Hur ska man agera?

Status
Ej öppen för fler svar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men skulle Din polare, av någon outgrundlig anledning, stöka till det för sig och någon annan, där resultatet akulle bli livslång skada eller död, tror jag att Du någonstans skulle grunna på om det inte på något vis hade kunnat förhindras?

Du är inne på sådana som har körkompetens men dåligt omdöme nu. Jag syftar på de som har bägge delarna. Skulle jag tveka så skulle jag i först ta ett snack med min vän.

Finns ju även folk med körkort som saknar omdöme och inte borde vistas ute i trafiken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag ska vara seriös tror att det är ytterlighetsexempel här. TS bekante är ju enligt utsago ej gammal nog för aktuell körkortskategori. Enligt min erfarenhet lutar det då åt en otålig körkåt ung man som inte har tålamod att göra saker i rätt ordning, inte sällan med ett identitetsbehov av att få köra med sporthojsgäng.
Mer sällan en SM-meriterad tävlingsförare med mångårigt B-kort och stor trafikvana.
Men visst kan man föra en (i mina ögon) principiell ytterlighetsdiskussion. Då lär det bli en illuminerad debatt. ;)

Missade det där med åldern vilket får mig och gissa att omdömet nog brister såväl som trafikkunskaperna även om vännen möjligen kan köra hoj rent tekniskt, troligen inte ens det.
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Problemet är att ni drar alla över samma kam utan att se undantagen. En ungdom utan körkort är sällan eller aldrig själv förmögen att avgöra sin körkompetens. Och bidrar lätt till statistiken du pratar om.

Men här handlar frågan om hur man ska agera med en vän som kör olagligt och jag som utomstående betraktare känner mig väl förmögen att avgöra om mina vänner har tillräcklig kompetens oavsett vad som står på den lilla plastbiten i deras plånbok.

Detta blir mitt sista inlägg i denna debatt då jag inte tycker att det finns så mycket att diskutera egentligen, antingen accepterar man att en del kör utan körkort (olovlig körning vilket är ett brott) eller så accepterar man det inte, och om det är så att du har polare som tävlar och kör mc på bana och har den inställningen att det är okay att köra olovligt på allmän väg, då skulle jag om jag sponsrade deras verksamhet skyndsamt upphöra med detta. Det du måste fundera över är var du ska dra gränsen för när saker är okay och när dom inte är det. Lagen ska vara lika för alla det är det som vårat rättssamhälle är uppbyggt på, om jag ska börja definiera om vilka som får bryta mot lagen och i vilka sammanhang då vacklar hela rättsväsendet, då får vi ett rättssamhälle som endast skyddar de som antingen har pengar eller kontakter. Det handlar inte om man kan behärska en mc, det de handlar om är om man accepterar de lagar och regler som gäller i en demokratisk rättsstat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intelligent kommentar! Är du förmögen att utveckla ditt resonemang?


Egentligen tror jag du är ett troll som inte borde matas men...

Du är sällan till 100% ett offer för omständigheter i trafiken. De flesta olyckor kan förutses långt innan de sker. Vidare kan man iaktta ett antal försiktighetsåtgärder av vilka du får lära dig ett antal på körskolan. Och klarar du inte av att baxa hojen runt konor samt bromsa så har du dessutom ytterligare reducerat dina chanser att kunna undvika olyckan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du är inne på sådana som har körkompetens men dåligt omdöme nu. Jag syftar på de som har bägge delarna. Skulle jag tveka så skulle jag i först ta ett snack med min vän.

Finns ju även folk med körkort som saknar omdöme och inte borde vistas ute i trafiken.
Vi förefaller rätt eniga om att t ex vår gräsätande vän torde må bra av den grundläggande utbildning som ett körkortsinnehav innebär. Sedan finns faktiskt ett preventivt syfte med "plastbiten" - den kostar rätt mycket flis att skaffa och det svider i skinnet för de flesta att bli av med den. Många tänker nog därför efter en extra gång innan inspirationsfaktorn tillåts bli allt för hög.

Sedan finns även idioter med körkort. Det är vi överens om. Jag hävdar fortfarande att det är en betydligt mindre andel än bland de som saknar kort men ändå kör mc. Det styrks även av statistiken, andelen drogfyllor, hjälmlös körning, vårdslöshet i samband med olyckor är betydligt högre bland de som inte har körkort. Och det är väl egentligen pudens kärna - vi är tillräckligt bra på att ställa till det för oss själva utan att dessutom belastas för allt helsicke som ett gäng wannabees ställer till med?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi förefaller rätt eniga om att t ex vår gräsätande vän torde må bra av den grundläggande utbildning som ett körkortsinnehav innebär. Sedan finns faktiskt ett preventivt syfte med "plastbiten" - den kostar rätt mycket flis att skaffa och det svider i skinnet för de flesta att bli av med den. Många tänker nog därför efter en extra gång innan inspirationsfaktorn tillåts bli allt för hög.

