Hur tight skall ett skinnställ sitta?

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Aha, vinterpyssel väntar alltså! Och smörjan, allmän lädersmörja till typ hästsadlar? Slipper gärna Race Pro Nano Ultra MotoGP Grease för en förmögenhet som jag antar att branschen promotar :)

Stället är rätt kraftigt perforerat, blir till att sitta med diskborste eller nåt och försöka få rent alla hål från smörja efteråt :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aha, vinterpyssel väntar alltså! Och smörjan, allmän lädersmörja till typ hästsadlar? Slipper gärna Race Pro Nano Ultra MotoGP Grease för en förmögenhet som jag antar att branschen promotar :)

Stället är rätt kraftigt perforerat, blir till att sitta med diskborste eller nåt och försöka få rent alla hål från smörja efteråt :)

JA, läder/skinnvård i hästaffärer kostar en spottstyver i jämförelse med samma produkt fast med etiketter för hojfolk.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
vilket ställ avses?- det inre eller yttre eller rent av det tredje, mellersta?

sorry- kunde inte låta bli-iom en annan tråd som avhandlar just nyttan av flera ställ....

men, det ska sitta så du har god rörlighet men inte löst och fladdra (tycker jag i varje fall..)

//jj
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Aha, vinterpyssel väntar alltså! Och smörjan, allmän lädersmörja till typ hästsadlar? Slipper gärna Race Pro Nano Ultra MotoGP Grease för en förmögenhet som jag antar att branschen promotar :)

Stället är rätt kraftigt perforerat, blir till att sitta med diskborste eller nåt och försöka få rent alla hål från smörja efteråt :)

Använder du läderolja istället för vax/fett så kleggar du inte igen hålen
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Använder du läderolja istället för vax/fett så kleggar du inte igen hålen

Det riskerar å andra sidan att göra ställ och sömmar mindre hållbara enligt vissa. Hästfolk brukar vara bra på läder även om det finns många myter: http://equuslifesolutions.se/sadelmakeri/l-derv-rd.html

Jag har testat att med jämna mellanrum olja respektive fetta varsin bit av samma hud som jag lät följa med på hojen ett par år. Den oljade biten hade betydligt sämre rivstyrka efteråt och kändes något uppluckrad jämfört med den som fått fett.
Nu skiljer det säkert mellan olika oljor och fetter också men mitt test har iaf övertygat mig om att det är produkter baserade på animaliskt fett som gäller. Mina ställ brukar också hålla många krascher och tåla vatten väl.

Jag brukar smeta på i omgångar med fingrarna och torka bort ev överflöd med trasa. Hål och sömmar rensas lättast genom att gå på med hårtork så fettet smälter in i lädret/kan torkas bort.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Alla ställ är för torra från fabrik. Fetta in ordentligt redan nu så kommer det sitta bättre och hålla längre.

Så man ska alltså smörja in nya ställ? För när ja fråga nifa mc där ja köpte mitt ställ sa han att dom är behandlade från fabrik, behöver smörja om 1 år ca.. nu vart ja förvirrad..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Så man ska alltså smörja in nya ställ? För när ja fråga nifa mc där ja köpte mitt ställ sa han att dom är behandlade från fabrik, behöver smörja om 1 år ca.. nu vart ja förvirrad..

Ska och ska, de flesta låter nog bli men skinnet blir smidigare, hållbarare och mer vattenavvisande om man smörjer.
Alla skinnprodukter jag någonsin sett har varit ganska torra från fabrik, jag gissar att det hade varit svårt att sälja produkter som känns lätt flottiga och riskerar att fläcka ner kundernas kläder som ett välsmort ställ gärna gör innan man använt det en tid.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför finns det inte bra skinnbehandling på spray?

- - - Updated - - -

Alternativt, varför inte bara panga på med impregneringsmedel på spray?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det riskerar å andra sidan att göra ställ och sömmar mindre hållbara enligt vissa. Hästfolk brukar vara bra på läder även om det finns många myter: http://equuslifesolutions.se/sadelmakeri/l-derv-rd.html

Jag har testat att med jämna mellanrum olja respektive fetta varsin bit av samma hud som jag lät följa med på hojen ett par år. Den oljade biten hade betydligt sämre rivstyrka efteråt och kändes något uppluckrad jämfört med den som fått fett.
Nu skiljer det säkert mellan olika oljor och fetter också men mitt test har iaf övertygat mig om att det är produkter baserade på animaliskt fett som gäller.

Va du skräms, jag som alltid oljat mina ställ, nu är de lika säkra som en t-shirt då :/ får väl fetta också för säkerhets skull
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Ska och ska, de flesta låter nog bli men skinnet blir smidigare, hållbarare och mer vattenavvisande om man smörjer.
Alla skinnprodukter jag någonsin sett har varit ganska torra från fabrik, jag gissar att det hade varit svårt att sälja produkter som känns lätt flottiga och riskerar att fläcka ner kundernas kläder som ett välsmort ställ gärna gör innan man använt det en tid.

