker som det innebär att åka 5 mil på full gas med en 5 tons ambulans, särskilt nu när det är 20 minus och en meter snö.

En akutbil fungerar som så att det är en ex volvo V70. Med blåljus givetvis, tejpad som ett utryckningsfordon inom ambulanssjukvården. Den har en av oss som kör, samt en narkossköterska . Bilen har ingen bår, men är sprängfylld med utrustning samt läkemedel.
Man tar sig fram mkt snabbare med en sån till adresserna ... eftersom den är mindre och går fortare. man skickar alltid ambulans samtidigt med akutbilen, men väl framme på adressen så kan akutbilen välja att följa med patienten, narkossköterskan kliver då över dit. eller så om sådan kompetens inte är nödvändig så blir akutbilen ledig direkt på adressen. och kan om det kommer ett nytt larm åka direkt på det... som det är i dag så har vi i ena ambulansen narkossköterskan med. dvs den är tresitsig i fram. ( vi åker chevrolet här) det gör att man binder upp en narkossyster på transporter som är helt onödiga, det slipper man helt med en akutbil. och kan bättre prioritera vad man ska följa med på och inte.
Stockholm har haft detta system under många år.. jag tror det finns 2 st akutbilar i stockholm, och dessa åker kors o tvärs över hela staden, dit ambulanserna begär dom.

Ok, det verkar ju vara en förbättring imho.
Inte särskillt fördummande alls?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SM 570 RR skrev:
Skulle själv känna mig dumförklarad om att inte kompetensen från en amulans inte dög utan en akutbil måste skickas med på tex. prio1 körningar.
Förklara systemet med akutbil. Är inte insatt på när och hur en akutbil skickas ut. Bemanning etc.

Det handlar inte om hurvida man känner sig dum, utan hur resurser används på bästa sätt gentemot patienten. Eftersom du inte verkar veta hur saker o ting ligger till så är det nog bättre att inte fälla såna kommentare.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
ambulans skrev:
Det handlar inte om hurvida man känner sig dum, utan hur resurser används på bästa sätt gentemot patienten. Eftersom du inte verkar veta hur saker o ting ligger till så är det nog bättre att inte fälla såna kommentare.

Kanske inte.... :rolleyes:
Själva har vi Merca/Volvo(småbil) med 50/50 besättning. All utrustning, går lika fort som akutbilar + att man kan ta med pat tillbaka.
Få bort blyslädarna/akutbilarna som är resursslöseri och sätt in en extra småbilsambulans istället tex på helger/dagtid.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SM 570 RR skrev:
Kanske inte.... :rolleyes:
Själva har vi Merca/Volvo(småbil) med 50/50 besättning. All utrustning, går lika fort som akutbilar + att man kan ta med pat tillbaka.
Få bort blyslädarna/akutbilarna som är resursslöseri och sätt in en extra småbilsambulans istället tex på helger/dagtid.

ja nu vet ju inte jag hur ni jobbar men här är vi i team... och har långt att åka ibland på vissa körningar..
svårt brända kan man inte smärtstilla... då biter inget morfin i världen. Eller andra typer av mkt svåra skador, tex fastklämd i timmar på E-4 . Det är där Narkossystern kommer in i bilden.. dom kan söva patienten direkt på plats, allt för att undvika onödigt lidande, och vi kan arbeta i lugn och ro med att få ut vederbörande. Söva folk utanför sjukhuset , innebär oerhörda risker, och är nåt som man ska vara mkt van med innan det görs i en bil.
Våra narkossystrar som åker med oss, jobbar halvtid på operation och halvtid med oss. allt för att dom ska kunna upprätthålla sin kompetens... dvs söva, och få i luft via ruben , som kan vara mkt svårt på en del... jag har själv delegeringar på att intubera folk, och kan lova att ventilera nån med rubensblåsa, inte är lika enkelt som det kan se ut på cityakuten. Det krävs träning på operation där vi ventilerar "vanliga operationer" under översikt av narkosläkare mm.. alla ser inte lika ut, inte i halsen heller... en del är lätta , en del är hopplöst svåra trots att vi har stor vana av luftvägarna.

vanliga hjärtstopp och andra typer av olycksfall , klarar vi själva ... och det är dom transporterna vi vill ha akutbilen till, då kan narkosen lämna platsen , åka till olyckan , eller branden... och göra det som krävs för just den patienten. alltså, rätt resurs på rätt plats , de är det som det är frågan om.
blir det 2 eller 3 larm samtidigt, så har man rätten i akutbilen att prioritera vilken av dom man ska åka till... och på så sätt åxå få resurserna där dom behövs bäst.
 
