Hur återställer man en skitig/oxiderad motor?

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ungsrengöring. Typ Mr Muscle eller liknande (det SKA stå "rekommenderas EJ på aluminium på sprayflaskan). Fungerar asbra. Det är ganska aggressivt så låt det inte sitta för länge. Tar bort all oxid och alla oljor. Hittar du rätt märke behöver du knappt polera efteråt. Kostar en dryg tia på fulbutiker (ÖB, Lidl och invandraren på hörnet).

Det står så för att det angriper aluminium så det blir missfärgat, dvs helt svart.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Det står så för att det angriper aluminium så det blir missfärgat, dvs helt svart.

Ja, det angriper alu (lite beroende på legering) men min erfarenhet är att det blir som nytt. Var försiktig, men hittar du rätt är det helt överlägset. Undvik dock alltid "naturavfettning" på olackerad alu. Då det missfärgar (svart).
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01

Kommer gå åt kopiösa mängder (dyrt) och dunstar för fort, skulle väl vara om man får tag i det gratis.

Edit: kör med bensin som avfettning, billigt och fungerar garanterat, och en borste, dock inte stål.
 
Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Kommer gå åt kopiösa mängder (dyrt) och dunstar för fort, skulle väl vara om man får tag i det gratis.

Edit: kör med bensin som avfettning, billigt och fungerar garanterat, och en borste, dock inte stål.

Precis, bensin, fotogen, diesel mm fungerar bra som avfettning (ska man drälla är det asbra med avlopp med oljeavskiljare). Men vill man ett steg längre utan att polera så är ungsrengöring tricket. Tar desutom bort oxiden. Bör kanske inte lämnas på aslänge. Jag har dock aldrig misslyckats.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har renoverat några hundratal generatorer på 80-talet. Då skruvade vi isär dem, tvättade dem i tri (trikloretylen) och sedan glasblästrade vi aluminiumdelarna. Snyggare än glasblästrat går det fan inte att få aluminium. Problemet är att minsta fettfläck kommer att synas. Man kan ju lacka med en klarlack för att försegla men då tappar man en del av lystern tycker jag.
Tri är helt oöverträffat som rengöringsmedel men totalförbjudet nu. Var väl inte helt hälsosamt eller miljövänligt.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Om motorn är så skitig som det ser ut skulle jag glömma alla köpegrejer/burklevererade produkter, det blir för dyrt som sagts tidigare.
Vid behov köper jag en dunk diesel, dränker in motorn, och underhållspenslar den under ett par dagar tills allt släppt.
Blir jättefin fet och blank yta på lacken också :)

Har man olackad motor är det nu man kan överväga sprayburkar, soda etc för att få fram aluytan.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Eftersom det är precis det som kommer hända om man går på med högtryck på en oljig och skitig motor, en högtryckare tar inte skiten om du inte håller den nån cm ifrån.

Min blev ganska bra och jag höll den inte nån cm ifrån, jag bifogade även bilder på före efter. :)

Nyckelordet i mitt ursprungliga inlägg är hetvatten, inte högtryck. Jag förtydligar här med en bild så att ALLA kan förstå. ;)

 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Om motorn är så skitig som det ser ut skulle jag glömma alla köpegrejer/burklevererade produkter...
Verkar ligga något i det. Med vanlig köpe-avfettning och varmvatten (på gränsen till att man bränner händerna) får jag det här resultatet (se bilden). Blir inte bättre.

Cylindrarna och topplocket verkar vara av ett annat material eftersom skiten inte alls lossnar därifrån på samma sätt som från blocket.

...diesel, dränker in motorn, och underhållspenslar den under ett par dagar tills allt släppt. Blir jättefin fet och blank yta på lacken också :)
Så dieseln ska ligga på flera dagar? Sedan skölja bort bara?
 

Bifogat

  • motor_fore_efter.jpg
    motor_fore_efter.jpg
    93 KB · Visningar: 292
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Så dieseln ska ligga på flera dagar? Sedan skölja bort bara?

I svåra fall så...

Principen är att lika löser lika, den feta dieseln löser oljerester och annat fett som binder skiten på motorn.
Ofta väldans bra resultat med lite arbete. Det går att göra samma sak med Bräkleen men det går åt ett antal dyra burkar på det viset.

Oftast går det rätt fort att slabba på och gno lite med en diskborste, men sitter det jävulen är det bästa att hålla det indränkt över natten och sedan gå på't igen.
Sedan räcker det med en burk Bräkleen om man vill ha ren torr yta.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Här är en samling behandlingsmetoder som lämpar sig väl på de som använder högtryckstvätt på en motorcykel:

Diverse_torture_instruments.jpg

Eller om man väljer det gammeltestamentliga tillvägagångssättet:

55758.jpg
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ja, det låter som en ypperlig idé att blåsa in vatten genom alla tätningar etc som motorn har.

Kommer det in vatten förbi tätningarna så är det dags att byta dem.

Högtryckstvätt funkar ypperligt om människan bakom handtaget vet vilken planet han bor på...........
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Diesel som får stå och dra, gå sedan på med avfettning som spolas av med varmt vatten. Högtryck behövs inte om du använder varmvatten. Räcker gott med vattenslang med spolmunstycke som ger lite stråle.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Verkar ligga något i det. Med vanlig köpe-avfettning och varmvatten (på gränsen till att man bränner händerna) får jag det här resultatet (se bilden). Blir inte bättre.

Cylindrarna och topplocket verkar vara av ett annat material eftersom skiten inte alls lossnar därifrån på samma sätt som från blocket.

Så dieseln ska ligga på flera dagar? Sedan skölja bort bara?


Du "bränner" dig omkring 50 grader, alldeles för kallt för rengöring. :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Du "bränner" dig omkring 50 grader, alldeles för kallt för rengöring. :)
Nja, det där får du nog utveckla lite.

Vid vilken temperatur vattnet är ”tillräckligt” effektivt beror väl på vilka ämnen som vattnet ska lösa och vad dessa ämnen har för smält- och kokpunkt.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Nja, det där får du nog utveckla lite.

Vid vilken temperatur vattnet är ”tillräckligt” effektivt beror väl på vilka ämnen som vattnet ska lösa och vad dessa ämnen har för smält- och kokpunkt.

Fast i detta fallet kan vi väl vara överens om vad som ska rengöras, eller hur ;)
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Diesel har du för att lösa upp fettet. Avfettning för att fett och diesel lättare ska gå att spola bort. Varmt vatten för att värme gör olja och fett mer lättrunnet. Prova själv att hälla varmt ister i diskhon och låt det stelna. Spola sedan med kallt vatten och se om du får bort det. Prova sedan med varmt vatten och se om det går bättre.
50 gradigt vatten är bättre än 20 gradigt. 80 är bättre än 50. Själv kör jag med det varmvatten som kommer ur kranen. Hos mig 60-65 grader.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Gjorde själv precis rent min kolsvarta och geggiga kedja i fotogen. Skulle korta den och passade på att lägga den i fotogen över natten för att sedan borsta av den. Den ser som ny ut nu. Så fotogen/diesel, sedan borsta med diskborste lär göra susen.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top