GSXR 750-tråden.

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Min 98 tex, var sönderskruvad av tidigare ägare, fel skruv på fel plats, gängpajj, elsystem våldtaget etc, det menar jag med skruvad :D

Aha! Tack för förklaringen. :tummenupp Lite svårt att kolla det dock, att alla skruvar sitter på rätt plats, att alla gängor är hela och så vidare, så jag får väl anta att den är oskruvad.

Då var ditt förslag alltså 35.000. Låter ur min synvinkel självklart bättre än 40. :)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Halloj!

Hittade en GSX-R 750 jag funderade på att inhandla och har en fråga, som självklart är omöjlig att svara på, men med en massa input kan jag ju lättare göra en avvägd bedömning. :tummenupp (Hoppas jag.)

Så... Det handlar om en GSX-R 750 från 2000, som gått 3150 mil. Den är registrerad som 25 kW och strypningssatsen finns. Bensinlampan lyser tydligen konstant, men det var tydligen något fel på den. Sitter ett Blueflame-slipon på den. Ser helt ok ut på fotot, det lilla man ser.

Är 40.000 ett ok utropspris på den, utifrån den lilla info ni fått, som även jag har att utgå ifrån?

Och kan man få problem med försäkringsbolaget ifall jag kör ostrypt när den är registrerad som 25 kW? I så fall, är dessa två möjligheter det enda för att komma runt det: En omregistrering/besiktning, eller att montera tillbaka strypningssatsen (vilket känns ganska ointressant)? Eller räcker det att säga till försäkringsbolaget att strypningen är borttagen för att slippa trubbel?

Tacksam för svar! :)

Varför frågar du inte försäkringsbolaget/bolagen om det har någon betydelse? Det är ju det som gäller oavsett vad folk kommer att skriva här på Sporthoj.... :rolleyes:

I mitt fall (IF...) spelar det ingen roll, de sade att de går på hojtypen oavsett om den är strypt eller ej.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Varför frågar du inte försäkringsbolaget/bolagen om det har någon betydelse? Det är ju det som gäller oavsett vad folk kommer att skriva här på Sporthoj.... :rolleyes:

I mitt fall (IF...) spelar det ingen roll, de sade att de går på hojtypen oavsett om den är strypt eller ej.

Skulle alla fråga berörda instanser, utan att först rådfråga SH:s expertis, så skulle ju alla trådar bli typ två inlägg långa. :krama

Tack för svaret! :tummenupp Då gör säkert andra bolag detsamma för enkelhetens skull.
 

jonesy76

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Storvik
Hoj
Husaberg & Suzuki
Efter en trevlig sommar med en 750 02" och
en massa mil så fundarar jag på
vad man kan förnya o förbättrra under vintervilan?
 

D_K

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2010
Ort
Rönninge
Hoj
Suzuki GSXR 750 -92
Halloj på er!

Som nybliven gixxer ägare nu till hösten så skulle jag ge mig på att inför vintern ge den lite vård.

Bland annat hade jag tänkt dränera förgasarna men blev konfunderad. Hur i h-e kommer ni åt med slang/ tråg inne under förgasarna? Även om man nu får in en slang dit så hur lyckas man få allt från detta lilla hål att hamna just i slangen...? Är för mig en gåta att mikuni inte satt dit en nippel istället.:gnissla

Hoppas ni har nått smartare sätt att dela med er av än att bara låta det rinna ut :) Förresten, hur ska bensinkranen stå för att man ska kunna dränera? Funkar vanliga on-läget med vakuumfunktionen?

Hoppas ni vill hjälpa en nybörjare :Bugar
 

sportbike

Guest
Halloj på er!

Som nybliven gixxer ägare nu till hösten så skulle jag ge mig på att inför vintern ge den lite vård.