Sedan finns även idioter med körkort. Det är vi överens om. Jag hävdar fortfarande att det är en betydligt mindre andel än bland de som saknar kort men ändå kör mc. Det styrks även av statistiken, andelen drogfyllor, hjälmlös körning, vårdslöshet i samband med olyckor är betydligt högre bland de som inte har körkort.

Som Jörgen pekade på - Ricken talar om en körkortslös fjunis i sitt inlägg. Jag tror inte att det gäller så många av Dina polare... ;)

Jag tror vi förstår varandra! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lagen ska vara lika för alla det är det som vårat rättssamhälle är uppbyggt på, om jag ska börja definiera om vilka som får bryta mot lagen och i vilka sammanhang då vacklar hela rättsväsendet, då får vi ett rättssamhälle som endast skyddar de som antingen har pengar eller kontakter. Det handlar inte om man kan behärska en mc, det de handlar om är om man accepterar de lagar och regler som gäller i en demokratisk rättsstat.

Lagen är lika för alla oss men jag kan välja när jag vill ange någon eller se mellan fingrarna och inte. Jag låter mitt förnuft bestämma det hellre än vad jag läser i en bok.
Och vi lever tack och lov inte i någon angivarstat där vi är skyldiga att anmäla varandra.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Egentligen tror jag du är ett troll som inte borde matas men...

Du är sällan till 100% ett offer för omständigheter i trafiken. De flesta olyckor kan förutses långt innan de sker. Vidare kan man iaktta ett antal försiktighetsåtgärder av vilka du får lära dig ett antal på körskolan. Och klarar du inte av att baxa hojen runt konor samt bromsa så har du dessutom ytterligare reducerat dina chanser att kunna undvika olyckan.

Huruvida du tror att jag är ett troll får stå för dig. De flesta olyckar KAN INTE förutses långt innan de sker. Det är ett så löjligt påstående, för om det vore sant så hade olycksfrekvensen varit på noll redan - för vilken frisk person vill medvetet generera en olycka om den kan undvikas och enligt dig förutses?

Det folk inte fattar är att försiktighetsåtgärder och potentialer inte har ett minsta lilla pilleskvatt med en olycka att göra - varför? För att det är en OLYCKA! Det är ingenting DU kan påverka. Har det aldrig smällt i 30 km/h? Lustigt, för häromdagen såg jag en bil köra in i en annan bil bakifrån vid ett övergångsställe. Skulle den här försiktighetsåtgärden i form av låg hastighet ha undvikit olyckan? Tydligen bevisades motsatsen.

Och ditt tillstånd från staten som tillåter dig att du förflyttar din kropp har absolut INGENTING med olyckan att göra; det har aldrig funnits något sådant samband historiskt, det finns inget sådant samband idag och det kommer aldrig att existera något sådant samband i framtiden heller.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Lagen är lika för alla oss men jag kan välja när jag vill ange någon eller se mellan fingrarna och inte. Jag låter mitt förnuft bestämma det hellre än vad jag läser i en bok.
Och vi lever tack och lov inte i någon angivarstat där vi är skyldiga att anmäla varandra.

Du har fel! Vi lever visst i ett namngivarsamhälle. Den här trådstarten är ett utomordentligt bra exempel på det.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Om ts kompis nu har tex a2 kort och kör ostrypt så hade jag inte haft några problem alls o köra med den personen så både jag och alla mina kompisar som kör hoj har kört ostrypt sedan vi började köra hoj. om ts kompis är typ 16-17 bast o kör en 600 eller större hade jag inte velat köra tillsammans med denn person då en sådan motorcykel är aningen snabb för en så pass ung förare.
Btw har för mig att 1/3 av dom som dör i mc olyckor saknar kk vilket betyder att 2/3 av dom som dör har kk. Detta måste betyda att man har större risk att dö i en mc olycka med kk än utan :crash
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ta det inte på fel sätt nu men du talar som en sann indoktrinerad och hjärntvättad medborgare. Det är ingen "rättvis rättsstat" vi lever i utan det är en konstitutionell diktatur med en så kallad kung som statschef och som är undantagen lagen (som gäller för alla). Förstår du inte ens det här så behöver du vakna upp! Det är bara i en konstitutionell diktatur som ett så bisarrt och surrealistiskt förfarande tillåts fortgå som att be om tillåtelse ("får jag pappa"?) för att transportera sin kropp.

Passar inte statsskicket är det ju bara till att packa sig härifrån. Är man inte villig att göra det får man ju vackert följa dom lagar som finns vare sig man gillar dom eller inte. Eller åtminstone vackert äta straffet när man åker dit. Svårare än så är det inte.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Förutom det potentiellt enorma problemet att de kan riskera att sabba sitt eget liv då.

Jag kan förstå Two stroke man's linje att se till omständigheterna.


Nu svär jag i kyrkan, men...
Är många som har körkort men inte alltid kör på ett sätt som körskolorna eller transportstyrelsen hade godkänt...

En person kan köra 50km/h för fort och ha oturen att bli tagen för det, en annan kan göra samma sak och ha turen att inte bli tagen för det. Den som hade oturen att bli tagen behöver ju inte nödvändigtvis vara sämre förare för det.
Eller kanske två personer som båda skulle bli tagna, den ena stannar och blir av med kortet och den andra smiter. Då är det egentligen den som har kvar kortet som gjort ännu mer fel.

