Hur långt är ett snöre? Bygga hus, eller inte..

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ibland känns det bra att bo i och trivas i Norrland. Går ju å köpa kommuner för era huspriser.:p
Iofs tjänar ni oftast bättre också.

Men on topic. Bara en fundering, borde det inte kunna bli lite billigare om man anlitar t.ex norrländska företag? Spekulerar bara men förutsatt att dom inte fattar att man kan ta mer betalt borde man kunna spara några pesetas? Iofs är väl materialkostnaden rätt lik över hela landet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja. Köper du ett kataloghus och kan hålla frugan borta från den Italienska mosaiken för 1100kr kvadratmetern (dvs är jävligt försiktig med tillbehör) så kan du bygga modulhus för 2-2,5.

Titta på tex Smålandsvillan, mycket prisvärt om man håller sig borta från tillvalen, husen är realativt lågspecade i grundutförandet. Dom levererar komplett hus men man får fixa mark och platta (inte riktig platta utan nån form av modern, isolerad krypgrund med fläkt har jag för mig).

Du hittar fina hus som verkar uppfylla din spec för 1,3-1,5 miljoner. Är inte tomten helt åt helvete svårbyggd så borde du klara det på ytterligare en miljon, kanske tom knö in ett lätt isolerat garage i byggsats som du smäller ihop själv.

Dom har tom ett litet prydligt tvåplanshus som dom endast säljer på totalentreprenad inkusive platta, kanske nåt som passar dig?

Glöm inte bort att kalkylera med minst 200' för att få acceptabel nivå på tomten (rimlig basicnivå)

Ett exempel på en av dom billigare tillverkarna, finns andra med.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Som sades tidigare. Tjöp färdigt hus i avfolkningsbygd och transportera till din tomt. Det är inte en dålig deal.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
annars har du fiskarhedenvillan, där kan du välja om du vill köpa byggsats, monteringsfärdigt eller nyckelfärdigt. Massa olika hus i olika prisklasser.

Några exempel kring den storlek och antal rum du vill ha:

1-plans:

https://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Domherren/

https://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Lommen/

https://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Ripan/

1 1/2-plans:

https://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/Klint-02/

https://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/Doppingen/

Vi kikade på fiskarhedenvillan när vi letat hus i ett år och började fundera på att bygga eget. Dock hittade vi hus i samma veva som vi inledde oss mentalt på att bygga ett nytt så blev inget den gången. Men blir det nybygge i framtiden så blir det ett av deras hus.

Lycka till!

//Christofer
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Därför att jag funderar på själva kalkylen... Om ett fallfärdigt hus i kranskommun, som ändå måste renoveras, har dåliga driftskostnader och som kan bjuda på allehanda åldersrelaterade överraskningar kostar runt 3,5-4.5 så känns det som att det borde gå att bygga litet och prisvärt för ungefär samma peng om man köper en tomt för under 1.5...

Jag vill inte rita själv utan köper hellre en mindre "IKEA-byggsats-villa" som går snabbt att slå upp för det borde ändå kunna ge "nytt och fräscht" om än anonymt och likformat för samma peng som gamla befintliga hus...

Det är vad jag intalar mig.

Tråden är till för att ni skall övertyga mig om att jag har fel eller hjälpa mig hitta de hustillverkare som kan hjälpa mig förvekliga den tanken.. ;) :)

Tänk Skoda Octavia, Kawasaki Versys. Praktiska och prisvärda men sexiga och unika som ett par gummistövlar.
Ett sånt hus vill jag ha om det får kalkylen att gå ihop.
Jag vill inte ha panoramafönster, teppanyakihällar och skarvfria epoxygolv. Jag vill få ett litet nybyggt hus utan att bli ruinerad med tanke på att det är lika mycket skilsmässoframkallande att köpa gamla renoveringsobjekt..

Jag stötte och blötte alla alternativ när vi skulle köpa hus. Ville egentligen bygga "själv" som det heter. Dvs totalentrepenad :rolleyes: Helst stenhus. Men kollade på alla möjligheter. Även att köpa typ ruckel eller orenoverat och fixa själva med polacker/för egen hand. Men blev efterhand avskräckt från båda alternativen. Jag har extremt mycket jobb och med två småbarn på halsen hade det förmodligen varit omöjligt.

