Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan någon ge exempel på tex en 450 motor där jag kan ha en rekluse koppling som får plats i en 125a eller 250 ram. Motorfästena kan jag ju flytta på men den ska ju få plats med drev å grejer med.
Du har ju en lista på Rekluse hemsida om du missat den.
http://www.rekluse.com/ormanuals.shtml

Vad det gäller Buell så står det så här på Rekluse och ProStart Clutch.

Q. Does the ProStart support a Buell?
A. The ProStart Clutch for '94-'03 Sportsters will support non XB models of '94-'02 Buells. Buell XB models are not supported.

Annars är flertalet Buells aningen lägre i sitthöjd, runt 77cm mot vad din CBR var original (tror den ligger på ca 81cm).

(Jörgen var visst lite före)
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Du har ju en lista på Rekluse hemsida om du missat den.
http://www.rekluse.com/ormanuals.shtml

Vad det gäller Buell så står det så här på Rekluse och ProStart Clutch.

Q. Does the ProStart support a Buell?
A. The ProStart Clutch for '94-'03 Sportsters will support non XB models of '94-'02 Buells. Buell XB models are not supported.

Annars är flertalet Buells aningen lägre i sitthöjd, runt 77cm mot vad din CBR var original (tror den ligger på ca 81cm).

Men vilka motorer är tillräckligt små för att sätta i en 125a eller 250 ram, vet såklart att jag kommer få ändra en hel del för att det ska funka med det måste ju få plats rent fysiskt också..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men vilka motorer är tillräckligt små för att sätta i en 125a eller 250 ram, vet såklart att jag kommer få ändra en hel del för att det ska funka med det måste ju få plats rent fysiskt också..

De flesta moderna 450 4T cross/enduro/motard-motorer går nog att få in.
Det är oftast längden på motorn som är det kritiska inte höjden
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
De flesta moderna 450 4T cross/enduro/motard-motorer går nog att få in.
Det är oftast längden på motorn som är det kritiska inte höjden

Tack för sakling info :) Jag e helt grön på området så behöver just sånna här svar :)


Finns det någon som vet vart man kan söka efter bra,kompletta och fungerande motorer till bra pris?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Vilka motorer har startmotor? Jobbigt att kicka igång men det går väl det med...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
http://www.blocket.se/stockholm/Tzr_supermono_21233478.htm?ca=17&w=3&last=1

Någon som länkade till den innan, men som sagt blir troligen mer skruvande än att köra.
Har faktiskt svårt att se att man kör med en encylindrig offroadmotor i en rr hoj om man inte älskar att skruva.

Bygga om en buell är nog den bästa lånvariga lösningen.

Sen borde det inte är omöjligt att bygga om en reklasue koppling så att den passar till en rs250, sv 650 eller liknande. Hade varit smidigt isåfall.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Kan man inte ta en återblick på problemet och se vad man skall göra åt det istället för att låsa sig vid en lösning.

Du kan inte koppla med vänsterhanden, så förstår jag problemet. Om man nu ponerar att man monterar en QS på valfri cykel återstår detta med start och stop. En lösning, som du inte gillar, är att montera koppling på högerfoten. Detta vore praktiskt ur flera aspekter. Endast en funktion per extremitet, och du "slipper" en funktion som sällan används på banan. Om man nu absolut inte vill koppla med foten återstår två alternativ som jag ser det. Antingen monterar man dubbla reglage för högerhanden eller så använder man någon form av tekniskt hjälpmedel, som Rekluse.

Personligen hade jag valt något av de två första. Att bygga en hoj kräver stor kunskap och med tanke på vilka motorer som diskuterats ser jag det som knivigt att få ihop något som skulle kunna betecknas som problemfritt. Hur som helst skommer det alltid vara en kompromiss. Vill man slippa meka lär det vara absolut enklast att ta en befintlig maskin och modifiera.

