Hojresor 2024?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
För min del kan det bli ett konstigt hojår. Mycket som händer nu. Farsan börjar bli gammal och han och hans sambo ska flytta från huset till lägenhet så måste hjälpa till en hel del i år. Frugan skadade knät för fyra år sedan och fick en ny knäled för 1 1/2 år sedan så hon har inte kunnat köra på åtminstone 3 säsonger. Men nu är allt som det ska. Kanske blir Sverige och kanske mellersta/södra Norge i sommar med frugan. Sen hoppas jag på att kunna dra på en långsväng igen under hösten. Vart det blir vetetusan....... Europa börjar ta slut känns det som. Det enda land jag inte besökt är Vitryssland. Skottland/Irland börjar bli dags igen men går väl inga färjor dit nu för tiden av vad jag förstått. Åtminstone senast jag kollade..... Så det är väl att dra genom Danmark/Tyskland/Belgien och ta tunneln..... Jag och en polare vill dra runt Gyllene ringen i Ryssland och han börjar bli äldre (77) så vi bör nog göra det snart..... Men får se. Min far och lite annat gör att det här nog inte är bästa året men får se.....
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Någon som varit i England / Wales i nutid? Hur lång tid bör man ha på sig och budget? Vore häftigt men 100 mil transport till Calais efter man kommit av båten är kanske väl mycket för frugan bakpå.

Annars kanske turista i Wroclaw - genom lite tjeckien och något bergspass i Österrike, en öl i Prag på hemvägen? Hojvägarna i sydvästra polen och norra tjeckien ser OK ut. Någon som vet?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Senast åkte jag färja Göteborg - Kiel och sedan Rotterdam till Harwich.
Beroende på var i England ni ska åka så kan man välja alternativet färja till Hull (om jag minns rätt).
Autobahn Kiel till Holland går bra på hoj om man är beredd att trängas med korkade tyskar.
I Holland flyttar alla på sig när man kommer på hoj i köerna, slå på varningsblinkers, så där är det smidigt.
Hem blir det lite tight med nattfärjan till Rotterdam och köra till Kiel, rekommenderar en natt i t ex Hamburg för shopping.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Någon som varit i England / Wales i nutid? Hur lång tid bör man ha på sig och budget? Vore häftigt men 100 mil transport till Calais efter man kommit av båten är kanske väl mycket för frugan bakpå.

Annars kanske turista i Wroclaw - genom lite tjeckien och något bergspass i Österrike, en öl i Prag på hemvägen? Hojvägarna i sydvästra polen och norra tjeckien ser OK ut. Någon som vet?
Jag har fått för mig att det går att ta färja mellan Göteborg och tror det är Rotterdam i DFDS försorg. Vi pratar verkligen ingen lyx, men då slipper du ju i allafall Autobahn.
Såg det någonstans senaste månaden men kommer verkligen inte ihåg var. Bara en grej att Googla efter, som ett utgångsmål.

Hittade! Det var tydligen Gent.

 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag planerar aldrig så mycket i förväg innan mina resor. Tänkte ta en tidig "långhelg" någon nattbåt en Onsdag kväll sen blir det Harz bergen i Tyskland brukar ta det någon gång varje år. Blir nog snart efter påsk om det blir lite vårväder
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....Hittade! Det var tydligen Gent.

Intressant, tack för "bra googling"! :)

Ett alternativ för den som skall köra till bergspartierna i västra Europa; Ardennerna, Eifel, Vogeserna, Schwarzwald eller något närliggande. Enkelresa ser ut att landa på runt €400 för en person på en hoj och tar ungefär en dag + två nätter till Gent, beroende på vilken avgång man väljer. Måltider ingår!

Det får jämföras med att köra 100-150 mil enbart för att komma fram till trakterna som räknas upp ovan (räknar då från Göteborg för jämförelsen skull), och även jämföras med Stena till Kiel plus ytterligare 60-90 mil innan man når bergen.

