Hur tight skall ett skinnställ sitta?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men Peter " Greased Lightning".... är det verkligen så? Hände det inte 2015 att du gick på utrustningen med riktigt vassa grejor? Då, i somras, där på Åsen?????:):):)

Shh...! En gång ingen gång... Den gången hamnade jag i lite tidsnöd så det blev som det blev. Jisses vad jag halkade fram genom luften. Och på sadeln. Och på stolen. Och på golvet. Jag behövde i alla fall inget regnställ för vattendropparna gled av mig så fort att de nästan inte hann landa på stället först. Du skall få se till sommaren, då är mitt ställ mer som ditt. :hej
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
:D :D

Jag har alltid kört med minkolja, är grävling bättre? :va :D
Det återstår att se. Mink är det bästa jag provat hittills men grävling ska visst va ännu vassare.
Jag har ett par nya kängor på väg. Tänkte köra mink på den ena och grävling på den andra så får vi se.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Alla ställ är för torra från fabrik. Fetta in ordentligt redan nu så kommer det sitta bättre och hålla längre.

+1 på det! :tummenupp
Köpte läderbalsam i hästbutik och började smörja stället igår. Jackan var nog rätt infettad från fabrik, behövde egentligen bara en omgång för att vara mättad, men byxorna smörjde jag om 5 gånger innan skinnet slutade suga i sig allt fett på ett litet kick. Hade känts dumt att åka med dem en hel säsong utan smörj när de var så torra redan från början.

Idag blir det heldag med stället på för att försöka mjuka upp/forma nu när det är nyinfettat. Hoppas ingen kommer och ringer på dörren...
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Kom precis hem efter att ha fyndat mig ett knappt använt helställ i storlek 54. Är 179cm och väger väl sisådär 90 pannor. Sitter rätt jävla tajt och man får lirka på det rätt rejält, men väl på så känns det som ett extra lager hud typ
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
+1 på det! :tummenupp
Köpte läderbalsam i hästbutik och började smörja stället igår. Jackan var nog rätt infettad från fabrik, behövde egentligen bara en omgång för att vara mättad, men byxorna smörjde jag om 5 gånger innan skinnet slutade suga i sig allt fett på ett litet kick. Hade känts dumt att åka med dem en hel säsong utan smörj när de var så torra redan från början.

Idag blir det heldag med stället på för att försöka mjuka upp/forma nu när det är nyinfettat. Hoppas ingen kommer och ringer på dörren...

Ha hjälm och spegelvisir också, och skaffa en såndär darth-vader-leksakshjälm, och slit ur röstsyntesen och stoppa i hjälmen? :banana
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Som sagt, köpte på mig ett ställ idag i storlek 54 som är så gott som helt oanvänt. Sitter bra jävla tajt och får lirka på det ett tag för att det ska gå på, men sen sitter det gjutet. "Hur" mycket tänjs dom ut vid användning, typ..?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt, köpte på mig ett ställ idag i storlek 54 som är så gott som helt oanvänt. Sitter bra jävla tajt och får lirka på det ett tag för att det ska gå på, men sen sitter det gjutet. "Hur" mycket tänjs dom ut vid användning, typ..?

Det beror på materialet i dem, är det mycket stretch så behöver de inte töjas så mycket, de mer formanpassar sig. Är det känguruskinn töjs det väldigt lite.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det beror på materialet i dem, är det mycket stretch så behöver de inte töjas så mycket, de mer formanpassar sig. Är det känguruskinn töjs det väldigt lite.
Är kalvskinn tror jag. Är rätt mycket stretchmaterial osv i det. Det sitter ju som sagt som gjutet väl på, men är lite akrobatik att få på och av, men så ska det vara väl? ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är kalvskinn tror jag. Är rätt mycket stretchmaterial osv i det. Det sitter ju som sagt som gjutet väl på, men är lite akrobatik att få på och av, men så ska det vara väl? ��

Ja, det blir bättre rätt fort att kränga på/av, dels på grund av att stället ger sig lite, och dels på grund av att du lär dig kränga av/på bättre. :hihi
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Fråga:
Ska man ta ett som sitter bra på bredden eller längden?

Jag är 186 lång och smal men har väldigt breda axlar. Tar jag så det sitter hyfsat där uppe så är det slappt över buk och midja osv. Tar jag så det sitter tight och bra där nere så klyver jag dels ballen i tu samt även naveln (typ) och dels får jag inte in axlarna i överdelen utan att lägga dom ur led (typ).

What to do, what to do?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fråga:
Ska man ta ett som sitter bra på bredden eller längden?

Jag är 186 lång och smal men har väldigt breda axlar. Tar jag så det sitter hyfsat där uppe så är det slappt över buk och midja osv. Tar jag så det sitter tight och bra där nere så klyver jag dels ballen i tu samt även naveln (typ) och dels får jag inte in axlarna i överdelen utan att lägga dom ur led (typ).

What to do, what to do?
Måttsytt.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top