Om alla skulle ange alla för allt så skulle nog de flesta bli av med kortet vid något tillfälle. (om det inte faller på bristande bevisning eller dyl.).


Sen är det klart att det är skillnad på någon som har flerårig körvana mot någon som är helt grön.
Men ska man alltid vara paragrafryttare så är ju en körkortslös en körkortslös oavsett omständigheter.
Men det blir en del dubbelmoral då för alla som är selektiva med vilka trafikregler man följer eller när man följer dem.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det folk inte fattar är att försiktighetsåtgärder och potentialer inte har ett minsta lilla pilleskvatt med en olycka att göra - varför? För att det är en OLYCKA! Det är ingenting DU kan påverka. Har det aldrig smällt i 30 km/h? Lustigt, för häromdagen såg jag en bil köra in i en annan bil bakifrån vid ett övergångsställe. Skulle den här försiktighetsåtgärden i form av låg hastighet ha undvikit olyckan? Tydligen bevisades motsatsen.

Man kan inte förutse allt.
Men visst kan man påverka hur stor risk man utsätter sig för.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Känns ibland som att dom körkortslösa motiverar sitt körande med att:
- man får ju bara böter
- dom får ju aldrig fast mig.
- jag kör försiktigt
- etc

Ingen ide att försöka övertala dom att låta bli att köra genom att förklara vad som händer med lämp, böter etc.

Däremot tror jag dom får en tankeställare om man berättar vad som händer om man smäller in i nån. Finns väl inget försäkringsbolag som vill betala en smäll för nån som inte följt villkoren(inget körkort).
Det tokiga pengamässigt blir om motparten får men eller annars blir skadad för resten av sitt liv. Den drabbade får ju givetvis alltid ersättning, men nån måste ju betala kalaset….och i slutändan är det ju den som körde utan körkort. Förmodar att det billigaste är om motparten dör?
Så…..trist och leva på existensminimum resten av sitt liv. Lycka till i ditt nästa liv!
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
1. Du har ingenting med saken att göra.

2. Ett körkort eliminerar inte potentialen till olyckor. Däremot gör blåa ljus det i kombination med gula reflexer. Jag läste det i Newtons fysikbok.

3. En ålder är en ålder och eliminerar inte heller potentialen till olyckor.

4. Det fanns en grupp under Nazityskland som rapporterade "felaktiga beteenden" omgående till överheten. De kallades för Hitlerjugend. Hört talas om dem?

F-n håller du på och trollar, igen.
Det är halmgubbar eller andra retoriska felgrepp allihop.
Vad gäller moral...din alltså, så är den nog milt sagt lite lätt flexibel. Till och med kanske så flexibel att den från det ena ögonblicket till det andra är oigenkännelig.:rolleyes:

Dessutom: Reductio ad Hitlerum! Goodwins lag...:fakta
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
vegetarian, lugna ner dig lite i hur du diskuterar. Du behöver inte gå till attack. Man kan framföra åsikter utan att bli rabiat.

Att köra utan körkort är idiotiskt. Och dagen de åker fast, är det bara att skratta åt dom. Det är inte coolt någonstans.

Olyckor uppstår ibland utan att man kan påverka det, men grejen är att om du kör riskmedvetet, och med kunskap om lagen, så kommer du kunna undvika vissa olyckor. Kanske de mest allvarliga, där hastigheten kan vara skillnaden mellan liv och död.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Innan man hämtar högafflarna kan ske man bör erinra sig att en trimmad moped är en motorcykel.

Så, så länge man inte ämnar skicka länsman på alla motorintresserade femtonåringar bör man vara lite återhållsam med åsikterna.

Sen kan man göra frågeställning vad som är värst, trimmad moped, vilket gör försäkringen ifrågasatt, eller en försäkrad och ofta besiktigad motorcykel.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det tokiga pengamässigt blir om motparten får men eller annars blir skadad för resten av sitt liv. Den drabbade får ju givetvis alltid ersättning, men nån måste ju betala kalaset….och i slutändan är det ju den som körde utan körkort. Förmodar att det billigaste är om motparten dör?
Så…..trist och leva på existensminimum resten av sitt liv. Lycka till i ditt nästa liv!
Njae, FB brukar klara sig, i första ledet kommer kostnaden att slås ut på samtliga försäkringstagare i kundstocken. I nästa led kan det drabbade bolaget däremot regressa sina kostnader mot den som kört utan körkort (och därmed brutit mot försäkringsvillkoren). Är det en skötsam medborgare kan det naturligtvis ge en del intäkter till bolaget och kostnaderna hamnar där de orsakats - hos föraren. I många fall saknar dock dessa körkortslösa hjältar såväl vettig försörjning som tillgångar. I alla fall på pappret...

Statistik på detta är dock svårt att få fram då det ligger inom ramen för försäkringsbolagens affärsredovisning vars detaljer inte är publika.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top