Utan att på något sätt ifrågasätta din ståndpunkt, du vet bäst vad du klarar och inte klarar, vill jag ändå ställa frågan: Hur lärde du dig köra innan olyckan? Kunde du lära dig köra hoj för att ta kortet borde det gå att lära om att ha kopplingen någon annan stans än på vänsterhanden.

Som tidigare nämnt; Jag vill på intet sätt ifrågasätta det du vill, bara peka på alternativen.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Vilka motorer har startmotor? Jobbigt att kicka igång men det går väl det med...


Dom flesta ny hojarna har e start som sagt even supermotarderna aprilia ktm , suzuki, mm men sen beror det ju på vilken budget du har och en ban hoj får du alltid mecka me, och i detta så måsta du ju modda den för att du sak kunna köra och bara där har du en hel del meck,

en stånka motor e ju lite annat en en rad 4a men kolla med dom som tillhandahåller koplingen sen bestänma dej för vad du ska köra för nogot mm
där efter vad du har för budget för det kan rulla i väg räjelt.
sen avn vissa som börjat modda nogot o tappat intresset, så för nästa ta vid o då e det mycket o fixa för den nya ägaren om denna inte kan nogot om motor och meck , regler mm i dagens läge, allt gär o fixa nästan om man bara har tåla mod o viljan men men :tungan

ex på tzr en va bara hur det kan se ut och denna va ute förra året o rulla men han rev tydligen denna o tröttna pg nogot :rolleyes: eller jaja i detta ut förande så skulle denna nog servas som en husa ska göras i alla fall fast den sitter i ett race chassie pg motorn o det kommer du nog o få gära med ktm och alla cross motorer me 5 timm olje byte

*EDIT* sen finns ju alltid skoter gasen som ktm har på sina 4 hjulingar för gas ist för gas rullen dessa sitter even på snöskotrar*

sen avg 2 takt så får du slira mycket i starten för att inte poppa upp fram hjulet mm,

och under håll ang avgas portar son rasar ner i cylindrarna mm ex rs o rgv meflera

sen kan du modda dubbel grepp som stuntarna he på sina hojar o anv 2 finger grepp ****

fan va långt detta blev :D
Have fun :rolleyes:

//Robin
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Kan man inte ta en återblick på problemet och se vad man skall göra åt det istället för att låsa sig vid en lösning.

Du kan inte koppla med vänsterhanden, så förstår jag problemet. Om man nu ponerar att man monterar en QS på valfri cykel återstår detta med start och stop. En lösning, som du inte gillar, är att montera koppling på högerfoten. Detta vore praktiskt ur flera aspekter. Endast en funktion per extremitet, och du "slipper" en funktion som sällan används på banan. Om man nu absolut inte vill koppla med foten återstår två alternativ som jag ser det. Antingen monterar man dubbla reglage för högerhanden eller så använder man någon form av tekniskt hjälpmedel, som Rekluse.

Personligen hade jag valt något av de två första. Att bygga en hoj kräver stor kunskap och med tanke på vilka motorer som diskuterats ser jag det som knivigt att få ihop något som skulle kunna betecknas som problemfritt. Hur som helst skommer det alltid vara en kompromiss. Vill man slippa meka lär det vara absolut enklast att ta en befintlig maskin och modifiera.

Utan att på något sätt ifrågasätta din ståndpunkt, du vet bäst vad du klarar och inte klarar, vill jag ändå ställa frågan: Hur lärde du dig köra innan olyckan? Kunde du lära dig köra hoj för att ta kortet borde det gå att lära om att ha kopplingen någon annan stans än på vänsterhanden.

Som tidigare nämnt; Jag vill på intet sätt ifrågasätta det du vill, bara peka på alternativen.

Såhär är det:

Jag vill ha en mc som är lika stor som en 125a eller en 250 pga mina korta ben och armar

Om jag köper en 125a eller 250 så blir det en 2-taktare och det är jag inte så förtjust i

En stor hoj som passar meck mässigt är alldeles för stor och klumpig då jag inte når ned i backen och måste ligga på tanken för att nå fram till styret så det går bort, då är den mindre storleken viktigare.

