Hur är alla sporthojar försäkrade?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
53år 3900kr Hel Hel i Trollhättan 2018 V4 Factory. Mycket överkomligt..
Jag slog på en nu, jag landade på 4500:- inkl SMC-rabatt på Svedea.
Till det kommer sen att det ska bort 20% rabatt till och sen flerhojsrabatten.
Så, jag torde väl landa på 3100:- om året för en Touno -17.

Det är ta-mig-tusan inte mycket, med tanke på vad man får.
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Hade min Suzuki GSXR1000 K7 halvförsäkrad för runt 400 kr/mån årsförsäkrad i TryggHansa. Är 50+
Råkade ut för en olycka förra året som demolerade hojen ganska brutalt så sålde den som reservdelshoj för 17K tror jag det va. Räknade ut att jag sparat ~30K på de 4.5 år jag ägt hojen att ha den halvförsäkrad.
Kan ha fått 45-50 Ksek för hojen om jag sålt den oskadad så det gick ung jämnt upp för mig med detta scenario
Nu har jag en Hayabusa 99 som jag betalar 2500 SEK om året helförsäkrat
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
LF mc-smart försäkring, dvs halvförsäkrad / helår 1720kr
Triumph TT600 - 01.
Hade en Zx9 1998 förra året och den var ännu billigare, ca 1100/år. Tyvärr så är det dessa typer av hojar som är ok att köra med i trafik, iaf för min plånbok.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Båda hojarna halvförsäkrade. Båda bilarna halvförsäkrade.
Helförsäkring skulle jag bara välja om något av fordonen var helt nytt.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag är 33 år och betalar 2000 för en R1 -98 och 3000 för en Triumph Daytona 675 -06 halvförsäkrade hos if. Får köpa en lite äldre hoj helt enkelt. Sporthojsdesign har ju bara gått utför sedan ca 2010 ändå :tummenupp Just nya R1an är ett tydligt exempel på det. Och sidokåpan och proportionerna på nyare Ducati Panigale :gnissla
 

Bifogat

  • 8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    561.3 KB · Visningar: 28
  • D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    720.7 KB · Visningar: 28

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Har alltid kört halv och avställningsbar och det har varit hanterbart, men nu är jag så gammal att jag kör hel året runt...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Känns som att du betalar ett högt pris för din försäkring, riskkund?
Jag har en gammal CBR1000RR från 2006 årsförsäkring, halvförsäkrad hos If för 4000 Kr / år. 60 år och storstad utan SMC medlemskap.
Jag betalade det dubbla tidigare innan jag sa upp försäkringen hos If, ett par veckor senare fick jag erbjudande om halvering av priset.
Nej, absolut inte, inga olyckor eller skadeärenden förutom 12 år sen då nån idiot välte och repade sönder min dåvarande MC, men den kostade då inte mer än 30 - 35 000. Är 40 och bor centralt i Västerås.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul med så många svar, men jag ser ändå inte riktigt hur jag ska lösa ägandet utan att känna mig helt förnedrad.
Kan ta lite förutsättningar och exempel. Jag själv är 34 år, bor i villa på landsbygden utanför en mindre stad i Östergötland. Haft hojkort sedan 2009.

Exempel 1:
Yamaha R1 årsmodell 2020
Helförsäkring: 2700kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 6000kr/mån efter 950kr rabatt
Halvförsäkring: 1500kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3200kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2400kr/mån

Exempet 2:
Suzuki GSXR1000 årsmodell 2018
Helförsäkring: 2500kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 5500kr/mån efter 900kr rabatt
Halvförsäkring: 1400kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3000kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2200kr/mån

Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt. Sedan är min förhoppning att få till lite bankörning för skojs skull, men där får jag väl forska vidare ännu djupare ifall det finns någon försäkring som kan täcka.
Exempel 1, Halvförsäkring 1500/mån = perfekt. Det är inte mycket pengar att snacka om. Sen kör du försiktigt och ser till att inte skrota.

Skrotar du den på landsväg ska man bara vara glad om man klarar sig utan allvarliga skador, hojen kan man skita i och spara ihop nya pengar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har min R6:a hos Folksam.
Som många skriver så var en inte välkommen hos Svedea, lite synd kan man tycka, men det är väl ett enkelt sätt från deras sida att hantera det, att välja bort hojtyper som statistiskt sett kostar mycket för dom.
Betalar 650kr/år avställd, och 1500kr/mån påställd (halvförsäkring).
Eftersom jag bara använder den några enstaka dagar per år så är det en bra lösning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har min R6:a hos Folksam.
Som många skriver så var en inte välkommen hos Svedea, lite synd kan man tycka, men det är väl ett enkelt sätt från deras sida att hantera det, att välja bort hojtyper som statistiskt sett kostar mycket för dom.
Betalar 650kr/år avställd, och 1500kr/mån påställd (halvförsäkring).
Eftersom jag bara använder den några enstaka dagar per år så är det en bra lösning.
Ett tag hade de någon säljfirma som ringde varje år och frågade om man inte ville ha fler försäkringar hos dem. Jovisst! Sedan när man började rabbla upp alla fordon så blev säljaren alltid lite besviken för ingen av dem gick att försäkra.. Jag bad säljaren att hälsa cheferna att jag gärna skulle försäkra allt med dem, bara de ville ha mig som kund på dem.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ett tag hade de någon säljfirma som ringde varje år och frågade om man inte ville ha fler försäkringar hos dem. Jovisst! Sedan när man började rabbla upp alla fordon så blev säljaren alltid lite besviken för ingen av dem gick att försäkra.. Jag bad säljaren att hälsa cheferna att jag gärna skulle försäkra allt med dem, bara de ville ha mig som kund på dem.
Exakt samma här. Svedea ringer varje år det är dax att förnya försäkring på min R1250GSA.
Jag säger att det låter bra och frågar vad jag får för pris på min ZX6R jag kan flytta till dom.
Där dör det samtalet.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Kul med så många svar, men jag ser ändå inte riktigt hur jag ska lösa ägandet utan att känna mig helt förnedrad.
Kan ta lite förutsättningar och exempel. Jag själv är 34 år, bor i villa på landsbygden utanför en mindre stad i Östergötland. Haft hojkort sedan 2009.

