powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Tack för all input, då blir det nya sulor i vår
Glöm inte att även byta dessa efter 50 mil. Däcken slits snabbt när de kommer i kontakt med varm asfalt...
Tack för all input, då blir det nya sulor i vår
Självklart!Glöm inte att även byta dessa efter 50 mil. Däcken slits snabbt när de kommer i kontakt med varm asfalt...
http://www.getnitrogen.org/pdf/FordBaldwinResearchRaper.pdfThe tires inflated with >95% nitrogen do not appear to change very much from the new tires, even after 12 weeks in the oven, whereas tires inflated with the oxygenated media change dramatically, even after 3 weeks in the oven.
Asså stopp å belägg, nu vet jag inte om ni trollar eller inte men "konserveringsmedel"?? Som jag fattar det är det släppningsmedel som ligget kvar från tillverkning som ger dom en glansig ytan när de är nya.. eller har jag missat något?
Köper du nya däck nu kan jag inte tänka mig att du känner skillnad i sen vår, så till vida att du inte köra flera hundra mil nu i höst. Se bara till att förvara dom frostfritt, skyddade mot UV-ljus (mörkt).
Det finns INTE släppmedel på däcken, ytan är glansig pga att formen är helt slät. Men det kan ändå vara halare med helt nytt däck (pga att det är helt slätt) om det är vått på asfalten eller nedsatt friktion av annan anledning jämfört med ett som blivit inruggat.
Är man orolig för det glansiga så kör en bit på grus eller ta fram sandpapper, men det är fortfarande inte släppmedel som gör det glansigt.
Svaret har i och för några år på nacken nu, så det kanske inte är aktuellt längre, vem vet..Thank you for your email. We appreciate the opportunity to serve you.
Concerning your question, Michelin has a mold release agent on all
motorcycle tires. This will cause the tire to be slippery in the first
few
miles, but that goes away after the tire is scrubbed in. This normally
occurs in the first 25-50 miles or so. Until then, the rider should use
caution in riding the tire at accelerated speeds. Michelin always
recommends
obeying the speed limits and using care whenever riding.
If your questions have not been answered to your satisfaction, please
call
Racedäck saknar en massa ingredienser typ konserveringsmedel och skydd mot lösningsmedel. Därför fryser de sönder om de förvaras för kallt, kan bli spröda efter för lång tid. De gillar heller inte speciellt att utsättas för olje- eller bensinspill längre stunder. Därför är de oftast inte godkända för gatbruk.
Gatdäck har allt detta, av uppenbar anledning. Så blanda inte däcktyper i en och samma frågeställning utan att hålla isär dem.
Därför skiljer sig också kraven på förvaring bland annat, och att vänta till i vår med att byta gatdäck? Ja, det kan man väl göra lika gärna som inte. Alla däck mår naturligtvis bäst av så konsekvent förvaring som möjligt, det betyder inte att gatdäck åldras märkvärdigt av en vinter i kallgarage.
Det är nog inte många som byter sina beggade däck på våren enbart för att hojen stått kallt över vintern. De hinner inte åldras så mycket att de blir "för gamla" innan de är utslita ändå, såvida inte TS tänker nöja sig med att endast toura lite försiktigt 50 mil varje säsong.
Rätta mig om jag slirar ut helt galet, Tom.
Jag hör dig, de flesta tillverkare förnekar att de använder släppmedel, men här har jag saxat från ett annan forum(gixxer.com); ett e-mailsvar från Michelin:
Svaret har i och för några år på nacken nu, så det kanske inte är aktuellt längre, vem vet..
Jag monterade nytt bakdäck häromdagen, Michelin Pilot Road 3. Det regnade och jag trodde att jag glömt montera tillbaka bakre bromsoket eftersom bakbromsen inte tog här ute på gatan. Det var ABS-en som slog in från 15 km/h... När jag körde iväg spann hjulet på ettan, tvåan och trean. Halt som snor.
Efter några kilometer kom greppet gradvis och 15 mil senare är det perfekt. Nog fasen är det något på ytan alltid.
Jag monterade nytt bakdäck häromdagen, Michelin Pilot Road 3. Det regnade och jag trodde att jag glömt montera tillbaka bakre bromsoket eftersom bakbromsen inte tog här ute på gatan. Det var ABS-en som slog in från 15 km/h... När jag körde iväg spann hjulet på ettan, tvåan och trean. Halt som snor.
Efter några kilometer kom greppet gradvis och 15 mil senare är det perfekt. Nog fasen är det något på ytan alltid.
Jo den blanka ytan ruggades upp, men det var alltså SNORHALT i flera kilometer, som på is nästan. Och det är gammal asfalt, med perfekt grepp på framhjulet...
Jo, jag bromsade hårt med framhjulet. Fullt grepp där, bak var tvål i badkar i någon kilometer tills det ruggat upp sig.
Tänkte bara så folk inte får för sig att det är fullt grepp med helt nytt däck.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |