Hur långt är ett snöre? Bygga hus, eller inte..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
2,5M med alla avgifter bör du kunna bygga ett litet hus för, även i sthlm.
Fördelen med att bo där är ju att det finns väldigt många hantverkare att välja på. Nackdelen är att det är svårt att hitta guldkornen av dessa...

Jag tycker du gör rätt i att bygga ett nytt hus istället för att köpa ett renoveringsobjekt. Det sistnämnda blir inte speciellt mycket billigare, om alls, och tiden för renoveringen är antagligen densamma som för att bygga helt nytt om inte längre och då bor du antagligen i det samtidigt.
Jag köpte ett renoveringsobjekt då vi hade tänkt bygga nytt på en 4000kvm tomt ute på landet, allt var klart i stort sett. Sen insåg jag att gatubelysning var ett krav och gav upp det hela och köpte ett renoveringsobjekt i stan då de tomter som fanns till salu inte låg där jag ville.
Nu snackar vi förvisso Arboga så givetvis hade det blivit dyrare att bygga nytt än att köpa då vårt hus kostade runt 1M MEN jag tippar på att det är runt ytterligare en miljon innan det är färdigt som jag vill ha det, utan utbyggnaderna där det kommer försvinna ytterligare 1-1,5.
Så jag hade helt byggt nytt direkt, dels för att slippa bo i ett renoveringsobjekt och dels för att det är jävligt skönt med ett helt nytt hus, inbillar jag mig.

Ett lösvirkeshus typ Fiskarheden där du tar in svensk arbetskraft för grund, att stomresa och täta huset och sedan tar du in billigare arbetskraft samt kanske gör en del själv.
Jag har precis startat ett samarbete med en firma med utländska killar och det kostar 200:-/h plus moms och då är det riktigt bra utförande så visst går det att hitta vettiga firmor även där om man kollar runt.
Ett annat alternativ är som sagt att kanske vara tjänstledig ett tag och bygga själv på heltid under en period men det är ju inte alltid det går. Dels kanske du vet med dig att du absolut inte fixar annat än att måla och tapetsera och dels kanske du har ett jobb där det absolut inte funkar.

Och att det alltid blir dyrare än vad man har planerat är ett tecken på dålig planering eller en jävla otur. Men även oturen ska planeras sägs det, dvs oförutsedda kostnader ska finnas med. När du har detaljplanerat in varenda liten jävla skruv osv så kan du lägga på 20% för oturen, då ligger du ganska nära sanningen. Utan otur så blir det en bonus.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nä, det där får du forska lite i för det du skriver är helt orimligt. Man höjer inte kvalitén på stomme med sten hela vägen upp till taknocken hos en utpräglad trähusleverantör.

Det finns fö inget som heter Trivselhus grund (mer än att man kanske har grunden på samma kontrakt som huset) Dom kör med vanlig gjuten platta och följer utvecklingen mot mer energieffektiva sådana. Dom har således inget Trivselhus-unikt grundkoncept utan använder vanlig konventionell grundläggning.

Det jag sett dom göra som standard är helt vanlig 400mm EPS L som då ger 300mm EPS isolering under plattan med ingjuten värme, dvs exakt samma platta som 99% av alla hus med gjuten platta. Men har även sett dom göra varianter med U-grund och också med flytande golv med isolering över plattan och ingen ingjuten golvvärme (samma som jag har). Så min gissning är att kunden får det dom vill ha (förutom stenhus då....)

Jag får undersöka vilken tillverkares ritningar det var man utgick från. Det var i grunden ett kataloghus. Min kompis valde att mura hela vägen upp. Standard var det inte så minns jag att han sa.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Jobbar som projektledare i entreprenadbranschen.
I de totalentreprenader som jag inte känner att jag hinner lägga ner 100% engagemang brukar jag alltid anlita konsulter som sköter pappersexercisen. De jobbar dock inte gratis.

Entreprenadbranschen är lite av en teater.
Klarar du av att skriva en vattentät AF kommer du inte att få några anbud, skriver du " jag vill bygga ett hus" så är risken stor att du blir skinnad på ÄTorna.

Bara i min del av branschen (el) är det drygt 34.000 A4-sidor att "kunna". ABT, BBR, AFsar, PBL, SBF 110:7, standarder, föreskrifter, rekommendationer, leverantörers anvisningar osv.

Mitt tips är att tjacka ett radhus producerat av en av de större byggherrarna (JM, NCC, PEAB, mfl.).
Allt är klar när ni flyttar in, risken för kk hos byggherren är minimal, chansen att få garantiåtgärder utförda är relativt stor, ofta jobbar de med förtätningar av närförorter (du nämnde att kommunikationer vägde tung i viktning) osv.

Bor i ett radhusområde från 60-talet och jag måste säga att jag anser det ganska praktiskt, nu har vi iofs tur med enormt bra grannar.
Nackdelen är att husen byggnadstekniskt är utförda med lekstugestandard men det kompenseras med den lite sköna "kollektiv" känslan som finns bland områdets 44 kåkar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top