Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Köp en färdigbyggd singel hoj?

Typ cross 450 motor i 125 cc chassi. Får du rätt storlek på hoj. Någorlunda motor. Går att sätta rekluse på samtliga crossmotorer också.

Sen kan du börja rejsa i sound of singles också, inte fy skam...

Jag skulle gärna köpa en färdig sån som inte e helt galet söndertrimmad, som har startmotor och inte e helt tokigt dyr för jag vill inte lägga ut 100 000kr + för en hoj jag bra nöjesåker med på banan vill ha en nogorlunda driftsäker hoj..
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Om man ska plocka i en cross/enduro motor i en rr hoj så får man nog räkna med att man få mecka minst lika mycke som man få köra.
Verka ju inte som det finns automatkoppling till någon av de mindre racing betonade motorerna.
Jag hade nog köpt en rs 250 och sedan satt ett servo på kopplingen samt en spak på högersidan som man kan reglera med tummen,och på så sätt reglera kopplingen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle gärna köpa en färdig sån som inte e helt galet söndertrimmad, som har startmotor och inte e helt tokigt dyr för jag vill inte lägga ut 100 000kr + för en hoj jag bra nöjesåker med på banan vill ha en nogorlunda driftsäker hoj..

Problemet är att det inte finns Rekluse till så många andra hojar än såna man får byta olja på var femte timme och ställa ventilerna var tionde. Det skulle vara om du köper en XR650-motor och hänger den i typ en sån här ram. XR-motorn väger en del och är inte tokstark men den duger helt klart i ett sånt chassie. Vill du har mer effekt får du skruva mer, tyvärr finns det inga genvägar.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Om man ska plocka i en cross/enduro motor i en rr hoj så får man nog räkna med att man få mecka minst lika mycke som man få köra.
Verka ju inte som det finns automatkoppling till någon av de mindre racing betonade motorerna.
Jag hade nog köpt en rs 250 och sedan satt ett servo på kopplingen samt en spak på högersidan som man kan reglera med tummen,och på så sätt reglera kopplingen.

Problemet med det är att de e förjävla bökigt att både koppla och gasa samtidigt med samma hand.. Och jag ska ha något som är lätt och smidigt..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet är att det inte finns Rekluse till så många andra hojar än såna man får byta olja på var femte timme och ställa ventilerna var tionde. Det skulle vara om du köper en XR650-motor och hänger den i typ en sån här ram. XR-motorn väger en del och är inte tokstark men den duger helt klart i ett sånt chassie. Vill du har mer effekt får du skruva mer, tyvärr finns det inga genvägar.

Buell/sportster-motorerna har normala oljebytesintervall och hydrauliska ventillyftare som sköter sig själva.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Okej men jag vill ha så lite ventiljusteringar och kolvbyten och annat meck som möjligt när hojbygget är klart. Den ska vara så lik en japs rad4a som möjligt. vad ska jag satsa på då?

e väl bara flytta gashandtaget till andra handen och montera en QS......klart

Med tanke på att jag inte har någon känsel i den förlamade handen så vill jag inte gasa med den...
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Buell/sportster-motorerna har normala oljebytesintervall och hydrauliska ventillyftare som sköter sig själva.

Fast får du i en sån rova i ett RS125- eller -250-chassie? :va

Annars kanske en Buell av nån av modellerna som Reklusen passar på vore nåt?

Sen får du ju se till hur mycket du kommer köra på bana, blir det en gång i månaden och du får 1,5 h körtid per gång så är det ju typ var tredje månad du får ställa ventiler och byta olja på en värsting som Husa 650 eller KTM 525.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Är det verkligen en bra ide att montera starka motorer i veka ramar??? Det finns faktiskt ofta en anledning till att starka motorer inte sitter i från början... Satsa på någon buell som någon har skrivit, låter som en klok ide.. Alternativt någon annan originalhoj som du kan fixa en automatkoppling till..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är det verkligen en bra ide att montera starka motorer i veka ramar??? Det finns faktiskt ofta en anledning till att starka motorer inte sitter i från början... Satsa på någon buell som någon har skrivit, låter som en klok ide.. Alternativt någon annan originalhoj som du kan fixa en automatkoppling till..

Fråga på http://www.supermono.se och se om de klagar. Ramarna klarar det utan problem. :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ta bort fotbromsen och sätt kopplingen där. Sätt två knappar vid gashandtaget för att växka upp/ner. Dessa styr en pneumatisk/hydraulisk kolv som sköter växlingen. Passar varje hoj, simpelt och är antagligen inte alls dyrt.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Ta bort fotbromsen och sätt kopplingen där. Sätt två knappar vid gashandtaget för att växka upp/ner. Dessa styr en pneumatisk/hydraulisk kolv som sköter växlingen. Passar varje hoj, simpelt och är antagligen inte alls dyrt.

Som jag sagt flera ggr nu så vill jag inte ha kopplingen på foten och växla med vänsterfoten som vanligt kan jag de e bara min jävla hand som inte kan göra något därför funkar en rekluse bra men jag vet ju inte vilken motor som passar i en liten ram som kan ha rekluse och sen gå bra på banan och vara så lite pyssel med som möjligt det är det jag vill ha reda på..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Som jag sagt flera ggr nu så vill jag inte ha kopplingen på foten och växla med vänsterfoten som vanligt kan jag de e bara min jävla hand som inte kan göra något därför funkar en rekluse bra men jag vet ju inte vilken motor som passar i en liten ram som kan ha rekluse och sen gå bra på banan och vara så lite pyssel med som möjligt det är det jag vill ha reda på..
Oops, läste lite fel..