Bland annat hade jag tänkt dränera förgasarna men blev konfunderad. Hur i h-e kommer ni åt med slang/ tråg inne under förgasarna? Även om man nu får in en slang dit så hur lyckas man få allt från detta lilla hål att hamna just i slangen...? Är för mig en gåta att mikuni inte satt dit en nippel istället.:gnissla

Hoppas ni har nått smartare sätt att dela med er av än att bara låta det rinna ut :) Förresten, hur ska bensinkranen stå för att man ska kunna dränera? Funkar vanliga on-läget med vakuumfunktionen?

Hoppas ni vill hjälpa en nybörjare :Bugar

Det allra enklaste är att ta bort/klämma ihop vacuumslangen och låta motorn gå tills den stannar.
Det kallas "latmask edition" eftersom du har c:a sex månader på dig att lätta på tanken så att du kommer åt.
 

D_K

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2010
Ort
Rönninge
Hoj
Suzuki GSXR 750 -92
Det allra enklaste är att ta bort/klämma ihop vacuumslangen och låta motorn gå tills den stannar.
Det kallas "latmask edition" eftersom du har c:a sex månader på dig att lätta på tanken så att du kommer åt.

Okej, måste jag lyfta tanken för att komma åt den eller, du får gärna beskriva om du orkar :) Och visst kan jag lyfta på tanken men den är fulltankad så det innebär ett visst jobb. Har hojen ståendes utomhus med så kallt och mörkt blir det fort när man ska mecka.
 

sportbike

Guest
Okej, måste jag lyfta tanken för att komma åt den eller, du får gärna beskriva om du orkar :) Och visst kan jag lyfta på tanken men den är fulltankad så det innebär ett visst jobb. Har hojen ståendes utomhus med så kallt och mörkt blir det fort när man ska mecka.

Om jag minns rätt så sitter tanken fast med två skruv i framkant och en i bakkant, bort med sadeln.
Sen kan du lyfta den nån decimeter och lägga nåt emellan tanken och luftburken så du kan pilla bort slangen från bensinkran.
Kom ihåg att plugga slangen, annars går motorn som en påse skridskor.
OM jag minns rätt/2, så har du ett vred i plast till kranen som sitter fast med en stjärnskruv inuti, ta bort den, annars tar vredet i ramen när du ska lyfta tanken.
Jag säger som mitt gamla befäl i lumpen:-"Jag KAN ha fel, men det är knappast troligt" ;)
 
Last edited:

Hufen

Hufen
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr 1100xx , gsf 1200 Bandit
Japp då har man köpt 1st gsxr750w-93 som har gått 2650mil och är i mycket mycket bra skick.nybes , bra däck o drivpkt
Har polerat den o putsat på den och ska göra en service på den.

Sedan ska den ut till försäljning till våren
köpte de av en som ville ha loss pengar snabbt
Snygg som attan o går bra så man blir lite frälst men har även 1st blackbird och fireblade hemma.
 

Bifogat

  • DSC08781.jpg
    DSC08781.jpg
    234.7 KB · Visningar: 129
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Ansluter mig till tråden jag med!

Har nyligen köpt en SRAD -96 som jag just nu servar lite försiktigt. Eventuellt blir det nya kåpor och kanske lackad ram men framförallt lutar det åt turbo! :)

//Linus
 
Last edited:

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Tja alla gixxer åkare tänkte kolla me er om det är någon som vet om 750 och 1000 cc 03-04 har samma styrkrona eller om de skiljer sig på dom .. sj kör ja sv 1000 o e bra sugen på att sätta dit en värre fram gaffel än org, och va ja har hört ska de gå att sätta dit en gixxer framdel från 03-04 men ja tänkte ändå kolla här med er..

tacksam för alla svaren .. hade king
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Årsmodell 2000

2000-year's GSX-R750Y (16th model version). The engine and the chassis have been totally redesigned.. :

Ett gäng ägare, 4000 mil. Hur länge brukar dessa motorer gå bra innan det är dags för en större genomgång, typ kolvringar, slipa ventiler osv. Finns det några grejer som e absolut dåliga på denna första i serien, årsmodel 2000 Y versionen vart de ju nästan allt nytt. Ska köpa en Y, K1 eller K2 version. Hade ju helst köpt en lågmilare K2. Men finns en Y versionen i närheten som jag ska kika på. 4000 milare kan ju se fantastiskt fina ut, så därför undrar jag om denna Y version har många brister:gnissla som man bör observera. Tack på förhand. Toyman
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Skulle behöva lite tips om vart jag ska vända mig för att köpa bra och billiga reservdelar till srad-modellerna (96-99). Typ lager, gasvajrar osv.

