Hojresor och Corona....?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tycker det är lite svår att tyda alla undantag och regler.
Men som jag har förstått det så får man inte resa in som turist från orange/röda områden.
Ska du in och jobba eller något av dom andra undantagen, då behöver du inte sitta i karantän om du är fullvaccinerad.
Så man kan säga att det är kört för oss från och med måndag, och nästa uppdatering är ju en vecka senare.
Men mysko att dom inte håller EU:s linje, i den kartan är ju hela Sverige orange?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker det är lite svår att tyda alla undantag och regler.
Men som jag har förstått det så får man inte resa in som turist från orange/röda områden.
Ska du in och jobba eller något av dom andra undantagen, då behöver du inte sitta i karantän om du är fullvaccinerad.
Så man kan säga att det är kört för oss från och med måndag, och nästa uppdatering är ju en vecka senare.
Men mysko att dom inte håller EU:s linje, i den kartan är ju hela Sverige orange?
Får inte helvaxxade fortfarande resa in?
Ja, lite lätt rörigt är det :3freak
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du har rätt, med cerifikatet ska det vara ok, enligt en officiell sida:

Coronacert_Norge.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Fullvaccinerad ska ha frittillträde, som jag fattat det. Lär visa sig, drar mot Norge på Söndag igen, men korsar nog inte gränsen förrens måndag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske inte har direkt med Coronan att göra men en bieffekt av det.

Norrmännen vallfärdar in i Sverige för att shoppa loss innan nya reglerna på måndag med Lååånga köer som resultat.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Från och med i dag, 12 augusti, kan den som varit sjuk i covid-19 ansöka om ett så kallat tillfrisknandebevis.
För att få beviset finns vissa kriterier, bland annat att det måste ha gått minst elva dagar sedan det första positiva testet. som dessutom måste ha journalförts.
Förutom ett vaccinationsbevis kan den som vill resa utomlands även visa upp ett negativt testresultat. Mer om bevisen går att läsa på E-hälsomyndighetens hemsida."
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi kollade dessa för att veta det senaste för gränspassage.

Nu såg jag på finsk tv att smittan gått upp. Fotbollsanhängare tog med sig det hem från St Petersburg sades det. Sedan kom ett inslag som handlade om smittspridningen i UK som ökat när det blev tillåtet att kolla på fotboll på puben.
Slutsats. Fotboll ökar smittan! Undvik fotboll! Siffror visar! :fakta:crash

Ingen statistik visar att motorcyklister som kör SportHoj smittar. Därför undviker jag fotboll och kör SportHoj för hjälpa till att minska smittan! :fakta :tungan
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vi kollade dessa för att veta det senaste för gränspassage.

Nu såg jag på finsk tv att smittan gått upp. Fotbollsanhängare tog med sig det hem från St Petersburg sades det. Sedan kom ett inslag som handlade om smittspridningen i UK som ökat när det blev tillåtet att kolla på fotboll på puben.
Slutsats. Fotboll ökar smittan! Undvik fotboll! Siffror visar! :fakta:crash

Ingen statistik visar att motorcyklister som kör SportHoj smittar. Därför undviker jag fotboll och kör SportHoj för hjälpa till att minska smittan!:fakta :tungan
Ligger något i vad du säger. Vi har med min grupp hunnit med Gotland och Estland med Narva. Imorgon drar vi ett stort gäng till Åland köra hela helgen och sen på tur är Kaliningrad. Ingen i gruppen kommit hem med något skit så detta med hojåka funkar verkligen om man vill undvika Covid som du nämner ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Norge ändrar på måndag igen:

"På fredagen uppdaterade norska staten sina inreseregler gällande flera svenska regioner efter en ökad smittspridning. Det innebär att bara fullvaccinerade personer eller personer som haft en bekräftad covidinfektion under de senaste sex månaderna är välkomna över gränsen från regionerna Värmland, Jämtland, Södermanland, Uppsala, och Västerbotten utan krav på karantän."

Värmland klagar på att de drabbas för att 106+ personer smittats på en tantra-festival nyligen.
"...tycker att arrangörerna kunde ha tänkt efter innan de höll en tantrafestival för ovaccinerade"

Well...vill ovaccinerat folk ligga runt på en festival kanske ett gränslän, som livnär sig på gränshandel med Norge, inte är ett så genomtänkt ställe att hålla det på ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Passerade idag gränsen till Finland och Norge.
Och det verkar som att man ska vara fullvaccinerad för att slippa frågetecken och problem.
Sedan kan man köra SportHoj, GrusHoj eller MopÄd, men ha corona-certifikatet tillgängligt, så går det smidigt ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Passerade idag gränsen till Finland och Norge.
Och det verkar som att man ska vara fullvaccinerad för att slippa frågetecken och problem.
Sedan kan man köra SportHoj, GrusHoj eller MopÄd, men ha corona-certifikatet tillgängligt, så går det smidigt ?

Ja, vid gränspassagerna i norr är det inga problem med Coronapasset. De har heller inte samma mängd fordon som söderut mot Norge så köerna var obefintliga de gånger vi passerade.
Turisterna kör äventyrSHojar, GrusochSmisk med korvlådor till största del, med några enstaka undantag. Fåtalet körde dock grus eller så var de duktiga på att tvätta bort alla synbara rester av gruskörning. ;)
Den här gången var det Näätämö men gissar att det var likadant vid Utsjoki och Nuorgam.

Näätämö är egentligen samma by som Neiden på norska sidan om gränsen. Lokalbefolkningen pratar om Övre Näätämö som ligger på finska sidan, och Nedre Näätämö som ligger i Norge. Det är ett litet samhälle som delas av riksgränsen mellan Finland och Norge.

Alexa Camire, vildmarksguide

"Första gången jag såg Näätämö var det som en scen ur en Quentin Tarantino-film! Jag kom hit på sommaren, och det såg ut som en ödeby i Texas eller något, det var mycket speciellt.
Den beskrivningen använder jag fortfarande för mina vänner. Det är en del av upplevelsen att vara här, på en plats som är så långt norrut.


 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så nu är semestern över och hela Sverige rödlistas av Norge.

"Sverige rödlistas efter ökad smitta

Hela Sverige rödlistas efter att smittspridningen av coronaviruset ökat. Det visar den veckovisa uppdateringen från den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC, rapporterar NRK.

På fredagen gick den norska regeringen ut med reserestriktioner som baseras på ECDC:s nya data. Eventuella nya inreseregler mot Sverige träder i kraft natten mot måndag, enligt NRK.

Enligt nuvarande regler blir det ingen skillnad för de områden i Sverige som tidigare var orangeklassade, eftersom samma inreseregler gäller för rödlistade. De som vill komma in i Norge måste ha ett negativt testcertifikat före inresa, fylla i ett registreringsformulär, testa sig vid gränsen vid ankomst samt sitta i karantän.

Personer som kan visa dokumentation på full vaccination eller på genomgången covidinfektion under de senaste sex månaderna kan bortse från reglerna."
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kan man åka till Norge nu eller är det stängt igen?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Norge har ju varit öppet länge om man är fullvaccinerad.
Och det gäller fortfarande, det vill säga ingen fri passage.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top