Men det hade ju varit klart enklast och billigast att koppla med högerfoten. Det gör ju också att du kan köpa vilken mc du vill.

Men man ska ju göra som man själv vill..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som jag sagt flera ggr nu så vill jag inte ha kopplingen på foten och växla med vänsterfoten som vanligt kan jag de e bara min jävla hand som inte kan göra något därför funkar en rekluse bra men jag vet ju inte vilken motor som passar i en liten ram som kan ha rekluse och sen gå bra på banan och vara så lite pyssel med som möjligt det är det jag vill ha reda på..

Går det inte att utgå från en röramsbuell och sedan anpassa denna till den lägre sitthöjd som du vill ha. Då är det ju bara att montera Rekluse på denna.
Eller tycker du att det är en för stor cykel att ens utgå ifrån?

BUELLS2.JPG
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Kan någon ge exempel på tex en 450 motor där jag kan ha en rekluse koppling som får plats i en 125a eller 250 ram. Motorfästena kan jag ju flytta på men den ska ju få plats med drev å grejer med.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kan någon ge exempel på tex en 450 motor där jag kan ha en rekluse koppling som får plats i en 125a eller 250 ram. Motorfästena kan jag ju flytta på men den ska ju få plats med drev å grejer med.
Ska det vara 450 så blir det väl en del ventiljustering och oljebyte.. Skulle isf vara en drz400-motor. Fast den kanske är lite väl tam?

Edit: Skoj att man får minuspoäng när man försöker hjälpa till :arsele
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kan någon ge exempel på tex en 450 motor där jag kan ha en rekluse koppling som får plats i en 125a eller 250 ram. Motorfästena kan jag ju flytta på men den ska ju få plats med drev å grejer med.

I en RS250-ram får du plats med en Aprilia SXV450-motor. Om du tagit dig tid att kolla på www.supermono.se ser du även där andra kombinationer och även folk att kontakta som har gjort ombyggnaden och vet vad som behöver göras. Jag vet folk som haft Husa 650-motorer i liknande ramar så de lär också passa. Dock tror jag inte en enda passar rakt av utan det är nog rätt frisk ombyggnad som krävs.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Går det inte att utgå från en röramsbuell och sedan anpassa denna till den lägre sitthöjd som du vill ha. Då är det ju bara att montera Rekluse på denna.
Eller tycker du att det är en för stor cykel att ens utgå ifrån?
]

Jag vet ju inte hur stor en sån cykel e på riktigt. Men hur ska man anpassa en sån ram så den passar mig uatn att bli mupp och köra? Skulle sänka min CBR600 men när min meck provkörde den sänkt så ändrade han tillbaka för att det inte blev vettigt att köra med den sänkt. Sen har jag även lite problem med att nå fram till styret på tex en vanlig cbr då jag liksom måste ligga på tanken och krypköra för att nå fram till styret vilket också är jobbigt, därför har dem små cyklarna passat mig bra för då når jag lätt överallt :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan någon ge exempel på tex en 450 motor där jag kan ha en rekluse koppling som får plats i en 125a eller 250 ram. Motorfästena kan jag ju flytta på men den ska ju få plats med drev å grejer med.

Honda crf 450 eller yamaha 450 WR/YZ. Tror att det finns Rekluse till dessa från iaf 2002 och upp. har kompisar med rekluse på sådana. Bara att kolla på Rekluse hemsida
Här är de motorer de har rekluse till
http://www.rekluse.com/web_app_chart.pdf

Jag vet ju inte hur stor en sån cykel e på riktigt. Men hur ska man anpassa en sån ram så den passar mig uatn att bli mupp och köra? Skulle sänka min CBR600 men när min meck provkörde den sänkt så ändrade han tillbaka för att det inte blev vettigt att köra med den sänkt. Sen har jag även lite problem med att nå fram till styret på tex en vanlig cbr då jag liksom måste ligga på tanken och krypköra för att nå fram till styret vilket också är jobbigt, därför har dem små cyklarna passat mig bra för då når jag lätt överallt :)

Ok, då försår jag. Det är ju en sak att sänka sitthöjden på en stålram. Sånt kan göras genom ett kombinat av tre åtgärder: sänka hojen, svetsa om till sänkt bakram och gröpa ur sadeln. Men om det även är problem att nå styret bra på en Buell så kan det ju bli problematiskt
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
om ja nu läste rätt ----> The z-Start Clutch is provided in a fully automatic mode. The z-Start Clutch on cable clutch bikes can be operated in a semi-automatic mode by adding the Rekluse Perch Adjuster. With the Rekluse Perch Adjuster, the clutch lever can be retained to override the auto-clutch just like the stock clutch lever does.

Hydraulic clutch bikes, like a KTM, do not need to add a Rekluse Perch Adjuster and can be configured in either fully automatic or semi-automatic mode. (klippt från deras hemsida kolla deras faq, )

Så kan modden bli ---> http://www.blocket.se/stockholm/Tzr_supermono_21233478.htm?ca=11&w=3 detta e en ram på en tzr 250 :) nee detta e inte min :D

//Robin
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top