Tänkte sätta mig en dag och kika runt lite, men om någon vet något extra bra ställe behöver jag kanske inte leta lika länge. :)

Tack på förhand.
 

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
Ja.
Har funderingar över att köpa en 750 års 00-02. Hur många mil är för långt? Jag vet att det beror på hur den är servad men vilket fall.
Vad ska man även kika på just med denna modell? något särskilt?
 

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
i kollektiv
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Har funderingar över att köpa en 750 års 00-02. Hur många mil är för långt? Jag vet att det beror på hur den är servad men vilket fall.
Vad ska man även kika på just med denna modell? något särskilt?

Jag köpte min 750 -98 för 3år sedan och då hade den gått 1600mil på mätaren. De tre säsonger jag har haft den så har jag kört 2000mil. Så i mina ögon låter det osannolikt med 160mil/år såhär i efterhand. Det jag har gjort på cykeln är byte av däck, olja, bakhjulslager, drivpaket, framgaffelolja + packboxar och kamkedjespännare (men den behövde jag troligen inte behövde byta egentligen). Så vanlig service helt enkelt. Så jag får nog ge dig svaret som du inte vill ha: Kolla skicket! :arsele

Jag har dock inga tips vad gäller modellspecifika problem på just ditt objekt.

Be well!
 

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Tjenixen,
Vad ligger 1200mila servicen på K7 750?
har fått ett pris på 4000kr, då ingick nya iridium stift som tydligen redan skulle bytas?
Tycker de låter svinigt dyrt, den gamla cbr600rr -08 fick jag pynta 1900kr för samma service?!
 

Dj_fluffy

Toppsi
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -98
Ny i gänget..

Hej!

Då var det kört, Suget blev för stort så var tvungen att köpa mig en 2 hjuling igen :)
Tog en liten tripp till Uddevalla (bor i västerås) igår och hämtade en mig en gasxr 750 -98. med relativt lite mil på mätaren. Verkar vara i kalas fint skick. Har haft batteriet på laddning under natten så vi får se om det blir lite åka av idag, satans va kul och vara igång igen :yoparty

Hojta gärna till om ni ser en på stan lr vart det nu är, alltid kul att stifta nya bekantskaper! :)

Måste nog också :Bugar till min sambo, trodde aldrig hon skulle släppa till :D

Ha de fint !
Slänger upp en bild på pärlan! , kanske finns någon gammal ägare här innne på SH ?
 

Bifogat

  • 6841441235.jpg
    6841441235.jpg
    83.1 KB · Visningar: 100

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Skulle behöva lite tips om vart jag ska vända mig för att köpa bra och billiga reservdelar till srad-modellerna (96-99). Typ lager, gasvajrar osv.

Tänkte sätta mig en dag och kika runt lite, men om någon vet något extra bra ställe behöver jag kanske inte leta lika länge. :)

Tack på förhand.

Jag har köpt lite begagnade grejor från www.racesetup.se. Där verkar det mesta finnas.

Det händer också att jag går till den auktoriserade suzukihandlaren här i byn. Han säljer utöver originalsortimentet en hel del piratgrejer. Senast var det just gaswire jag skaffade därifrån. Gav 210:- för ett kit (nya pirat).
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Letar och letar efter en fin och välvårdad 2000/2003 Gsx-r 750 men finns inte många ute på annons. Någon här som vill sälja??
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top