Hojresor och Corona....?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom regionerna som haft hög spridning i höst/vinter/våras och vaxning kommer ha nära nog noll smitta på grund av vaxing och immunitet - men vi får se.

Vi har ju regioner utan immunitet och ganska låg vaxnigsgrad och får man smitta där så förändras ju läget

Går fort med vaxning nu och det är sjukhusinläggingar som styr hur det går men om Sverige rasar så håller Norge hyfsat öppet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom regionerna som haft hög spridning i höst/vinter/våras och vaxning kommer ha nära nog noll smitta på grund av vaxing och immunitet - men vi får se.

Vi har ju regioner utan immunitet och ganska låg vaxnigsgrad och får man smitta där så förändras ju läget

Går fort med vaxning nu och det är sjukhusinläggingar som styr hur det går men om Sverige rasar så håller Norge hyfsat öppet
50 % av Israels Delta-variantsjuka är helt vaccinerade. Nåja dom blir inte lika sjuka som ej vaccinerade.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är man dubbelvaccinerad så får man (teoretiskt) komma in. Fast jag skulle nog inte planera hela semestern i landet ändå, för vad som sker vid gränsen är ju upp till gränspolisen.

Sen kör de ju lite samma stuk som Danmark gjorde förra året..
"Kravet på en incidensgräns på 10 (fall per 100 000 senaste 2 veckorna) är också speciellt från den synvinkeln att inte ens stora delar av Finland uppfyller kravet."

Dvs. högre krav på inresande än man själv kunde uppfylla.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är man dubbelvaccinerad så får man (teoretiskt) komma in. Fast jag skulle nog inte planera hela semestern i landet ändå, för vad som sker vid gränsen är ju upp till gränspolisen.

Sen kör de ju lite samma stuk som Danmark gjorde förra året..
"Kravet på en incidensgräns på 10 (fall per 100 000 senaste 2 veckorna) är också speciellt från den synvinkeln att inte ens stora delar av Finland uppfyller kravet."

Dvs. högre krav på inresande än man själv kunde uppfylla.
Och den enkla svenska lösningen är att testa mindre i Sverige.
För några veckor sedan påpekade ju Danskarna att Danmark gjorde 4 miljoner test / per vecka Sverige med dubbelt så stor befolkning 300 tusen test / vecka (om jag minns rätt).
Att det var högre ny smittade i Danmark än i Sverige berodde på att Danmark testade drygt 20 ggr mer i förhållande till befolkningen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sverige kommer bli helt galet bra nu med ännu lättare restriktioner på torsdag , detta är året då man är superlycklig att vara singel

:tuttar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Fallen av smittade med covid-19 från resor utomlands har ökat i Sverige de senaste veckorna. Med anledning av detta inför nu Folkhälsomyndigheten en rekommendation om PCR-test för covid-19 vid ankomst till Sverige från länder utanför Norden.

Rekommendationen gäller alla svenska medborgare som planerar att resa mellan den 12 juli och 31 augusti."


 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sverige kommer bli helt galet bra nu med ännu lättare restriktioner på torsdag , detta är året då man är superlycklig att vara singel

:tuttar
Antar att dessa saker som det lättas på blir roligare som singel då.... :va
-Från den 15 juli lyfts till exempel begränsningen att bara hälften av sittplatser på långväga kollektivtrafik kan bokas
-Regleringen om ett visst antal personer per kvadratmeter på handelsplatser och gym tas bort
-Storleken på sällskap som har anvisade sittplatser på en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning, till exempel en fotbollsmatch, höjs från fyra till åtta personer
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu är jag i Norge, det tog cirka två timmar vid Svinesund. Var hyfsat varmt i hojkläderna kan jag meddela. ?

Detta behövs:

Inreseregistrering, görs i förväg
Personbevis, tror jag, behövde inte visa det
Att du kommer från grön zon
Antigentest vid gränsen
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nu är jag i Norge, det tog cirka två timmar vid Svinesund. Var hyfsat varmt i hojkläderna kan jag meddela. ?

Detta behövs:

Inreseregistrering, görs i förväg
Personbevis, tror jag, behövde inte visa det
Att du kommer från grön zon
Antigentest vid gränsen
Körde du upp via västkusten , mycket folk eller?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu är jag i Norge, det tog cirka två timmar vid Svinesund. Var hyfsat varmt i hojkläderna kan jag meddela. ?

Detta behövs:

Inreseregistrering, görs i förväg
Personbevis, tror jag, behövde inte visa det
Att du kommer från grön zon
Antigentest vid gränsen
Du var inte fullvaxxad och hade intyg på det?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Körde du upp via västkusten , mycket folk eller?
Japps E6 från Malmö hela vägen. Mycket trafik fram till Göteborg, sen lugnade det sig.

Detta är ingen renodlad MC-tur utan ett familjebesök, så snabbaste vägen till Trondheim blir det.

Du var inte fullvaxxad och hade intyg på det?
Nopes jag har bara fått första sprutan och det var gränsvakten inte intresserad av alls.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Japps E6 från Malmö hela vägen. Mycket trafik fram till Göteborg, sen lugnade det sig.

Detta är ingen renodlad MC-tur utan ett familjebesök, så snabbaste vägen till Trondheim blir det.


Nopes jag har bara fått första sprutan och det var gränsvakten inte intresserad av alls.
Ok , normalt att det glesar ut mot Uddevalla för E6 är bred o fin.

Alltid jävla propp mot Kungälv och sen sjunker det linjärt mot Norge.

Fan flera arbetspass kvar

Snyft
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg i en mc grupp på FB att folk skrev "visade upp Vaccinationspasset och kom in utan problem" när det gällde Norge.
Men man vet ju inte innan man försöker ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Såg i en mc grupp på FB att folk skrev "visade upp Vaccinationspasset och kom in utan problem" när det gällde Norge.
Men man vet ju inte innan man försöker ?
Är man fullvaccinerad slipper man antigentest och kan bara köra in. Men alla står i kön fram till gränskontrollen. ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
-Om vädret är lika fint i Norge som i Sverige kan det ju vara värt besväret :cool:
B42E3DE7-3315-4AEA-962D-5BFC3B35EDDF.jpeg
För några timmar sedan, sonen får chilla på hojen en stund i 27 graders värme (fru och son i bil, jag på hoj). :)

366F5B64-3C39-4DE8-8C87-62094DDB6A0C.jpeg
Precis exakt nu i Trondheim, 22 grader och sol.

Sen är det ju Norge och Trondheim vi pratar om, det kan bli 12 grader och regn när som helst.

”Den norska sommaren är den bästa dagen på hela året”. :glömdet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nytt från Noge

Norrbotten och Värmland röda och allt annat grönt
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top