Hojresor 2024?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hittar ingen tråd om årets så jag skapar en.

Vart är ni på väg? Har ni något planerat eller önskemål att uppfylla?

Jag har bokat 4 dagar på Kemora.
Ska med jobbet till Lule i början av juni och chefen har godkänt att jag kör motorcykel dit. :tummenupp
Funderar på att ta bron istället och fortsätta ner genom Finland. Får tillfälle att hälsa på kamrater på vägen men också besöka Puolango, Fi Puolanka.
Jag har passerat antingen öster eller väster om denna ort flera gånger men missat. Nu har några trådar på detta forum inspirerat mig att besöka festivalen! :hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tre lite mer omfattande turer planerade.
- 5 dagar sent i maj till Norge med "touringgubbarna"
- 4 dagar tidigt i juni till Norge med Rockers Göteborg
- Några dagar i augusti till Danmark och Römö Motor Festival. Kanske tar en sväng i norra Tyskland också? Får se hur det blir.

...plus ett antal andra småturer. Några svängar med Triumphklubben å så.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sydnorge första veckan juni är det enda som är spikat ännu. Och sen har jag 5 v till att fylla med mil.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Japp, ytterligare ett år har gått och jag har inte lyckats ta mig iväg till Norge.
Nåja, ni som har koll. Jag utgår från Sälen. Har ca 4-5 dagar innan jag behöver vara tillbaka i sälen. Ngn som har förslag på hur jag disponerar dessa dagar på bästa sätt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Japp, ytterligare ett år har gått och jag har inte lyckats ta mig iväg till Norge.
Nåja, ni som har koll. Jag utgår från Sälen. Har ca 4-5 dagar innan jag behöver vara tillbaka i sälen. Ngn som har förslag på hur jag disponerar dessa dagar på bästa sätt?
Det bästa är att du äntligen försöker ta dig till Norge. :7peta

Sen blir du inte besviken även om det kunde blivit ännu bättre. :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Japp, ytterligare ett år har gått och jag har inte lyckats ta mig iväg till Norge.
Nåja, ni som har koll. Jag utgår från Sälen. Har ca 4-5 dagar innan jag behöver vara tillbaka i sälen. Ngn som har förslag på hur jag disponerar dessa dagar på bästa sätt?
Nu skall du får ett tråkigt svar - ett riktigt tråkigt svar.... Googla och sök här på sajten!
Varför svarar jag så då? Jo, det finns så mycket skrivet om Norge och så många sköna hojvägar att det nästan inte låter sig sammanfattas. Men vill du ha en lista med god-godbitar kan du studera den här sajten: https://www.nasjonaleturistveger.no/no/

Du startar ju från Sälen och har 4-5 dagar. Kanonbra, då är du ju redan nästan där! Du sparar många mil som "vi andra" måste lägga som transportsträckor för att överhuvudtaget komma till Norge. :tummenupp

Generellt skulle jag säga att du skall undvika vägar med låga vägnummer. De är ofta o-kul, typ 80-väg med trafik. Tvåsiffriga eller ännu hellre tresiffriga vägar är enormt mycket roligare körning. Sök dig ut i obygderna, upp i fjällen, ned mot fjordarna, följ kusten.

Undvik gärna den tättbefolkade delen av Sydnorge. Mängder av 80-vägar och t o m 60-vägar med en hel del trafik och norrmännen kör s-a-k-t-a (höga böter, som du nog vet) och det kan vara svårt att köra om. Ofta rätt trôkigt alltså. Så, ut på landet - där är det kul! Fast även i sydöstra Norge kan man finna kul körning - om man håller sig borta från de större städerna.

Vill du mot sydväst (Flekkefjord, väg 44, Lysebotn mm) så tänk bort E18. Den är trist och hårt trafikerad. Kör de vägarna som går ett snäpp in i landet så blir det helt plötsligt kul! :)

Ja, det finns massor skrivet om Norge. Detta var bara något lite. Man tröttnar inte på mc-körning i det landet. Jag har säkert kört i Norge 10 gånger (har faktiskt tappat räkningen), jag var där i somras och åker dit i år igen. 5 dagar i maj med ett gäng gossar och fyra dagar i juni med ett annat.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hittar ingen tråd om årets så jag skapar en.

Vart är ni på väg? Har ni något planerat eller önskemål att uppfylla?

