VFR 800 eller VFR 800 V-TEC

KT skrev:
Fördelar eller nackdelar om denna cykel.
En kusin som undrar......
Nackdelar....??????
Förstår inte ens frågan... :va
Fördelar:
En otroligt driftsäker hoj som är bra till allt men inte bäst på något utom möjligen just driftsäkerheten.

Dessutom... en VFR med Slip On låter najs och enkelsvingen ger den ett "rejsigt" utseende!
Be honom leta upp BIKE:s alla reportage om VFR så får ni alla svar ni behöver.
 
Välj en VFR utan V-Tec. Sadeln är stenhård, känns lite understyrd och när V-tec:en hugger i rycker det till utav helvete. Jobbigt när man ligger och försöker hålla jämn fart i 165.... Kul till en början förstås men jag gillar den inte. Dessutom lät dom gamla MYCKET goare med drev-drivna kammar. MYYYYCKET goare. V-Tec har en tyst kedja. + slipon är svindyrt till V-Tec...

Nackdelar med en Honda VFR?

Enda nackdelen jag kan komma på är att jag har ingen sådan... :tungan
 
Jag gillar gången och ljudet väldigt mycket. VTEC märker man inte av mer än att den tuggar i vid ett visst varvtal, så spelar inte det nån roll om man tar den nyare modellen eller den äldre så skulle jag nog välja den äldre. Jag tycker den är väldigt bekväm å köra, mig passade den som en hanske direkt jag satt mig på den för första gången, och den känslan har hållit i sig på de VFR jag provat.

Är det sporttouring man söker tycker jag det är ett givet val. Som sagt tidigare, inte bäst på något men bra på allt. Den bästa hoj jag provat "i totalen".

BTW nån som sett någe siffror på en rejält uppskrämd VFR?
 
Hej, här är vad jag har snappat upp efter många års åkande och flera års pratande/surfande på diverse VFR sajter:

Dom som har Vtec tycker det är bra och dom som inte har Vtec tycker inte att det är bra - det kan väl i så fall inte vara något stort problem. Vissa trix finns att mildra påslaget vid 6500 varv (tror jag att det var) bl a K&N filter...
Senare modeller av VFR är tyngre och mindre sportiga (kanske) men den allmänna åsikten är att eftersom dom har bättre fjädring så åker dom ändå ifrån de tidigare versionerna även när det svänger.
Motorerna är utan problem på alla modeller, (om dom är servade, och oftast även om dom inte är det).
Dom saker som går sönder på hojen är likriktaren och styrlagret....... sen har jag nog inte hört mycket mer (och jag har läst det mesta) det finns alltid enstaka hojar med udda problem, men dom är väldigt få.
Fjädringskomponenterna är inte fullt justerbara och många byter (jag har Wilbers bak på min 94:a och Wilbers fjädrar fram = stor skillnad). Vissa byter innanmätet i framgafflarna (vissa CBR600 modellers grejor passar direkt)för att få returdämpning fram. Vissa stoppar i sk "gold valves" från Traxxion (är det väl?) och får framgaffeln sportigare shimsad samt en styvare fjäder (original på VFRen har ca 0.7 som fjäderkonstant men dämpargurusarna rekomenderar ca 0.9 för lite sportigare körning) vissa byter till en lite tjockare gaffelolja och blir nöjda på det viset.
Det är inte trimmarens dröm, det finns inte så mycket "aftermarket" trimgrejor att köpa, bortsett från Big Bore kit (750 blir 840, jag minns inte vad 800 blir) från TTS eller Dynamohumm (samma kit). 800 är egentligen 782 och 750 egentligen 738 så så hemskt stor volymsskillnad är det inte original. Att det inte är en rad 4:a är inte så bra när man skall trimma - det är dubbelt så många kammar och alla kan inte borra dom. Men det V4:an ger ju en särskild känsla i motorn och ett härligt ljud - om man byter till en öppnare burk. Toppen är ganska bra original så det finns inte så mycket att hämta där heller genom portning (vad jag har hört).

Om jag skulle köpa ny idag så blev det en 800 utan Vtec. Sedan skulle jag byta delar av fjädringskomponenterna och bara köra utan problem.

Här är några bra sajter: http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/ och http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php

Här är en uppskrämd och lättad VFR750 118 hästar på bakhjulet.
 
OlleR skrev:
Jag gillar gången och ljudet väldigt mycket. VTEC märker man inte av mer än att den tuggar i vid ett visst varvtal, så spelar inte det nån roll om man tar den nyare modellen eller den äldre så skulle jag nog välja den äldre. Jag tycker den är väldigt bekväm å köra, mig passade den som en hanske direkt jag satt mig på den för första gången, och den känslan har hållit i sig på de VFR jag provat.

Är det sporttouring man söker tycker jag det är ett givet val. Som sagt tidigare, inte bäst på något men bra på allt. Den bästa hoj jag provat "i totalen".

BTW nån som sett någe siffror på en rejält uppskrämd VFR?

ca 180 Bakhjulshästar vid vad var det nu 14200 eller nåt.

(RC 45) :lol

Trimma en VFR800? Neejneeeejneeeeeejjj. Våldtäkt! Dom är perfekt redan :yoparty
 
tja...

ingen som känner till vfr 800 -98 delar? :va

söker: lyse fram/blinkers bak&fram/baklykta
höger/vänster kåpa
underkåpa
kåpställning
inneskärm

ngn som vet ngt.....pm:a mig så vore jag tacksam :tummenupp
 
Att byta till ett slipon ger nästan bara trevligare ljud. Tömmer man däremot katalysatorn på innehåll så blir det bättre klipp..
 
KT skrev:
Fördelar eller nackdelar om denna cykel.
En kusin som undrar......
Hade 800 innan aprilian var mycket nöjd , en otroligt bra hoj men saknar personlighet.
har aldrig hört om driftsstörningar men enkelsvingen kan glappa upp i hjullagret.
Vtec har egentligen inte mycket mer att erbjuda tycker jag dessutom klart fulare, jag skulle satsa på en 800 utan vtec
 
hade 800 vtec -2002, men försäkringen blev för hög, åkte 100mil nonstop sthlm-kalix med en sådan, var en helt otroligt fin hoj,,
jag tyckte att det var en sporttouring hoj med tyngden på sport,
gas rycket som sker vid runt 7000varv är skitkul i början,
efter ett tag så vänjer man sig att inte ligga just vid det varvtalet då den går på alla ventiler,

rekomenderar starkt VFR vtec(för den som har råd med försäkringen fklass 7 :mad: )

en negativ sak iof, Battlax bt020 däcket fram,var nog det sämsta skiten som levererats på en hoj
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top