Hur fastnade ni för erat märke? (mc)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har inte något absolut favoritmärke.
Jag ser det mer som fråga om utseende och hur motor/drivlina/karaktär är.
Sedan handlar det om hojtyp, vad man söker i upplevelse.
Kariären började dock med en Suzuki GP125 efter att syrrans kompisar kom hem med mullrande stora hojar intill huset där vi växte upp.

baabwaf

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2022
Hoj
bmw r1100s-bmw k1600 - husqvarna 256A - honda 650 dominator
Det här är en fråga som bara kan sluta med vilken man tycker bäst om utifrån situation.

De flesta situationer är olika. Vinner vi högsta vinsten på några miljoner, så är det väldigt kul att välja vilket "märke" man vill tycka om.

Men . . .

Om vi är lämnade ensamma mitt ute i ödemarken med flera mil till närmaste bebyggelse och kommunikation och det står en gammal damcykel med hjälpmotor (oavsett fabrikat och tillräckligt med soppa i tanken) som vi får lov att använda, så är jag övertygad om att många av oss hade tyckt det märket var det bästa som fanns.

Bifogat

• hjälpmotor.png
    hjälpmotor.png
    441.2 KB · Visningar: 11

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag hade mest "rackel" i riktigt unga år, fick ärva ihopplock av kusiner och bekanta.
Sedan tror jag att farsan tyckte att det var tråkigt att skruva, så när jag var 13år fick jag köpa en Yamaha Chappy, inte ny, men bara ett par år gammal.
Nästa år blev det en Yamaha snöskoter, mycket på grund av att familjeföretaget (som fortfarande finns kvar) hade så otroligt bra kundbemötande.
Men prylarna bara fungerade hela tiden, och återförsäljaren var fantastisk.
Så om jag nu kan kallas märkesfixerad så har det vuxit fram i en kombination av kundupplevelse och upplevd kvalitetskänsla.
Och när man blev lite äldre, ungdomarna flyttade ut och funderingar kring vad man ska göra med pengarna kom lite då och då....ja, då började man att köpa både det man hade haft många upplevelser med som ung, men även det man aldrig lyckades förverkliga.
Och Chappyn fick hitta hem igen för några år sedan - magiskt!

IMG_3246_2.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nästa år blev det en Yamaha snöskoter, mycket på grund av att familjeföretaget (som fortfarande finns kvar) hade så otroligt bra kundbemötande.
Men prylarna bara fungerade hela tiden, och återförsäljaren var fantastisk.
Så om jag nu kan kallas märkesfixerad så har det vuxit fram i en kombination av kundupplevelse och upplevd kvalitetskänsla.

Tänk om fler bilhallickar insåg det...

Här uppe, i inlandet, där kanske det bara finns marknad för en bilhandlare på ett väldigt stort område.

I en by jag känner till fanns det en SAAB verkstad, som så småningom utökade med bilhall.
Folk fick bra hjälp till rimliga priser lokalt, så folk köpte SAAB däromkring

På en ort några mil bort fanns det en Citroen handlare, han var förjäkligt trevlig och hjälpsam, så där körde folk Cittra, han utökade med KIA och det blev tokpopulärt.

I en stad där ALLA märken finns representerade är det ännu viktigare att profilera sig som bra och hyvans, för där kan ju kunderna gå tvärs över vägen och köpa något annat.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Haft olika märken för olika ända mål under flera år samt uppehåll för egen firma me massa jobb samt barn... Men dom senaste 20 åren bara Ktm... Vart förtjust i komseptet Motard å då föll de naturligt på Ktm.. Nu har jag flera för olika kör sätt ... En fördel me Ktms modeller är att många delar passar på flera modeller..

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Min favorit är Kawasaki mest för att jag är helt torsk på dom gamla triplarna:yoparty

• Gilla
Reaktioner: JPT

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Mitt mc intresse vaknade när mopedåldern närmade sig, när klockan nästan var 16:00 så cyklade jag ner till ett stort företag i byn för att se och höra när killarna startade sina hojar.
Detta var just i början på 80-talet och Honda CB 750 F etsades i minnet och många år senare när kortet var bärgat så var valet lätt, en CB 1000 F var självklar.

Har alltid gillat vackra saker och det var Honda duktig på förr i tiden men det var på den gamla goda tiden, idag är deras hojar inget direkt man höjer på ögonbrynen för.

Just nu står det en Suzuki i garaget.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Började -88 med Yamaha DT 125.. både luftkyld & vattenkyld med ypvs, inga bilder på dessa dock :(
men sedan rullade det bara på

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    89.3 KB · Visningar: 14
  • 2.jpg
    2.jpg
    76.6 KB · Visningar: 15
  • 3.jpg
    3.jpg
    99.4 KB · Visningar: 15
  • 4.jpg
    4.jpg
    249.7 KB · Visningar: 16
  • 5.jpg
    5.jpg
    1.3 MB · Visningar: 13

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
& några till

Bifogat

• 6.jpg
    6.jpg
    96.7 KB · Visningar: 19
  • 7.jpg
    7.jpg
    215.1 KB · Visningar: 19
  • 8.jpg
    8.jpg
    223.1 KB · Visningar: 18
  • 9.jpg
    9.jpg
    139.7 KB · Visningar: 16
  • 10.jpg
    10.jpg
    2.7 MB · Visningar: 17
  • 11.jpg
    11.jpg
    479.7 KB · Visningar: 17

Raderad medlem 51742

Guest
Har bara haft kortet i 11 år, så inte hunnit med så mycket, men jag hade kört och tyckt om BMW:s bilar länge, så det låg nära till hands att snegla på det märket när jag skulle köpa min första hoj. Hade först tänkt att de bara gjorde gubbhojar, men efter att ha varit nere på BMW Welt och Museum i München och sett då helt nya S1000RR blev märket plötsligt väldigt intressant även för val av hoj.