Ok. Då lär ja smörja in det.. men ska ja ta balsam eller olja? Har både ekol olja och ekol balsam. Inhandlat från Hööks hästbutik. :yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Va du skräms, jag som alltid oljat mina ställ, nu är de lika säkra som en t-shirt då :/ får väl fetta också för säkerhets skull
Olja skyddar nog skinnet även om fett är ännu bättre: Hade jag haft en obehandlad bit på hojen hade den varit totalförstörd. Det viktigaste är att stället inte torkar ut, sen kan man nörda ner sig i detta som allt annat. Jag har just beställt en svindyr burk baserad på grävlingsfett.:3freak
Ok. Då lär ja smörja in det.. men ska ja ta balsam eller olja? Har både ekol olja och ekol balsam. Inhandlat från Hööks hästbutik. :yoparty

Balsamet verkar bestå av mestadels animaliska fetter så det hade jag gått på i brist på riktig innehållsförteckning.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Olja skyddar nog skinnet även om fett är ännu bättre: Hade jag haft en obehandlad bit på hojen hade den varit totalförstörd. Det viktigaste är att stället inte torkar ut, sen kan man nörda ner sig i detta som allt annat. Jag har just beställt en svindyr burk baserad på grävlingsfett.:3freak


Balsamet verkar bestå av mestadels animaliska fetter så det hade jag gått på i brist på riktig innehållsförteckning.

Ok. :tummenupp Det innehåller bivax, minkolja och sen va det nått mer. Men smorde in stället idag. Lät det sitta ett tag, sen torka
ja av med mikrofiber duk. Vart riktigt bra. Gick från matt till halvblankt så ja tycker det va mkt snyggare. :D
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ok. :tummenupp Det innehåller bivax, minkolja och sen va det nått mer. Men smorde in stället idag. Lät det sitta ett tag, sen torka
ja av med mikrofiber duk. Vart riktigt bra. Gick från matt till halvblankt så ja tycker det va mkt snyggare. :D

Då var du snabb! När jag har gjort vinterinfettningen brukar jag låta ställen vara till strax innan säsongstart, då drar jag av eventuellt överflöd med en bomullstrasa. Då har skinnet haft gott om tid att suga in så mycket fett det kan och jag behöver inte lägga på mer innan jag rullar ut på vägarna.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Olja skyddar nog skinnet även om fett är ännu bättre: Hade jag haft en obehandlad bit på hojen hade den varit totalförstörd. Det viktigaste är att stället inte torkar ut, sen kan man nörda ner sig i detta som allt annat. Jag har just beställt en svindyr burk baserad på grävlingsfett.:3freak


Balsamet verkar bestå av mestadels animaliska fetter så det hade jag gått på i brist på riktig innehållsförteckning.

:D :D

Jag har alltid kört med minkolja, är grävling bättre? :va :D

Mink är Fiina grejer annars, blir bättre än nytt. :tummenupp
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Då var du snabb! När jag har gjort vinterinfettningen brukar jag låta ställen vara till strax innan säsongstart, då drar jag av eventuellt överflöd med en bomullstrasa. Då har skinnet haft gott om tid att suga in så mycket fett det kan och jag behöver inte lägga på mer innan jag rullar ut på vägarna.

Ok. Fast stället är helt nytt, men annars kan ja ju lägga på en vända till?, har ju lagom abstinens så håller mer än gärna på med hojen eller utrustningen. :tungan
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
I min värld är hjälmar som gör ont en trafikfara, då det kan bli svårt att koncentrera sig om man har ont. :7peta

Ja ont ska de ju inte göra. Däremot sitta åt och klämma hyfsat ordentligt. Får man huvudvärk efter 20-40min så får man första veckorna göra stopp rätt så ofta tills utrustningen tänjts ut tillräckligt.

Problemet är kanske att vi alla har olika uppfattningar om vad som gör ont osv. En helt ovan kanske tycker att en hjälm som sitter lite halvlöst gör "ont". Så alltid bra att ta hjälp av någon som kan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja ont ska de ju inte göra. Däremot sitta åt och klämma hyfsat ordentligt. Får man huvudvärk efter 20-40min så får man första veckorna göra stopp rätt så ofta tills utrustningen tänjts ut tillräckligt.

Problemet är kanske att vi alla har olika uppfattningar om vad som gör ont osv. En helt ovan kanske tycker att en hjälm som sitter lite halvlöst gör "ont". Så alltid bra att ta hjälp av någon som kan.
Håller med kompis, fast har man sådan huvudvärk att man behöver plocka av hjälmen ofta så kanske man inte har rätt hjälm.

Huvudet ska vridas med hjälmen det är väl ändå poängen. :)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Då var du snabb! När jag har gjort vinterinfettningen brukar jag låta ställen vara till strax innan säsongstart, då drar jag av eventuellt överflöd med en bomullstrasa. Då har skinnet haft gott om tid att suga in så mycket fett det kan och jag behöver inte lägga på mer innan jag rullar ut på vägarna.

Men Peter " Greased Lightning".... är det verkligen så? Hände det inte 2015 att du gick på utrustningen med riktigt vassa grejor? Då, i somras, där på Åsen?????:):):)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top