Exempel 1:
Yamaha R1 årsmodell 2020
Helförsäkring: 2700kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 6000kr/mån efter 950kr rabatt
Halvförsäkring: 1500kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3200kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2400kr/mån

Exempet 2:
Suzuki GSXR1000 årsmodell 2018
Helförsäkring: 2500kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 5500kr/mån efter 900kr rabatt
Halvförsäkring: 1400kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3000kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2200kr/mån

Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt. Sedan är min förhoppning att få till lite bankörning för skojs skull, men där får jag väl forska vidare ännu djupare ifall det finns någon försäkring som kan täcka.
22 års modell R1,
Körkort sen -93 för hoj. Har aldrig använt mig av försäkringen pga olycka/ skada. Är 50+ och bor i en småstad, förvarar hojen i låst garage etc.
Högst förvånad över att inte de stora mc försäkrarna ens erbjuder nån premie.
Så, ca 2800:-/ mån när den är påställd. ( Förra säsongen i alla fall) Daglig körning, och åtminstone en första bandag är jag anmäld på i år. Skaffat crashkåpor. Märkligt att inte kunna försäkra hojen hos de jag haft förra gamla hojen hos.
Föga hjälp för dig, men skönt att se att jag inte är ensam som funderar / ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Exakt samma här. Svedea ringer varje år det är dax att förnya försäkring på min R1250GSA.
Jag säger att det låter bra och frågar vad jag får för pris på min ZX6R jag kan flytta till dom.
Där dör det samtalet.
De ringde mig nyligen och jag frågade också på några reg-nummer han hittade! :crash
När han sa att det var en SuperSportHoj hänvisade jag till ett forum där tongivande medlemmar klargjort att så inte är fallet. :hihi
Och frågade om han tyckte det var lämpligt att stödja ett försäkringsbolag som inte vill försäkra alla mina fordon? :rofl
Det blev dålig stämning! :banana:fyllisar
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Fick en glad överaskning när jag ställde på firebladen (SC57) förra veckan. IF hade sänkt priset med typ 80%. Så det blev en årsförsäkring/hel för 3200kr. Billigare än min Africa Twin. ?
Förra året tror jag att jag betalade typ 900/månad för bara trafik.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
De ringde mig nyligen och jag frågade också på några reg-nummer han hittade! :crash
När han sa att det var en SuperSportHoj hänvisade jag till ett forum där tongivande medlemmar klargjort att så inte är fallet. :hihi
Och frågade om han tyckte det var lämpligt att stödja ett försäkringsbolag som inte vill försäkra alla mina fordon? :rofl
Det blev dålig stämning! :banana:fyllisar
Känner så igen det där, hela situationen blir pinsam då det inte känns särskilt rationellt när man borrar sej ner i fakta...
De vill ju hemskt gärna ha mina pengar och det faktum att jag under 59år använt försäkring EN gång...

Så av princip har jag hållit samma linje som du.
Det är inte bara de som ska vara nöjda.
Antingen försäkrar de allt (och det är en ansenlig del) och får mej att känna mej nöjd med hela dealen eller så kan de dra åt helvete..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fick en glad överaskning när jag ställde på firebladen (SC57) förra veckan. IF hade sänkt priset med typ 80%. Så det blev en årsförsäkring/hel för 3200kr. Billigare än min Africa Twin. ?
Förra året tror jag att jag betalade typ 900/månad för bara trafik.
Tack för tipset, har faktiskt tänkt på att byta från trygg hansa som efter tillräckligt många år har börjat gå från smyghöjning till märkbara höjningar.
IF verkar ok och är nog är det enda bolag jag inte varit kund hos hittills.. ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tack för tipset, har faktiskt tänkt på att byta från trygg hansa som efter tillräckligt många år har börjat gå från smyghöjning till märkbara höjningar.
IF verkar ok och är nog är det enda bolag jag inte varit kund hos hittills.. ?
Ja, absolut värt att kolla!

Fast jag såg på försäkringsbrevet att det intevar en cbr1000rr jag hade, utan en cbr1000/? ?
FF3C68E2-7F82-4B30-A53B-76001069909E.jpeg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top