Vänner som skulle göra ett klipp genom att renovera själva, både för egen hand och med kontakter/samt med billiga arbetskraft typ polacker/egen hand, fick alltid slutnotor som blev högre än de tänkt. Dessutom leva i kappsäck i flera år, ägna all ledig tid till byggprojekt samt få äktenskapsproblem. Nej tack. Så det alternativet hoppade vi.

Hitta tomt och köra totalentrepenad föll till sist på att man fick för dåligt läge och för lite yta. Finns ju knappt några schyssta nya tomter ens om man har gott om pengar till det. Det mesta ligger i tråkiga nybyggarområden. Kollade en jävla massa husföretag. Yta kostar massor och allt var så basic så man somnade och börjar man lägga på extraval så skenar det snabbt iväg. Nu var ju basic iofs inget problem för dig men ska man bygga ett stort ganska lyxigt hus så måste man göra det på en dyr tomt om man ska få igen pengarna. Det är ingen som kommer köpa ens kåk för tex 7 mille bara för att den kostade 7 mille att bygga om den ligger i bushen. Tomten hade med andra ord ätit upp alldeles för mycket av totalkostnaden för att kunna bygga ett spatiöst hus med bra utrustning.

Det var även riskfyllt med totalkostnaden. Liksom bla Starstriker skrev tidigare så förstod jag att det alltid blev mer än man tänkt sig. Verkligen alltid. Folk fick spränga och ha sig och fan vad det rann iväg pengar. Anlägga en schysst trädgård visade sig vara en stor kostnad för många också. Det är ju inte kul heller att bo på en ouppväxt tomt. Blir ju deprimerad av sånt.

Var även inne på att köpa hus på exekutiv auktion för att komma undan billigt men det är vanskligt. Fann ett par möjliga objekt men det kändes inte rätt. Dessutom så står det väl nån stackars bitter spelmissbrukare utanför med bensindunk och zippotändare rätt som det är nån natt.

Hur som helst - Det jag kom fram till är att för att få ut absolut mest av pengarna så ska man köpa ett hus som tidigare ägare har renoverat typ totalt. Dränering, tak, ytskikt, badrum, kök osv. Vill man ha yta: 60- eller 70-tal. MEN, man får ju inte exakt det hus man vill ha. Materialval osv kommer ju inte vara helt i ens egen smak. Men kan man leva med det så är detta det bästa alternativet. I alla fall var det det för oss. Sedan kan man sätta sin prägel på det på andra sätt. Färg, möbler etc. Och större grejer på sikt. Jag bygger själv tex ett gym och typ biorum och snart börjar hantverkare att bygga en gästlägenhet. Lite lättare grejer om man har tid och inte har världens erfarenhet av att bygga och ha sig.

Lycka till i alla fall. Det är inte lätt med att hitta boende. Jag tappade lusten många gånger då vi inte fann vad vi ville ha. Det bästa råd jag kan ge är att du kommer veta när du har hittat rätt. Det känns direkt. Känns det halvdant tycker jag man ska låta bli.

Men å andra sidan - nöjer du dig med vad du säger - så kanske du kan hoppa på vad som helst. Jag kan bara tala för mig själv och utifrån vad man har diskuterat med vänner. Men jag tycker det är en rätt udda inställning. Nog för att du kör Skoda och Versys men boendet brukar ändå vara viktigare än vilken bil man kör.

Får man fråga varför det är så viktigt med hus om du inte har några större krav på det? Då känns det som onödigt mycket jobb, pengar och meck för lite förbättring, om man säger så. Inte för att jag vet hur du bor nu i och för sig.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Som sades tidigare. Tjöp färdigt hus i avfolkningsbygd och transportera till din tomt. Det är inte en dålig deal.