Att jag inte vill ha kopplingen på högerhanden är för att det äblir förjävla jobbigt och svårt att koppla och gasa samtidigt därför går det bort

Anledningen till att jag inte vill ha kopplingen på foten är framförallt i start och stopp, mestadels stopp om jag sätter ned fel fot eller av någon anledning vill ha båda fötterna i när jag vinglar.

QS hur fungerar den i nedväxling med tanke på slitage? Uppåt förstår jag att det fungerar bra, men nedåt? Om man vänder funktionen på QS så dödar ju den tändningen och varvtalet sjunker men en lägre växel kräver ju högre varv än föregående växel för samma fart?

Jag är ute efter den enklaste lösningen körmässigt, att bygga ihop hojen får ta sin tid och måste inte vara enkelt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker som några nämt att högerfoten borde kunna sköta kopplingen smidigt. Jag skulle göra en kopplingspedal som man trampar ner med höger häl och på så sätt alltså ha kvar bromspedalen där den sitter.

Förslagsvis med någon slags låsfunktion för att kunna starta från stillastående samt också så man inte hamnar i knipan att man söker friläget med vänstern samtidigt som man måste hålla ner kopplingen med höger och inte har någon fot kvar att sätta ner på marken.

Eller som alternativ till låsfunktion på kopplingen kanske nåt slags dubbelkommando med både pedalen ovan samt ett hantag någonstans kring tanken som kanske kan tryckas till med vänster underarm eller nåt.

EDIT
Angående en 450-crossmotor så tror jag inte dom är särskillt underhållsfria om man plågar dom runt en rr-bana men det kan väl dom som kör sånt svara bättre på.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pingel har även helt automatiska kits till många hojar, bla Buell. Du kan själv kolla under Easy shifter på deras sida.
Här sitter det på en buell.
http://www.pingelonline.com/eshifter_buell_xb9.htm
Växlar både ner och upp från styret. En sådan i kombination med en Rekluse på en bulle och hojen klarar tom en förare utan fungerande vänsterfot/vänsterhand.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Med dina spec. återstår snart bara en vaiatordriven mc. Inte så rejsigt direkt.

Denna kille kör gas, broms och koppling på vänster hand... imponerande!

http://www.youtube.com/watch?v=uyKQjiTOXRg&feature=related

Varför ska jag göra mitt hojåkande svårt när jag vet om en lösning som passar mig? Nu handlar det ju bara om hur man ska göra för att ta sig dit och det SKA GÅ, kan man skicka folk ut i rymden så borde de ju gå och lösa mina önskningar med lite eftertänksamhet och klurande, har inte brottom att få ihop något heller, siktar på att köra själv i vinter eller till nästa vår.

Så jag är inte ute efter en snabb och enkel lösning jag är ute efter en lösning som passar mig.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag skulle köpa ett RC servo för större RC modellbyggen med några kilo's styrka, då kan du med tummen trycka på en knapp så drar den in kopplingen när de är dags för dig att stanna så du kan ha båda fötterna i, å när hojjen rullar så kan du koppla med foten..
 

Tudde

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
där jag får mat ;)
Hoj
såld :/
en liten undran bara..

du säger att du "fäster" näven med magneter..

när får du kraft/känsla osv i armen? är det inte lättare å bygga om vänster handtag som en koppling som typ gashandtaget? å sedan bygga en anordning som sitter på underarm-handen så du kan styra kopplingen med underarmen?.. för att sedan utveckla det hela mera så kör du med ist för magneter en variant på pjäxfäste så skulle olyckan vara framme så kopplas du loss.

kanske inte kommer funka alls beroende på hur mycket funktion du har i vänster armen men med tanke på hur fina hojbyggen med nytänkande gällande kopplingar dragningar osv kanske det kan vara nått å fnula på....

kanske inte e lättare å bygga men kanske blir ett trevligare resultat när allt e på plats å klart.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Äh, ha kopplingen på högersidan också, dekomphandtag från en XR 650 eller nåt, lär funka.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top