Hur är alla sporthojar försäkrade?

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Hej,
Jag vet att de är finns massor av liknande frågeställningar, men förutsättningarna förändras ju årligen så jag måste försöka hitta några svar.

Nu närmar sig våren och jag är på jakt efter ny hoj och fastnat lite i sporthojsträsket, men det är ju nära på omöjligt att hitta försäkring som är i närheten av rimlig.
Däremot finns det ju mängder av sporthojar i literklassen ute på vägarna, på blocket och hos återförsäljarna så det måste ju finnas ett sätt att lösa ägandet av sådan hoj. Alla kan väl inte köra utan försäkring?

Förra året ägde jag en en KTM 1290 Superduke R från 2021. Det var en mycket potent hoj och kostade mig 10000kr/år helförsäkrad vilket ändå var okej.

Min fråga är alltså, hur försäkrar ni era GSXR1000 eller R1or?
Gäller det bara att ha väldigt mycket pengar, eller har jag missat något?

mvh
Cunt!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Avställningsbar försäkring, och kör med de andra hojarna mer än gixxern.
 

Raderad medlem 61114

Guest
De jag känner som har dessa hojar har mycket pengar och/eller prioriterar hoj. Alternativt avställningsbar försäkring, men det blir både svårare och dyrare för varje år känns det som.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har alltid kört endast trafikförsäkring, även på fabriksny bil. Har under mina 30 år som fordonsägare aldrig haft reparationskostnader över 500:- Nu kör jag tönt-mc som kostar 1600:- per år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trafikförsäkring är ju ofta inte orimligt dyrt. Och köper du en äldre sporthoj (typ GSX-R 600, ZX-6R(?) eller R6 ) utan ABS och alla former av elektronik sladdkontroll, display istället för varvräknare och hastighetsmätare så behöver man inte vara elektronikexpert/förmögen för att kunna reparera.
Bara allmänt bra på att mecka gamla motorer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trafikförsäkring är ju ofta inte orimligt dyrt. Och köper du en äldre sporthoj (typ GSX-R 600, ZX-6R(?) eller R6 ) utan ABS och alla former av elektronik sladdkontroll, display istället för varvräknare och hastighetsmätare så behöver man inte vara elektronikexpert/förmögen för att kunna reparera.
Bara allmänt bra på att mecka gamla motorer.
Då snackar vi ju nästan 80-tal, för sent 90-tal började det bli ecu, gott om sensorer för motorstyrning, elektriska mätare osv. För även dom till synes analoga mätarna styrdes av elektroniska impulser, inte vajer. Och det är inte grejer man lagar hemma i garaget hur enkelt som helst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då snackar vi ju nästan 80-tal, för sent 90-tal började det bli ecu, gott om sensorer för motorstyrning, elektriska mätare osv. För även dom till synes analoga mätarna styrdes av elektroniska impulser, inte vajer. Och det är inte grejer man lagar hemma i garaget hur enkelt som helst.
Ja det är väl olika. Tycker det gått bra ta hand om SV650S, Sprint RS och GSX1300R.
En kompis hade en GSX-R600 2016 utan ABS.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Körde R1 sex år halvförsäkrat och sparade in drygt 50k på det. Första året 2016 kostade den 10k hel/hel som helt ny på LF vilket var ok men andra året dubblades premien och därefter blev det halv-försäkring
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Var gammal som ett antal av oss 50+o en del 60+
Ja det vette fan blir 47 om en vecka och bor i skogen en gixxer 1000 ligger på 2200 i månaden nu om den är nyare än -17 det är året runt en avställningsbar är dyrare och då har jag ändå haft hojkortet sen -94 och inte kostat nån inlösen eller vagnskadegrej genom åren .
Förr har jag alltid kört halv men idag är det för mycket pengar i en ny hoj för att det ska locka så en tuono är nog det vettigaste med vettig premie idag
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja det är väl olika. Tycker det gått bra ta hand om SV650S, Sprint RS och GSX1300R.
En kompis hade en GSX-R600 2016 utan ABS.
Jag har inte haft några problem att ta hand om mina hojar heller, inte ens min BMW som har massor med elektronik, inklusive elektroniskt styrd fjädring. Men tackar en ic-krets eller givare för sig är det fortfarande inget man lagar, man byter. Har man riktig tur så måste den nya komponenten kodas med befintliga, det kan också vara klurigt. Kolla tex bara på alla som får problem med tändlåset eller tappar bort nycklarna och måste byta ut allt möjligt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har alltid kört endast trafikförsäkring, även på fabriksny bil. Har under mina 30 år som fordonsägare aldrig haft reparationskostnader över 500:- Nu kör jag tönt-mc som kostar 1600:- per år.
Önskar jag delade din upplevelse.

Min trafikförsäkrade bil hade jag ett försök till inbrott med åverkan, ett inbrott samt ett stöldförsök med mycket åverkan. Jag utsattes också för en smitningsolycka. Pengarna var väl en sak, men för mig som skruvade allt själv kändes det så tungt och onödigt att jag till slut helt tappade suget och sålde bilen alldeles för billigt, det var den billigare trafikförsäkringen inte värd.

Mina hojar har jag haft halvförsäkrade från bolag som involverat skydd även vid stöldförsök. Prisskillnaden mellan halv- och trafik har dessutom varit försumbar.

Tur för mig att jag valde det, för Hondan utsattes för ett stöldförsök med mycket åverkan. Fick byta styrkrona, frontkåpa, lås och kopplingswire. Tanken fick en buckla tryckas ut på och den behövde lackeras om.
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Kul med så många svar, men jag ser ändå inte riktigt hur jag ska lösa ägandet utan att känna mig helt förnedrad.
Kan ta lite förutsättningar och exempel. Jag själv är 34 år, bor i villa på landsbygden utanför en mindre stad i Östergötland. Haft hojkort sedan 2009.

Exempel 1:
Yamaha R1 årsmodell 2020
Helförsäkring: 2700kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 6000kr/mån efter 950kr rabatt
Halvförsäkring: 1500kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3200kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2400kr/mån

Exempet 2:
Suzuki GSXR1000 årsmodell 2018
Helförsäkring: 2500kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 5500kr/mån efter 900kr rabatt
Halvförsäkring: 1400kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3000kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2200kr/mån

Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt. Sedan är min förhoppning att få till lite bankörning för skojs skull, men där får jag väl forska vidare ännu djupare ifall det finns någon försäkring som kan täcka.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Pendla med en annan hoj och ha sporthoj enbart när du vill ha kul. Det kommer kännas mer speciellt att ta fram den om du inte använder den varje dag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du kommer inte lösa det här billigt utan att göra avkall på något. Jag är drygt 30 och bor i storstad. Sporthoj går bort helt pga försäkringen. Det blev en tuono istället. Jag hade en ninja h2 som var hyfsat billig att försäkra men alla riktiga sporthojar är snordyra.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
59år och CB1000R i villa och garage i förort till Göteborg, helårsförsäkring och halvförsäkring 8k/år
Vill ha en redig sporthoj a la Tuono V4 men svindyrt
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top