Eller hyr in byssjor och gubbar från Norrland, Småland typ. Så får de plocka ihop byggsatsen. Jag har snackat med en som gjorde så. Blev tydligen rätt mycket billigare enligt honom.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Du skulle ev. kunna klara dig med en 1,5 planare på 80kvm bottenyta med oinredd vind. Vinden hanterar du på egen hand. För 2mil, nyckelfärdigt trähus inkl bottenplattan.
Det ger dig 106kvm boyta när du sågat klart.
Det verkar vara ett allmänt mantra att det bara måste bytas uppvärmningssystem om det är olja eller direktel. Fullt så jävligt är det inte.

Direktel och hus från typ 30-talet i originalutförande är kanske inte det billigaste alternativet om vi snackar driftskostnader. Särskilt inte om det ligger i ett blåshål, typ hela västkusten. Men visst, det går ju att fixa till.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som andra redan varit inne på blir det ofta dyrare än vad man planerat i samband med byggnationer och renoveringar. Läs avtalet noga. Det är nog mer eller mindre kutym att tvister löses i en så kallad skiljedomstol. Blir t ex bygget väldigt försenat kan det vara svårt att kräva ut vite eftersom det är en dyr process.

Ett förslag på husleverantör nedan. Jag har ingen egen erfarenhet av bolaget i fråga.

http://www.trivselhus.se
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trivselhus var väl med i Uppdrag gransknings serie med fuskbyggda hus? Enstegstätade eländen byggda på 2000-tal. Idag har de nog lärt sig. Men hittar du ett sånt från säg före 2011, spring i motsatt riktning.

Lite om äldre hus:
Tak är den billigare biten i renoveringen.
Om inte källaren ska inredas så är fukt från grunden i sig ingen fara. Det behöver inte dräneras om bara för att det är lite blött..
Med tilläggsisolering på taket och en luftvärmepump för en spottstyver är uppvärmningskostnaden rätt hanterbar. Även i en 30-talare. Tilläggsisolera väggar och byta fönster har begränsad effekt kontra kostnad. Det behövs ändå ventileras..

1,5 plan bör vara mest ekonomiska alternativet att bygga då det kräver mindre bottenplatta än motsvarande enplans.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Trivselhus var väl med i Uppdrag gransknings serie med fuskbyggda hus? Enstegstätade eländen byggda på 2000-tal. Idag har de nog lärt sig. Men hittar du ett sånt från säg före 2011, spring i motsatt riktning.

Lite om äldre hus:
Tak är den billigare biten i renoveringen.
Om inte källaren ska inredas så är fukt från grunden i sig ingen fara. Det behöver inte dräneras om bara för att det är lite blött..
Med tilläggsisolering på taket och en luftvärmepump för en spottstyver är uppvärmningskostnaden rätt hanterbar. Även i en 30-talare. Tilläggsisolera väggar och byta fönster har begränsad effekt kontra kostnad. Det behövs ändå ventileras..

1,5 plan bör vara mest ekonomiska alternativet att bygga då det kräver mindre bottenplatta än motsvarande enplans.

Har som sagt ingen personlig erfarenhet av Trivselhus. En kompis byggde visserligen ett stenhus för ett par år sedan. Har inte hört att han har haft några problem än så länge. Mycket möjligt att de har varit med i Uppdrag Granskning. Men som du själv påpekar indirekt är det många byggbolag som har haft problem med sina fasader byggda enligt moderna anvisningar under såväl 90- som 2000- tal. Gäller allt från radhus, villor till stora bostadsfastigheter. En latent kostnad väntar där. Pågår rättstvister vem som ska stå för kostnader. Av den anledningen hade jag själv hellre valt att köpa ett hus byggt enligt traditionella beprövade anvisningar där någon klåpare inte har varit framme och renoverat sönder huset med material som inte hör hemma i det som på sikt riskerar att skada huset om det redan inte har skett.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stenhus är mindre risk, förutom att de kan smälla nåt fruktansvärt i dem om det står på för klen platta.
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag har än så länge bara goda erfarenheter av Trivselhus. Huset är dock inte färdigt ännu så får återkomma med slutresultatet. Dock så faller dom nog bort i detta fallet på grund av priset. Deras enklaste hus börjar runt 2,5. http://www.trivselhus.se/husmodeller/w8/#filter=.type_15plan&sortBy=
Till detta kommer mark/schakt på ca 200', (kanske även pålning ca 50') VA-anslutning 160' (baserat på 520m2), EL-anslutning 23', Bygglov+kontrollansvarig 150' mm så det är mycket som kostar på och när väl huset står på plats så kanske man vill ordna lite gräsmatta, stensättning, garageuppfart, altan.
Ovan ca priser i Göteborg..

