Hur göra med försäkring?

Lain

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
na
Hoj
na
ah, ja. det kan jag ju inte mer än att hålla med om.
Varför tvingas betala för något som inte används.

Men det är som vanligt, pengar.
Allt för att få så mycket det bara går.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nejdå, du har nog inte missförstått. Din försäkring är en som medger avställning och därvid övergår den i en billigare garageförsäkring. Alla är inte sådana och det är den andra typen av försäkring som jag ogillar. För mig handlar det inte ett dugg om kostnaden utan principen att betala trafikförsäkring för ett fordon som inte är i trafik. Garageförsäkring ser jag som vilken sakförsäkring som helst.

Det där brukar vara lite som gungor och karuseller. (Det man inte får in på gungorna får man ta igen på karusellerna).

Jag har tidigare gjort jämförelse när jag försäkrat hojar mellan avställbara försäkringar och helårsförsäkringar.
För min del så har jag aldrig tjänat på att ha en avställbar försäkring då jag tar fram hojen relativt tidigt på hojen och kör ganska sent in på hösten.
För min förra hoj så jämförde jag och då kostade den billigaste avställbara försäkringen 16000 hel/hel och billigaste helårsförsäkring kostade strax under 5000 kr.
För mig blev det då så att om jag hade hojen i trafik max 4 månader om året så skulle jag tjänat på avställbar men för min del så tar jag fram hojen så fort det är isfritt och kör fram till det börjar bli halkrisk. Dvs den kommer fram någon gång mellan februari och april och jag kör fram till någon gång i oktober eller november. Jag har alltså mer än 8 månader säsong och då blir en avställbar försäkring dubbelt så dyr.

Helårsförsäkringen kostar obetydligt mer än en garageförsäkring under vinterhalvåret så jag har aldrig orkat bry mig om att krångla med skenförsäljningar och annat. Dessutom vill jag kunna ta fram en så fort det blir väder för det och då är det bra att ha den påställd och försäkrad.

Har man en helårsförsäkring som är linjär och kostar lika mycket varje månad hela året så förstår jag att man blir sugen att fixa billigare vinterhalvår. I vart fall om man har en hoj som kostar lite mer att försäkra.
Bilsport & MC och Svedea vet jag i alla fall har olika premie under året så det blir betydligt billigare under vinterhalvåret så där har jag svårt att se att det skulle finnas några direkta summor att spara på att krångla.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Det där brukar vara lite som gungor och karuseller. (Det man inte får in på gungorna får man ta igen på karusellerna).

Jag har tidigare gjort jämförelse när jag försäkrat hojar mellan avställbara försäkringar och helårsförsäkringar.
För min del så har jag aldrig tjänat på att ha en avställbar försäkring då jag tar fram hojen relativt tidigt på hojen och kör ganska sent in på hösten.
För min förra hoj så jämförde jag och då kostade den billigaste avställbara försäkringen 16000 hel/hel och billigaste helårsförsäkring kostade strax under 5000 kr.
För mig blev det då så att om jag hade hojen i trafik max 4 månader om året så skulle jag tjänat på avställbar men för min del så tar jag fram hojen så fort det är isfritt och kör fram till det börjar bli halkrisk. Dvs den kommer fram någon gång mellan februari och april och jag kör fram till någon gång i oktober eller november. Jag har alltså mer än 8 månader säsong och då blir en avställbar försäkring dubbelt så dyr.

Helårsförsäkringen kostar obetydligt mer än en garageförsäkring under vinterhalvåret så jag har aldrig orkat bry mig om att krångla med skenförsäljningar och annat. Dessutom vill jag kunna ta fram en så fort det blir väder för det och då är det bra att ha den påställd och försäkrad.

Har man en helårsförsäkring som är linjär och kostar lika mycket varje månad hela året så förstår jag att man blir sugen att fixa billigare vinterhalvår. I vart fall om man har en hoj som kostar lite mer att försäkra.
Bilsport & MC och Svedea vet jag i alla fall har olika premie under året så det blir betydligt billigare under vinterhalvåret så där har jag svårt att se att det skulle finnas några direkta summor att spara på att krångla.

och varför tvinga någon att betala för gungorna när man bara vill åka karusell och dessutom betala 32% i fallskärm till nån politiker som tänker med arslet
:arsele
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
och varför tvinga någon att betala för gungorna när man bara vill åka karusell och dessutom betala 32% i fallskärm till nån politiker som tänker med arslet
:arsele

Teckna en "Karusellförsäkring" så slipper du ju betala för "gungorna"!

