Hjälp köpt ny hoj och oljepluggshålet är helt trasigt

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hur lyckas man att ha sönder nåt på det viset?

Jag får ta tillbaka min tidigare kommentar. Det går nog att laga så som Rockparty sa men frågan är om man vågar.

Är säljaren helt omöjlig? Peka honom till denna tråden.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Man kan laga otroligt mycket med JB weld. Jag har själv lagat kylardetaljer till min bil med detta, och cykelramar. Det är sjukt starkt men man måste vara riktigt noga.

50/50 i blandningen är noga
24h härdning är noga
bra greppyta är noga, mycket väl rengjort med stålborste/sandpapper/rakblad eller vad som är bäst plus sprit/aceton.

Bra att fixa anliggnignsytorna först så att det passar till det man vill limma.

Jag hade svarvat något i aluminium och gängat den invändigt, sedan använt JB weld för att få det på plats. Sedan hade jag förmodligen svarvat en aluminiumplugg också så att skruven inte är starkare än materialet det är gängat i.

Om du har tillgång till en svarv så är det bara tålamod och mycket tankeverksamhet som krävs. Du kan få till det med lite god vilja.

//K
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Man kan laga otroligt mycket med JB weld. Jag har själv lagat kylardetaljer till min bil med detta, och cykelramar. Det är sjukt starkt men man måste vara riktigt noga.

50/50 i blandningen är noga
24h härdning är noga
bra greppyta är noga, mycket väl rengjort med stålborste/sandpapper/rakblad eller vad som är bäst plus sprit/aceton.

Bra att fixa anliggnignsytorna först så att det passar till det man vill limma.

Jag hade svarvat något i aluminium och gängat den invändigt, sedan använt JB weld för att få det på plats. Sedan hade jag förmodligen svarvat en aluminiumplugg också så att skruven inte är starkare än materialet det är gängat i.

Om du har tillgång till en svarv så är det bara tålamod och mycket tankeverksamhet som krävs. Du kan få till det med lite god vilja.

//K

Om man lägger ner så mycket jobb på att göra en lagning, varför förstöra det med epoxi?? Det kan inte vara jättesvårt att skaka fram nån med en tigsvets och laga det mer permanent.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur lyckas man att ha sönder nåt på det viset?

Jag får ta tillbaka min tidigare kommentar. Det går nog att laga så som Rockparty sa men frågan är om man vågar.

Är säljaren helt omöjlig? Peka honom till denna tråden.

Han är tyvärr varken först eller sist att ha sönder blocken där. Svag konstruktion och folk som drar tills knogarna vitnar....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om man lägger ner så mycket jobb på att göra en lagning, varför förstöra det med epoxi?? Det kan inte vara jättesvårt att skaka fram nån med en tigsvets och laga det mer permanent.

I detta läge är det bättre och tigga dit en alu bit.Det är lite yta på jobbets och aluminiumets värmeexpansion skiljer sig från Jb weldets , det skapar ju påfrestning.

Ett nödklåpmek i Gobiöknens absoluta mittpunkt skulle vara och täcka det med nån plåtbit och sätta fast den med nån flexibelsilikon histora eller så och köra hem.
En sådan klåpmekning går ju även att göra lite smålyxig hemma med fantasi men du kanske hittar nån alusnubbe där uppe till slut , lär ju inte vara omöjligt

EDIT , vad du än gör så kolla här innan så det blir riktigt - det som lossar där nere tar tid och är svårupptäckt - tråkigt och loosa oljan
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Men själva gängorna ser ut å vara ok? Jag tänker en bult som drar fast en svarvad plugg med oring eller dylikt mot hålet. Tycker inte det ser omöjligt ut iaf.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En dyvika kan lösa problemet med klåpmeksmetoden, ett lyxklåpmek är en dyvika moddad så den greppar i oljepluggsgängorna.

Sök på dyvika och inse mojängens fulla potential :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Men själva gängorna ser ut å vara ok? Jag tänker en bult som drar fast en svarvad plugg med oring eller dylikt mot hålet. Tycker inte det ser omöjligt ut iaf.

Ja jag ser också gängor på bilden, är det bara den plana ytan där packningen ska täta emot som gått sönder? :va
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det finns en hel del gängor där, (är det ens gängpaj?).
Men tätningsytan är borta, kan man inte bara skruva i en plugg med gängtätningsklet/gänglåsning och sedan i framtiden tömma oljan med oljepump via oljepåfyllnads hålet?
 

bikeman69

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
kiruna
Hoj
kxf 450 -08
Ej gängpaj. Fått en duktig kille att svetsa och fräsa för en billig peng så jag kommer undan under tusenlappen med att laga :) bara att börja klyva motorn nu då :)
 

CbrRäcer

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR
Jag hoppas alla som läser tråden kollar undersidan av bågen innan man köper en motorcykeln. Inte bara för att upptäcka fusklagningar utan även för att se om mc´n läcker olja..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Köper man saker utan grundlig besiktning, alltså grisen i säcken, får man väl lite räkna med sånt härnt.. köpte en kawa enduro med runddragen oljeplugg i höstas, var som tur är lättlagat!
Billigt var det också, nu ska jag bara lära mig köra eländet också :D
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
plocka isär blocket o skicka till mig , är det inte en massa blandningar till höger o vänster kan jag svetsa o gänga om

dra ett pm vid intresse
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Köper man saker utan grundlig besiktning, alltså grisen i säcken, får man väl lite räkna med sånt härnt.. köpte en kawa enduro med runddragen oljeplugg i höstas, var som tur är lättlagat!
Billigt var det också, nu ska jag bara lära mig köra eländet också :D

Är väl lite skillnad på runddraget och 50 Shades of grey sönderknullat.

Den här "mekanikern" drar väl kanske toppen med mutterknack :död
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är väl lite skillnad på runddraget och 50 Shades of grey sönderknullat.

Den här "mekanikern" drar väl kanske toppen med mutterknack :död
50 shades of gray var ju fan bara lite lättare smisk, sicken skitfilm!
Den här bottenpluggen är snarare sados 120 dagar sodomiserad.
Eller A serbian film våldtagen.. :D
Men ja, samtliga gamla fordon jag tagit mig an på sistone har visat tecken på avgrundslöst bottenpluggshat.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
50 shades of gray var ju fan bara lite lättare smisk, sicken skitfilm!
Den här bottenpluggen är snarare sados 120 dagar sodomiserad.
Eller A serbian film våldtagen.. :D
Men ja, samtliga gamla fordon jag tagit mig an på sistone har visat tecken på avgrundslöst bottenpluggshat.

Ja.
Oljepluggar verkar vara det första folk ger sig på och det första dom gör sönder.

På min Honda(Bil) så var pluggen såklart helt slut och tråget med så nu sitter det en M20 insex med oring där i stället :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja.
Oljepluggar verkar vara det första folk ger sig på och det första dom gör sönder.

På min Honda(Bil) så var pluggen såklart helt slut och tråget med så nu sitter det en M20 insex med oring där i stället :D

Jo, det minns man väl själv från första gången man skruvade moppe. "De ä jö inge bra om oljan rinner ur, så pluggen drar ja la så hårt dä går!" ... :gnissla:huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top