Hur göra med försäkring?

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Är förvånad att så många verkar ha dålig koll på sina försäkringar.

Ring runt och kolla med ditt nuvarande plus 2-3 andra bolag inför varje årsförfallodag och fråga priset dels på helår och dels avställningsbar försäkring. Räkna ut totalpriset baserat på hur många månader du faktiskt kör och tänk på att vissa bolag tar ut högre kostnad under sommarmånaderna. Detta tar max 1 timma per år av din dyrbara fritid.

Det är ett dåligt argument att välja årsförsäkring för att det är krångligt att ställa på och av för er som "blir sugna att köra en varm dag i januari". En knapptryckning i Transportstyrelsens app som du laddat ner i din smartphone är inte krångligt.

Har du helförsäkring och bunden på en årsförsäkring? Det är helt ok att gå ner på halvförsäkring under vintern för att spara pengar.

Att bolagen har infört årsförsäkring och högre månadspremie på sommaren är en bara ett sätt att försöka stoppa de som missbrukar av- och påställning och gör det för ofta. Det är absolut inte för att göra det enklare eller smartare som vissa av er verkar tro.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är förvånad att så många verkar ha dålig koll på sina försäkringar.

Ring runt och kolla med ditt nuvarande plus 2-3 andra bolag inför varje årsförfallodag och fråga priset dels på helår och dels avställningsbar försäkring. Räkna ut totalpriset baserat på hur många månader du faktiskt kör och tänk på att vissa bolag tar ut högre kostnad under sommarmånaderna. Detta tar max 1 timma per år av din dyrbara fritid.

Det är ett dåligt argument att välja årsförsäkring för att det är krångligt att ställa på och av för er som "blir sugna att köra en varm dag i januari". En knapptryckning i Transportstyrelsens app som du laddat ner i din smartphone är inte krångligt.

Har du helförsäkring och bunden på en årsförsäkring? Det är helt ok att gå ner på halvförsäkring under vintern för att spara pengar.

Att bolagen har infört årsförsäkring och högre månadspremie på sommaren är en bara ett sätt att försöka stoppa de som missbrukar av- och påställning och gör det för ofta. Det är absolut inte för att göra det enklare eller smartare som vissa av er verkar tro.

Jag tycker fortfarande inte det är värt besväret att hålla på med när det rör sig om 2-300 pengar man kan spara på att inte ha försäkring öht, för jag tvivlar på att garageförsäkring eller avställd hoj med avställningsbar försäkring faktiskt blir billigare än den pengen över vintern. 2-300 är kanske 20 mils nöje på hojen, om man bara räknar bensinen. Det är ju knappt en dags hojande.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag tycker fortfarande inte det är värt besväret att hålla på med när det rör sig om 2-300 pengar man kan spara på att inte ha försäkring öht, för jag tvivlar på att garageförsäkring eller avställd hoj med avställningsbar försäkring faktiskt blir billigare än den pengen över vintern. 2-300 är kanske 20 mils nöje på hojen, om man bara räknar bensinen. Det är ju knappt en dags hojande.

Doubt no more! För mig blev det ca 2500:- billigare att ha avställningsbar försäkring.

Gjensidige avställningsbar försäkring = 1160kr/mån (14000kr/år) vilket från april till september blir en kostnad på 7000kr. Garageförsäkring kostar 90kr/mån och blir från oktober till mars 540kr. Totalt 7540kr/år.

Gjensidige årsförsäkring med samma månadsbelopp (860kr) varje månad slutade på 10320kr/år.

Men... det är inte säkert att de har samma priser nästa år och då kanske det slutar tvärtom. Men just denna säsong blev det så här och därför är mitt tips att alltid jämföra varje år när det närmar sig förfallodagen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Doubt no more! För mig blev det ca 2500:- billigare att ha avställningsbar försäkring.

Gjensidige avställningsbar försäkring = 1160kr/mån (14000kr/år) vilket från april till september blir en kostnad på 7000kr. Garageförsäkring kostar 90kr/mån och blir från oktober till mars 540kr. Totalt 7540kr/år.

Gjensidige årsförsäkring med samma månadsbelopp (860kr) varje månad slutade på 10320kr/år.

Men... det är inte säkert att de har samma priser nästa år och då kanske det slutar tvärtom. Men just denna säsong blev det så här och därför är mitt tips att alltid jämföra varje år när det närmar sig förfallodagen.

JAa, kolla varje år ska man ju definitivt göra. :tummenupp
Jag tänkte byta bolag i våras, men då halverade det jag hade priset och de jag tänkte byta till dublade sitt, så helt plötsligt kostade min försäkring 1/4 så mycket som alternativet som förut varit ett par hundra billigare, men hade lite bättre villkor. Så jag blev kvar ändå. :gnissla
Sedan förbättrade de villkoren lite ändå, så det passar mig helt plötsligt perfekt ändå. :3freak

Försäkringsbolag alltså... :dummer
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är ingen ekonom, men jag kan i alla fall räkna mig till, att nån blåser en om det blir billigare att ha hojen helförsäkrad ett helt år inkl. 32% i skatt än att ha den utan trafikpremie och 32% i skatt och bara halva tiden.
Förstår om ladorna är tomma!
:glömdet

Inte nödvändigtvis.

När försäkringsbolagen räknar fram sina premier för helårsförsäkringar resp avställbara så räknar dom naturligtvis fram så att dom ska få in lika mycket pengar på den tid som normalhojen är påställd som dom får in på hela året på en helårsförsäkring. Deras akonomiska risk är ju densamma.
Om din hoj är påställd mindre än genomsnittshojen så tjänar du på avställbar. Är den påställd med än genomsnittet så förlorar då på avställbar. Enkel matematik.
Om man håller på och ställer av och på så kanske man kan tjäna på en avställbar oavsett men då ska man ha i åtanke att en del bolag lägger på en administrativ avgift för av och påställning om man gör det många gånger.

Man skulle troligen kunna säga att om du har hojen påställd under samma tid som en helårsförsäkring har hög premie så går man jämnt ut med försäkringen.

Jag betalar som sagt var inte så mycket under vintern i alla fall. Det är frågan om någon hundring i månaden under vinterhalvåret. Dessutom värdesätter jag att kunna ha hojen påställd så att jag kan plocka fram den och åka när som helst om vädret är bra och andan faller på.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top