HONDA VFR 800, vad tänka på?

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
929
Hej!
Jag har velat fram och tillbaka vad det gäller bågeköp. Att jag ska byta hoj är det inget snack om, men frågan vilken jag ska köpa har varit värre. Men nu lutar allt åt VFR 800. Jag har inte varit och kollat på någon än, men ska iväg nu i veckan är det tänkt.

Hur som helst, vad ska jag kolla efter? Är någon årsmodell att föredra, finns det några typiska fel? Hur sitter man på den som kort (167cm), måste jag hänga över tanken eller fungerar VFR:n med korta förare. 805 mm sadelhöjd, men det brukar inte säga så mycket, hur upplevs sadelhöjden i praktiken? Som exempel kan jag nämna RF900 fungerar bra för mig medan TL1000 känns för hög, och TDM 850 där emellan. Ni som har provat VFR:n och någon av de jag nämnde får jättegärna göra en jämförelse.

Är det en hoj man tröttnar snabbt på, känns den tung och sävlig eller smidig, och är motorn tillräckligt pigg?
Och vad ska jag betala (mellan tummen och pekfingret)?

Mycket tacksam för alla svar!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hur ny? Jag skulle vilja rekommendera en VFR750 istället, RC36:an som såldes 94-97. Den är mindre och lättare.
VFR är väl en av de pålitligaste och tåligaste konstruktionerna, väldigt få fel och många har rullat många mil. Så undvik bara de som är för taffligt hemmatrimmade så är det nog säkert. Stora service:n är relativt dyr, värt att tänka på kanske?
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Håller med FireSalle! :tummenupp

Om du nu PROMT ska ha 800:an så ta ingen före -02. Min åsikt är att de tidigare är för fula helt enkelt. De första är även lite stingsliga vad det gäller insprutningen osv. Jag tycker de liksom rycker lite..men det kanske bara var på dem jag provkört.

Körmässigt så ska man inte förvänta sig en kvickstyrd 600:a, men heller inget tungstyrt motorvägslok. Man får jobba lite mera med kroppen och brottas med en hel del vikt...men det är många gånger halva körglädjen. Underbar hoj till att toura längre sträckor med. Förmånlig försäkring via honda (IF) så länge hojen är svensksåld eller märkesbesiktigad.

Kan tyvärr inte hjälpa till mera än så på 800:a modellerna.

//KaliZ

EDIT: Skrev fel.. -02 ska de vara... rackarns vad petiga ni var då!!!! :huvet
 
Last edited:

Sgt Liberia

Guest
Håller med FireSalle! :tummenupp

Om du nu PROMT ska ha 800:an så ta ingen före -03. Min åsikt är att de tidigare är för fula helt enkelt....

//KaliZ

Jag trodde att Honda VFR800 från 2002 fram till 2006 såg precis likadana ut? Vad är det som skiljer årsmodellerna ifrån?
 

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
929
Ja det undrar jag med! Någon som vet vad som hänt från år till år??? Och har alla VFR:er V-tec från 2002 och framåt. Vad skiljer Interceptor från icke Interceptor? Mycket jag inte vet tydligen...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag är på G att byta min VFR 800 Fi -98 till en VFR 800FA -06.
Sånt gör man inte om man inte är toknöjd med det man kört innan!

Gällande VTEC så fick och får det mycket kritik på de tidiga modellerna då alla 4 ventilerna öppnade på 7000 varv vilket gav ett ryck. 7000 rpm är precis mitt i varvtalsområdet där VFR:en går bäst när man kör inspirerat så det stör att få en on/off effekt precis här. Denna kritik har Honda tagit åt sig och förändrat VTEC lösningen så systemet är nu både varvtals- och oljetrycksstyrt, skall enligt uppgift vara en "mjukare" lösning.

VFR:en är skottsäker! Finns väl bara en sak att varna för och det är laddningsregulatorn som kan packa ihop. En ny, Honda orginal (yeah right, precis som om Honda skulle tillverka såna) går på 3000+ kr medan en "pirat" kostar runt 1300 kr ( http://www.electrexworld.co.uk )

Stora servicen är rätt dyr om man nu måste justera ventilerna (vilket kanske inte alls är nödvändigt). Har hört om VFR:er som gått 15 000 mil utan ventiljusteringar.

Kan nog säga att Viffern är den bästa kompromissen man kan äga, har tagit min RR licens med den, kört semesterturer med packning, kört med och utan passagerare och den funkar till allt. Du skall dock inte förvänta dig att det är en renodlad sporthoj för det är det inte. Ca: 100 hk ger dock en hyffsad prestanda.

Priser... tja, kolla blocket.se så får du se vad folk begär. :)
Själv vill jag ha 46 000 kr för min i en privataffär.

Sen är det ju EN sak till... ljudet... mmmmmmm... V4:an och ett bra slipon skickar rysningar längst ryggraden, vet att det ligger en ljudfil någonstans här på SH.

Lite VFR trådar:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=70611
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104217
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=144758
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min kompis är relativt kort och trivs bra på sin VFR800 -04 eller om det var -05.
Fin hoj som inte är bäst på något är min åsikt. Jag gillar den inte så värst, då främst motorn/växellådan, den känns som en gammal konstruktion om jag jämför med min busa som är äldre! Svårt och sätta fingret på precis vad det är, men det känns tydligt om man kör den ena och byter till den andra.
Inte världens bästa förklaring kanske.
Hade jag kört touring hade jag köpt en Pan European, FJR 1300 eller liknande hoj. Mer motor och bekvämare.
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Köpte precis min första hojj. Har inte hunnit köra den så mycket, men jag känner att jag gjort ett bra köp. Har bara kört lite på kalla vintervägar, så där kan jag itne ge dig så mycket info. Dock hade min gått precis 6000 mil. Gav 42 000 för den, privat. En av de finaste jag kollat på (tror detta var sjunde exet jag kikade). har fått höra att det var bra pris, dock var den mycket "egenservad" av senaste ägaren.. något som drar ner priset.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Min svärfars gamla VFR 800 är till salu på West-Bike. Låga mil och välskött, slipon och rensad katalysator (blev avsevärt piggare efter tömning av kat)
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Min förra hoj var en VFR800 -01 och jag kände mig hemma på den direkt trots mina 171cm och det faktum att det var min första hoj. Ville egentligen ha en billigare och enklare första hoj men VFR'en var anledningen till att jag kom in i MC svängen, hade drömt läänge om den pärlvita VFR från -86 fast då hade jag inte en suck till chans att ha råd med hoj. Så när jag såg en billig med färskt kort i handen gick det inte att låta bli - inte varje dag man får realisera en 15-årig dröm. Hade den från 2001 till 2006. Jag kunde inte få ner bägge fötter platt, eller jo, om jag sträckte på mig men det var obekvämt o såg nog lite kul ut :). Blev snabbt en jävel på krypkörning, behövde dessutom aldrig mer än en fot stadigt nere vid rödljusen. VFR'ar fram till 2001 har den där speciella kuggdriva vinet från camsen, efter 2002 blev det helt annan stuk på den. Det sägs vara den sista versionen av VFR'en, ska tydligen läggas ner i år eller var det nästa år. Tvivlar på att du blir besviken oavsett vilken du väljer :tummenupp
 

Sgt Liberia

Guest
Någon som kan lista de färger som släppts på VFR:en i europe från år till år?

2002: ?
2003: ?
2004: ?
2005: ?
2006: ?
2007: ?
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top