Har som sagt ingen personlig erfarenhet av Trivselhus. En kompis byggde visserligen ett stenhus för ett par år sedan. Har inte hört att han har haft några problem än så länge. Mycket möjligt att de har varit med i Uppdrag Granskning. Men som du själv påpekar indirekt är det många byggbolag som har haft problem med sina fasader byggda enligt moderna anvisningar under såväl 90- som 2000- tal. Gäller allt från radhus, villor till stora bostadsfastigheter. En latent kostnad väntar där. Pågår rättstvister vem som ska stå för kostnader. Av den anledningen hade jag själv hellre valt att köpa ett hus byggt enligt traditionella beprövade anvisningar där någon klåpare inte har varit framme och renoverat sönder huset med material som inte hör hemma i det som på sikt riskerar att skada huset om det redan inte har skett.
 
Last edited:

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Varför inte bygga själv? Är ju inte raketforskning direkt. Krävs ju dock att du har möjlighet att satsa ett år av ditt liv på husbygget.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har som sagt ingen personlig erfarenhet av Trivselhus. En kompis byggde visserligen ett stenhus för ett par år sedan. Har inte hört att han har haft några problem än så länge. Mycket möjligt att de har varit med i Uppdrag Granskning. Men som du själv påpekar indirekt är det många byggbolag som har haft problem med sina fasader byggda enligt moderna anvisningar under såväl 90- som 2000- tal. Gäller allt från radhus, villor till stora bostadsfastigheter. En latent kostnad väntar där. Pågår rättstvister vem som ska stå för kostnader. Av den anledningen hade jag själv hellre valt att köpa ett hus byggt enligt traditionella beprövade anvisningar där någon klåpare inte har varit framme och renoverat sönder huset med material som inte hör hemma i det som på sikt riskerar att skada huset om det redan inte har skett.

Lustigt, såvitt jag vet så bygger inte Trivselhus och har aldrig heller byggt stenhus. På sin höjd putsade trästommar. Är fö en leverantör man absolut inte förknippar med snik och "prisvärt", snarare fina ytmaterial, mycket valfrihet och en fet prislapp.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lustigt, såvitt jag vet så bygger inte Trivselhus och har aldrig heller byggt stenhus. På sin höjd putsade trästommar. Är fö en leverantör man absolut inte förknippar med snik och "prisvärt", snarare fina ytmaterial, mycket valfrihet och en fet prislapp.

Grunden är Trivelhus, det kan jag nästan säkert säga. Han höjde kvalitén på stommen. Sten hela vägen upp till taknocken.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Grunden är Trivelhus, det kan jag nästan säkert säga. Han höjde kvalitén på stommen. Sten hela vägen upp till taknocken.

Nä, det där får du forska lite i för det du skriver är helt orimligt. Man höjer inte kvalitén på stomme med sten hela vägen upp till taknocken hos en utpräglad trähusleverantör.

Det finns fö inget som heter Trivselhus grund (mer än att man kanske har grunden på samma kontrakt som huset) Dom kör med vanlig gjuten platta och följer utvecklingen mot mer energieffektiva sådana. Dom har således inget Trivselhus-unikt grundkoncept utan använder vanlig konventionell grundläggning.

Det jag sett dom göra som standard är helt vanlig 400mm EPS L som då ger 300mm EPS isolering under plattan med ingjuten värme, dvs exakt samma platta som 99% av alla hus med gjuten platta. Men har även sett dom göra varianter med U-grund och också med flytande golv med isolering över plattan och ingen ingjuten golvvärme (samma som jag har). Så min gissning är att kunden får det dom vill ha (förutom stenhus då....)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top