Jag har bokat 4 dagar på Kemora.
Ska med jobbet till Lule i början av juni och chefen har godkänt att jag kör motorcykel dit. :tummenupp
Funderar på att ta bron istället och fortsätta ner genom Finland. Får tillfälle att hälsa på kamrater på vägen men också besöka Puolango, Fi Puolanka.
Jag har passerat antingen öster eller väster om denna ort flera gånger men missat. Nu har några trådar på detta forum inspirerat mig att besöka festivalen! :hihi
Finland ordnade jag en tur i/runt. Finns massvis att se/uppleva och "klimatet" är annorlunda jämfört med Sverige. Skrev en rapport om det på FB (som du inte har). Funderat på göra en ny resa dit samt Estland i år som jag gjort tidigare med namnet "Slaget vid Narva". Åland är också på G, med "Poker Run" och "Kobba Hoppers". Hör av mig till dig om dessa turer när det är mera klart 🙂

FB_IMG_1644318956319.jpg20210815_154432.jpgScreenshot_20221015-183125_Facebook.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hör av dig när du passerar Luleå så bjuds det på kaffe!

Inplanerat är

Norge under nationaldagshelgen, Ålesund med omnejder under några dagar.

SMC Norrlandsgrus veckan före midsommar, ca 150 mil grusvägar och i år med (hemlig) nordlig sträckning.

Italien/Slovenien/Schweiz efter midsommar, oklar sträckning men kanske ned genom östra delarna av Europa och hem via Frankrike? Hälsa på släkt och vänner.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finland ordnade jag en tur i/runt. Finns massvis att se/uppleva och "klimatet" är annorlunda jämfört med Sverige. Skrev en rapport om det på FB (som du inte har). Funderat på göra en ny resa dit samt Estland i år som jag gjort tidigare med namnet "Slaget vid Narva". Åland är också på G, med "Poker Run" och "Kobba Hoppers". Hör av mig till dig om dessa turer när det är mera klart 🙂
Siddu Barra, Tomten är med!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En tripp i nordvästra Tyskland, tänker mig några dagars shopping i Hamburg också.
Många tillbehörsfirmor som Louis, Polo, IXS m fl har rejäla butiker och outlets där.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
En tripp i nordvästra Tyskland, tänker mig några dagars shopping i Hamburg också.
Många tillbehörsfirmor som Louis, Polo, IXS m fl har rejäla butiker och outlets där.
Hmm, där sa du något. Vi ska ta bilen till Berlin vid midsommar, finns det några bra tillbehörsbutiker i Berlin eller utmed vägen från Rostock?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hmm, där sa du något. Vi ska ta bilen till Berlin vid midsommar, finns det några bra tillbehörsbutiker i Berlin eller utmed vägen från Rostock?
Både Polomotorrad och Louis har flera butiker i Berlin.
Säkerligen många fler märken också, annars får du köra via Hamburg hem.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nordkapp. -har inte varit där .
Blir nog i imånadskiftet juni/Juli. avvaktar väderprognosen
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nu skall du får ett tråkigt svar - ett riktigt tråkigt svar.... MASSOR MED BRA.

Nja tråkigt vet jag inte, var mer om ngn hade en rolig rutt som utgått från sälen. Men såklart har du helt rätt i att jag behöver göra jobbet. Hoppas kunna komma iväg i slutet av juni. Vi får se vart det bär! Tack för tips!!
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Nordkapp. -har inte varit där .
Blir nog i imånadskiftet juni/Juli. avvaktar väderprognosen
Var påväg till Nordkapp för några år sedan. Åkte från Stockholms området. Körde inlandet, lite TET och ibland lite större vägar. Vid Hakkas i Norrbotten fick jag nog. 10 grader och regn som skulle vara i några dagar till. Vände söderut och åkte längs kusten , mycket bättre väder där. Får besöka Nordkapp nån annan gång.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Var påväg till Nordkapp för några år sedan. Åkte från Stockholms området. Körde inlandet, lite TET och ibland lite större vägar. Vid Hakkas i Norrbotten fick jag nog. 10 grader och regn som skulle vara i några dagar till. Vände söderut och åkte längs kusten , mycket bättre väder där. Får besöka Nordkapp nån annan gång.
Nordkap i sig är en turistfälla. Och bygger på en lögn. Nordkap-klippan är inte den mest nordliga punkt på det europeiska fastlandet. Det är klippan bredvid som är. Men norrmännen tyckte att det var bökigare/svårare att bygga en turistanläggning där som dom gjorde det på Nordkap-klippan istället och ljög om alltihop..... ;)

Väldigt kalt där uppe i dom krokarna och ännu kalare bortåt Kirkenes. Den fina delen av Norge kan jag tycka är Tromsö och söderut. Lite sur för att vi missade Sommarøy när vi vart i Tromsö. Det är ett ställe som jag skulle vilja besöka.


Bara 6 mil väster om Tromsö. Verkar vara ett fint och lite ensligt resmål. 🙏
 

Bifogat

  • nordkap.png
    nordkap.png
    177.9 KB · Visningar: 15
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top