Notan på Stena till Kiel brukar fort-fort passera SEK 3000+ t o r för passagerare och mc. Men då kommer man både fram och tillbaka och reser dessutom nattetid. Det är bara att välja, 50+50 mils transportkörning till Tyskland eller två nätter ombord plus ett par middagar på Stena och en lättare barnota. :)

Andra vägar ned söderöver är förstås via Skånehamnarna, men det hinner jag inte kika på just nu....
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har fått för mig att det går att ta färja mellan Göteborg och tror det är Rotterdam i DFDS försorg. Vi pratar verkligen ingen lyx, men då slipper du ju i allafall Autobahn.
Såg det någonstans senaste månaden men kommer verkligen inte ihåg var. Bara en grej att Googla efter, som ett utgångsmål.

Hittade! Det var tydligen Gent.

Vet inte vad som gäller nu men tidigare åkte icke yrkestrafik på nåder och man kunde bli strandad flera dagar med.mycket kort varsel.
Snart kommer forumets speditionsexpert och reder ut läget.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hör av dig när du passerar Luleå så bjuds det på kaffe!
:tummenupp Nu är jag förvisso tedrickare men jag tror magen kan klara en kopp kaffe.

Ska försöka träffa Bosse denna gång när jag fortsätter norrut.

På vägen ner blir det pessimistfestivalen. Nedan en reklamfilm så ni förstår att det är ett måste. :hihi


Nordkap i sig är en turistfälla.
Känner ingen norr om Ume som varit till Nordkap och jag har heller inte varit där.
Det finns andra ställen däruppe som inte är turistfällor, de intresserar mig mer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
:tummenupp Nu är jag förvisso tedrickare men jag tror magen kan klara en kopp kaffe.

Ska försöka träffa Bosse denna gång när jag fortsätter norrut.

På vägen ner blir det pessimistfestivalen. Nedan en reklamfilm så ni förstår att det är ett måste. :hihi



Känner ingen norr om Ume som varit till Nordkap och jag har heller inte varit där.
Det finns andra ställen däruppe som inte är turistfällor, de intresserar mig mer.

Här går det åt ca 1,5 liter te (Brunkulla, bryggt) per kväll så kaffet är enbart socialt.

Jag föreslår Husøy istället för Nordkap. Mycket trevligare, vackrare och med färre tyskar.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alltid kul med planering inför stundande upplevelser, jag gillar det verkligen.
Sedan håller ingen plan det första eldöppnandet, som vi sa i det militära, men det har också sin tjusning.
Själv så är jag tacksam för att få ta del av Norge under nationaldagshelgen, Ålesund med omnejd under några dagar under @BrooklynS vingar, skön gemenskap med "högt till tak", och jag klarar utan problem av att vara trakasserad av BMW-gänget några dagar :)

Kirkenäs är ett ställe jag vill tillbaka till, och göra det jag missade förra gången, fiska kungskrabba, så några extra dagar tänkte jag avsätta i så fall.
Kaliningrad har stått på listan, men nu stryker jag bort det helt, på grund av rådande världsläge.

Det som däremot är långt gånget i planeringen är en tour i andan "less is more" när det gäller kubiktalet.
Förra sommaren blev det ju "Lofoten by moped", vilket gav mersmak, och nu planeras "Tornedalen by moped".
En vecka med lite växlande Sverige/Finland för att fira vårat NATO-inträde, och för att gå i mina fäders fotspår.
Det positiva är att även min tredje avkomma vill hänga med nu (den äldsta) så fördelen var att ett till touringobjekt fick införskaffas och färdigställas under vintern - och det blev en grym touringmoppe om jag får säga det själv!

IMG_1251_resize.jpg
Allt för att en total cylindervolym av 245cc ska kunna glida genom landskapet, och vi håller på att plocka ut sevärdheter efter vägen just nu.
"Åland by moped" får vänta lite, kanske nästa år, det blev för logistiskt komplicerat att lösa i år.

Det blir även en kortare tur med sambon, ett par, tre dagar som är helt oplanerade just nu, men med utgångposition hemifrån, och det enda vi vet är ungefär när det ska ske.

Jobbet får styra mer än vädret för min del, det är en del planerat underhåll som "hugger av" semeterperioden, men det känns bra i alla fall, eftersom jag vet om det.

