lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har en Husaberg FS650E -02 som är nyinköpt med genomgången motor men inte startad efter det. Jag får inte igång den... den är alltså stendöd. Inte mista tecken till liv.
En ny stator fick jag hem igår (trodde det var statorn som var felet), men den startade ändå inte.
Luft får den. Gnista finns. Bensin också. Och startgas. Efter kanske 100 kickar baktänder den en gång men inget mer. Inte minsta poff före eller efter. Stift är bytt, tändhatt är bytt.
Kickar jag med ett stift i motorn och ett annat i hatten så har jag
gnista. Skiftar jag stift så är det samma sak så stift och hatt är ok. Eftersom jag får gnista så borde ju även cdi och spole vara ok. Vad kan vara fel? Den har ju allt den behöver?
Tänder SEM tändsystem varje varv?
Hur vet den när den ska skjuta gnistan? Var sitter den pickuppen?
Tänkte om han som satt ihop motorn (köpte den nyrenoverad men ostartad) har fått kammen ett halvt varv fel och den bara skjuter gnista varannan varv... för om den skjuter gnista varje varv så borde den ju poffa lite... eller är den stendöd då? Och skjuter den varje varv så borde ju kammen i så fall komma rätt på nästa vevaxelvarv eftersom kammen snurrar ett halvt varv när veven snurrar ett varv? Eller tänker jag fel nu? Har ni någon aning om vad som är fel så tar jag gääärna emot hjälp
Förresten, jag kickar enligt instruktion i alla kickartrådar och tar i utav helvete.
En ny stator fick jag hem igår (trodde det var statorn som var felet), men den startade ändå inte.
Luft får den. Gnista finns. Bensin också. Och startgas. Efter kanske 100 kickar baktänder den en gång men inget mer. Inte minsta poff före eller efter. Stift är bytt, tändhatt är bytt.
Kickar jag med ett stift i motorn och ett annat i hatten så har jag
gnista. Skiftar jag stift så är det samma sak så stift och hatt är ok. Eftersom jag får gnista så borde ju även cdi och spole vara ok. Vad kan vara fel? Den har ju allt den behöver?
Tänder SEM tändsystem varje varv?
Hur vet den när den ska skjuta gnistan? Var sitter den pickuppen?
Tänkte om han som satt ihop motorn (köpte den nyrenoverad men ostartad) har fått kammen ett halvt varv fel och den bara skjuter gnista varannan varv... för om den skjuter gnista varje varv så borde den ju poffa lite... eller är den stendöd då? Och skjuter den varje varv så borde ju kammen i så fall komma rätt på nästa vevaxelvarv eftersom kammen snurrar ett halvt varv när veven snurrar ett varv? Eller tänker jag fel nu? Har ni någon aning om vad som är fel så tar jag gääärna emot hjälp
Förresten, jag kickar enligt instruktion i alla kickartrådar och tar i utav helvete.