Jo, det går att teckna "Karusellförsäkring" hos alla bolag.

Jag har en sån.

/KentW
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ställ av den. Det kan du göra direkt.
Sedan kan du sälja den. Vill köparen provköra, ja då kan du ställa på den igen.
Men då måste du ha en försäkring när du ställer på den för provkörning.
Så det är dumt att ställa av,
låtsassälja,
sluta ha försäkring.
För hur ska du då ha den försäkrad under provkörning?
Och du får inte tillbaka nån större summa på försäkringen nu när det blir vinter.
Så enklast är att inte ställa av den.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
och varför tvinga någon att betala för gungorna när man bara vill åka karusell och dessutom betala 32% i fallskärm till nån politiker som tänker med arslet
:arsele

Det där påslaget på trafikförsäkringen är ju svårt att komma undan om man ska ha hojen försäkrad.
För min egen del så har det aldrig varit värt det att krångla med avställning och skenförsäljningar. Helt enkelt därför att försäkringen under vinterhalvåret är så billig att jag bara kan spara någon hundralapp på en garageförsäkring jämfört med helförsäkringen just för att dom har differentierat premien över året.

ska jag hålla på och ställa av hojen samt skenförsälja den till sambon för att sedan ta tillbaka den och beställa garageförsäkring så vill jag spara lite pengar på det. jag tycker inte att det är värt att krångla så mycket för kanske 200 kr på ett år.

Och en avställbar försäkring är absolut inte prisvärd för mig. Varför skulle jag betala 10 000 kr/år för en försäkring som bara är aktiv när jag ska köra istället för att betala 5000 och ha helförsäkring året runt?
en avställbar försäkring skulle för mig ha en årspremie på en bit under 15 000 kr och min hoj står typiskt sett still under kanske 3-4 månader under ett normalår. Dvs jag skulle få betala ca 10 000 /år för att ha en svtällbar försäkring vilket är dubbelt mot vad jag betalar nu och då skulle jag dessutom ha omaket att behöva krångla med avställning och påställning.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Det där påslaget på trafikförsäkringen är ju svårt att komma undan om man ska ha hojen försäkrad.
För min egen del så har det aldrig varit värt det att krångla med avställning och skenförsäljningar. Helt enkelt därför att försäkringen under vinterhalvåret är så billig att jag bara kan spara någon hundralapp på en garageförsäkring jämfört med helförsäkringen just för att dom har differentierat premien över året.

ska jag hålla på och ställa av hojen samt skenförsälja den till sambon för att sedan ta tillbaka den och beställa garageförsäkring så vill jag spara lite pengar på det. jag tycker inte att det är värt att krångla så mycket för kanske 200 kr på ett år.

Och en avställbar försäkring är absolut inte prisvärd för mig. Varför skulle jag betala 10 000 kr/år för en försäkring som bara är aktiv när jag ska köra istället för att betala 5000 och ha helförsäkring året runt?
en avställbar försäkring skulle för mig ha en årspremie på en bit under 15 000 kr och min hoj står typiskt sett still under kanske 3-4 månader under ett normalår. Dvs jag skulle få betala ca 10 000 /år för att ha en svtällbar försäkring vilket är dubbelt mot vad jag betalar nu och då skulle jag dessutom ha omaket att behöva krångla med avställning och påställning.

Jag är ingen ekonom, men jag kan i alla fall räkna mig till, att nån blåser en om det blir billigare att ha hojen helförsäkrad ett helt år inkl. 32% i skatt än att ha den utan trafikpremie och 32% i skatt och bara halva tiden.
Förstår om ladorna är tomma!
:glömdet
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om man tänker efter hade ett system med dygnsförsäkring varit mest rättvisande. Man betalar bara för de dygn man använder motorcykeln, åtminstone trafik- och vagnskada som ofta är dyrast.

