Jag var o pratade med en suzuki mekaniker och han rekommenderade att jag smörjer vajrarna till avgasporten med "symaskinsolja" o trodde detta kunde åtgärda problemet. Tyvärr så har jag i min iver lyckats ändra på STPS o får nu felkoden -C28
Jag har läst om hur man ska åtgärda detta (
http://www.bugmanweb.com/gsxr/gsxrindex.html) problemet är att jag inte förstår vart man ska mäta motståndet? Det finns en bild i länken men jag förstår inte riktigt hur det är i "verkligheten"
Vänta lite nu, om Du har varit och pillat vid avgasmotorn har Du ju knappast kommit åt sekundärspjällen i insuget?
Felkod C46 har med avgasmotorn eller "EXCVA" på Suzuki-språk att göra, får man den koden tar man 5-56 och sprayar runt själva ventilen som sitter under motorn, på avgassystemet strax efter kollektorn (där grenrören samlas ihop), på vajrarna mellan ventil och elmotorn och vrider på ventilen till dess att den öppnar och stänger smidigt. Elmotorn som reglerar öppningen sitter bakom högra sidokåpan, i vart fall på K9.
-C28 tyder på att ECU saknar kontakt med den övre av de dubbla rader insugsspjäll som sitter i insprutningsbryggan och som Du ser efter att ha öppnat luftburken. Motorn för att öppna sekundärspjällen liksom sekundära trottelpositionssensorn brukar sitta på högra sidan av motorn, den övre spjällraden. Vore det fel på sekundära trottelpositionssensorns värden borde Du ha felkoden C29. Du har inte bara glömt att återansluta någon kontakt?
Har Du verkstadsmanualen? Annars kan Du ladda ner den från denna sida:
http://wotid.com/gsxr/content/view/22/43/. Där hittar Du bilder samt hur felsökningen ska gå till. Men det kan vara smart att först berätta var Du varit och jobbat innan Du river ytterligare, Då blir det lite enklare att hänga med och försöka komma med mer sakliga och precisa råd?
Lycka till!