Har klarat av ett par BMW-hojar sen dess, för tillfället kör jag S1000R. Kan mycket väl tänka mig andra märken också, gillar särskilt de andra europeiska märkena som t ex Ducati, KTM och MV Agusta. Men sen är jag en person som funderar mycket och gör massor av research innan jag köper precis det jag vill ha, inte bara när det gäller motorcyklar, och det brukar sluta med att jag blir väldigt nöjd och fortsätter använda grejerna i flera år, så det har inte blivit aktuellt att göra ett märkesbyte ännu.

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Har haft många hojar fördelat på 12 fabrikat, men hjärtat klappar lite extra för Cagiva. Köpte en hojtidning i Spanien 1993 som 15 åring, där i fanns ett test med både Cagiva Mito och en Elefant, efter det var det kört ?
Äger en V-raptor och en Mito nu och en Elefant står på önskelistan.
Och tidningen har jag kvar, bläddrar i den ibland...

Bifogat

• 20220811_160258.jpg
    20220811_160258.jpg
    2.7 MB · Visningar: 28

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Av andra trådar att döma så verkar det finnas mycket Yamaha-fantaster här på forat.

Finns många hojmärken som jag gillar något med. Troligtvis är Aprilia de som kniper det, som för många så har nog det att göra med var resan började, på en RS 50 Tuono, RS125 och därifrån ligger det, då när man körde småtvåtaktare så hängde man mycket på apriliaforum och dreglade över RSV, Tuono, Falco, etc, och det var på den tiden då V4'an var en mytomspunnen "tänk om dom faktiskt lagar en"-hoj.
Men jag gillar också både Guzzi och Ducati, av självklara anledningar, mer kawasaki på den japanska sidan, och vissa Hondor.
Det märket jag själv kanske inte känner något för är väl just Yamaha.
De är ju en båtmotortillverkare! :dummer

Så ja, jag kör Yamaha.....

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Svag för tekniskt avancerade ingenjörsprodukter med egna lösningar och inte bara kostnadsoptimerade kopior, därför gillar jag BMW och Yamaha.

På bilsidan Saab och förstås Citroën.

Varför nöja sig med en vanlig hoj/bil?
Har du inte testat Mazda?

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Själv fastnade jag för Triumph, känns mest ergonomiska för min kropp. Inga problem att sitta timme efter timme och nöta. Satt en hel rolig sommar som 17-åring bakpå en Bonneville -69 och for runt, är väl kanske därför jag fastnat för Triumph (?). Anglofil som jag är så har jag en dörrmatta med Union Jack-mönster liksom prydnadskuddar och pläd dito, te intages i ståndsmässig mugg med Triumph-loggan på. Är lite nördig av mig så…

Det andra märket jag är svag för är Husqvarna. Riktiga tjejer kan kicka. :hihi
Den kan jag köra året runt med, har skidor och dubbade hjul till den. Långsammaste hojen med sina hysteriska 15 hkr och maxfart 80 i solsken, ibland får den för sig att komma upp i 90 i nerförsbacke men är dock bland de roligare. Högerväxlad dessutom.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Då mc-guden verkar ha fördelat gracerna ganska jämnt över dom olika märkena kan jag inte förmå mig att favorisera endast ett. Utan jag har haft lyckan att upptäcka mina favvishojar individuellt, hoj för hoj istället. Att bara gå på märket hade varit alldeles för enkelt. Ser jag en hoj jag gillar tar jag reda på vilken hojen är, på det viset har jag nog minst en favvishoj i samtliga av dom mer kända märkena.

Nästan samtliga märken/fabriker har haft ingenjörer som bidragit med någon slags revolutionerande egenskap i motorcykleriet. Att endast favorisera ETT fabrikat vore därför ganska fåfängt.

Så om jag ska vara lite fåfäng för ett ögonblick så gillar jag Hondas logga, den där med både "Honda" och vingen på sidan av tanken. Det är vackert.

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Sedan 1982 har jag ägt 4 st Honda, 4 st Suzuki och 2 st Yamaha, dvs jag varken byter särskilt ofta eller har något speciellt fabrikat som jag gillar. Det är mest modellen som jag fastnar för, sedan må den vara tillverkad av Honda, Suzuki, Yamaha eller vilken annan tillverkare som helst...

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag fastnar nog för den hojen jag inte ägt än hela tiden, så fort jag bytt/köpt en så börjar tankarna på nästa.
Än så länge så har jag nog bytt med tvåårsintervall förutom en Gixxer K6 som har fått stå ovanligt länge i garaget som banhoj/andrahoj.

Men jag har en svaghet för KTM SuperDuke, och iof även Triumph Tiger 955i som har en ovanlig motorkaraktär för att vara en "äventyrare".
Men varför inte en nyare Blade, Crossplane R1, RC8, Ducati 1198 eller varför inte en BMW 1000rr som leksak med läderpyjamas istället för K6:an.
Eller KTM Adventure istället för Tigern jag har nu, kanske en Ducati Monster, Triumph Speed Triple RS?

Nog enklare för mig att säga vilka jag inte vill ha, igen. :hihi

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...