Last edited:

medic1136

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Moss, Norge
Hoj
ZX6R
jeg vet at dere gjør mere i bilen enn vi gjør. Det har litt med å gjøre at dere er paramedics og vi er bare ambulanse personell. I oslo og noen andre byer har de begynnt å utdanne til paramedics, men det er en lang vei å gå enda i norge.

Ser dere er like dårlig bemannet som oss. I Oslo så er det 500.000 og ni biler på dag tid 2 på natt. Så vi kan ikke skryte av å være forberedt.

For noen årsiden så var det en fly kapring på gardemoen flyplass. da måtte vi sette in røde kors til å ta alle turene i oslo. Vi hadde da 3 biler som dekket Oslo på kvelden. Flaut spør du meg.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
medic1136 skrev:
jeg vet at dere gjør mere i bilen enn vi gjør. Det har litt med å gjøre at dere er paramedics og vi er bare ambulanse personell. I oslo og noen andre byer har de begynnt å utdanne til paramedics, men det er en lang vei å gå enda i norge.

Ser dere er like dårlig bemannet som oss. I Oslo så er det 500.000 og ni biler på dag tid 2 på natt. Så vi kan ikke skryte av å være forberedt.

For noen årsiden så var det en fly kapring på gardemoen flyplass. da måtte vi sette in røde kors til å ta alle turene i oslo. Vi hadde da 3 biler som dekket Oslo på kvelden. Flaut spør du meg.


3 bilar på 500.000 personer ?? oj.. då vill det till att folk håller sig i skinnet ..
Ja på helgerna är vi ju endast 2 bilar, och ibland måste vi åka till uppsala med en svårt skadad patient, 22 mil tur och retur.. det tar ca: 4 timmar innan man är tillbaka i stan... då är det endast 1 bil på 110.000 invånare, visst man kan ta nån bil från närliggande samhälle, närmast e 2,5 mil bort.. så , ja.. chansen är väldigt stor att nåt händer och vi inte kan komma direkt !! Det är alldeles för sårbart som det är nu, sjukhus läggs ned... men nån satsning på ambulanssjukvården verkar inte göras.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
ambulans skrev:
ja nu vet ju inte jag hur ni jobbar men här är vi i team... och har långt att åka ibland på vissa körningar..
svårt brända kan man inte smärtstilla... då biter inget morfin i världen. Eller andra typer av mkt svåra skador, tex fastklämd i timmar på E-4 . Det är där Narkossystern kommer in i bilden.. dom kan söva patienten direkt på plats, allt för att undvika onödigt lidande, och vi kan arbeta i lugn och ro med att få ut vederbörande. Söva folk utanför sjukhuset , innebär oerhörda risker, och är nåt som man ska vara mkt van med innan det görs i en bil.
Våra narkossystrar som åker med oss, jobbar halvtid på operation och halvtid med oss. allt för att dom ska kunna upprätthålla sin kompetens... dvs söva, och få i luft via ruben , som kan vara mkt svårt på en del QUOTE]


Söva folk gör man ogärna ute på fält. I alla fall här, där ingen har blivit sövd på 10 år. (170 000 inv.)Så en med narkosvub kan känna sig smått "onödig" i våra kretsar. Det blir bara High Chaparall när dom är ute. Tubar gör vi själva. Ang kraftigt smärtpåverkade så finns det andra läkemdel som vi har som biter bättre än morfin vilket att söva ner nån pga smärta inte behövs. Inte ens på brännskador. Det får dom göra på huset.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SM 570 RR skrev:
ambulans skrev:
ja nu vet ju inte jag hur ni jobbar men här är vi i team... och har långt att åka ibland på vissa körningar..
svårt brända kan man inte smärtstilla... då biter inget morfin i världen. Eller andra typer av mkt svåra skador, tex fastklämd i timmar på E-4 . Det är där Narkossystern kommer in i bilden.. dom kan söva patienten direkt på plats, allt för att undvika onödigt lidande, och vi kan arbeta i lugn och ro med att få ut vederbörande. Söva folk utanför sjukhuset , innebär oerhörda risker, och är nåt som man ska vara mkt van med innan det görs i en bil.
Våra narkossystrar som åker med oss, jobbar halvtid på operation och halvtid med oss. allt för att dom ska kunna upprätthålla sin kompetens... dvs söva, och få i luft via ruben , som kan vara mkt svårt på en del QUOTE]