Problemet som uppstår dock är nog svårigheterna att beräkna premien om bolaget inte på förhand kan säga hur mycket intäkter det kommer att få. Konsekvenserna blir att premien skulle vara skyhög. Lite samma gäller avställningsbar försäkring, gissningsvis kommer vi nog se den försäkringsformen ebba ut. Men det behöver inte bli dyrare för det, snarare tvärtom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är ingen ekonom, men jag kan i alla fall räkna mig till, att nån blåser en om det blir billigare att ha hojen helförsäkrad ett helt år inkl. 32% i skatt än att ha den utan trafikpremie och 32% i skatt och bara halva tiden.
Förstår om ladorna är tomma!
:glömdet

Som icke varandes gjord av sockervadd så kör jag sålänge det inte ligger lappmögel på vägen, dvs vanligtvis februari till december. Att då köra avställningsbart är ju bara fånigt, det blir fantastiskt mycket dyrare. Någon halva tiden är det inte fråga om på långa vägar, för ganska många av oss som kör, och i posten du svara på säger han uttryckligen att det skulle vara 25-33% av tiden han skulle ha hojen avställd och således slippa försäkringskostnaden, vilket blir en stor skilland mot halva året, speciellt med tanke på att det är den skitbilliga delen av försäkringsåret.
Och vad gäller att "sälja" hojen och inte ha den försäkrad, för mig kostar vinterhalvåret 2-300 spänn ungefär. Det är inte ens värt besväret att kladda med att byta ägare för att slippa betala de pengarna. Dessutom fortsätter hojen vara helförsäkrad hela den tiden, så blir det vackert väder nån dag i januari med torra vägar och solsken så är det bara att klä på sig och ta en sväng. Helförsäkringen kostar inte lika mycket alla månader på året. :fakta

Så, fan vet om det inte är du som är lite lurad om du betalar så mycket för försäkringen att du inte har råd att ha den hela året.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag är ingen ekonom, men jag kan i alla fall räkna mig till, att Förstår om ladorna är tomma!
För oss som "kör gammalt" är det inget problem, 670-:/helår helförsäkrat..
Samma pris för min 125-scooter och de uppåt, 250, 500, 750 och 1200cc
Här är inte ladorna tomma - man anpassar sig....:tummenupp
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Imponerande hur många av sporthojs användare som håller försäkringsbolagen om ryggen och ger dem en riktigt stor bamsekram för de är så blåögda att de tror att de kommer gynna oss! Fb är värsta sortens skojare som gör allt för att tjäna pengar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Imponerande hur många av sporthojs användare som håller försäkringsbolagen om ryggen och ger dem en riktigt stor bamsekram för de är så blåögda att de tror att de kommer gynna oss! Fb är värsta sortens skojare som gör allt för att tjäna pengar.

Du beskrev just en företagare.....
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Att ställa av en åretrunt-försäkring "av princip" brukar oftast egentligen inte ha med princip att göra, utan att man vill ha billigast möjliga försäkring och det blir en åretrunt där man behöver fejksälja.

Det går att teckna en avställningsbar om man har problem med att betala något under vintertiden. Det blir troligtvis dyrare, men jämför med valfri annan vara där det går att binda sig över tid eller köpa bulk jämfört med styckepriser.

Så av princip vill man betala så lite som möjligt.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Jag har Svedea helårsförsäkring och betalar enligt följande. OKT 115 kr NOV 43 kr DEC 21 kr JAN 21 kr FEB 21 kr MARS 72 kr APR 129 MAJ 172 kr JUNI 215 kr JULI 215 kr AUG 229 kr SEP 179 kr!!

Det är en BMW R 1200 gs 2005
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Du beskrev just en företagare.....

