Hur mycket åldras däck över vintern?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det jag undrar är hur man ska köra in ett däck om det nu har en hal beläggning eller yta. För även om du kör lugnt rakt fram till en början så sliter man ju aldrig in sidorna på däcket. Första gången man knäskrapar kommer ju vara första gången man använder just den delen av däcket, oavsätt hur mycket man kört rakt fram, eller? :va
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
I torrt är problemet litet, i blött var försiktigt, eller grus som BrooklynS påpekar.

Det jag undrar är hur man ska köra in ett däck om det nu har en hal beläggning eller yta. För även om du kör lugnt rakt fram till en början så sliter man ju aldrig in sidorna på däcket. Första gången man knäskrapar kommer ju vara första gången man använder just den delen av däcket, oavsätt hur mycket man kört rakt fram, eller? :va
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vid däckbyte på firma fick jag däcket nedkletat med nån skit som dom använde som glidmedel när dom krängerpå däcket. Halt på torr asfalt.
Jag vet att dom alltid använder något halt men denna klåpare lyckades kleta ned 80 procent av däcket.
själv smörjer jag lite såpvatten längs kanten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid däckbyte på firma fick jag däcket nedkletat med nån skit som dom använde som glidmedel när dom krängerpå däcket. Halt på torr asfalt.
Jag vet att dom alltid använder något halt men denna klåpare lyckades kleta ned 80 procent av däcket.
själv smörjer jag lite såpvatten längs kanten.

Var det något vitt/grått klet är det hög risk för att det var däckpasta av något slag. :p Har råkat ut för kladdapor med sådär, fast han hade försökt torka av däcket så det syntes inte så tydligt.
Jag kör med såpavatten hemma, funkar alldeles utmärkt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Om däcken ligger från den första oktober till den sista mars så åldras dom sex månader :fakta
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det jag undrar är hur man ska köra in ett däck om det nu har en hal beläggning eller yta. För även om du kör lugnt rakt fram till en början så sliter man ju aldrig in sidorna på däcket. Första gången man knäskrapar kommer ju vara första gången man använder just den delen av däcket, oavsätt hur mycket man kört rakt fram, eller? :va

Lätt som en plätt, man går över däcket med sandpapper och ruggar upp ytan, tar ett par minuter sen kan du släppa ångesten över hala däck.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top