Hur återställer man en skitig/oxiderad motor?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Biltemas lysfotogen är lysande till kedjor, och rengöring på ingrodda ställen, på "blankare" ytor så tycker jag att 5-56 löser sista smutsen och blänker upp efter avtorkning. Finns en bra youtubesnutt där en kille går igenom en nedsmutsad cbr 900, men hittar inte på den nu förståss..
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Diesel som får stå och dra, gå sedan på med avfettning som spolas av med varmt vatten.
Just så har jag nu gjort och resultatet blir inte bättre än såhär. Som bilden avslöjar är cylindrarna mkt svårare att påverka än blocket. Någon som kan förutse hur ugnsrengöring skulle påverka cylindrarna...?

Hmmm, kanske Svinto på cylindrarna...?!
 

Bifogat

  • motor44.jpg
    motor44.jpg
    226.2 KB · Visningar: 159
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Just så har jag nu gjort och resultatet blir inte bättre än såhär. Som bilden avslöjar är cylindrarna mkt svårare att påverka än blocket. Någon som kan förutse hur ugnsrengöring skulle påverka cylindrarna...?

Hmmm, kanske Svinto på cylindrarna...?!

Klar förbättring från tidigare ändå!
Testa kanske tvålull som inte är lika grovt som svinto, eller kanske mässingborste? En sak som jag skulle prova försiktigt är fälgsyra eller fälgtvätt som det också kallas. Den bästa jag använt är Autorange wheel cleaner. Det är bra nyp i den men finns säkert likvärdigt på macken. De brukar innehålla oxalsyra och andra tillsatser som brukar få riktig jäkla skitiga fälgar att se som nya ut efter lite arbete. Men skrubba lär du få göra iaf. Nästa steg som garanterat funkar men som lär äta material är någon syra..
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Blästra med soda. Soda är vattenlösligt så det är bara att skölja av sen. Till och med skonsammare än glasblästring.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top