Ehh:confused: Ja ett försäkringsbolag är ett företag som ska tjäna pengar de var ju inte de jag tyckte var konstigt!?
Men ett av de få som höjer priser och smiter undan från sina åtaganden men vi står endå o hejar på?
Som exempel en olycksfalls försäkring där de i finstilt mitt i en text står något i stil med att skador som klassas som typiska för den utövade sporten täcks ej! Exempelvis ledbandsskada vid fotboll:fakta
Men sporthojskören sjunger oohh om alla slutar skada sig blir min premie billigare
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ehh:confused: Ja ett försäkringsbolag är ett företag som ska tjäna pengar de var ju inte de jag tyckte var konstigt!?
Men ett av de få som höjer priser och smiter undan från sina åtaganden men vi står endå o hejar på?
Som exempel en olycksfalls försäkring där de i finstilt mitt i en text står något i stil med att skador som klassas som typiska för den utövade sporten täcks ej! Exempelvis ledbandsskada vid fotboll:fakta
Men sporthojskören sjunger oohh om alla slutar skada sig blir min premie billigare

Leta rätt på en försäkring som täcker det du behöver försäkras mot då, inte den billigaste försäkringen.....

Att ett företag kommer att leta efter högsta möjliga avkastning är ju inte konstigt, att folk fortfarande tror att de tjänar galna pengar på sporthojsförsäkringar är det däremot, är avkastningen för hög kastar sig en ny aktör eller någon befintlig konkurrent in på marknaden och börjar priskriga.

Marknadsekonomin berättar att avkastningen är för låg som det är idag, syns på antalet möjliga försäkringar och deras pris, samma gäller olycksfall, om premien på den försäkringen som täcker risksporter är skyhög och inga konkurrenter i segmentet så finns det en anledning. ...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Att ett företag kommer att leta efter högsta möjliga avkastning är ju inte konstigt, att folk fortfarande tror att de tjänar galna pengar på sporthojsförsäkringar är det däremot, är avkastningen för hög kastar sig en ny aktör eller någon befintlig konkurrent in på marknaden och börjar priskriga.

Marknadsekonomin berättar att avkastningen är för låg som det är idag, syns på antalet möjliga försäkringar och deras pris, samma gäller olycksfall, om premien på den försäkringen som täcker risksporter är skyhög och inga konkurrenter i segmentet så finns det en anledning. ...
Minnet tycks vara extremt kort hos vissa.:va
Var det inte 2006 som 25% av alla YZF R1 kvaddades? Första året....
Inte helt osannolikt att det för förs bolagen tillkom en hel del kostnader för personskador, inte enbart för hojskador...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Minnet tycks vara extremt kort hos vissa.:va
Var det inte 2006 som 25% av alla YZF R1 kvaddades? Första året....
Inte helt osannolikt att det för förs bolagen tillkom en hel del kostnader för personskador, inte enbart för hojskador...

Första årsmodellerna av R1 i Stockholm var väl ingen lysande affär för FB.....där är det tydligt vem som tar och vem som får inom segmentet.
2 av 3 hojar vart totalade eller förvunna (då är jag rätt säker på att en del av "övermodshojarna" mystiskt försvann med...) , har för mig priset var 120´, gånger 2 totalade = 240´ att sprida på 3 hojar om man vill att varje grupp pröjsar för sig själva......80´/hoj i premie.........och det innan kläder och övriga skador som motståndaren, tredje man och egna personen är inräknade.

Sen undrar folk varför vissa bolag inte tar vissa modeller eller ger dom en löjligt hög premie........
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Alla vill betala så lite som möjligt i premier men vill ha så mycket som möjligt i ersättning när man klotar......
Någon annan som ser ett problem med den ekvationen?
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Imponerande hur många av sporthojs användare som håller försäkringsbolagen om ryggen och ger dem en riktigt stor bamsekram för de är så blåögda att de tror att de kommer gynna oss! Fb är värsta sortens skojare som gör allt för att tjäna pengar.

:7peta Men hallå, här har vi varken välgörare eller skojare utan det handlar bara om ett deal som ska gå ihop generellt . Vissa vinner o vissa förlorar men i stort måste rubbet gå ihop, så är det bara . Sen finns det ju enstaka skojare på båda sidorna så klart.


Förresten , TS, har du pratat med Bilsport ? Som jag ser det är väl det enklaste och billigaste att ändra försäkringen till en garageförsäkring om du nu inte ska ut o köra med den . Eller ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top