Hur fastnade ni för erat märke? (mc)

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Många av oss har ju ett favoritmärke.

Jag har alltid varit svag för Suzuki, minns hur jag stod och dreglade över deras modeller på Motospeed i Västerås när jag var ung. (Särskilt Gsx-r modellerna)
Även om jag ägt hojar av dom andra tre japanska märkena också så har jag alltid hamnat tillbaka hos Suzuki igen.

Så hur är det med er andra som har ett favoritmärke? Hur kom det sig att det blev just det märket?

Min Gsxr 1000 -02 är nog den hojen jag gillat allra mest

IMG_20221024_203221_edit_7442901568134.jpg
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag äger å har ägt en till Kawasaki.
Dom har aldrig svikit mej. Klart Hondan var vettig men för klen 500cc
Suzuki har jag ägt som första tunga hoj. Den paja å fick besöka verkstaden. Klart jag gav bara 1100kr för den.
Så Kawasaki är nog mitt märke i hjärtat
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Första hojen var en Yamaha, sedan har det passerat diverse andra märken och en viss röd typ tar mest plats hemma nu, men jag har åter igen en Yamaha i stallet och det blir nog fler.
Jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag gillar dem.
Ska nog slänga ut Suckijuckin om det dyker upp en fin XS1100.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Yamaha har en särskild plats i mitt hjärta. Började min tvåhjuliga resa med Yamaha redan som mopedist med en Neos, sen blev det RD125, TZR125, DT125, RD350, R1... Har en risig gammal dt50 stående i ett hörn i ladan också, så av allt tvåhjuligt jag någonsin ägt så är de flesta Yamaha. Sen är jag svag för HD också, har alltid gillat custom och Harley är ju liksom den definierande utgåvan. Provade kawa storcustom ett tag men bytte snart upp mig till Harley och har aldrig ångrat det. Det är något speciellt helt enkelt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svag för tekniskt avancerade ingenjörsprodukter med egna lösningar och inte bara kostnadsoptimerade kopior, därför gillar jag BMW och Yamaha.

På bilsidan Saab och förstås Citroën.

Varför nöja sig med en vanlig hoj/bil?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tog körkortet 2020. Aldrig tänkt på mc innan eller olika märken. Grannens absoluta dröm var en Aprilia tuono v4 1100 factory. Så gick och köpte en sprillans dagen efter grannen berättade om hojen och har älskat den sen dess ;)
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Året var 1997, jag var 13 år och jag och min farbror och kollade på SM i RC-bil (1/8 buggy för den som undrar). Bredvid banan stod en Triumph Speed Triple eller kanske en föregångare till den. Jag blev hänförd av de dubbla strålkastarna.
Styvt 25 år senare köpte jag min egen Triumph, dock med kattögon. Återstår att se om jag förblir märket trogen!
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag är inte så märkesfixerad, gillar att prova olika hojar. Har alltid 2-4 hojar i rotation och byter 1-2 varje år.
Har haft 5 olika fabrikat senate 3 åren. ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ingen hoj är bra till allt. Bekvämaste långfärdshojen är inte kul varken på bana eller att sprätta grus på. Racehojarna går inte att använda till annat. Sporthojen är värdelös på dåliga vägar. Grushojarna är inget vidare på motorvägar.
Så har ett halvdussin olika märken till olika ändamål. Alla med sina fördelar och nackdelar.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Haft hojar av de flesta normala märkena.
Men i grund och botten blev man uppväxt på Yamaha PW80, DT50 och RD350 och senare Gen1 R1a. Fast nu var det länge sedan jag hade en Yamaha. Fast mycket möjligt att nästa blir en Tracer 900.
KTM är med lite varmt om hjärtat, men tyvärr så blir jag ofta besviken då jag fått skruva mycket även med nya :(.
Den hoj jag hittills tyckt vara mest mig var en 990 Superduke som jag köpte ny 2007 (Den enda som inte strulat en massa).
(Haft: 5 Yamaha, 2 Kawasaki, 1 Suzuki, 3 Triumph, 2 Aprilia, 5 KTM + några jag säkert glömt)
 
Last edited:

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Min kärlek till Honda började med att jag suktade efter en Honda MT50 när det närma sig moppe åldern. Sedan kom Farsan hem med en och den drömmen var fulländad. Strax efter det kom ju CBR:en som jag även suktade efter och 1998 tod jag MC kort och köpte en CBR919RR årsmodell 96. Sedan har det även blivit en 929:a samt nu en 954:a som är banhoj och suktar nu efter en CBR1000RR årsmodell 09-12 i banhoj utförande.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det började med att vi åkte till Sviestad som funkisar på SM. Det kan ha varit -93
I depån stod två Ducce 851/888 vet inte vilket.
Sedan dess är det kört…
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Aprilia RS 250 var ju nåt magiskt under 90talet, vilken best, vilken design, dominans på banan med Rossi i täten! (eller vem kan glömma Waldman i regnet!)
Sen när dom började göra 1000cc hojjar blev man ju inte direkt besviken, millen och RSVn sätter jag än idag som dom bästa vägracersarna man kan köpa.

Från mopparna upp till RSV4 värstingen tror jag inte dom nånsin gjort en kass eller ful hoj!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har avverkat det flesta märken, mellan crossar och sporthojar. Någon Kawa har jag aldrig ägt och det lär inte hända... Dock var min första lätta MC en Aprilia offroad, någon vän till pappa hade en "italiensk sportig 125" att säja och så blev det. Den såg mest ut som en DT125 men grym motor och med rätt däck hanterades den som en motard... Det gick åt två framdäck (21") per bakdäck p.g.a mycket tid på kurviga vägar. När Aprilia sedan släppte RSV Mille R var det första och enda gången jag "måste ha" en hoj och så blev det.

Nu är det mest crossbanan som lockar, men skall det. bli en sporthoj igen så blir det en apa.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Minns 1998 när jag såg R1:an live. Efter dess ingen återvändo. Alltid haft Yamma närmast hjärtat. Dock tycker jag Ducati Panigale är snyggaste hojen idag. Men gillar enkelheten och kvaliten hos Yamaha mer.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
RD500, såg den och fattade inte att en hoj kunde vara såå jävla häftig!

Hade RM125 cross och CB125 då, hade avverkat ett gäng moppar från jag var 13 så nu när man fick köra la)ligt så körde man ju såklart inte moppe . . .

Stod med en polare och det kommer en nyuttagen RD, första gången jag såg den, tittar på oss och plockar upp den på bakan och försvinner iväg. . . . sen var det kört!

Tog dock sju år innan jag hade en Yamaha, en rd350 då, hann gå igenom några Suzuki och Honda innan den, hade den bara några månader innan den stals och efter det så vart det båt till jag flyttade från närhet till vatten och köpte hoj igen 2006, då blev det en RD500 som står kvar i förrådet än. ?

Upptäckte ju att en modern sportis hade såå mycket mer att bjuda på så den har fått vila sen 2008 i princip, kommer väl ut när jag blir gammal. . . . om man nu blir det. . . .

Annars var RGn nästan lika intressant då den kom och idag hade den varit överlägset högst på listan med RDn en bra bit efter men känslor och förnuft hör ju sällan ihop så RD blev det så av nostalgiska skäl. ?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top