Honda cbr 600 f2 tomgång

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
ja... tycker dock att den går lite oroligt på vägen under 3000 varv
 

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
Historik om hojen...den förra ägaren hade inte kört hojen sedan förra sommaren...gammal soppa i den. Den ville inte starta efter regn efter att jag köpt den. verkade som om det blev överslag någonstans så jag sprejade cdi boxen med 2-26 o andra kablar sen startade den utan problem....
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Det blir bättre...

Då skulle jag faktiskt vilja slå ett slag för att köpa en ny originalspännare (automatisk). En manuell är inte helt enkel att ställa in. En ny originalspännare kostar någon hundralapp till, men den kan du montera och glömma bort i x antal tusen mil. En manuell är just det. Den måste justeras med jämna mellanrum. Har och har haft båda varianterna. Men känner du du dig säker på handhavandet så är en manuell billigare och håller hojens livslängd.
 

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
Då skulle jag faktiskt vilja slå ett slag för att köpa en ny originalspännare (automatisk). En manuell är inte helt enkel att ställa in. En ny originalspännare kostar någon hundralapp till, men den kan du montera och glömma bort i x antal tusen mil. En manuell är just det. Den måste justeras med jämna mellanrum. Har och har haft båda varianterna. Men känner du du dig säker på handhavandet så är en manuell billigare och håller hojens livslängd.

Har du något tips på var jag får tag på en automatisk orginalspännare?
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
En del tar ut den och rengör ordentligt. Tydligen kan smuts få den att fallera. Har dock inte testat själv än...
 

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
En del tar ut den och rengör ordentligt. Tydligen kan smuts få den att fallera. Har dock inte testat själv än...


TAck för samtliga tips och svar...hoppas era svar inte är gissningar utan baserat på erfarenhet eller kunskap om ljudet på motorn...
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
TAck för samtliga tips och svar...hoppas era svar inte är gissningar utan baserat på erfarenhet eller kunskap om ljudet på motorn...

Det händer att kamkedjan har sträckts ut såpass att sträckaren inte räcker till även om du byter till en ny. Jag har bytt sträckare flera gånger utan att rasslet från kamkedjan försvunnit.

Men OM du vill prova att byta är det inte fel att ställa motorn i TDC så du vet var du är OM kamkedjan skulle rappa över när du tar loss sträckaren. Det har aldrig hänt mig, dock.

Så det är inte alls säkert att det försvinner, men det är tydligen inte hela världen om den låter så också.
Jag köpte en manuell för två år sen och jag har inte orkat sätta dit den än.
 

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
Så det är inte alls säkert att det försvinner, men det är tydligen inte hela världen om den låter så också.
Jag köpte en manuell för två år sen och jag har inte orkat sätta dit den än.
Så egfentligen är motorljudet inget problem? och att för att få bort den smått ojämna tomgången är ett byte av tändstift att rekommendera?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Så egfentligen är motorljudet inget problem? och att för att få bort den smått ojämna tomgången är ett byte av tändstift att rekommendera?

Rasslet i sig är väl inget problem, men en lös kedja som inte åtgärdas kan gå av vid abrupt påslag, eller mer troligt, kugga över. Oftast vid avslag från höga varv.

Byta stift är väl aldrig fel, men en synkning av förgasarna ger underbar tomgång och fint gassvar. Min lät länge som den gick på tre burkar och jag blev tvungen att vrida upp tomgången vid varje kallstart. En synkning med vakuumklockor löste detta galant. Nu spinner hon som en katt. :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top