Söva folk gör man ogärna ute på fält. I alla fall här, där ingen har blivit sövd på 10 år. (170 000 inv.)Så en med narkosvub kan känna sig smått "onödig" i våra kretsar. Det blir bara High Chaparall när dom är ute. Tubar gör vi själva. Ang kraftigt smärtpåverkade så finns det andra läkemdel som vi har som biter bättre än morfin vilket att söva ner nån pga smärta inte behövs. Inte ens på brännskador. Det får dom göra på huset.

jaja.... här händer det ett par ggr om året att folk blir sövd utanför sjukhuset... men det är olika tydligen. kan man hjälpa en enda, så har jag ju svårt att se de "onödiga" i det... blir det "high chaparall" så låter det ju som om det behövs lite träning och samtal o erat område...
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Ambulans... något som fångade mitt intresse.. "Antichockbyxor"? Kan själv komma på en mängd olika situationer då jag själv borde ha ett par sådana (ironi) - men vad gör dom? Och hur ser de ut?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Bjorn N skrev:
Ambulans... något som fångade mitt intresse.. "Antichockbyxor"? Kan själv komma på en mängd olika situationer då jag själv borde ha ett par sådana (ironi) - men vad gör dom? Och hur ser de ut?


Antichockbyxor är nåt vi använder för att koncentrera blodet så det stannar mellan hjärtat och upp till hjärnan.
Man lägger patienten i dom, och dom täcker ända upp till strax under bröstvårtorna, sen pumpar man i luft i dom , så att det stramar åt runt benen och magen, tills blodet pressas uppåt, man är i stort sett blodtom från brösten o neråt. Används vid bukaorta anerysm= bråck på kroppspulsådern i magen som har brustit. eller allergiska chocker där pat har tappat blodtrycket helt. , trafikskador där inre blödning i magen föreligger. Dom är otroligt effektiva när det gäller att hålla blodtryck mellan hjärta o hjärna, Det är ju endast där det är intressant att ha cirkulation i ett akut läge. Fel använda kan dom dock vara direkt dödande !! tex om patienten har öppna sår in i thorax.. knivstick, skottskador mm i bröstkorgen. då pressar man ju ut ännu mera blod där om man pumpar byxorna. jag tror faktist att vi är enda ambulansstationen som har dessa. Pga av att de finns stora risker med att använda dom, Men vi har haft dom i 15 år, och dom har räddat livet på många kan jag säga. finns en mindre storlek till barn åxå.

så här ser dom ut ...
 

Bifogat

  • chockbyxor.jpg
    chockbyxor.jpg
    74.8 KB · Visningar: 296

andreas2

rymdspion
Gick med
14 Dec 2003
Ort
granne med grannen
Hoj
bajsmoped
lär er HLR

Ett satans bra inlägg. Och alla ni som tycker likadant kanske skulle ta och gå en HLR kurs, det är helt ovärdeligt i en sån där situation. Har tagit 5 st plus instruktörs utbildingen och kan helt ärligt säga att det är de bästa jag gjort (snäppet efter att ta mc-kort förstås) :yoparty

glöm aldrig det :tuttar
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Stenbra

Tjena!

Oavsett var diskussionen om vidare man skall köra akutbil eller ambulans tar vägen(vilket jag tycker har nästan övergått till terrängavpissning) så är huvudsaken att vi alla kan bidra med det vi kan för att hjälpa andra i en nödsituation, därför tycker jag att vi fortsättningen skall bara :Bugar och tacka för nödvändig och viktig information. :tummenupp

Den dagen jag ligger på marken o är i jävligt taskigt läge så bryr jag mig inte om vem det är som tar hand om mig, såvida den personen vet hur dom skall ta hand om mig, o ej heller hur jag transporteras till närmsta sjukhus, eftersom jag vet att dom personerna har gjort allt vad dom kan för att rädda mitt liv!

Låt sådana är diskussioner leva och utvecklas istället för att tjabba om småtjafs, som vi inte kan påverka. :7peta

/Jos
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top