Du klarar dig fint på 95, tjänar inget på de andra då du inte har adaptivt styrsystem.
visst, motorn spinner på med 95-oktanig bensin också. säkerligen så spinner den på 91-oktanig också. inget jag tvekar en sekund på faktiskt. men vad jag har hört så ska 95-oktanig bensin vara väldigt varierande i kvalité mellan olika bolag och vad jag själv har märkt så går den lite jobbigare på 95-oktanig. nu har jag förvisso bara tankat den på 95 oktan 2 gånger under tiden jag har ägt den (ena gången statoil och andra gången något skit i eslöv), men den fick för sig att baktända lite då och då med detta i tanken, den kändes tröttare, sänkte gasresponsen, gick tyngre på lägre varv och lite såna saker.
efter den erfarenheten så lägger jag hellre några ören till och får åtminstone 98 oktan i tanken. en bil jag skiter fullständigt i kan jag tanka med 95-oktan, båtdiesel eller en massa tillsats-medel om jag vill, men denna hojen älskar jag och vill hellre lägga några ören till och få en bensin som den går friskt på.
kalla mig gärna vad du vill
det är kul att du är påläst (du verkar det iaf) och tydligen gärna vill dela med dig av din kunskap! inget illa menat, men jag är inte tappad bakom flötet jag heller och efter mina erfarenheter så vill jag gärna göra nånting rätt. hade jag inte känt någon som helst skillnad så hade jag hellre valt det billigare alternativet (med tanke på finanskrisen och världen kommer gå under eftersom alla chefer tjänar mindre än innan och alla kommer dö direCKt!!1!!), men som sagt så lägger jag hellre några ören på mina mack-besök än några tusen på att renovera min motor till slut.
ska vi återgå till ämnet nu som handlar om laddning?