Så, jag ser fram mot bar asfalt 2024, även om vårvintern är magisk! :tummenupp
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Siktar på att hålla mig i Sverige denna sommar. Kanske utforska vägarna runt Höga kusten och diverse sevärdheter däromkring.
Förra sommaren körde vi runt Island, blev nästa 300 mils körning på den ön. Kan rekommendera Island för den som gillar äventyr, lite sent att boka biljetter till denna sommar dock. Det bör man göra i November.
:)
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Siktar på att hålla mig i Sverige denna sommar. Kanske utforska vägarna runt Höga kusten och diverse sevärdheter däromkring.
Förra sommaren körde vi runt Island, blev nästa 300 mils körning på den ön. Kan rekommendera Island för den som gillar äventyr, lite sent att boka biljetter till denna sommar dock. Det bör man göra i November.
:)
Hur tog ni er dit och vad kostade det ungefär?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltid kul med planering inför stundande upplevelser, jag gillar det verkligen.
Sedan håller ingen plan det första eldöppnandet, som vi sa i det militära, men det har också sin tjusning.
Själv så är jag tacksam för att få ta del av Norge under nationaldagshelgen, Ålesund med omnejd under några dagar under @BrooklynS vingar, skön gemenskap med "högt till tak", och jag klarar utan problem av att vara trakasserad av BMW-gänget några dagar :)

Kirkenäs är ett ställe jag vill tillbaka till, och göra det jag missade förra gången, fiska kungskrabba, så några extra dagar tänkte jag avsätta i så fall.
Kaliningrad har stått på listan, men nu stryker jag bort det helt, på grund av rådande världsläge.

Det som däremot är långt gånget i planeringen är en tour i andan "less is more" när det gäller kubiktalet.
Förra sommaren blev det ju "Lofoten by moped", vilket gav mersmak, och nu planeras "Tornedalen by moped".
En vecka med lite växlande Sverige/Finland för att fira vårat NATO-inträde, och för att gå i mina fäders fotspår.
Det positiva är att även min tredje avkomma vill hänga med nu (den äldsta) så fördelen var att ett till touringobjekt fick införskaffas och färdigställas under vintern - och det blev en grym touringmoppe om jag får säga det själv!

View attachment 496342
Allt för att en total cylindervolym av 245cc ska kunna glida genom landskapet, och vi håller på att plocka ut sevärdheter efter vägen just nu.
"Åland by moped" får vänta lite, kanske nästa år, det blev för logistisk komplicerat att lösa i år.

Det blir även en kortare tur med sambon, ett par, tre dagar som är helt oplanerade just nu, men med utgångposition hemifrån, och det enda vi vet är ungefär när det ska ske.

Jobbet får styra mer än vädret för min del, det är en del planerat underhåll som "hugger av" semeterperioden, men det känns bra i alla fall, eftersom jag vet om det.

Så, jag ser fram mot bar asfalt 2024, även om vårvintern är magisk! :tummenupp

Tornedalen by moped låter jäkligt kul, kanske det blir möjligt att sammanstråla någon kväll och knäcka en långburk ihop? Cygnusen är förvisso lite mer kubik men ser ut som en moppe och har trängre mått än syrrans 50cc Yamahaer…
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tornedalen by moped låter jäkligt kul, kanske det blir möjligt att sammanstråla någon kväll och knäcka en långburk ihop? Cygnusen är förvisso lite mer kubik men ser ut som en moppe och har trängre mått än syrrans 50cc Yamahaer…
Skulle vara riktigt trevligt!
Återkommer när resan är detaljplanerad, så får vi skapa förutsättningar för långburk och bastu!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Färja från Danmark. 2pers 2hojar ca 30.000:- t/r. :)

Jag rekade den resan inför sommaren 2022 och då gick den med anständig hytt och hojar på ganska precis 12.000SEK per person. Tyvärr bröt Ukrainakriget ut två dagar innan jag skulle boka fast och då blev vi tvungna att kasta in handduken då läget var mycket osäkert.

Budget för 10 dagar på Island landade in på knappt lika mycket till. Tält, bensin och eget käk med marginaler.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Har funderingar på Vildmarksvägen på semestern.
Någon som har åkt?Tipps på diverse bra att veta/se/uppleva ,boende, camping mm mottages tacksamt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top